Groen ondernemen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2008

Wat maakt een

product groen?

Er is eigenlijk geen simpele en dekkende definitie te formuleren waar iedereen het mee eens is. Aan de ene kant kun je – heel extreem – stellen dat geen enkel product of dienst dat je ‘uit het schap’, via het internet of via de telefoon kunt kopen, technisch gesproken groen is. Het proces van het omzetten van een grondstof/basismateriaal in iets anders vereist de inzet van andere materialen en energie. Zelfs al is er maar heel weinig nodig voor die transformatie, dan nog legt het een bepaalde druk op het milieu. Als je zo redeneert, is een sojaboon die ergens in het wild groeit groen, maar tofu dus niet.

Als ondernemingen deze manier van redeneren zouden hanteren, een dergelijk onderscheid zouden maken in hun streven om alleen in groene producten te investeren, dan zouden ze niet veel bereiken. Die definitie is dus tamelijk nutteloos op het gebied van commercie of gewoon de dagelijkse praktijk. Tenzij je natuurlijk toevallig in je blootje loopt in een bos, en jezelf voedt met boombast, mos en bessen die van de bomen en struiken af vallen.

Een meer bruikbare en praktische definitie die bedrijven zouden kunnen hanteren voor de groene kwaliteiten van een product of dienst is de volgende: een product of dienst die groen is, levert een vergelijkbare of superieure prestatie, is nuttiger, of heeft andere voordelen ten opzichte van een alternatief product, mede omdat het minder gebruik maakt van grondstoffen, minder schadelijke stoffen bevat, en/of een langere levenscyclus heeft. Naarmate de producenten nieuwe technologieën ontwikkelen, zal de groen-lat hoger komen te liggen.

Er zijn veel voorbeelden te geven van producten op de markt die in de categorie groen vallen. Neem televergaderen (vergaderen via een beeldverbinding, mensen zitten virtueel aan één tafel, maar zijn kilometers van elkaar verwijderd). Het is heel moeilijk om te bepalen wat de specifieke energiebehoefte is van een dergelijk systeem, maar het valt zeker in de groene categorie. De redenatie hiervoor is dat televergaderen een alternatief is voor het gebruik van vliegtuigen, auto’s, en treinen. Daarom legt het minder druk op het milieu.

Als een producent of leverancier dus bij u aanklopt met een volgens hem groen product, is een goede vraag: wat maakt dat product dan groen?

Het allerbelangrijkste is: groene producten alleen maken een organisatie nog niet groen. Er moet een blauwdruk zijn, een plan van aanpak voor duurzaamheid. De producten vormen slechts één onderdeel van dat plan. Voor veel managers is groen ondernemen ook slechts een onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Er zijn nogal wat bedrijven die willen meeliften op de golf van groen en duurzaam ondernemen. Daar slagen ze ook in, hoewel ze feitelijk helemaal niet verantwoord bezig zijn, omdat de definitie van groen nergens is vastgelegd. De consument wordt bedolven onder allerlei keurmerken en logo’s, maar wat is de waarde van die keurmerken? Je kunt een tuinstel kopen van FSC-hout. Leuk, dan weet je dat het basismateriaal, hout, op verantwoorde wijze is gekapt: er wordt nieuw bos aangeplant voor het gekapte. Maar dat tuinstel wordt met een zwaar vervuilende vrachtwagen naar de winkel gebracht, en je haalt het op met een vervuilende auto. Vervolgens dek je het stel in de winter af met een plastic hoes. En wat doe je met je oude kunststof tuinstel? Breng je het netjes naar de stort en betaal je voor de recyclingskosten, of donder je het ’s nachts ergens in een berm?

Goed, je kunt niet alles verantwoord doen. Maar je moet ergens beginnen en dan geeft een keurmerk wel enige houvast. Want dat er iets moet gebeuren om het milieu te redden, daar zijn we nu wel achter.

Iedereen heeft er de mond van vol: milieuverantwoordelijk ondernemen. Het milieu is weer ‘hot’, en dat is een heel goede zaak. Alle producenten roepen dat hun producten ‘groen’ zijn. Er zijn milieukeurmerken, energiestickers en noem maar op. Maar hoe weet je nu of een product echt ‘groen’ is, of dat het slechts een truc van de producent is, het zogenoemde green-washing? De vraag is dus: wat maakt een product of dienst groen?

| BUSINESS | noord limburg | |

| september 2008 | Groen | ondernemen |

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by