Re-act Limburg

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2007

Altijd op zoek naar mogelijkheden

Een goed draaiende economie, werkgevers die staan te springen om nieuw personeel en afgestudeerden die een droomstart maken; oppervlakkig gezien is er geen vuiltje aan de lucht op de arbeidsmarkt. Toch is er een categorie mensen die op het werk psychische problemen oplopen. Mensen die kampen met privé-problemen, stress of bijvoorbeeld sociale uitsluiting door collega’s. Het is dan zaak om te voorkomen dat deze mensen door werkgerelateerde problemen achter de geraniums terechtkomen. Re-act Limburg, gevestigd in Roermond, begeleidt mensen in dit proces. Noord Limburg Business sprak met algemeen manager Con Smeets.

| | noord limburg | BUSINESS|

| arbeid | Re-integratie | fotografie: roel van der list | juli 2007 |

Profiel

In eerste instantie geeft Smeets een omschrijving van zijn organisatie. “Re-act richt zich op integratie van mensen die wegens psychische problemen tijdelijk gestopt zijn met werken. Met behulp van gesprekken, analyses, behandeling en gericht advies, begeleiden we ze terug naar de arbeidsmarkt. In de tweede plaats helpen we mensen die dreigen uit te vallen, doordat ze op het werk in knoop raken. Door preventief op te treden, voorkom je een hoop problemen. Het mes snijdt in feite aan twee kanten; terugkeer en preventie. Re-act werkt samen met tal van organisaties in de geestelijke gezondheidszorg, die we gericht in kunnen schakelen bij een specifiek probleem. Vergelijk ons met een aannemer: wij krijgen een opdracht en schakelen vervolgens de juiste partij in om de daadwerkelijke klus te klaren.”

Re-act is voortgekomen uit het RIAGG Midden Limburg in 1993. Het was de tijd waarin de sector druk doende was met zorgvernieuwing en verbetering. Smeets constateerde dat er te weinig een koppeling werd gelegd tussen (geestelijke) gezondheid en arbeidsparticipatie, terwijl volgens hem het één onlosmakelijk verbonden is met het ander. Wie plezierig werk doet zit immers beter in zijn vel, zo is de gedachte. Er ontstond zo een hybride organisatie die re-integratie en preventie/interventie als kerntaak zag. Vandaag de dag telt Re-act Limburg zeven vaste krachten die stuk voor stuk ervaring hebben opgedaan in de geestelijke gezondheidszorg. De organisatie richt zich op het gebied dat grofweg ligt tussen Maastricht en Venlo. Om in dat laatste gebied dichter ‘op het vuur’ te zitten, is het de bedoeling dat er nog dit jaar een nevenvestiging wordt geopend in Venlo.

Praktijk

We zijn benieuwd naar voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Dossiers die bij Re-act terechtkwamen. Smeets vertelt: “Een helpdesk te Maastricht zag zich geconfronteerd met een autistische collega. Hij deed zijn werk naar behoren, maar viel totaal buiten de groep door zijn gebrek aan tact, inlevingsvermogen en het naleven van de ongeschreven regels. De situatie was eigenlijk onhoudbaar voor zijn naaste medewerkers. Wij zijn daar gaan praten met de persoon in kwestie, zijn leidinggevenden en met de GGD. We wilden koste wat kost vermijden dat deze man tussen wal en schip terecht zou komen. Uiteindelijk is het ons gelukt om de man voor het bedrijf te behouden. Hij is overgeplaatst en doet nu ander, meer machinematige werkzaamheden. Wat mij betreft een voorbeeld van een succesvolle interventie waarbij allebei de partijen tevreden zijn.”

Smeets toont een schematische weergave van het traject dat een cliënt doorloopt van aanmelding tot de arbeidsmarkt. Want dat laatste is in alle gevallen het primaire doel: terug naar een baan, terug naar ritme en regelmaat, terug naar eigenwaarde en een sociaal netwerk. De meeste klanten worden aangemeld via bedrijfsartsen, gemeentes, het UWV of bijvoorbeeld de huisarts of de psychiater. Na een diepgaand gesprek met de persoon in kwestie, wordt het traject naar werk ingezet. Hoe dat traject eruit zien, verschilt per individu; de ene persoon moet eerst in therapie, terwijl de andere enkel op zoek moet naar die baan waarbij er rekening gehouden wordt met de achtergronden van die persoon. Re-act Limburg is gedurende het hele traject begeleider en vertrouwenspersoon en achteraf vindt er een uitgebreide terugkoppeling plaats. Smeets: “Wij streven naar een persoonlijke band met onze cliënten. Vertrouwen, elkaar kennen en zelfvertrouwen kweken. Daar draait het allemaal om.”

Focus

Smeets, die al heel lang rondloopt in de geestelijke gezondheidssector, heeft de aandacht voor het onderwerp zien groeien. Gelukkig maar, zo vindt hij. “Vroeger kreeg iemand die geestelijk in de knoei zat, het advies om maar lekker te gaan vissen. Gezondheid werd nog té weinig in verband gebracht met het hebben van werk, terwijl juist een baan kan zorgen voor geestelijke welgesteldheid. Het is ook een misverstand om te denken dat enkel labiele, laag opgeleide mensen te maken krijgen met psychische problemen. Mentale problemen komen in alle lagen van onze samenleving voor. Een scheiding of een sterfgeval; het kan iedereen overkomen. Juist nu de economie aantrekt, is het belangrijk om iedereen binnen boord te houden. Uitval is niet alleen persoonlijk, maar ook een financieel drama. Er moeten nieuwe mensen worden aangetrokken, ww moet betaald worden en ga zo maar door. Door creatief te denken en door gedegen overleg met alle partijen is er vaak een oplossing voorhanden.”

Re-act heeft goede resultaten geboekt in de loop der jaren. Ruim 95 procent van de cliënten vindt uiteindelijk zijn weg naar de arbeidsmarkt, of blijft bij de werkgever in dienst na een geslaagde interventie door Re-act. Noord Limburg Business is benieuwd naar het geheim van Smeets en zijn collega’s. “Wij gaan een relatie aan met de mensen die bij ons aankloppen voor hulp. Het moet goed voelen. Je hebt te maken met mensen die veelal beschadigd zijn, veel hebben meegemaakt maar die zeker niet dom zijn. Het is een uitdaging om iemands kwaliteiten naar buiten te laten komen. We hanteren een motto: ‘We houden niet van doodlopende wegen’. Re-act maakt zich eigenaar van een probleem en tracht dat probleem om te zetten naar een kans, naar mogelijkheden. Met onze toekomstige vestiging in Venlo, zijn we nog beter in staat om mensen te helpen die aan ons worden toevertrouwd.” Deze zal worden geopend op 1 september aan de Hoogweg 99.

Con Smeets

een schematische weergave van het hulptraject

‘Door preventief op te

treden, voorkom je een

hoop problemen’

| juli 2007 | fotografie: roel van der list | Re-integratie | arbeid |

‘Na een diepgaand gesprek

met de persoon in kwestie,

wordt het traject naar

werk ingezet’

| BUSINESS | noord limburg | |

‘Het is ook een misverstand

om te denken dat enkel

labiele, laag opgeleide

mensen te maken krijgen

met psychische problemen’

In Vino Veritas

Alcohol, en dan met name alcohol in wijn, wordt gezien als sociale smeerolie op bedrijfsfeesten en netwerkborrels. Geen beter visitekaartje dan een goede fles Riesling of een lang gekoesterde Pinot Noir. Ook als relatiegeschenk, in het kerstpakket of als gespreksonderwerp doet wijn het goed. Wijnliefhebbers zijn beschaafd, erudiet en veelal succesvol in wat ze doen. Mensen die u maar beter in uw netwerk kunt hebben… Vandaar dat Noord Limburg Business u in deze uitgave kennis laat maken met de allereerste beginselen van de wijnkunde, het proeven en de wijnetiquette.

| | noord limburg | BUSINESS|

| lifestyle | Wijn | juli 2007 |

Deinst u terug zodra uw gespreksgenoten beginnen over de ‘body’ van de net ingeschonken wijn? Moet u het antwoord schuldig blijven als men vraagt naar uw favoriete wijnstreek? En weet u niet wat er bedoeld wordt met Cabernet? Geen ramp, maar wel jammer. Want een beetje ondernemer moet deze basiskennis toch paraat hebben tijdens de netwerkborrel of op het bedrijfsfeest. En wordt u ooit gevraagd voor die exclusieve bedrijvensociëteit, dan moet u toch wel kennis hebben genomen van de wijnetiquette. Wij hebben de belangrijkste zaken op een rijtje gezet. Niet de details, niet de technische aspecten maar enkel die gegevens waarmee u in elk geval kunt veinzen dat u verstand van zaken hebt.

De oude wereld

Wijnkenners maken vaak een onderscheid tussen wijnen uit de ‘oude wereld’ en de ‘nieuwe wereld’. Landen als Duitsland, Spanje, Italië en natuurlijk Frankrijk schaart men onder de eerste categorie terwijl Zuid-Amerika, Australië en bijvoorbeeld Zuid-Afrika tot de nieuwe wijnlanden behoren. We noemen een aantal belangrijke gebieden. Een zeer bekende wijnstreek halverwege Frankrijk in het uiterste oosten is bijvoorbeeld Beaujolais. Maar ook Bordeaux in het zuiden en de Elzas in het westen worden gerekend tot het beste wat Frankrijk te bieden heeft qua wijngebieden. Gaat het over Spaanse wijnen, dan zal het Riojagebied zeker ter sprake komen. Volgens sommige kennis komt de beste wijn uit Spanje van dit gebied, dat ligt in de Ebro vallei. Italië heeft Chianti in Toscane en tot slot Duitsland, waarbij we niet om het gebied Mosel-Saar-Ruwer heen kunnen; een van de grotere wijnstreken, gelegen in de streek rond Trier en Koblenz.

Stempel

Krijgt u een fles in handen en wilt u beoordelen of we te maken hebben met een ‘Grand Cru’ of een ‘Château Migraine’, kijk dan eens naar het etiket. Een goede wijn heeft een classificatie meegekregen die iets zegt over de kwaliteit. Zo krijgen gecontroleerde wijnen uit Frankrijk het predicaat ‘Appellation d’Origine Contrôlée’ of kortweg AOC mee. In Spanje werkt men met de Denominación de Origen of met Denominación de Origen Calificada,

wat een nog betere kwaliteit garandeert. En bestelt u een fles wijn in Duitsland, zoek dan naar de aanduiding ‘Qualitätsweine bestimmter Anbaugebiete’, kortweg afgekort tot QbA.

Drie fases

Een glas wijn beoordelen gaat in drie fases: zien, ruiken en proeven. Zorg dat er voldoende licht is en kijk in eerste instantie met een schuin oog door het glas heen, bij voorkeur naar een wit vlak. Is de wijn helder of troebel? Is het oppervlak mat of juist spiegelend?

Vervolgens laat u de wijn voorzichtig rondgaan in het glas, zodat er zuurstof bij kan, hetgeen bevorderlijk is voor de aromaverspreiding. Dit proces wordt ook wel walsen genoemd. Wellicht is er iets te melden over de zuiverheid, de intensiteit of de geur van de wijn. Dit kan variëren van fruitig tot kruidig en van houtachtig tot chemisch. Wilt u écht doorgaan voor kenner, maak dan ook een opmerking over de viscositeit. Blijft de wijn aan het glas ‘plakken’ tijdens het walsen, dan is de viscositeit hoog.

En tot slot natuurlijk de ultieme test: het daadwerkelijk proeven van de wijn. Neem bedachtzaam een klein slokje, laat het vocht goed door alle mondholtes gaan alvorens het door te slikken. Dan is het tijd voor de gebruikelijke commentaren aangaande de eerste indruk, de body, de afdronk en de nasmaak. Hoe langer de wijnsmaak blijft hangen, hoe dominanter hij blijkbaar is. De body zegt iets over de smaak als geheel. Dun, rond, vol of vet en vlezig.

Lokaal

Valt er nog wat te zeggen over wijn die afkomstig is uit eigen land? Wijn waarmee u voor de dag kunt komen? Hoewel de meeste mensen wijn associëren met Frankrijk of Spanje, kent ook Nederland enkele bijzondere wijngebieden. Vooral in de provincie Limburg. Eeuwenlang kenden we hier een wijnbouwtraditie, totdat Napoleon de handel verbood om de Franse industrie te beschermen. Limburg kent vandaag de dag wijnmakers die zeker het vermelden waard zijn. Bijvoorbeeld de Apostelhoeve ten zuiden van Maastricht. Hier wordt als sinds 1970 met succes wijn geproduceerd door de familie Hulst. Hun wijnen, waaronder de Pinot Gris en de Riesling werden internationaal al met goud bekroond. Ook Wijngoed Nekum te Maastricht is een voorbeeld van succesvolle wijn uit de eigen provincie. De hoeve werd drie jaar geleden nog uitgeroepen tot beste wijngoed van Limburg en hun Riesling 1999 werd geschonken tijdens de bruiloft van Alexander en Maxima.

beaujolais wijngaard te Frankrijk

| juli 2007 | Wijn | lifestyle |

De apostelhoeve Maastricht

Hoeve Nekum

| BUSINESS | noord limburg | |

Ad fundum?

De echte wijnkenner houdt zich aan ongeschreven regels. Leer ze uit het hoofd alvorens u een

beaujolaisparty bezoekt.

1 Pak uw glas altijd bij de steel vast. Anders wordt de inhoud van het glas veel te warm. Bovendien kunt u het glas goed tegen het licht houden en kijken naar de kleur van de wijn.

2 Begin nooit met drinken als de anderen nog niet van hun wijn gedronken hebben. Het is gangbaar om eerst met zijn allen te toasten en daarna pas een slok te nemen.

3 Veeg bij het eten voor iedere slok uw mond af met een servet. Anders komen er alleen maar vetvlekken op het glas en dat staat zo slordig.

4 Wijn is geen limonade. Zet daarom je glas na iedere slok weer even neer. (Tenzij het een staande receptie betreft). Een glas in één keer leeg drinken is uiteraard not done.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by