Heartbeat

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2008

Bouw mee aan de HeartVilla

Op Domein de Schatberg te Sevenum bouwt stichting Heartbeat de eerste HeartVilla; een luxueus vakantiehuis waar gezinnen met een hartpatiëntje echt even tot rust kunnen komen.

| | noord limburg | BUSINESS|

| actie | Charitatief | maart 2008 |

Stichting Heartbeat is een ideële organisatie die ontspannende activiteiten organiseert voor gezinnen met een jong hartpatiëntje. Daarnaast spant de stichting zich ervoor in om meer defibrillatoren in het straatbeeld te krijgen. Voorzitter Björn Tannemaat, zelf vader van een hartpatiëntje: “De ontspannende activiteiten bestaan uit gezinsdagen en vakanties. Vorig jaar is bijvoorbeeld met een aantal gezinnen een bezoek gebracht aan Zooparc Overloon, is de HeartDrive, een autotoertocht, verreden en hebben kinderen kunnen genieten van de snelheid van een echte raceauto. Gezinnen die met hun kindje lange tijd in het ziekenhuis hebben doorgebracht en waar levensreddende operaties nodig zijn geweest, verdienen het echt om wat ontspanning te krijgen. Die ontspanning biedt Stichting Heartbeat ze.”

Dit jaar nog wordt de eerste heipaal geslagen. In een prachtig gedeelte van Limburg, met rust in de uitgestrekte bossen, een subtropisch zwemparadijs op het park en attractiepark Toverland in de nabije omgeving. De HeartVilla krijgt een slaapkamer en badkamer op de begane grond, zodat ook kinderen in een rolstoel een plezierige tijd kunnen beleven en verder zal alles in de villa erop gericht zijn om het de gezinnen aan niets te laten ontbreken. Projectontwikkelaar Tadema Vastgoed en Dormio ecreatiewoningen bv nemen samen een deel van de kosten voor rekening. Voor de inrichting heeft het bedrijf De Grote Vormgevers met succes haar netwerk ingeschakeld. De eerste toezeggingen zijn inmiddels gedaan, maar om de financiering helemaal rond te krijgen, worden de nodige acties opgestart. Een van die acties betreft een symbolische kavelverkoop. Bedrijven wordt gevraagd om tegen een vergoeding van € 308,-

per m2 symbolisch deel uit te gaan maken van de HeartVilla. Het bedrag is een exacte verdeling van de kavelprijs door de oppervlakte. Daarnaast zal er begin juni op De Golfhorst een benefiet golftoernooi worden georganiseerd. Bedrijven die interesse hebben om daaraan deel te nemen, dan wel de sponsoring van een van holes op zich te nemen, kunnen meer informatie vinden op www.heartgolf.nl.

Vanzelfsprekend geldt voor de realisatie van de HeartVilla dat vele handen licht werk maken. Mogen we daarom ook op uw steun rekenen?

Meer informatie: www.heartvilla.nl of www.stichtingheartbeat.nl Telefonisch kunt u contact opnemen via 0900-HEARTBEAT (20cpm)

| maart 2008 | business news |

Noord-Limburg wil Special Olympics 2010

Een aantal Noord-Limburgse gemeenten waaronder Venray gaat proberen de Special Olympics 2010 naar Noord Limburg te halen. De Special Olympics zijn de nationale Olympische Spelen voor verstandelijk gehandicapten. Ze worden elke twee jaar georganiseerd. Het biedt ruim 1500 sporters de mogelijkheid in wedstrijdverband te sporten. Rondom de Special Olympics wordt een uitgebreid programma opgesteld. De gemeenten denken dat organisatie van de Special Olympics een stevige impuls kan zijn voor de profilering van de regio. Ook verwachten zij dat de Special Olympics verstandelijk gehandicapten zullen stimuleren om te sporten. Velen kunnen immers actief meedoen aan deze Olympics. Met de organisatie is ongeveer 245.000 euro gemoeid. De provincie ondersteunt de organisatie van het evenement financieel. De participerende gemeenten moeten, naast personele inzet en het beschikbaar stellen van accommodaties, gezamenlijk 50.000 euro inbrengen, naar inwoneraantal verdeeld over de gemeenten.

Ondernemers gaan Horst promoten

Een groep Horster ondernemers gaat onder leiding van Adri Dorrestein, oud-directeur van de Rabobank Maashorst, plannen maken om de gemeente beter op de toeristische kaart te krijgen. Wethouder Leon Litjens van Horst aan de Maas maakte dat onlangs bekend tijdens een vergadering van de commissie Ruimte. Op een vergadering met (toeristische) ondernemers meldde zich al een aantal kandidaten aan voor de nieuwe werkgroep. Die krijgt tot eind van het jaar de tijd concrete plannen voor de promotie van Horst aan de Maas op te stellen. De gemeente is bereid een financiële bijdrage te leveren voor de uitvoering van de plannen, zegde Litjens onlangs toe. Hoeveel hij daarvoor uit wil trekken, is nog niet bekend.

Bedrijven azen op stagiairs voor hun vacatures

Door de krapte op de arbeidsmarkt, proberen bedrijven steeds vaker met stagiairs en bijna- afgestudeerden hun moeilijk te vervullen vacatures op te vullen. “Het wordt gezien als een slimme manier van personeel werven. De zes maanden stage is een mooie inwerkperiode. Het bedrijf kan de studenten nog kneden voor ze, als het bevalt aan beide kanten, in dienst worden genomen”, aldus een woordvoerder van Stageplaza.nl onlangs. Het internetforum zag de afgelopen drie maanden het aantal bedrijven dat zich aanbiedt bij stagiairs en afstudeerders met 8 procent stijgen tot ruim 10.600. Het aantal stageplekken groeit iets harder, doordat bedrijven soms meerdere plaatsen aan te bieden hebben. De laatste drie maanden steeg het aantal stageplekken met 8,8 procent naar meer dan 2500. Ondertussen staan bijna 73.000 stagiairs ingeschreven bij Stageplaza.nl. Maar volgens de woordvoerder zijn niet alle studenten actief op zoek. Hij wees erop dat bedrijven vorig jaar vaak nog zo’n dertig reacties kregen op stageplekken, maar dat dit in sommige branches is gezakt tot één of twee. Dan stijgen de stagevergoedingen ook direct. Eerder zag Stageplaza.nl al dat bedrijven slechts met moeite stagiairs konden vinden op het gebied van ICT en techniek. Nu groeien ook de tekorten in branches als de zakelijke dienstverlening, bouw, productie, zorg en de grafische sector.

| BUSINESS | noord limburg | |

‘Fontys Venlo neemt zijn verantwoordelijkheid’

Wat de haven is voor Rotterdam en de visserij voor Urk, zo wordt de Noord Limburgse stad Venlo veelal in één adem genoemd met Greenport. Dit economische concept behelst eigenlijk alles wat met agribusiness te maken heeft. Denk aan productie, verwerking, transport en opslag. In dit verband sprak Noord Limburg Business met Leon Weijs, verbonden aan de Fontys Hogescholen Venlo. Na de zomer kunnen studenten er namelijk terecht voor een nieuwe opleiding: Food en Flower management. Een curriculum dat naadloos aansluit bij Greenport.

leon weijs

| | noord limburg | BUSINESS|

| greenport | Interview | maart 2008 |

Volgens het Greenport principe zijn het de vier O’s die samen gestalte geven aan het concept: Overheid, Omgeving, Ondernemers, en Onderwijs. Die laatste twee hebben vorig jaar de handen ineen geslagen om toekomstige studenten nóg beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De opleiding, een differentiatie binnen de opleidingen Marketing en Logistiek, zal na de zomer beginnen, maar al twee jaar geleden werden de eerste oriënterende gesprekken gevoerd. Een klankbordgroep van ondernemers in de agribusiness hielp mee om het nieuwe programma vorm te geven. Het zijn niet enkel Nederlandse studenten die zich melden, ook vanuit Duitsland is er belangstelling. De opleiding wordt in het Nederlands en in het Duits aangeboden.

Hoe ziet de nieuwe opleiding er

in het kort uit?

“Food en Flower management is een differentiatie binnen de opleidingen international marketing en logistiek. Na het propedeusejaar, waarin de studenten te maken krijgen met vakken die voor allebei de opleidingen relevant zijn, kiezen ze voor één specifieke richting, die hen uiteindelijk de bachelorgraad oplevert. Het wordt een brede opleiding, gericht op alle facetten van Greenport. Van zaadje tot karbonaadje zeg ik altijd. Voordat een product uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht komt, doorloopt het immers vele stadia. Opkweken, verwerking, vervoer, op- en overslag en natuurlijk verkoopklaar maken. Dit proces vereist gedegen kennis over economie, marketing, juridische zaken en logistiek. Uiteindelijk stromen de studenten uit met alle relevante kennis rondom food, groen en vers.”

Waarom is Fontys aan het werk gegaan met een nieuwe opleiding?

“Het actief worden in het onderwijs voor de Greenport in een gebied waar agribusiness een belangrijke economische motor is, is voor Fontys het hoofdmotief. Daar komt bij dat Fontys niet alleen Nederlandse, maar vooral ook Duitse studenten aantrekt, die iets in deze sector willen betekenen. Het houdt in dat er constant gezocht wordt naar methoden om afgestudeerden nog beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt binnen Greenport. Vandaar dat Fontys twee jaar geleden om tafel is gegaan met ondernemers uit zowel Nederland als Duitsland. Stuk voor stuk bedrijven in de Greenportsfeer. Zij zijn op zoek naar nieuwe mensen, zij zijn de werkgevers van morgen. Wat verwachten ze van hun mensen? Welke vaardigheden zijn belangrijk? Met de feedback die de ondernemers gaven, is Fontys aan de slag gegaan.”

Het bedrijfsleven heeft dus veel invloed op het lesprogramma. Waarom is daar zoveel nadruk op gelegd? Onderwijs hoort toch onafhankelijk te zijn?

“De theoretische discussie over de verweving van bedrijfsleven en onderwijs is misschien leuk voor wetenschappers, maar daar hebben wij geen boodschap aan. Fontys biedt HBO trajecten waar praktisch inzicht en toepasbaarheid van kennis centraal staan. Wat hebben werkgevers nou aan studenten met kennis die niet aansluit op de dagelijkse praktijk? Helemaal niets. Het is juist prachtig als we samen iets kunnen bereiken. Veel bedrijven hebben bovendien faciliteiten die wij als hogeschool niet hebben. Denk aan kassen of computersystemen voor practica. Ook maken we natuurlijk graag gebruik van ondernemers als stageadres en leerbedrijf. De input vanuit het bedrijfsleven is juist heel relevant.”

Geef eens een voorbeeld van die

praktijkgerichte benadering?

“Studenten in het tweede jaar dienen een eigen onderneming op te zetten alsof het om een echt bedrijf gaat, compleet met businessplan en een voorstel voor de bank. Ga er maar aan staan: productomschrijving, marketingplan, toeleveranciers, eindgebruikers en natuurlijk een gedegen marktanalyse. Ook volgen ze keuzevakken in de richting techniek, of ze gaan een periode studeren in Wageningen, een universiteit met veel kennis over life science en voedselvraagstukken. Wij willen werknemers afleveren die het nieuwe leren als vanzelfsprekend ervaren. Probleemgestuurd onderwijs, waarbij onze studenten de vaardigheden aangereikt krijgen om een heel leven lang door te leren. De maatschappij verandert, de sector verandert en dat vraagt om capabele mensen die zich nieuwe materie snel eigen kunnen maken.”

De agri- en transportsector kampen met hoge personeelstekorten. Is dat ook een reden om mensen te interesseren in een dergelijke opleiding?

“Natuurlijk speelt het mee. Helaas is het zo dat de agribusiness, of land- en tuinbouw op zijn Nederlands, niet echt een ‘sexy’ imago heeft. ‘Ik word echt geen boer of tuinder’, zo hoor ik vaak. Het is echter een misverstand dat Greenport enkel gaat over boeren die aardappels verbouwen. Het gaat ook over hoogwaardige technologie, kennis over internationaal handelen, slimme marketing en ingewikkelde bedrijfsprocessen. Het bedrijfsleven vraagt om mensen die in dit speelveld uitdagingen zien, die meerwaarde bieden. Die passie hopen we via deze opleiding aan te wakkeren. De invulling van Greenport is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, ondernemers, omgeving en opleiding. Wij als Fontys in Venlo nemen met de specialisatie Food en Flower management onze verantwoordelijkheid.”

De eerste studenten zwaaien af in het jaar 2012, precies het jaar van de Floriade. Een mooi toeval?

“Dat mega-evenement is een prachtige gelegenheid voor de eerste lichting ‘bachelors met een Food en Flower Management achtergrond’ om zich te bewijzen. In de aanloop naar de Floriade ICT-oplossingen bedenken, marketingplannen schrijven, logistieke problemen oplossen, kortom mede bijdragen aan een goede start van de Floriade. Voor Venlo als Greenport, met zijn Euregionale betekenis, kan de Floriade in 2012 als aanjager van de economie fungeren. Dat dan de eerste lichting Food en Flower studenten ook zullen afstuderen is geen opzet maar een mooie bijkomstigheid.”

| maart 2008 | Interview | greenport |

Volgens het Greenport principe zijn het de vier O’s die samen gestalte geven aan het concept: Overheid, Omgeving, Ondernemers, en Onderwijs. Die laatste twee hebben vorig jaar de handen ineen geslagen om toekomstige studenten nóg beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De opleiding, een differentiatie binnen de opleidingen Marketing en Logistiek, zal na de zomer beginnen, maar al twee jaar geleden werden de eerste oriënterende gesprekken gevoerd. Een klankbordgroep van ondernemers in de agribusiness hielp mee om het nieuwe programma vorm te geven. Het zijn niet enkel Nederlandse studenten die zich melden, ook vanuit Duitsland is er belangstelling. De opleiding wordt in het Nederlands en in het Duits aangeboden.

Hoe ziet de nieuwe opleiding er

in het kort uit?

“Food en Flower management is een differentiatie binnen de opleidingen international marketing en logistiek. Na het propedeusejaar, waarin de studenten te maken krijgen met vakken die voor allebei de opleidingen relevant zijn, kiezen ze voor één specifieke richting, die hen uiteindelijk de bachelorgraad oplevert. Het wordt een brede opleiding, gericht op alle facetten van Greenport. Van zaadje tot karbonaadje zeg ik altijd. Voordat een product uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht komt, doorloopt het immers vele stadia. Opkweken, verwerking, vervoer, op- en overslag en natuurlijk verkoopklaar maken. Dit proces vereist gedegen kennis over economie, marketing, juridische zaken en logistiek. Uiteindelijk stromen de studenten uit met alle relevante kennis rondom food, groen en vers.”

Waarom is Fontys aan het werk gegaan met een nieuwe opleiding?

“Het actief worden in het onderwijs voor de Greenport in een gebied waar agribusiness een belangrijke economische motor is, is voor Fontys het hoofdmotief. Daar komt bij dat Fontys niet alleen Nederlandse, maar vooral ook Duitse studenten aantrekt, die iets in deze sector willen betekenen. Het houdt in dat er constant gezocht wordt naar methoden om afgestudeerden nog beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt binnen Greenport. Vandaar dat Fontys twee jaar geleden om tafel is gegaan met ondernemers uit zowel Nederland als Duitsland. Stuk voor stuk bedrijven in de Greenportsfeer. Zij zijn op zoek naar nieuwe mensen, zij zijn de werkgevers van morgen. Wat verwachten ze van hun mensen? Welke vaardigheden zijn belangrijk? Met de feedback die de ondernemers gaven, is Fontys aan de slag gegaan.”

Het bedrijfsleven heeft dus veel invloed op het lesprogramma. Waarom is daar zoveel nadruk op gelegd? Onderwijs hoort toch onafhankelijk te zijn?

“De theoretische discussie over de verweving van bedrijfsleven en onderwijs is misschien leuk voor wetenschappers, maar daar hebben wij geen boodschap aan. Fontys biedt HBO trajecten waar praktisch inzicht en toepasbaarheid van kennis centraal staan. Wat hebben werkgevers nou aan studenten met kennis die niet aansluit op de dagelijkse praktijk? Helemaal niets. Het is juist prachtig als we samen iets kunnen bereiken. Veel bedrijven hebben bovendien faciliteiten die wij als hogeschool niet hebben. Denk aan kassen of computersystemen voor practica. Ook maken we natuurlijk graag gebruik van ondernemers als stageadres en leerbedrijf. De input vanuit het bedrijfsleven is juist heel relevant.”

Geef eens een voorbeeld van die

praktijkgerichte benadering?

“Studenten in het tweede jaar dienen een eigen onderneming op te zetten alsof het om een echt bedrijf gaat, compleet met businessplan en een voorstel voor de bank. Ga er maar aan staan: productomschrijving, marketingplan, toeleveranciers, eindgebruikers en natuurlijk een gedegen marktanalyse. Ook volgen ze keuzevakken in de richting techniek, of ze gaan een periode studeren in Wageningen, een universiteit met veel kennis over life science en voedselvraagstukken. Wij willen werknemers afleveren die het nieuwe leren als vanzelfsprekend ervaren. Probleemgestuurd onderwijs, waarbij onze studenten de vaardigheden aangereikt krijgen om een heel leven lang door te leren. De maatschappij verandert, de sector verandert en dat vraagt om capabele mensen die zich nieuwe materie snel eigen kunnen maken.”

De agri- en transportsector kampen met hoge personeelstekorten. Is dat ook een reden om mensen te interesseren in een dergelijke opleiding?

“Natuurlijk speelt het mee. Helaas is het zo dat de agribusiness, of land- en tuinbouw op zijn Nederlands, niet echt een ‘sexy’ imago heeft. ‘Ik word echt geen boer of tuinder’, zo hoor ik vaak. Het is echter een misverstand dat Greenport enkel gaat over boeren die aardappels verbouwen. Het gaat ook over hoogwaardige technologie, kennis over internationaal handelen, slimme marketing en ingewikkelde bedrijfsprocessen. Het bedrijfsleven vraagt om mensen die in dit speelveld uitdagingen zien, die meerwaarde bieden. Die passie hopen we via deze opleiding aan te wakkeren. De invulling van Greenport is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, ondernemers, omgeving en opleiding. Wij als Fontys in Venlo nemen met de specialisatie Food en Flower management onze verantwoordelijkheid.”

De eerste studenten zwaaien af in het jaar 2012, precies het jaar van de Floriade. Een mooi toeval?

“Dat mega-evenement is een prachtige gelegenheid voor de eerste lichting ‘bachelors met een Food en Flower Management achtergrond’ om zich te bewijzen. In de aanloop naar de Floriade ICT-oplossingen bedenken, marketingplannen schrijven, logistieke problemen oplossen, kortom mede bijdragen aan een goede start van de Floriade. Voor Venlo als Greenport, met zijn Euregionale betekenis, kan de Floriade in 2012 als aanjager van de economie fungeren. Dat dan de eerste lichting Food en Flower studenten ook zullen afstuderen is geen opzet maar een mooie bijkomstigheid.”

| BUSINESS | noord limburg | |

Stap binnen in de wereld van gezelligheid en ontspanning bij

Hostellerie de Neerhof

in Kessel.

Gelegen aan een unieke lokatie aan de Maas

en aan de voet van ruine “kasteel de Keverberg”.

Lekker genieten op ons terras of in ons sfeervolle restaurant.

Daarbij kunt u overnachten in een van onze hotelkamers.

Onze lokatie leent zich bij uitstek voor een bedrijfsfeest of presentatie.


Hostellerie de Neerhof
Kasteelhof 1
5995 BX Kessel
T 077-4628462
F 077-4628469

www.deneerhof.nl   

info@deneerhof.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by