Column Rivez

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2008

In het zakelijke verkeer zijn we minder coulant. Vreemd eigenlijk. Toch is er (nog?) een onderscheid. Sms’en doen we voor tussendoordingetjes, záken doen we op papier. Dit geeft meteen de aandacht aan die ervoor wordt gereserveerd. Hoewel, is dit niet enigszins een schijnonderscheid? Hoe zit het met de feitelijke inhoud (praktisch én juridisch)?

Niet zelden worden zaken niet correct weergegeven, doen onvoldoende recht aan de bedoeling van partijen of hebben ze onbedoelde bij-

effecten (of de tijd haalt de inhoud in). Dit versterkt zich bij zaken die in het verleden geregeld zijn en nog steeds geacht worden te gelden en (dus) voor zaken die nu geregeld moeten worden en die feitelijk ook moeten voorzien in toekomstige gevallen. Vergeet niet dat omgeving en omstandigheden veranderen. Dit gaat ook door als u daar niet bij stil staat..

Kijk eens in uw eigen bedrijf. Uw bedrijf verandert en de setting verandert: Professionalisering, regelgeving, (technische) ontwikkeling, het maatschappelijke speelveld, ‘good governance’, veiligheid, ‘compliance’ enzovoort. Ook mensen veranderen, evenals belangen, krachten en partijen in de keten, leveranciers, uw klanten. En dan moet u ook nog concurreren. Of nog erger; u heeft te maken met aandeelhouders….Bent u er nog? En alsof het nog niet lastig genoeg is, hebben risico’s de neiging te escaleren. De technologische vooruitgang maakt processen kwetsbaarder (cq de gevolgen groter), de concentratie- en specialisatietendens maakt snel en flexibel ingrijpen lastig en afhankelijkheden groter, de continue en steeds snellere veranderingen vragen het nodige van het vermogen van uw organisatie, er sluipen steeds meer internationale aspecten in, de consument wordt almaar bepalender en het juridisch kader en regelgeving evolueren (of eigenlijk: laten u niet met rust).

Zó doe je dat: Neem afstand en kijk kritisch. Lukt u het niet dat zelf te doen, laat u dan bijstaan. Maak gebruik van de kennis in uw organisatie. Zorg dat u uw nachtmerriescenario’s analyseert, uitdiept en aanpakt. Beheers uw risico’s (in plaats van de risico’s ú!). U heeft toch ook niet de illusie dat uw verzekering het allemaal wel opvangt? Verreweg de meeste risico’s zijn niet eens te verzekeren! Zorg dat u ze kent en ze een plek kunt geven. Want stel dat morgen uw logistiek ‘transploft’, wat dan? Heb niet de illusie dat u in een paar weken alles oplost en dat u het weer achter u kunt laten. U investeert blijvend in een assertievere, lenigere, flexibelere organisatie én u wordt koopman op de verzekeringsmarkt. Uw concurrent heeft echt dezelfde zorgen! Maar stél nu toch eens dat u het net wat beter doet dan hen…..

Laat u inspireren; Rivez roggelt het wiel!

Transploft

U kent hem: de reclamecampagne met sms-teksten waar nog wel eens een tikfoutje insluipt. Een vleugje humor en een behoorlijke impact op het kantoormetier; je kunt bijna nergens meer binnenkomen zonder op een vrolijk ‘goeiemoggel’ getrakteerd te worden.

| | noord limburg | BUSINESS|

| column | Rivez | maart 2008 |

Rivez is gevestigd in Venray en Helmond en is specialist op het gebied van Risk Management en alles op het gebied van het omgaan met, en het (her)verdelen van risico’s en personal benefits.

De filosofie richt zich op aanpak van risico’s zodat kan worden bereikt dat:

-’hidden risks’ duidelijk worden

- risicokosten (en het risicoprofiel)wordt verlaagd

- share-en stakeholder value wordt verhoogd

Bonus is: een snelle terugverdientijd, betere bestuurbaarheid, actieve cultuur, u bent compliant en u bent (veel) minder kwetsbaar.

v.l.n.r.: Wiljon Schepers, Karel van Treek en Gerard Groot.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by