Kamers van Koophandel

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2008

Technologische vernieuwing, kennisontwikkeling en duurzaamheid

De provincie Limburg - met ongeveer 1,1 miljoen inwoners - biedt op economisch gebied een gevarieerd beeld. Tegelijkertijd bestaat er een soort ‘afbakening’ die vooral historisch gegroeid is. Het zuiden is sterk geïndustrialiseerd (in Maastricht begon in de 19e eeuw de Nederlandse industriële revolutie en een flink deel van de regio heeft zware kolenmijnindustrie gekend) en het zuiden wordt bovendien beschouwd als ‘on-Nederlands’ vanwege het glooiende landschap, dat heuvelland of mergelland wordt genoemd, met zijn typische woningbouw en holle wegen. Dat hier tevens het recreatieve bedrijfsleven bloeit, zal geen verrassing zijn.

| | noord limburg | BUSINESS|

| Venlo Special | KVK | juli 2008 |

Midden-, maar vooral Noord-Limburg is van oudsher een agrarische regio en beschikt over een sterke maakindustrie. Inmiddels neemt met het uitdijende Europa het belang van de logistieke sector almaar toe, terwijl Venlo en omstreken dankzij de strategische ligging tussen de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied van oudsher al dé Nederlandse transportregio is. In Europa is Venlo draaischijf van de internationale goederenstroom. Over weg, rails en binnenkort ook over het water.

Anno 2008 is de regio helemaal gericht op hoogwaardige maakindustrie, technologische vernieuwing, kennisontwikkeling en nieuwe verbindingen. Er is prima ruimte en ook de benodigde onderwijsinstellingen en een goed ontwikkelde arbeidsmarkt zijn voor handen; op het kruispunt van autosnelwegen, spoorverbindingen en in een robuuste logistieke omgeving, waarin aan- en afvoer professioneel en efficiënt worden geregeld en uitbesteed.

De Kamer van Koophandel ontwikkelt een project om de regio Venlo-Venray (in feite Noord- en Midden-Limburg) duurzaam te promoten (een andere Engelse term is ‘branden’) met hulp van regiobranding. Dat is volgens de Kamer dé manier om de toegevoegde waarde van producten en diensten van lokale en regionale ondernemers in de regio te houden: vertel het verhaal van je regio en draag je trots uit.

Actueel is wat het uitgestrekte glastuinbouwgebied Greenport Venlo als regiobrand kan betekenen. Kansen moeten kunnen worden verzilverd door het gebied te vermarkten als toonaangevende fresh & food-regio in Europa. Een regio waarbij de tuinbouw-versbranche het economisch hart vormt, maar die ook gaat inspelen op thema’s als gezondheid en voedselbeleving bij de consument. Daarbij wordt samengewerkt met andere partijen zodat tevens gewerkt kan worden aan kruisbestuiving rondom verwerking, technologie en zorg- en levenswetenschappen. Het streven is om de toegevoegde waarde van de versbranche in de regio de komende tien jaar te verdubbelen van één naar twee miljard euro.

De wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade vindt in 2012 plaats in de regio Venlo. De nieuwe dimensie die aan dit gigantische evenement wordt toegevoegd, heet ‘cradle to cradle’ (C2C), want Venlo-Venray gaat als eerste regio ter wereld het C2C-principe hanteren als uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. De Floriade vormt daarvoor het uithangbord. Cradle to cradle (letterlijk: van wieg tot wieg) is een nieuwe manier van ontwerpen en produceren, waarbij het begrip afval niet langer bestaat. Afval=Voedsel, dat is het credo van deze denkwijze. Nu leven en produceren we conform het idee van cradle to grave (letterlijk: van wieg tot graf) we gebruiken producten of grondstoffen – recyclen ze soms – maar uiteindelijk belanden ze op de vuilnisbelt. En dan blijven we zitten met de brokken, want het meeste afval is moeilijk afbreekbaar, kostbaar te verwerken en vervuilt in sommige gevallen water, grond of lucht.

Het uitgangspunt bij C2C is dat alle producten zodanig ontworpen zijn dat ze voortdurend opnieuw gebruikt kunnen worden, voor hetzelfde doel of als grondstof voor een ander product, zonder een belasting te zijn voor water, grond of lucht. Dat deze nieuwe manier van denken geen zweverig idee of een eendagsvlieg is, blijkt uit het feit dat grote bedrijven als Nike, Ford en Unilever inmiddels producten op de markt brengen of faciliteiten ontwikkeld hebben die volgens deze uitgangspunten zijn geproduceerd.

Een bepalende factor voor het succes van C2C is de bereidheid van het bedrijfsleven om het initiatief op te pakken. KvK-directeur Harry Loozen heeft er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken. “Als Kamer van Koophandel helpen we samen met de Provincie Limburg en LIOF een handje door de eerste paar honderd bedrijven te gaan benaderen en te enthousiasmeren. Vervolgens moet het principe zich als een olievlek gaan verspreiden over de regio.” Inmiddels zetten diverse gemeenten, zoals Venlo en Venray, bedrijven en onderwijsinstellingen hun schouders onder het C2C-concept.

Het is niet alleen de Floriade die C2C omarmt. Ook alle gebouwen in het kader van Greenpark/Floriade, Klavertje 4 en Greenport Venlo haken aan bij het gedachtegoed. Greenport Venlo is een interregionaal netwerk van ondernemers, onderzoek, onderwijs en overheid (de vier O’s) met een afzetmarkt van zo’n dertig miljoen mensen. Onder Klavertje 4 (het uitbreidingsgebied ten noordenwesten van Venlo) functioneert een forum voor de ontwikkeling van glastuinbouwgebieden, de uitbreiding van ZON Freshpark (de groente- en fruitveiling) en van het agrologistieke bedrijventerrein Trade Port Noord. Via de mainports Rotterdam en Antwerpen komen talloze containers uit alle windstreken naar dit bijzondere bedrijventerrein van 140 hectare aan de A73 en A67. Alle Trade Port-terreinen tezamen beslaan een oppervlakte van bijna 293 hectare. De gemeente Venlo heeft op Trade Port Noord een ruimte van 20 hectare voor een nieuw spoorwegemplacement gereserveerd. Het terrein ligt direct aan de spoorlijn van Rotterdam naar Venlo en het Duitse achterland.

Algemeen directeur van de Kamer van Koophandel Limburg is Harry Loozen, voordien de directeur van de KvK Limburg Noord. Over de gefuseerde Kamer toont hij zich tevreden en de nieuwe situatie zal niets afdoen aan de sterke ambitie om er vooral voor de ondernémer te zijn. Loozen: “Ik kom uit het bedrijfsleven. Het enige waaraan je kunt afmeten of je het goed doet, is wanneer je klanten ervaren dat je toegevoegde waarde hebt. Je moet als Kamer van Koophandel niet aanbodgericht, maar vraaggericht werken, zoals met klantenpanels. We vragen ondernemers: waar loop je nou tegenaan? Waar zit je mee? Bovendien meten we regelmatig onze klanttevredenheid.”

Loozen: “De Kamer van Koophandel wil niet aanbodgericht, maar vraaggericht werken.”

| juli 2008 | KVK | Venlo Special |

de in ontwikkeling zijnde gebieden Trade Port Noord en Floriadegebied.

| BUSINESS | noord limburg | |

Nieuwe KvK bundelt krachten

op Limburgse schaal

De Kamer van Koophandel Limburg bestaat sinds 1 januari 2008. Want op die dag was de fusie een feit van de beide KvK’s in Nederlands Limburg: die van Noord- en Midden-Limburg (met Venlo als hoofdzetel) en die van Zuid-Limburg (hoofdvestiging Maastricht). De nieuwe Kamer bedient ruim 60.000 ondernemers.

De fusie betekent een krachtenbundeling op Limburgse schaal. De Kamer gaat hierin gelijk op met de werkgeversorganisaties Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), MKB Limburg en de Limburgse Land- en TuinbouwBond (LLTB). Zij geven hun samenwerking gestalte in ‘Ondernemend Limburg’. De Limburgse Kamer streeft ernaar dat alle ondernemers in Limburg met één gezaghebbende stem spreken ten faveure van de economische ontwikkelingen in de provincie. Eén Limburgse KvK betekent ook meer nadruk op een ambitieus beleid met betrekking tot de euregio’s die gevormd worden door Nederland, België en Duitsland.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by