Nieuws

10-04-2018 10:01

Koninklijke ZON realiseert positief financieel resultaat behaald

Koninklijke ZON heeft over het jaar 2017 een positief financieel resultaat behaald. Met een winst na belastingen van 0,8 miljoen euro is het resultaat op het niveau van 2016.  De totale omzet van ZON in 2017 kwam uit op 286 miljoen euro (295 miljoen in 2016). 

Verkoopstrategie
Door  haar duale verkoopstrategie slaagt ZON er in om de producten van haar telers op de bij hen passende wijze in de markt te zetten en daarbij goede prijsresultaten te boeken. Als we over de gehele linie naar de gerealiseerde uitbetaalprijzen van producten kijken dan zien we dat die, net als 2016, in vergelijking met andere afzetkanalen beter uitvallen.

Naast accountmanagement, waarbij telers direct gekoppeld zijn aan geselecteerde klanten, heeft de veilingklok een prominente rol in het verkoopbeleid. In 2017 heeft ZON deze commerciële strategie verder uitgebouwd in de vorm van het marketing- en communicatieplatform VanEigenBodem.nl, dat succesvol werd gelanceerd.

Belangrijk in de verdere versterking van de positie van Nederlands belangrijkste veilingklok voor groente is de  groeiende samenwerking met Spaanse coöperaties. Hiermee kan ZON haar klanten jaarrond een aantrekkelijk productaanbod bieden. Met deze in 2015 gestarte activiteit is ZON er in 2016 en 2017 in geslaagd de omzet van importproduct gestaag te laten stijgen, waarbij ook het aantal klanten verder toenam.

Voor Fresh Park Venlo was 2017 opnieuw een goed jaar. De acquisitie van nieuwe bedrijven op Fresh Park Venlo en de daaruit volgende nagenoeg 100 % bezettingsgraad wordt naar verwachting ook in 2018 gerealiseerd. In 2017 werden twee grote nieuwbouwprojecten gestart, te weten voor Staay-van Rijn en voor Scelta. Beide projecten worden binnenkort opgeleverd.

Bestuur en directie van ZON zijn tevreden met de ontwikkelingen in het voorbije jaar. ‘ZON is er van overtuigd dat we met de huidige duale verkoopstrategie meer telers kunnen bedienen’, aldus Algemeen directeur Michiel F. van Ginkel. Hiertoe zullen in 2018 verdere initiatieven worden genomen om van ZON een onderscheidende afzetorganisatie te maken, zoals het verder uitbouwen van de samenwerking met A-merk fabrikanten.