Nieuws

geplaatst: 07-02-2018

Gemeente start met ‘Zon op Bedrijfsdaken’

In 2030 wil Bergen een energie neutrale gemeente zijn. In de Energievisie van de Gemeente Bergen staat wat nodig is om deze ambitie te verwezenlijken. Naast het beperken van energieverbruik is ook het opwekken van duurzame energie nodig.
Een eerste stap bij het opwekken van duurzame energie is de start van het project ‘Zon op bedrijfsdaken’. Doel van dit project is om op de vele bedrijfspanden in de gemeente zonnepanelen te plaatsen. De gemeente neemt daarbij het initiatief en brengt de verschillende partijen, ondernemers die zonne-energie willen produceren, bedrijven, investeerders en banken, bij elkaar. Voordelen hiervan zijn de gezamenlijke inkoop, beschikbaarheid van SDE+subsidie en aantrekkelijke financiering.

‘Zon op Bedrijfsdaken’
Bedrijfspanden zijn vaak erg geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen. Over het algemeen zijn er echter weinig ondernemers die daarvan gebruik maken, ze ervaren teveel drempels voor het realiseren van zonne-energie. Door het initiatief te nemen ontzorgt de gemeente de ondernemer en stimuleert ze ondernemers om gezamenlijk te investeren in duurzame energie. Ondernemers die interesse hebben kunnen contact opnemen met de gemeente.

Nieuws

geplaatst: 07-02-2018

Emirates SkyCargo lanceert vrachtdiensten naar Maastricht

Emirates SkyCargo, de vrachtdivisie van Emirates, breidt haar Europese netwerk uit vanaf 6 februari 2018 met de lancering van nieuwe vrachtdiensten naar Maastricht Aachen Airport. Maastricht wordt toegevoegd aan Emirates SkyCargo’s globale vrachtnetwerk en wordt naast Amsterdam de tweede vrachtbestemming in Nederland.

Emirates SkyCargo zal aanvankelijk opereren op Maastricht met twee vrachtvluchten per week, op dinsdag en donderdag. Het voertuig zal op beide dagen aankomen om 08.10 uur lokale tijd en om 10.10 uur weer vertrekken naar Dubai World Central Airport. De tweewekelijkse vluchten worden uitgevoerd door Emirates SkyCargo’s Boeing 777 vrachtvliegtuig, wat beschikt over een vrachtcapaciteit van 100 ton. De brede deuren van het hoofddek maken het mogelijk om grote vracht te transporteren.

Vanaf eind maart zal Emirates SkyCargo het aantal vrachtvluchten naar Maastricht opvoeren naar zeven vluchten per week. De vluchten naar Maastricht zullen naar verwachting een enorme aanvulling zijn op de aangeboden vrachtcapaciteit van vracht- en passagiersvoertuigen naar Amsterdam, evenals het mogelijk maken van de connectiviteit met buurtlanden België en Duitsland. De meeste vracht die van en naar Maastricht zal worden getransporteerd, bestaat voornamelijk uit e-commerce producten en geneesmiddelen.

“Emirates SkyCargo is verheugd om van start te gaan met de nieuwe vrachtdiensten naar Maastricht. Nederland is wereldwijd een van de belangrijkste vrachtmarkten. De vrachtdiensten naar Maastricht geven ons een sterkere positie en daarmee mogelijkheid om beter in te spelen op de behoeften van de klant in deze regio. Bovendien zal het Maastricht op zakelijk- en logistiek gebied toegang bieden tot naadloze handelsbetrekkingen met meer dan 155 bestemmingen van Emirates SkyCargo’s netwerk, wat zich verspreid over zes continenten,” zegt Nabil Sultan, Emirates’ Divisie Senior Vicepresident, Cargo.

“We zien ernaar uit om deze belangrijke luchtvrachtklant van dienst te zijn op Maastricht Aachen Airport. Deze winst is het hoogtepunt van zeven maanden van inspanningen en successen van ons team. Wij willen Emirates SkyCargo graag bedanken voor hun vertrouwen in onze diensten en wij zullen ernaar streven om deze verwachtingen waar te maken en onze prestaties constant te verbeteren,” zegt Jos Roeven, directeur van Maastricht Aachen Airport. Twan Beurskens, regionaal minister van Economische Zaken en Kennisinfrastructuur voor de provincie Limburg, is ook enthousiast over de komst van Emirates: “Wij zijn erg blij met deze keuze van Emirates en trots om deze luchtvrachtcarrier van eerste klasse van dienst te kunnen zijn op onze luchthaven.”

Emirates SkyCargo is ’s werelds grootste internationale vrachtcarrier en biedt zijn klanten vrachtcapaciteit op haar vloot van 265 vliegtuigen, waaronder 14 vrachtvoertuigen – 13 Boeing 777-F’s en één Boeing 747-F. Emirates SkyCargo opereert in Europa op meer dan 40 bestemmingen en verbind internationale hubs en regionale steden met de rest van de wereld.
Emirates SkyCentral DWC in Dubai is Emirates’ terminal gespecificeerd op vrachtbehandeling. Emirates SkyCentral DWC heeft 13 speciale vliegtuigparkeerplaatsen die zich direct naast de terminal bevinden en het mogelijk maken om vracht tussen de terminal en het voertuig snel te verplaatsen. Emirates SkyCentral DWC beschikt daarnaast ook over uitgebreide koelingvoorzieningen voor een veilig vervoer van temperatuurgevoelige vracht.

Over Emirates
Emirates, de grootste luchtvaartmaatschappij wereldwijd, verbindt meer dan 150 bestemmingen in 84 landen via de hub in Dubai met elkaar. Sinds de start in 1985 heeft de luchtvaartmaatschappij veel lofbetuigingen vanuit de industrie en consumenten ontvangen voor haar hoge kwaliteitsservice en comfort aan boord en op de grond.

Nieuws

geplaatst: 07-02-2018

Limburgse havens blijven samenwerken

De tien gemeentelijke binnenhavens, Provincie en Rijkswaterstaat blijven samenwerken onder de vlag Blueports Limburg. Dat werd vandaag besloten in Maasbracht. De samenwerking sinds 2011 is zo succesvol dat voor nog eens vier jaar is bijgetekend.

In de afgelopen jaren is havenbeleid en -beheer beter op elkaar afgestemd en professioneler geworden. Er is voor enkele tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in onderhoud en kadeaanleg en in de 7x24 uurs bediening van alle sluizen in de Limburgse Maasroute.
In de komende jaren worden de contacten met de zeehavens Rotterdam en Antwerpen evenals de haven van Duisburg (D) en die van Luik (B) versterkt. Ook zal er ingezet worden op duurzaamheid en digitalisatie van scheepsregistratie en inning van havengelden. De contacten met het bedrijfsleven zullen verstevigd worden. Op deze manier blijft Limburg zijn sterke logistieke positie houden.
Blueports Limburg omvat de havens met een totale oppervlakte van 1445 hectare in Gennep, Venray, Venlo, Leudal, Roermond, Weert, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht. In totaal verdienen 5300 mensen er hun boterham. De havens liggen aan de internationale Maasroute met rechtstreekse verbinding naar de zeehavens. Ze draaien jaarlijks een omzet van € 600 miljoen.

Gedeputeerde Twan Beurskens van Economie en Kennisinfrastructuur is blij met de voortzetting van de samenwerking ,,Onze binnenhavens zijn een geweldig groen alternatief voor het wegtransport,” zegt hij. ,,Er is bovendien nog volop ruimte voor nieuwe logistieke bedrijven. En de Blueports Limburg hebben puike aansluitingen op de snelwegen, het spoor en onze luchthaven Maastricht Aachen Airport.

Foto: De verlenging van de samenwerkingsovereenkomst van de tien Limburgse gemeentelijke binnenhavens met de Provincie Limburg en Rijkswaterstaat werd vandaag getekend in de bediencentrale van Rijkswaterstaat in Maasbracht. Vanaf dit punt worden alle sluizen op de Maasroute tussen de Belgische grens en Venlo bediend. De ondertekenaars zijn gedeputeerde Twan Beurskens van Economie en Kennisinfrastructuur, directeur netwerkmanagement Eric Diepstraten van Rijkswaterstaat, de wethouders Jan Loonen van Venray, Peter Lucassen van Venray, Stephan Satijn van Venlo, Angely Waajen van Roermond, Piet Verlinden van Leudal, Frans van Eersel van Weert, Johan Lalieu van Maasgouw, Pieter Meekels van Sittard-Geleen, Gina van Mulken van Stein, John Aarts van Maastricht en door directeur Serge Hoppenbrouwers van het overheidsbedrijf OML Zevenellen BV (haven Buggenum).

Nieuws

geplaatst: 05-02-2018

Samenwerking Kompany en ZON bij verkoop glasaardbeien

De afzetcoöperaties Kompany en ZON uit Venlo hebben deze week een intentieverklaring getekend voor de gezamenlijke marktbenadering bij de verkoop van glasaardbeien. Door deze voorgenomen krachtenbundeling zijn beide coöperaties gezamenlijk in staat de markt nog beter te bedienen. De verkoop zal door Kompany gedaan worden waarbij de daghandel middels de veilingklok van ZON een prominente rol heeft. De intentieverklaring wordt voor de start van het glasaardbeienseizoen nader uitgewerkt.

Directe aanleiding voor de samenwerking is de wens van de aardbeientelers uit beide coöperaties om de krachten voor de afzet te bundelen om zo de markt optimaal te kunnen bedienen. Kompany en ZON hebben op dit moment een gezamenlijk areaal van circa 30 hectare glasaardbeien.

Het seizoen voor glasaardbeien gaat omstreeks 1 april van start.

Nieuws

geplaatst: 05-02-2018

Provinciale steun projecten Kessel en Panningen

De Provincie Limburg ondersteunt twee projecten in de gemeente Peel en Maas met in totaal € 850.000. Een half miljoen is bestemd voor het project Maasboulevard in Kessel, daarnaast gaat 3,5 ton naar het verder opknappen van het centrum van Panningen en de aanpak van winkelleegstand in deze kern.

Het project Maasboulevard in Kessel voorziet in de herinrichting tussen het havenplateau (huidige loswal) en de weg naar de markt (ter hoogte van de Neerhof). Het havenplateau wordt een ‘onthaalplein’ voor toeristische bezoekers, watersporters en de inwoners zelf. Bij kasteel De Keverberg worden trappen aangelegd die dienen als een soort ’Maastribune’. Het tussenliggende gebied krijgt een upgrade en krijgt zo meer het uiterlijk van een boulevard.

Toerisme
In totaal is met het plan één miljoen euro gemoeid. "Een mooi project dat breed gedragen wordt in Kessel", aldus gedeputeerde Eric Geurts, verantwoordelijk voor Toerisme. “Bedacht door het Dorps Overleg en in onze ogen van groot belang voor de verdere ontwikkeling van het toerisme in deze regio. Het plan past ook in het Actieplan Waterrecreatie Midden- en Noord-Limburg. We zijn hier blij mee.”

Opwaardering openbare ruimte
In de kern Panningen liggen plannen voor de aanpak van het terrein rond het gemeentehuis. Het gebied - inclusief park - krijgt een betere uitstraling, de parkeervoorzieningen t.b.v. het winkelcentrum worden verbeterd en de verbinding met het centrum wordt verder opgewaardeerd door extra groen. Hieraan wil de provincie drie ton meebetalen uit middelen voor stedelijke ontwikkeling. “Panningen heeft een gevarieerd en interessant winkelaanbod”, zegt Eric Geurts. “Maar de relatie tussen sommige gebieden is nog onvoldoende en het parkeren kan verder geoptimaliseerd worden; dit ondersteunen we graag.”

Winkelleegstand
Ook is geld beschikbaar gesteld voor de aanpak van de winkelleegstand in Panningen."Panningen is een kern met een bovenregionale functie", aldus gedeputeerde Hans Teunissen van Ruimtelijke Ordening. “Gemeente en winkeliers zijn erg actief in het bestrijden en voorkomen van winkelleegstand met een eigen en opvallend centrummanagement. Deze succesvolle aanpak ondersteunen wij van harte, ook om de ervaringen die daarmee worden opgedaan onder de aandacht te brengen van gemeenten en ondernemers in soortgelijke kernen.” Dit gebeurt onder de vlag van ‘Thuis in Panningen’. Leegstaande locaties buiten het centrum worden uit de markt genomen ter versterking van een compact centrum. Daarnaast worden ondernemers begeleid en ondersteund; scholen, jongeren, ouderen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden actief betrokken bij de verdere ontwikkeling van het centrum.

Nieuws

geplaatst: 31-01-2018

Venlose maakindustrie zet deuren open voor publiek

Op zondag 11 maart opent een groot aantal productiebedrijven in Venlo de deuren voor het grote publiek tijdens de Dag van de Maakindustrie. Inwoners van de regio Venlo kunnen dan op verschillende locaties een kijkje nemen in ‘de keuken’ van organisaties, die normaal niet toegankelijk zijn voor publiek.

Bezoekers kunnen door middel van een rondleiding kennis maken met de producten die de wereldwijd actieve bedrijven maken én de manier waarop de producten gemaakt worden. De productieprocessen van de bedrijven lopen zondag 11 maart namelijk gewoon door. De Dag van de Maakindustrie heeft ook als doel om mensen enthousiast te maken voor een carrière in de maakindustrie, waar veel werkgelegenheid is, zowel in de productie als op kantoor.

Bedrijven die meedoen zijn Leolux, Scheuten Glas, Ionbond, Royal Dutch Kusters Engineering, Vistaprint, Eurotech, Addit, Optiwa, Op het Veld en MIFA. Bezoekers kunnen bij de bedrijven op bezoek tussen 12.00 en 17.00 uur. Ze dienen zich daarvoor in de meeste gevallen wel eerst aan te melden. Toegang is bij alle bedrijven gratis. Meer informatie is te vinden op de website www.dagvandemaakindustrie.nl.

 

Nieuws

geplaatst: 31-01-2018

Teboza en ZON leveren eerste Limburgse asperges

Vorig jaar introduceerden aspergebedrijf Teboza en telersvereniging ZON een nieuw label om Limburgse asperges te promoten. De beste kwaliteit asperges uit de regio worden vanaf dat moment in heel Nederland verkocht onder de naam 'Echte Limburgse Asperges'. Vandaag zijn de eerste Limburgse Asperges verkocht, te weten aan Smeding, groothandel in groente en fruit.

Bijna twee derde van alle asperges in Nederland is afkomstig uit Limburg. Door de zandgronden en het microklimaat hebben asperges uit deze regio de beste smaak en de beste kwaliteit. Met het nieuwe label willen ZON en Teboza dit product onder een herkenbare eigen naam op de kaart zetten. De vandaag verkochte asperges zijn in de kas geteeld, met verwarmde bodem, maar hebben dezelfde vertrouwde kwaliteit en smaak als Limburgse Asperges uit de volle grond en zijn net zo mals.

De beste kwaliteit asperges
De naam 'Echte Limburgse Asperges' is alleen bedoeld voor de beste kwaliteit asperges uit Limburg. Een logo, speciale dekvellen, inlays en bedrukte vrachtwagens zorgen voor herkenbaarheid bij de consument.
ZON en Teboza, vertegenwoordigers van het grootste areaal aspergevelden, willen het gebruik van de naam ‘Echte Limburgse Asperges’ niet exclusief voor zichzelf houden maar dit zo breed mogelijk uitdragen. Telers uit de hele provincie kunnen zich daarom bij 'Echte Limburgse asperges' aansluiten.

Taetske Albada was voor deze speciale gelegenheid naar Helden afgereisd om namens Smeding het eerste kistje Limburgse Asperges in ontvangst te nemen.

Nieuws

geplaatst: 31-01-2018

Agrofood Limburg steunt MKB met geld en platform

De Provincie Limburg trekt 2,7 miljoen euro uit voor Agrofood Limburg, een nieuw programma om ondernemers in de agrofoodsector te ondersteunen. Het programma loopt drie jaar en moet uiteindelijk een platform opleveren waar ondernemers en onderwijsinstellingen kennis en ervaring delen. Ook wordt een ‘instrumentenkoffer’ opgezet om innovatieve ideeën daadwerkelijk uit te voeren en komt er een Servicepunt voor vragen en hulp. Industriebank LIOF gaat Agrofood Limburg uitvoeren. Het programma Agrofood Limburg sluit aan bij het provinciaal landbouwbeleid dat inzet op nieuwe verdienmodellen, technologische innovaties en nieuwe producten.

"We denken dan aan future farming, veilige en gezonde voeding duurzame productiemethoden”, zegt deputeerde Hubert Mackus, verantwoordelijk voor landbouw. “We leggen de uitvoering bij LIOF, omdat hun mensen met veel succes de projecten LimburgMakers en LimburgLogistiek in de markt hebben gezet. Het gaat grofweg om dezelfde instrumenten. Hieruit zijn veel innovaties voortgekomen met daarbij behorende nieuwe werkgelegenheid. Met Agrofood Limburg wordt ongeveer dezelfde route gevolgd.”

Totale keten
Limburg Agrofood richt zich op de MKB’ers in de totale agrofoodketen. Primaire doel is het verbinden van de ondernemers onderling en met kennis- en onderwijsinstellingen. Over drie jaar moet er een AgroFoodCommunity (AFC) gevormd zijn, bestaande uit agrofoodbedrijven, ondersteunende bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen, overheden, belangbehartigers en intermediairs. De partijen delen kennis en informatie, onder meer tijdens diverse grote en kleine evenementen. Tweede doel is het vullen van een ‘instrumentenkoffer’; een set van ondersteunende instrumenten om een onderneming financieel te ondersteunen bij het uitwerken van een idee en het naar de markt brengen van een innovatief product, proces, dienst, bedrijfs-  of verdienmodel. Tenslotte komt er een servicepunt waar ondernemers direct advies kunnen krijgen van een businessdeveloper van LIOF op het vlak van financieringsmogelijkheden en andere ondersteunende (Europese) programma’s.

5,4 miljoen
De Provincie en LIOF zetten in op het begeleiden, ontwikkelen en financieel ondersteunen van 90 ideeën in drie jaar tijd. In totaal is hiermee een bedrag gemoeid van 5,4 miljoen euro, inclusief de investeringen van de ondernemers zelf. "Aan het einde van de looptijd zullen ten minste 300 unieke ondernemingen uit deze doelgroep aan het programma verbonden zijn, verwacht Hubert Mackus. Als deelnemer aan AgroFoodCommunity en/of als gebruiker van één van de instrumenten uit het instrumentenkoffer.”

Nieuws

geplaatst: 31-01-2018

Klantrede 2018: Gedrag is de sleutel

Dit jaar brengt H3ROES alweer voor de 4e keer haar jaarlijkse Klantrede uit. Het overzicht van trends en ontwikkelingen voor klantgericht ondernemers helpt ambitieuze professionals die een next level willen bereiken. Dit jaar is de rode draad door de uitdagingen en de 12 concrete tips zeer helder: gedrag is de sleutel! Natuurlijk zijn klantgerichte processen, slim gebruik van technologie en een sterke strategie ook belangrijk, maar het verschil maken organisaties die inzetten op gedrag van medewerkers en leiders, om zo klantgedrag te begrijpen en erop in te spelen.

Meer dan in de voorgaande drie edities beseffen organisaties zich dat de grootste uitdagingen om klantgericht te ondernemen niet buiten, maar binnen liggen. Uitzonderlijke dienstverlening vraagt om medewerkers dicht bij de klant die goed luisteren en creatief en ondernemend omgaan met wat ze horen. Die fouten durven te maken en daarvan leren. De manier waarop organisaties daar nu mee omgaan is vaak krampachtig. Men spreekt van ‘verantwoordelijkheid láág in de organisatie leggen’ zonder te beseffen hoe dat voelt bij medewerkers die het dichts bij de klant staan (hint: men voelt zich laag en dus niet gewaardeerd). Echt klantgedreven organisaties hebben geen uitgebreide vragenlijsten nodig om te weten wat klanten beweegt, om daar vervolgens met een batterij customer journey specialisten op te gaan zitten scrummen. Ze hebben sensitieve medewerkers die de ruimte nemen om het klanten naar hun zin te maken.

Wat de concrete uitdagingen zijn die je dit jaar tegen kunt komen en hoe je als organisatie in 2018 een serieuze stap kunt zetten om jouw next level te bereiken, lees je in de Klantrede. Download deze via http://bit.ly/PDF_KLANTREDE_2018 of bezoek WWW.H3ROES.NL

Nieuws

geplaatst: 30-01-2018

Secretaresse van het Jaar 2018 opent inschrijving

Het moment van inschrijving voor de verkiezing van Secretaresse van het Jaar is weer daar. Net als vorig jaar kunnen secretaresses, PA’s, management assistants en officemanagers zowel zichzelf inschrijven, als ingeschreven worden door hun werkgever. Op 18 april is de bekendmaking van de Secretaresse van het Jaar 2018. Het event, georganiseerd door Schoevers, kent dit jaar Pimm® Solutions, marktleider op het gebied van slimme one-stop-shops voor cadeaubonnen, bloemen, taart en overige attenties voor zakelijk gebruik, en Experis/Manpower als executive partners. De uitreiking vindt plaats in het Miele Experience Center in Vianen.

Klaar voor de toekomst
Het thema van de 33e editie van het event is Fit for the Future. De complexiteit en automatisering van processen in het management ondersteunende vak blijven toenemen. Het is van cruciaal belang dat er een continue ontwikkeling is van vaardigheden op het gebied van digitaal, samenwerken, zelfredzaamheid en creativiteit. Ook learning agility speelt hierbij een grote rol. Het afgelopen jaar mocht Kelly Moerbeek, executive assistant bij NN Group, de rol van Secretaresse van het Jaar vervullen. Haar opvolger wordt tijdens de feestelijke uitreiking uit drie finalisten gekozen.

“De focus van Pimm® Solutions ligt op de ondersteuning van secretaresses bij het efficiënt en effectief werken. Onze dienst biedt daarbij uitkomst in de vorm van een centraal platform voor geschenken. Wij regelen het regelwerk met alle verschillende leveranciers, zodat de secretaresses hun handen vrij hebben voor andere zaken. Dat is ook de reden dat we ons graag aansluiten bij dit event. Het is fijn als je op deze manier een toegevoegde waarde voor elkaar kunt bieden”, aldus Leonie Schipperus, CEO en oprichter van Pimm® Solutions.

Nominatietraject
Het nomineren van een secretaresse is mogelijk tot 9 maart. De eerste selectie vindt plaats op 15 maart, waar een vakjury de cv, vragenlijst en kandidaten- en collega-motivatie beoordeelt. In de tweede ronde worden de tien overgebleven genomineerden beoordeeld op de door hun ingestuurde video. Zes kandidaten mogen vervolgens op 6 april een presentatie verzorgen voor de juryleden, waarna de drie laatst overgebleven kandidaten zich mogen verheugen op de finale tijdens de verkiezingsavond op 17 april.

Nomineren voor de titel Secretaresse van het Jaar kan via de website www.secretaressevanhetjaar.nl.