Borrelen met de baas

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2007

Borrelen met de baas

‘Ik ben de baas, dus ik bepaal wat er gebeurt’. Het lijkt een visie die in ons land inmiddels tot het verleden behoort. Geen chef die echt de baas is, zo zongen Fluitsma en Van Thijn ooit. Toch blijkt uit onderzoek van het Economisch Bureau van de ING Bank, dat binnen het MKB nog steeds 30% van de ondernemers alles zelf bepaalt. Niet slim, zo blijkt uit harde cijfers: meer zelfstandigheid voor het personeel zorgt niet alleen voor meer creativiteit, ook bedrijfsresultaten gaan met sprongen vooruit. Op basis van onderzoek onder ruim 1700 bedrijven presenteert Noord Limburg Business de 10 geboden voor succesvol ondernemen met personeel.

| | noord limburg | BUSINESS|

| onderzoek | Personeel | mei 2007 |

1. Zorg voor meer functiewisseling van medewerkers

Stimuleer medewerkers om te veranderen van functie binnen het bedrijf. Medewerkers met een goed inzicht in het totale bedrijfsproces, kunnen betere aanbevelingen doen over producten en diensten. Hier ligt nog veel ruimte voor verbetering. Momenteel stimuleert slechts 5% van de Nederlandse MKB-ondernemers of leidinggevenden actief functiewisselingen.

2. Betrek uw medewerkers bij strategische beslissingen

Betrokken medewerkers zorgen voor meer en vooral betere ideeën, zodra ze weten wat er staat te gebeuren. Bijna 90% van de leidinggevenden beaamt dit, maar slechts 6% betrekt daadwerkelijk het personeel bij strategische beslissingen.

3. Organiseer regelmatig

een etentje

Er zijn veel mogelijkheden om de sfeer binnen het bedrijf te verbeteren. Een etentje bijvoorbeeld. Er voor de hand liggend misschien. Maar ga eens na of u behoort tot de 10% die regelmatig aan tafel schuift met uw medewerkers.

4. Biedt cursussen aan

Naast contact met collega’s is het ook belangrijk dat medewerkers regelmatig contact hebben met mensen buiten de organisatie. Een manier om dat te stimuleren is via het volgen van cursussen. Dit frist bovendien de kennis op. Een open deur zo lijkt het, maar toch blijkt nog geen 25% van de ondernemers het volgen van cursussen actief te stimuleren.

5. Betrek medewerkers bij bedrijfseconomische beslissingen

Slechts 15% van de leidinggevenden betreft het personeel bij het bedrijfseconomisch wel en wee. Hierdoor zijn medewerkers vaak niet op de hoogte van eventuele problemen in het bedrijf. Een gemiste kans, want medewerkers kunnen juist helpen om knelpunten op te sporen, analyseren en op te lossen.

6. Meer contact met leveranciers

Leveranciers vormen een schakel in het bedrijfsproces en zijn daarmee een bron van creativiteit. In de praktijk heeft in 15 % van de bedrijven een meerderheid van de medewerkers daadwerkelijk contact met leveranciers of klanten.

7. Werk functioneel samen

Door medewerkers van verschillende afdelingen met elkaar te laten samenwerken aan bijvoorbeeld vernieuwingsprocessen, krijgen ze een beter inzicht in de totale bedrijfsprocessen. Hierdoor verbetert niet alleen het aantal, maar ook de kwaliteit van ideeën. Vanuit verschillende invalshoeken wordt naar kansen, problemen en oplossingen gekeken.

De helft van het MKN past deze vorm van samenwerking actief toe.

8. Stel een extra beloning in

Medewerkers hebben soms een prikkel nodig om tot ideeën te komen of om deze te uiten. Een kwart van de MKB-ondernemers looft dan ook een extra beloning uit bij een goed idee. Deze beloning hoeft niet per definitie van financiële aar te zijn. Er zijn ook meer symbolische manieren van belonen, zoals een parkeerplek naast de ingang of een grote bos bloemen.

9. Organiseer een borrel

met inhoud

Een bedrijfsborrel organiseren is waarschijnlijk een van de eerste dingen waar aan u aan denkt, wanneer u de verhouding tussen medewerkers wil verbeteren. Terecht, want het is één van de meest effectieve tips. Toch wordt in slechts 20% van de MKB-bedrijven regelmatig geborreld. Een borrel kan een zakelijk tintje meekrijgen door een brainstormsessie vooraf.

10. Schaf overbodige

regels en voorschriften af

De ideeënrijkdom van bedrijven verbetert wanneer er minder regels en voorschriften zijn. Zo krijgen medewerkers de ruimte om werkzaamheden naar eigen inzicht uit te voeren. Maar liefst 90% van de ondernemers vindt dat medewerkers veel ruimte moeten krijgen. Opvallend genoeg beperkt maar liefst 70% van die ondernemers de ruimte aanzienlijk door regels en voorschriften.

de semco-stijl: minder managers, meer eigen verantwoordelijkheid

Delegreren

verrantwoordelijkheden

In veel bedrijven groeit de afstand tussen leidinggevenden en medewerkers. Managers wordt aangeraden om meer te delegeren en medewerkers meer verantwoordelijkheid te laten nemen. Een directeur uit het onderzoek vertelde: “Als directie moet je leren luisteren naar ideeën en suggesties van je medewerkers. Niet alleen je eigen voorstellen zijn goed, er zijn ook andere mogelijkheden denkbaar. Het geeft een kick als je merkt dat de sfeer steeds beter wordt en dat er duidelijk iets ten goede is veranderd.”

| mei 2007 | Personeel | onderzoek |

De Semco-stijl

Begin jaren tachtig nam de Braziliaanse Ricardo Semler het familiebedrijf over. Op zijn eerste dag ontsloeg hij 60% van zijn managers en zo legde hij de basis voor zijn democratische organisatie. Deze organisatiestructuur heeft hij zo ver doorgevoerd dat de ruim 3000 medewerkers zelf hun werktijden kunnen vaststellen en hun bazen kunnen selecteren en beoordelen. Voldoen ze niet, dan mogen anderen het proberen. De omzet is inmiddels opgelopen tot ruim 200 miljoen dollar en ook het personeelsbestand neemt nog steeds toe met 30% per jaar. Tot slot ligt de productiviteit hoger dan in andere traditionele bedrijven.

stuur het personeel eens op cursus

| BUSINESS | noord limburg | |

De tien geboden voor succesvol ondernemen met personeel zijn afkomstig uit het rapport ‘Succesvol ondernemen met personeel’ van het Economisch Bureau van ING Bank. In het rapport analyseer ING Bank 25 initiatieven ter stimulering van ideeënrijkdom en creativiteit. De tien geboden zijn de initiatieven die volgens het rapport het meest succes opleveren. Het rapport werd op 13 februari 2007 gepresenteerd.

Zoek minimaal twee momenten per jaar om uw medewerkers gezamenlijk op de hoogte te brengen van de stand van zaken en de re verwachten veranderingen. Zo ontstaat er vanzelf een discussie over wat wel en niet goed is voor het bedrijf. Bang voor verhitte taferelen? Zoek dan iemand van buiten de organisatie die de discussie kan leiden.

de baas beslist?

Ondernemers

in hart en nieren

In onze nieuwe serie over ‘de mens achter de ondernemer’ sprak Noord Limburg Business met Mariëlle Smits - van Rosmeulen (36). Samen met haar man Rob Smits is ze eigenaar van twee bedrijven in de regio Noord Limburg; P. Smits Dakbedekkingen in Merselo en BituRec te Venray. In 1999 nam het echtpaar het dakbedekkingenbedrijf over van zijn ouders en vervolgens richtten ze zelf BituRec op. Dit bedrijf houdt zich bezig met de verwerking en recycling van bitumen dakbedekking voor onder andere de wegenbouw. Smits - van Rosmeulen praat over de keuze voor het ondernemerschap, ambitie en toekomstvisie.

Mariëlle Smits - van Rosmeulen

| | noord limburg | BUSINESS|

| interview | Smits | mei 2007 |

Logisch

“Het is eigenlijk niet verwonderlijk dat mijn man en ik in het ondernemerschap terecht zijn gekomen. Zowel mijn ouders als zijn ouders waren ondernemers in hart en nieren met een eigen onderneming. Toen de ouders van Rob zeven jaar geleden afstand deden van het dakbedekkingenbedrijf, was Rob al ervaren dakdekker. Hij was al langere tijd in dienst en zijn broer gaf duidelijk aan geen belangstelling te hebben. De naam P. Smits Dakbedekkingen bleef gehandhaafd als eerbetoon aan zijn vader. Het was immers zijn bedrijf waar afstand van werd gedaan.”

Ook Smits - van Rosmeulen is ondernemersdochter. Haar vader was eigenaar van een rundveebedrijf maar ze zag een overname niet zitten. In plaats daarvan ging ze studeren in Eindhoven en behaalde met succes het HEAO diploma assurantiën. Van Rosmeulen: “Na mijn afstuderen in 1993 heb ik zes jaar gewerkt bij een verzekeringskantoor met een focus op de agrarische sector. Ik bezocht veel boerenbedrijven en door mijn achtergrond klikte dat vaak heel goed. Ik heb er met ontzettend veel plezier gewerkt, maar uiteindelijk heb ik besloten om me volledig te gaan richten op ons eigen bedrijf; Rob doet vooral de buitendienst en ik regel de financiële en algemene zaken vanuit kantoor.”

Jong

Enthousiast vertelt ze over ‘JOOP’; een lokaal initiatief waar jonge ondernemers elkaar treffen en ervaringen uitwisselen. “Ergens heb ik altijd geweten dat ik ooit zelfstandig ondernemer wilde worden, maar in de praktijk is het vervolgens ook goed om van collega’s te horen hoe zij bepaalde zaken aanpakken. JOOP staat voor Jonge Ondernemers Op Pad. In een klein hecht groepje praten we over ondernemerschap, de valkuilen en de uitdagingen waar iedereen mee te maken krijgt. Ik vind het heel verfrissend en waardevol; je krijgt zo de kans om je te spiegelen aan collega’s die in een hele andere branche opereren, maar toch worstelen met dezelfde vraagstukken.”

Want ondernemer ben je bij wijze van spreken vierentwintig uur per dag, zo betoogt Van Rosmeulen. Een gegeven dat voor het echtpaar Smits echter geen probleem is. “Je bent bezig met het verwezenlijken van je droom, met het opbouwen van een eigen zaak. ’s Avonds doorgaan voelt daarom ook niet als werken, omdat je weet waar je het allemaal voor doet. Bovendien ben je eigen baas en kan je zelf je tijd indelen. Doordat ons huis en het bedrijf in elkaar verweven zijn, heb ik ook de gelegenheid om tussendoor huishoudelijke zaken aan te pakken of om op de kinderen te passen. Die vrijheid is misschien wel het meest aantrekkelijke van dit vak.”

Zelfstandig

En dan is er BituRec, een bedrijf dat door het echtpaar Smits eigenhandig uit de grond is gestampt en uniek mag worden genoemd in ons land. Vanwaar de keuze om naast het dakbedekkingenbedrijf nóg een onderneming te beginnen? Van Rosmeulen: “Mijn man droomde van kinds af aan al van een eigen bedrijf; iets met zwaar materieel, iets met machines. Ook nadat hij besloot om zijn vaders bedrijf over te nemen, bleef hij met dat idee spelen. Het is natuurlijk niet toevallig dat we kozen voor een recyclingbedrijf; dakafval van klussen wordt door ons meegenomen en via BituRec verwerkt tot nieuw materiaal. De twee bedrijven vullen elkaar op die manier prachtig aan.”

Er was nog een andere reden, zo vertelt Van Rosmeulen. “Doordat we een kant-en-klaar bedrijf overnamen, kregen we nog wel eens te horen dat we het maar gemakkelijk hadden; dat het ons allemaal in de schoot geworpen is. Ook al werk je er dag en nacht voor, de vooroordelen blijven. BituRec is ‘echt’ ons idee. We hebben grond aangekocht op het industrieterrein in Venray waar we vervolgens twee loodsen hebben gebouwd. Het succes van het bedrijf en de (inter)nationale bekendheid die we genieten; het is iets dat we eigenhandig voor elkaar hebben gekregen.” BituRec floreert dusdanig goed, dat de eigenaren denken aan uitbreiding. Nog een loods om aan de vraag vanuit de markt te kunnen voldoen.

Loslaten

Ondanks de lange dagen en het fulltime ondernemerschap, zorgt Van Rosmeulen er wel voor dat ze zo nu en dan de boel ‘los laat’. Iets wat ze wel heeft moeten leren. “De eerste jaren ben je alleen maar bezig met het bedrijf. Het liefst geef je helemaal niets uit handen en regel je alles zelf. Nu we een tijdje onderweg zijn, merk ik wel dat het langzamerhand gemakkelijker wordt om afstand te nemen. Rob is een fanatiek duiker en ik pak zo nu en dan de auto om eens lekker te gaan winkelen met vriendinnen. Op die manier zorg je ervoor dat je leven niet alleen maar in beslag wordt genomen door het bedrijf. Ik merk dat wij anders tegen die dingen aankijken dan onze ouders.”

Ze blikt vooruit naar de toekomst. “Vooral BituRec verdient extra aandacht de komende jaren. We hebben de afgelopen jaren enkele tegenslagen te verwerken gekregen maar die zijn inmiddels verleden tijd. Erkenning vanuit de markt is er inmiddels; een aantal jaren geleden won BituRec de prijs voor de meest innovatieve onderneming in de regio. Voor ons een teken dat we op de goede weg zijn.

De uiteindelijke uitdaging van nieuwe dingen ontwikkelen, zit ‘m in het feit dat de bestaande organisatie niet mag lijden door minder aandacht of inzet.”

‘Rob doet vooral de

buitendienst en ik regel

de financiële zaken

vanuit kantoor’

| mei 2007 | Smits | interview |

‘Het liefst geef je helemaal

niets uit handen en regel

je alles zelf’

| BUSINESS | noord limburg | |

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by