Column Bol Accountants b.v .

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2006

Venray Boxmeer Schijndel

Hoogakker 15 Spoorstraat 73 Hoofdstraat 190

Postbus 421 Postbus 142 Postbus 340

5800 AK Venray 5830 AC Boxmeer 5480 AH Schijndel

T: (0478) 55 47 00 T: (0485) 56 12 00 T: (073) 547 29 00

F: (0478) 55 47 05 F: (0485) 56 12 05 F: (073) 547 29 05

website: www.bolaccountants.nl | e-mail: info@bolaccountants.nl

Beslist u met uw buik of met uw verstand?

Bij het nemen van beslissingen in uw bedrijf heeft u goede informatie nodig. In de praktijk blijkt echter, dat veel managers erg gevoelsmatig besluiten nemen. De buik is een belangrijkere maatstaf dan de ratio. De noodzakelijke gegevens zijn er vaak wel, maar ze zijn ergens verborgen, niet goed uitgewerkt of niet gemakkelijk te interpreteren.

| | noord limburg | BUSINESS|

| column | Bol Accountants b.v. | met: frans tijssen ra | maart 2006 |

Om evenwichtige analyses te maken en de juiste conclusies te trekken is adequate informatie onontbeerlijk.

Vier stappen

Informeren en rapporteren zijn dynamische processen. Door de verschillende stadia te onderkennen, kunt u beter grip krijgen op deze processen. Er zijn vier stadia: 1. De financiële rapportage

2. Het kostenmanagement

3. Het prestatiemanagement

4. De planning

1. De financiële rapportage

Bij de financiële rapportage staat de periodieke balans (per maand of kwartaal) en de winst- en verliesrekening met toelichtingen centraal. Om nog beter en sneller tot actie te kunnen overgaan, zijn echter wekelijkse overzichten gewenst. Bijvoorbeeld van de omzet, de afgesloten orders, de bezettingsgraad, de debiteuren en de banksaldi. Belangrijke voorwaarden zijn een overzichtelijke weergave en betrouwbare cijfers.

2. Het kostenmanagement

Het doel van goed kostenmanagement is om inzicht te verkrijgen in de relatie tussen de verschillende activiteiten binnen een bedrijf en de hiermee samenhangende kosten.

Er zijn verschillende eenvoudige analyses te maken die opvallende eye-openers zijn. Zoals de kostenanalyse. Bij deze analyse wordt een onderscheid gemaakt in directe en indirecte kosten en vaste en variabele kosten. Dit vormt de basis voor het vaststellen van een kostprijsberekening per artikel en/of per uur. Een andere eye-opener is de winstgevendheidanalyse, die vooral de marge in beeld brengt van een product in combinatie met de markt. Zij kunnen beslissend zijn in de strategische besluitvorming of u wel of niet bepaalde artikelen of klanten afstoot en kunnen ondersteunend zijn voor de prijsvorming van een artikel bij uw klanten.

3. Het prestatiemanagement

Het doel van prestatiemanagement is om controle te houden op de gewenste werking van de (met name kritieke) bedrijfsprocessen. Het meten van de prestaties wordt met behulp van kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) uitgevoerd. Per prestatie-indicator dient een norm te worden geformuleerd. Dit is een doel of streefwaarde die binnen een bepaalde termijn moet worden gerealiseerd. Bij deze KPI’s moet u denken aan cruciale bedrijfsvariabelen zoals: marge en kosten per uur, productiviteit, bezettingsgraden, levertijden, ziekteverzuim, offertescores, nieuwe klanten, etc. Het gaat niet alleen om het meten en rapporteren, maar vooral om het analyseren en het van hieruit ondernemen van gerichte verbeteracties.

4. De planning

Bij de planning hebben we het vooral over een meerjarenbegroting (vertaald in de verwachte ontwikkeling van resultaten, liquiditeiten en balansposities) en een zogeheten scenarioanalyse. Hierbij wordt gesimuleerd wat de gevolgen zijn bij de verschillende varianten. Wat is bijvoorbeeld de invloed van een hogere bezettingsgraad en meer indirecte kosten op het uurtarief? Wat betekent het wegvallen van een afnemer voor het personeelsbestand? En wat hebben extra betalingskortingen of het oplopen van de betalingstermijn bij uw debiteuren voor gevolgen op uw financieringen en uw rentelasten? In feite vormen de resultaten uit het kosten- en prestatiemanagement de basis voor het opstellen van een gedegen planning.

Waar staat u?

Veel ondernemers zijn vooral bezig met het leven van dé dag. Het doen en laten op het moment zelf. Weinig tijd wordt besteed aan het verzamelen en analyseren van informatie die iets zegt over waar uw bedrijf staat en naar toe gaat. Juist die analyse is nodig bij het nemen van besluiten. De opgedane kennis kan meestal direct voor verbeteringen zorgen.

Wellicht heeft u ondersteuning nodig bij het uitwerken van de vier benodigde stappen. Schroom dan niet om die te vragen. Het levert altijd meer op dan het u kost.

frans tijssen ra, partner bol accountants b.v.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by