Rabobank Venray Meerlo-Wanssum: toonaangevend, betrokken en integer.

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2006

Rabobank Venray Meerlo-Wanssum:

Toonaangevend, betrokken en integer

Midden in het hart van Venray staat het fraaie pand van Rabobank Venray Meerlo-Wanssum. Sinds de opknapbeurt die het pand enige tijd geleden gekregen heeft is ook de afdeling ‘Bedrijven’ in Venray gevestigd. “Vanaf oktober 2004 zitten alle disciplines met de verschillende specialismen samen in een pand. We zitten we op een centraal punt en je kunt er gewoon niet omheen”, vertelt directeur Bedrijven Willie Koonings desgevraagd. Het past perfect bij de plannen die de Rabobank hier heeft: zich meer en meer profileren als een échte bedrijvenbank, waar je niet meer omheen kunt.

| | noord limburg | BUSINESS|

| interview | Rabobank Venray Meerlo-Wanssum | met: willie koonings | juni 2006 |

De drie vestigingen die Rabobank Venray telt – naast Venray zijn er namelijk ook vestigingen in Wanssum en Well – bouwen nu zo’n vijf jaar aan een stukje stabiliteit. “we hebben als doelstelling om voor het gebied tussen de Brabantse en de Duitse grens een echte bedrijvenbank te zijn. In alle segmenten zijn we marktleider. Vooral in de agrarische sector en het MKB doen we het heel goed, maar op de industrieterreinen hebben we zeker nog wat te winnen. Onze ambitie voor verdere groei ligt dan ook zeker daar.”

Toonaangevend

“Wij zijn als Rabobank een coöperatie”, legt Koonings uit. “Onze missie is dat wij onze klanten helpen hun ambities te realiseren. Daar geloof ik dus ook echt in. Klanttevredenheid is voor ons de belangrijkste indicator, waarbij we natuurlijk ook een goed financieel resultaat willen neerzetten.” Koonings en consorten willen die tevredenheid bereiken aan de hand van drie belangrijke kernwaarden die de bank heeft: toonaangevend, integer en betrokken. Koonings legt uit: “Toonaangevend in de zin dat we op alle fronten marktleider willen zijn. Ook vinden we het belangrijk om het werk elke dag weer beter te doen, we willen leren. Bovendien willen we in de toekomst door alle ondernemers als eerste genoemd worden als dé bank voor de bedrijven in de regio Venray. We zijn in de afgelopen drie jaar door de grote bedrijven twee keer uitgeroepen tot Zakenbank van het Jaar. Als onderdeel van het Rabobank-netwerk kunnen we volop gebruik maken van onder andere Rabobank Corporate Cliënts, Schretlen, Interpolis en de Lage Landen. Op deze wijze kunnen we aan elke vraag, zowel nationaal als internationaal voldoen.”

Betrokken

Betrokkenheid is een tweede belangrijk punt voor Rabobank Venray. “We zijn zeer maatschappelijk betrokken en staan dan ook dicht bij de mensen. We staan letterlijk en figuurlijk midden in de samenleving en doen veel aan lokale sponsoring”, vertelt Koonings. De bedrijven merken dat ook, vertelt hij: “We zijn bijvoorbeeld een van de hoofdsponsoren van Kies Techniek, een manifestatie om leerlingen van basisscholen kennis te laten maken met techniek. Ook zijn we betrokken bij Connect, van MKB Limburg. Dat is bedoeld voor innovatieve bedrijven, die ondersteuning nodig hebben om hun creativiteit te vertalen naar een business-case.” De Rabobank is ook betrokken bij ‘J.O.O.P.’, Jonge Ondernemers Op Pad. “Een lokaal initiatief met BOL Accountants”, licht Koonings toe. “We brengen jonge ondernemers bij elkaar om in een businessschool-achtige setting met en van elkaar te leren. Verder zijn we door onze uitgebreide netwerken continu bezig met beïnvloeding van de mogelijkheden voor ondernemers.” Betrokkenheid alom dus en bovendien zorgen de adviseurs van de Rabobank er voor minstens een keer per jaar met iedere klant om de tafel te zitten. “We kennen de branche heel goed, en spiegelen deze aan de ambities en de strategie van onze klanten.”

Integer

Ook integriteit is iets waar Rabobank Venray zwaar aan tilt. Koonings: “We sparren met de kant en zorgen dat we precies weten wat hij wil en pas dan komen we met oplossingen. We verkopen niet iets wat de klant niet nodig heeft, maar verkopen alles wat hij wel nodig heeft. Elke klant is namelijk uniek, met een eigen strategie en dus heeft elk bedrijf andere oplossingen nodig.” Rabobank Venray heeft deze kernwaarden mede vertaald naar het gebouw waar het gevestigd is. “In dit gebouw hebben we tal van spreekkamers die we allemaal een naam hebben gegeven van een grote persoonlijkheden”, vertelt Koonings. “Zo hebben we bijvoorbeeld Gandhi, Johan Cruyff, Prins Claus en Walt Disney. In elke kamer staat dan ook een uitspraak van de betreffende persoon op de muur. Het zijn stuk voor stuk uitspraken die passen bij hoe wij met onze klanten willen omgaan. Van de uitspraak van Claus (‘Wij hebben de aarde niet als een kostbare erfenis in beheer, maar we hebben haar van onze kinderen te leen’) straalt onze maatschappelijke betrokkenheid uit, die van Gandhi (‘Je zult oogsten wat je gezaaid hebt. Het probleem van veel mensen is dat ze willen oogsten op plaatsen waar niet gezaaid is’) past bij het relatiebeheer en die van Walt Disney (‘If you can dream it, you can do it’) past bij de ambities van ons en onze klanten. We geven er puur een lokale invulling aan en dat is precies hoe wij aankijken tegen onze dienstverlening.”

Continuïteit

Volgens Koonings zijn er voldoende redenen waarom een bedrijf juist bij de Rabobank zou moeten aankloppen, maar het zit ‘m volgens hem vooral in de manier waarop de bank zijn taken lokaal invult: “Daarmee bedoel ik dat we lokaal heel goed weten wat er speelt. We onderscheiden ons door de mensen die hier zitten en het feit dat ze lokaal zo goed de weg weten zodat we producten op de juiste manier en op het juiste moment leveren. Daardoor kunnen we continuïteit en toegevoegde waarde bieden. Wij hebben hier veertig mensen die zich met de bedrijvenmarkt en de behoeften op het gebied van financieren, financiële logistiek, treasury, verzekeren, private banking en management buy-outs en dergelijke bezighouden.” Ander pluspunt van Rabobank Venray is het feit dat de bank gaat voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Koonings: “We hoeven niet persé de goedkoopste te zijn, maar wel degene met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dat is onderscheidend omdat we tegen marktconforme prijzen een product bieden op een wijze die voor veel ondernemers toegevoegde waarde biedt.”

Mooi vooruitzicht

Koonings zelf is geboren en getogen in de regio en kent dus het reilen en zeilen in Venray en omstreken. Op de vraag of het ondernemersklimaat in de gemeente voldoende gestimuleerd wordt antwoordt hij tweeslachtig: “Van de ene kant vind ik wel dat er voldoende gestimuleerd wordt, maar ik vind dat de echte doorbraak nog achterwege blijft. De echte groei moet volgens mij nog komen. Er komen al wel wat nieuwe ondernemingen hier naar toe, maar de mogelijkheden kunnen nog veel beter benut worden. Verschillende partijen zijn er volop mee bezig. Ik heb het volste vertrouwen in de ontwikkelpotentie van deze mooie omgeving en dat is, ook voor ons, een mooi vooruitzicht. Voldoende mogelijkheden en uitdagingen voor ondernemers, het wordt tijd voor de Rabobank.”

Indien u n.a.v. dit artikel vragen hebt, kunt u contact opnemen met Rabobank Venray Meerlo-Wanssum telefoon 0478-530300.

| juni 2006 | met: willie koonings | Rabobank Venray Meerlo-Wanssum | interview |

De drie vestigingen die Rabobank Venray telt – naast Venray zijn er namelijk ook vestigingen in Wanssum en Well – bouwen nu zo’n vijf jaar aan een stukje stabiliteit. “we hebben als doelstelling om voor het gebied tussen de Brabantse en de Duitse grens een echte bedrijvenbank te zijn. In alle segmenten zijn we marktleider. Vooral in de agrarische sector en het MKB doen we het heel goed, maar op de industrieterreinen hebben we zeker nog wat te winnen. Onze ambitie voor verdere groei ligt dan ook zeker daar.”

Toonaangevend

“Wij zijn als Rabobank een coöperatie”, legt Koonings uit. “Onze missie is dat wij onze klanten helpen hun ambities te realiseren. Daar geloof ik dus ook echt in. Klanttevredenheid is voor ons de belangrijkste indicator, waarbij we natuurlijk ook een goed financieel resultaat willen neerzetten.” Koonings en consorten willen die tevredenheid bereiken aan de hand van drie belangrijke kernwaarden die de bank heeft: toonaangevend, integer en betrokken. Koonings legt uit: “Toonaangevend in de zin dat we op alle fronten marktleider willen zijn. Ook vinden we het belangrijk om het werk elke dag weer beter te doen, we willen leren. Bovendien willen we in de toekomst door alle ondernemers als eerste genoemd worden als dé bank voor de bedrijven in de regio Venray. We zijn in de afgelopen drie jaar door de grote bedrijven twee keer uitgeroepen tot Zakenbank van het Jaar. Als onderdeel van het Rabobank-netwerk kunnen we volop gebruik maken van onder andere Rabobank Corporate Cliënts, Schretlen, Interpolis en de Lage Landen. Op deze wijze kunnen we aan elke vraag, zowel nationaal als internationaal voldoen.”

Betrokken

Betrokkenheid is een tweede belangrijk punt voor Rabobank Venray. “We zijn zeer maatschappelijk betrokken en staan dan ook dicht bij de mensen. We staan letterlijk en figuurlijk midden in de samenleving en doen veel aan lokale sponsoring”, vertelt Koonings. De bedrijven merken dat ook, vertelt hij: “We zijn bijvoorbeeld een van de hoofdsponsoren van Kies Techniek, een manifestatie om leerlingen van basisscholen kennis te laten maken met techniek. Ook zijn we betrokken bij Connect, van MKB Limburg. Dat is bedoeld voor innovatieve bedrijven, die ondersteuning nodig hebben om hun creativiteit te vertalen naar een business-case.” De Rabobank is ook betrokken bij ‘J.O.O.P.’, Jonge Ondernemers Op Pad. “Een lokaal initiatief met BOL Accountants”, licht Koonings toe. “We brengen jonge ondernemers bij elkaar om in een businessschool-achtige setting met en van elkaar te leren. Verder zijn we door onze uitgebreide netwerken continu bezig met beïnvloeding van de mogelijkheden voor ondernemers.” Betrokkenheid alom dus en bovendien zorgen de adviseurs van de Rabobank er voor minstens een keer per jaar met iedere klant om de tafel te zitten. “We kennen de branche heel goed, en spiegelen deze aan de ambities en de strategie van onze klanten.”

Integer

Ook integriteit is iets waar Rabobank Venray zwaar aan tilt. Koonings: “We sparren met de kant en zorgen dat we precies weten wat hij wil en pas dan komen we met oplossingen. We verkopen niet iets wat de klant niet nodig heeft, maar verkopen alles wat hij wel nodig heeft. Elke klant is namelijk uniek, met een eigen strategie en dus heeft elk bedrijf andere oplossingen nodig.” Rabobank Venray heeft deze kernwaarden mede vertaald naar het gebouw waar het gevestigd is. “In dit gebouw hebben we tal van spreekkamers die we allemaal een naam hebben gegeven van een grote persoonlijkheden”, vertelt Koonings. “Zo hebben we bijvoorbeeld Gandhi, Johan Cruyff, Prins Claus en Walt Disney. In elke kamer staat dan ook een uitspraak van de betreffende persoon op de muur. Het zijn stuk voor stuk uitspraken die passen bij hoe wij met onze klanten willen omgaan. Van de uitspraak van Claus (‘Wij hebben de aarde niet als een kostbare erfenis in beheer, maar we hebben haar van onze kinderen te leen’) straalt onze maatschappelijke betrokkenheid uit, die van Gandhi (‘Je zult oogsten wat je gezaaid hebt. Het probleem van veel mensen is dat ze willen oogsten op plaatsen waar niet gezaaid is’) past bij het relatiebeheer en die van Walt Disney (‘If you can dream it, you can do it’) past bij de ambities van ons en onze klanten. We geven er puur een lokale invulling aan en dat is precies hoe wij aankijken tegen onze dienstverlening.”

Continuïteit

Volgens Koonings zijn er voldoende redenen waarom een bedrijf juist bij de Rabobank zou moeten aankloppen, maar het zit ‘m volgens hem vooral in de manier waarop de bank zijn taken lokaal invult: “Daarmee bedoel ik dat we lokaal heel goed weten wat er speelt. We onderscheiden ons door de mensen die hier zitten en het feit dat ze lokaal zo goed de weg weten zodat we producten op de juiste manier en op het juiste moment leveren. Daardoor kunnen we continuïteit en toegevoegde waarde bieden. Wij hebben hier veertig mensen die zich met de bedrijvenmarkt en de behoeften op het gebied van financieren, financiële logistiek, treasury, verzekeren, private banking en management buy-outs en dergelijke bezighouden.” Ander pluspunt van Rabobank Venray is het feit dat de bank gaat voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Koonings: “We hoeven niet persé de goedkoopste te zijn, maar wel degene met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dat is onderscheidend omdat we tegen marktconforme prijzen een product bieden op een wijze die voor veel ondernemers toegevoegde waarde biedt.”

Mooi vooruitzicht

Koonings zelf is geboren en getogen in de regio en kent dus het reilen en zeilen in Venray en omstreken. Op de vraag of het ondernemersklimaat in de gemeente voldoende gestimuleerd wordt antwoordt hij tweeslachtig: “Van de ene kant vind ik wel dat er voldoende gestimuleerd wordt, maar ik vind dat de echte doorbraak nog achterwege blijft. De echte groei moet volgens mij nog komen. Er komen al wel wat nieuwe ondernemingen hier naar toe, maar de mogelijkheden kunnen nog veel beter benut worden. Verschillende partijen zijn er volop mee bezig. Ik heb het volste vertrouwen in de ontwikkelpotentie van deze mooie omgeving en dat is, ook voor ons, een mooi vooruitzicht. Voldoende mogelijkheden en uitdagingen voor ondernemers, het wordt tijd voor de Rabobank.”

Indien u n.a.v. dit artikel vragen hebt, kunt u contact opnemen met Rabobank Venray Meerlo-Wanssum telefoon 0478-530300.

willie koonings

| BUSINESS | noord limburg | |