Versnellingsagenda Limburg

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2007

Geloof in eigen kracht

Een imagocampagne, de versnellingsagenda en Greenport Venlo; allemaal zaken die betrekking hebben op de regio Noord Limburg. Ook het aankomende jaar zal in het teken staan van deze activiteiten, die Limburg economisch gezien naar een hoger plan moeten tillen. Zo aan het begin van 2007, praat Noord Limburg Business met twee vertegenwoordigers van respectievelijk de provincie en het programmabureau Versnellingsagenda Limburg. We blikken terug en kijken vooruit met Cècely Loontjens en Tom Orval. Een update over de Versnellingsagenda Limburg.

| | noord limburg | BUSINESS|

| limburg | Versnellingsagenda | mei 2007 |

Tom Orval is accountmanager Agro/Food-Nutrition bij het programmabureau Versnellingsagenda, dat het economische beleid tot 2012 tot uitvoering brengt; Cècely Loontjens is werkzaam bij de afdeling communicatie van de provincie Limburg. Allereerst blikken de twee terug op het jaar 2005, waarin de provincie van start ging met de Versnellingsagenda en de daaraan gekoppelde imagocampagne. Orval trapt af: “De economische situatie van toen zag er heel wat minder rooskleurig uit dan nu. De maakindustrie stagneerde en door onze demografische opbouw heeft de regio hier extra te kampen met de gevolgen van de vergrijzing en ontgroening.”

Koerswijziging

Hij vervolgt: “In maart 2005 ging het roer om. Den Haag wilde dat ‘moeilijke’ regio’s meer gingen werken vanuit eigen kracht en met een duurzame toekomstvisie. Die omslag in beleid betekende voor ons het begin van de Versnellingsagenda. Samen met kennisinstellingen zoals de universiteit Maastricht, grote bedrijven als DSM en Océ en zorgcentra, hebben we een taskforce in het leven geroepen die antwoorden moest formuleren op de volgende vragen: ‘Hoe moet Limburg er over acht jaar uitzien?’, ‘Welke economische speerpunten heeft onze provincie?’ en ‘Hoe kunnen we deze versterken?’ Deze partijen hebben, ook met medewerking van grote steden als Sittard-Geleen en Maastricht, een agenda opgesteld waarin de economie de komende jaren moet worden aangejaagd in zogenoemde clusters van kracht.”

Hoe moet het in de praktijk gaan werken? Het woord ‘versnelling’ in de Versnellingsagenda verwijst naar het sneeuwbaleffect dat de clusters moeten gaan sorteren. Clusters als chemie, Health Care & Cure, agrofood/nutrition, energie en high-tech maakindustrie moeten door innovatie, samenwerking en ontwikkeling zorgen voor een versteviging van de economie op alle mogelijke terreinen. Het is de taak van de provincie, betrokken gemeenten, bedrijven en het onderwijs om deze doelstellingen te realiseren, zodat Limburg in 2012 een ijzersterke regio is waar bedrijven zich graag willen vestigen. Loontjens: “Het eerste plan werd destijds aangeboden aan toenmalig staatsecretaris Van Gennip van Economische Zaken. Speciaal voor die gelegenheid trokken we in een TGV vanuit Limburg naar Den Haag om haar kennis te laten maken met alle bedrijvigheid die we hier hebben. De reacties waren erg positief, vooral het feit dat Limburg uitging van eigen kracht en geloof in eigen kunnen.”

Toekomst

Loontjens schetst het toekomstbeeld voor de regio, als de Versnellingsagenda over een jaar of zeven helemaal is uitgevoerd. Natuurlijk kent een dergelijk structuurplan geen aanwijsbaar eindpunt, maar wel is duidelijk waar Limburg staat in 2012. “Duurzaam succes is wat ons betreft het uitgangspunt. Limburg is over enkele jaren in staat om zélf kansen en mogelijkheden ten volle te benutten. De traditionele arbeidsintensieve industrie is omgevormd naar een hoogwaardige kenniseconomie met nadruk op ontwikkeling in plaats van productie. Ontwikkeling wat betreft onderlinge verbanden tussen bedrijfsleven en onderwijs, tussen overheid, burgers en tussen binnen- en buitenland. Zuid Limburg zal zich nadrukkelijk profileren als ‘Health Care & Cure regio, waar instellingen als academische ziekenhuizen en universiteiten zich richten op hoogwaardige medische technologie. Het zal een spin-off hebben op de zorghotels en ontspanningsoorden in de regio.”

Orval vult haar aan: “In Noord Limburg staat de agro-food sector centraal. In dit kader is het concept ‘Greenport Venlo’ belangrijk om te vermelden. Net als in het cluster gezondheid, gaat het bij Greenport Venlo om het leggen van verbindingen tussen verschillende industrieën die in het verlengde van elkaar liggen. Deze regio heeft de ruimte, de kennis en de bedrijven om gezonde, duurzaam ontwikkelde voeding te vermarkten en te exporteren over de hele wereld. Ook innovatie in de (glas)tuinbouw en het verbeteren van logistieke processen heeft alle aandacht.” Orval tekent een schematische weergave van Greenport Venlo. “Greenport Centre met de ruimte, kansen en de juiste infrastructuur. Daarbinnen vallen onderwijs, bedrijven, toerisme en productie. Greenport Venlo moet uitgroeien tot hét agro-kenniscentrum van Europa, met nadruk op kennisintensiviteit in plaats van arbeidsintensiviteit.”

Concreet

Tot zover het verhaal, dat sinds de start langzaam begint door te dringen tot de inwoners en de bedrijven van Limburg. Nu de toekomst. Wat zijn de concrete doelen en hoe staat het met de voorlichting? Eerst Loontjens, die belast is met communicatiezaken van de provincie. “We hebben vorig jaar een imagocampagne gehouden onder het motto ’Limburg Grensverleggend’. Deze campagne bestaat uit billboards en een TV serie. Mensen hebben veelal nog het beeld van een industrieprovincie, waar bijvoorbeeld jongeren weinig te zoeken hebben. Dat beeld is al lang achterhaald. Limburg biedt perspectief, zeker gezien de centrale ligging met België en Duitsland. We hebben de universiteiten, we hebben de hoogwaardige bedrijven en we hebben ruimte en groen. Het is nu zaak om dat actief uit te dragen middels tv-spotjes, billboards en andere communicatiemiddelen. Ook voor ouders met kinderen moet het duidelijk worden dat hier mooie toekomstkansen liggen en dat er hard gewerkt wordt aan hoogwaardige werkgelegenheid.”

Tenslotte spreekt Orval de ambities voor komend jaar uit: “We zijn hard bezig met concrete plannen binnen Greenport Venlo. Er komt een servicepunt waar ondernemers nieuwe projecten kunnen indienen en ook werken we samen met Duitse partners en buitenlandse universiteiten. We hebben het niet eens gehad over de Floriade in 2012, waardoor Limburg een jaar lang in de schijnwerpers zal staan. Ook op dat gebied zijn we concreet bezig. Bijvoorbeeld door het realiseren van huisvesting voor de talrijke bedrijven die zich hier zullen gaan vestigen. De Floriade zal bijdragen aan de kennis, kunde en mogelijkheden van het cluster agro-food. Het is zaak voor alle overheden, bedrijven en instellingen om daaraan mee te werken. Bedenk dat het niet de provincie is die de Versnellingsagenda waar moet maken; het gaat om samenwerking, verbanden leggen en kennis delen. Wat ons betreft is dat dé formule voor de komende jaren.”

Meer informatie:

www.versnellingsagenda.nl

tom orval

| mei 2007 | Versnellingsagenda | limburg |

Tom Orval is accountmanager Agro/Food-Nutrition bij het programmabureau Versnellingsagenda, dat het economische beleid tot 2012 tot uitvoering brengt; Cècely Loontjens is werkzaam bij de afdeling communicatie van de provincie Limburg. Allereerst blikken de twee terug op het jaar 2005, waarin de provincie van start ging met de Versnellingsagenda en de daaraan gekoppelde imagocampagne. Orval trapt af: “De economische situatie van toen zag er heel wat minder rooskleurig uit dan nu. De maakindustrie stagneerde en door onze demografische opbouw heeft de regio hier extra te kampen met de gevolgen van de vergrijzing en ontgroening.”

Koerswijziging

Hij vervolgt: “In maart 2005 ging het roer om. Den Haag wilde dat ‘moeilijke’ regio’s meer gingen werken vanuit eigen kracht en met een duurzame toekomstvisie. Die omslag in beleid betekende voor ons het begin van de Versnellingsagenda. Samen met kennisinstellingen zoals de universiteit Maastricht, grote bedrijven als DSM en Océ en zorgcentra, hebben we een taskforce in het leven geroepen die antwoorden moest formuleren op de volgende vragen: ‘Hoe moet Limburg er over acht jaar uitzien?’, ‘Welke economische speerpunten heeft onze provincie?’ en ‘Hoe kunnen we deze versterken?’ Deze partijen hebben, ook met medewerking van grote steden als Sittard-Geleen en Maastricht, een agenda opgesteld waarin de economie de komende jaren moet worden aangejaagd in zogenoemde clusters van kracht.”

Hoe moet het in de praktijk gaan werken? Het woord ‘versnelling’ in de Versnellingsagenda verwijst naar het sneeuwbaleffect dat de clusters moeten gaan sorteren. Clusters als chemie, Health Care & Cure, agrofood/nutrition, energie en high-tech maakindustrie moeten door innovatie, samenwerking en ontwikkeling zorgen voor een versteviging van de economie op alle mogelijke terreinen. Het is de taak van de provincie, betrokken gemeenten, bedrijven en het onderwijs om deze doelstellingen te realiseren, zodat Limburg in 2012 een ijzersterke regio is waar bedrijven zich graag willen vestigen. Loontjens: “Het eerste plan werd destijds aangeboden aan toenmalig staatsecretaris Van Gennip van Economische Zaken. Speciaal voor die gelegenheid trokken we in een TGV vanuit Limburg naar Den Haag om haar kennis te laten maken met alle bedrijvigheid die we hier hebben. De reacties waren erg positief, vooral het feit dat Limburg uitging van eigen kracht en geloof in eigen kunnen.”

Toekomst

Loontjens schetst het toekomstbeeld voor de regio, als de Versnellingsagenda over een jaar of zeven helemaal is uitgevoerd. Natuurlijk kent een dergelijk structuurplan geen aanwijsbaar eindpunt, maar wel is duidelijk waar Limburg staat in 2012. “Duurzaam succes is wat ons betreft het uitgangspunt. Limburg is over enkele jaren in staat om zélf kansen en mogelijkheden ten volle te benutten. De traditionele arbeidsintensieve industrie is omgevormd naar een hoogwaardige kenniseconomie met nadruk op ontwikkeling in plaats van productie. Ontwikkeling wat betreft onderlinge verbanden tussen bedrijfsleven en onderwijs, tussen overheid, burgers en tussen binnen- en buitenland. Zuid Limburg zal zich nadrukkelijk profileren als ‘Health Care & Cure regio, waar instellingen als academische ziekenhuizen en universiteiten zich richten op hoogwaardige medische technologie. Het zal een spin-off hebben op de zorghotels en ontspanningsoorden in de regio.”

Orval vult haar aan: “In Noord Limburg staat de agro-food sector centraal. In dit kader is het concept ‘Greenport Venlo’ belangrijk om te vermelden. Net als in het cluster gezondheid, gaat het bij Greenport Venlo om het leggen van verbindingen tussen verschillende industrieën die in het verlengde van elkaar liggen. Deze regio heeft de ruimte, de kennis en de bedrijven om gezonde, duurzaam ontwikkelde voeding te vermarkten en te exporteren over de hele wereld. Ook innovatie in de (glas)tuinbouw en het verbeteren van logistieke processen heeft alle aandacht.” Orval tekent een schematische weergave van Greenport Venlo. “Greenport Centre met de ruimte, kansen en de juiste infrastructuur. Daarbinnen vallen onderwijs, bedrijven, toerisme en productie. Greenport Venlo moet uitgroeien tot hét agro-kenniscentrum van Europa, met nadruk op kennisintensiviteit in plaats van arbeidsintensiviteit.”

Concreet

Tot zover het verhaal, dat sinds de start langzaam begint door te dringen tot de inwoners en de bedrijven van Limburg. Nu de toekomst. Wat zijn de concrete doelen en hoe staat het met de voorlichting? Eerst Loontjens, die belast is met communicatiezaken van de provincie. “We hebben vorig jaar een imagocampagne gehouden onder het motto ’Limburg Grensverleggend’. Deze campagne bestaat uit billboards en een TV serie. Mensen hebben veelal nog het beeld van een industrieprovincie, waar bijvoorbeeld jongeren weinig te zoeken hebben. Dat beeld is al lang achterhaald. Limburg biedt perspectief, zeker gezien de centrale ligging met België en Duitsland. We hebben de universiteiten, we hebben de hoogwaardige bedrijven en we hebben ruimte en groen. Het is nu zaak om dat actief uit te dragen middels tv-spotjes, billboards en andere communicatiemiddelen. Ook voor ouders met kinderen moet het duidelijk worden dat hier mooie toekomstkansen liggen en dat er hard gewerkt wordt aan hoogwaardige werkgelegenheid.”

Tenslotte spreekt Orval de ambities voor komend jaar uit: “We zijn hard bezig met concrete plannen binnen Greenport Venlo. Er komt een servicepunt waar ondernemers nieuwe projecten kunnen indienen en ook werken we samen met Duitse partners en buitenlandse universiteiten. We hebben het niet eens gehad over de Floriade in 2012, waardoor Limburg een jaar lang in de schijnwerpers zal staan. Ook op dat gebied zijn we concreet bezig. Bijvoorbeeld door het realiseren van huisvesting voor de talrijke bedrijven die zich hier zullen gaan vestigen. De Floriade zal bijdragen aan de kennis, kunde en mogelijkheden van het cluster agro-food. Het is zaak voor alle overheden, bedrijven en instellingen om daaraan mee te werken. Bedenk dat het niet de provincie is die de Versnellingsagenda waar moet maken; het gaat om samenwerking, verbanden leggen en kennis delen. Wat ons betreft is dat dé formule voor de komende jaren.”

Meer informatie:

www.versnellingsagenda.nl

| BUSINESS | noord limburg | |

cecely loontjens

Provinciale bijdrage revitalisering

In Parkstad Limburg wordt dit jaar bijna € 2,5 miljoen geïnvesteerd in de revitalisering van bedrijventerreinen. Het betreft de terreinen De Koumen (Heerlen), Strijthagen (Landgraaf) en Lindelaufer Gewande (Voerendaal). De provincie Limburg draagt € 1,2 miljoen bij. Het betreft de eerste fase van een revitaliseringprogramma dat een looptijd heeft van 15 jaar. Bedrijventerreinmanagement Parkstad Limburg heeft voor de Parkstad gemeenten dit gemeenschappelijk revitaliseringprogramma opgesteld.

In totaal zal € 50 miljoen moeten worden geïnvesteerd in 17 verouderde bedrijventerreinen. Om dit mogelijk te maken, zal in totaal € 25 miljoen aan overheidsmiddelen worden ingezet om het onrendabele deel van de exploitatie af te dekken. Hiervan wordt in een aantal fasen de helft, dus € 12,5 miljoen, gevraagd aan provincie en Rijk. De andere helft zullen de gemeenten in Parkstad bijdragen.

Gedeputeerde Martin Eurlings heeft onlangs symbolisch de provinciale bijdrage voor de eerste fase aan Parkstad Limburg overhandigd op het bedrijventerrein De Koumen te Heerlen. Volgens wethouder Peter Thomas, verantwoordelijk lid van het Parkstad Bestuur, heeft Parkstad Limburg op verzoek van de Provincie een regionale aanpak voor bedrijventerreinmanagement en revitalisering opgezet. “Parkstad verwacht dan ook in de vervolgfasen een beroep te kunnen doen op financiële ondersteuning van de Provincie.”

Huisvesting voor buitenlanders

Mooi dik…

Dikke mensen komen moeilijker aan een baan in vergelijking met slanke mensen. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Britse consultant The Azziz Corporation. Dit onderzoek zegt dat zeven op tien managers geloven dat men dikkere medemensen ziet als lui, niet erg gedisciplineerd en zelfs totaal ongemotiveerd. De onderzoekers menen dat wanneer twee kandidaten voor dezelfde baan en met dezelfde capaciteiten worden vergeleken, de slankere kandidaat het zonder twijfel wint van de dikkere concurrent. Dat komt door de genoemde vooroordelen en omdat slank geassocieerd wordt met succes. Dat dankt die slanke kandidaat zogezegd aan een gezonder leven met evenwichtig voedsel en meer sport. Vandaar het geloof dat slankere mensen ook beter bestemd zouden zijn tegen stress. Het onderzoek wijst er ook op de vooroordelen nog eens gevoed worden door de reclamewereld. En extra versterkt door de zorgen van de managers of personeelsdirecteurs zelf. Volgens het onderzoek ziet namelijk 4 op 10 managers (vrouwen en mannen door elkaar) zichzelf als te dik. Daar komt nog bij dat dikke mensen zich relatief vaker ziekmelden.

| business news | mei 2007 |

Het college van B&W van de gemeente Venray wil grootschalige huisvesting in het buitengebied gaan inrichten voor de huisvesting van buitenlandse werknemers. Gedacht kan worden aan enkele campings die daarvoor geschikt worden gemaakt en de ontwikkeling van een nieuwe locatie; een lowbudget hotel in het buitengebied. Mogelijkheden van exploitatie, aankoop en draagvlak zullen hierbij in beeld worden gebracht.

Evaluatie van ‘het provinciale beleid huisvesting buitenlanders’ heeft de volgende conclusies opgeleverd: Voor de bouw van een grootschalige voorziening voor de huisvesting van buitenlandse werknemers in het centrum van Venray of aan de rand van het centrum is geen maatschappelijk draagvlak.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by