Alles op één plaats: Fresh Park Venlo

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2009

Logistiek knooppunt in Noord Limburg

Alles op één plaats

Wie in Noord Limburg het woord logistiek uitspreekt, zegt daarmee in feite ook Fresh Park Venlo. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot het logistieke epicentrum voor alle versstromen in de regio en oriënteert zich samen met zusterbedrijf ZON fruit & vegetables op ontwikkelingen in het buitenland. In een interview met manager Jan Janssen werd gevraagd naar de ontwikkelingen binnen dit bedrijventerrein, maar ook het logistieke belang van de regio.

Als eerste geeft Jan Janssen, manager van het terrein, wat toelichting over Fresh Park Venlo zelf: “Fresh Park Venlo is een bedrijventerrein waar met name bedrijven binnen de agri-business zijn gehuisvest. Het gaat om bedrijven die direct of indirect met de versbranche te maken hebben. De bedrijven die daar opereren, faciliteren wij door panden te bouwen en te verhuren of door kavels uit te geven waarop partijen een gebouw kunnen laten zetten.” Op dit moment telt het terrein maar liefst ruim 130 bedrijven die zich bezig houden met de vermarkting van producten of handel, dienstverlening en bewerking van versproducten. Fresh Park Venlo speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol in de regio: “Het concept voor het faciliteren van het fresh- en foodconcept is uniek in Nederland en daar houden we ons aan vast”, geeft Janssen aan. “Dit had men in de jaren zestig al ingezien, toen hier een veiling werd neergezet ten behoeve van de tuinders en telers in de regio. Je kunt gewoon een betere bedrijfsvoering uitvoeren als het product dicht bij de

teler blijft.”

Natuurlijk is in die zestig jaar heel wat veranderd. Janssen licht dit toe: “De

regio is steeds interessanter geworden, aangezien er in het westen veel congestie plaatsvindt vanwege het verkeer. Ook de ontwikkelingen in en met Duitsland en het Oostblok zorgen ervoor dat deze regio steeds meer toegevoegde waarde krijgt. Dit merken we ook bij Fresh Park Venlo zelf. Het terrein is in de loop der jaren uitgebreid met andere soorten bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van convenience.” Fresh Park Venlo en ZON fruit & vegetables vullen elkaar goed aan qua activiteiten: “Enerzijds is ZON nu bezig met het realiseren van de aanvoer van groente en fruit vanuit het buitenland, met name in de winterperiode. Tevens willen we binnen de afzetgebieden uitbreiden richting

retail en kijken we als Fresh Park Venlo of dit met gebouwen kan worden ondersteund. Uiteraard gaat vermarkting van product vóór het gebouw, maar in samenhang kunnen we kijken hoe daar een ontwikkeling in kan komen. Met name de regio Zuid Europa, Noord Afrika en het Oostblok trekt daarbij

onze aandacht.”

Logistieke voordelen

Het grote voordeel van Fresh Park Venlo is natuurlijk de centrale ligging ten opzichte van haar directe leveranciers, de prominente logistieke hotspots en de grote afzetmarkten Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. Het terrein ligt midden in de Euregio, op de kruising van de noord-zuid en oost-west snelwegverbindingen (A73 en A67) en direct aan de as Rotterdam-Roergebied. Naast vervoer over de weg biedt het gebied ook alternatieven per trein, boot en vliegtuig, dankzij de ECT railterminal (waar dagelijks shuttles van en naar een vaste terminal in de Rotterdamse haven rijden), de lokale binnenvaartterminal met containerfaciliteit en de vliegvelden van Maastricht/Aachen en Luik. Samen vormen deze verbindingen een belangrijke link met de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen en het Duitse achterland. Met al

deze alternatieve vervoersmiddelen, de dichtslibbende autowegen en de milieumaatregelen rijst de vraag of vervoer over de weg ook echt nog een goede toekomst heeft. Janssen heeft hier zijn eigen mening over: “Vervoer over de weg blijft een belangrijk onderdeel van het transportwezen, maar het zal wel effectiever moeten worden. Het voordeel is dat we hier ook een knooppunt van rail- en waterverbindingen hebben, dus de alternatieven zijn ruim aanwezig en goed ontsloten. Het is zeker een noodzaak om het milieu en het wegennet te ontlasten. Toch blijft vervoer per vrachtwagen het eenvoudigst. Alternatieven moeten op een andere manier worden georganiseerd en veranderingsprocessen gaan langzaam.”

Samenwerken

Fresh Park Venlo kijkt met haar werkzaamheden ook over de heg. Janssen licht dit toe: “Fresh Park Venlo blijft gericht op samenwerking. Samen met andere partijen zoeken we samenwerking waar op dat moment een stuk meerwaarde ligt. Naast het inrichten van het fysieke landschap voor klanten, doen we ook aan Business Development. We zetten onze kennis en netwerk in om samen met bedrijven te kijken hoe zij naar de markt toe hun producten aan de man kunnen brengen. Zo is ook onze relatie met Greenport Venlo goed. Maar Fresh Park Venlo blijft uiteraard primair een zakelijk bedrijf. Het is daarbij zaak om het belang van het bedrijf zo goed mogelijk te laten matchen met het algemene belang van de regio. Greenport Venlo heeft bijvoorbeeld een grote impact op onze toekomstige bedrijfsvoering. Onze primaire houding is meedoen, initiatieven nemen en samenwerken, maar dit moet wel in goede verhouding staan met ons eigen zakelijke belang op lange termijn. Ook willen we op een goede en zakelijke manier samen met Klavertje Vier de regio versterken. Het is belangrijk dat de infrastructuur in orde wordt gemaakt. Het Floriadeterrein zal na 2012 transformeren in Venlo Greenpark en het is belangrijk dat er vanuit de gemeente nu al de nodige voorzieningen worden aangelegd om een goede infrastructuur tijdens en na de Floriade te garanderen. Dat heeft zeker een grote impact op ons terrein. Het zorgt voor een goede ontwikkeling van verkeersstromen.” Uiteraard biedt de toekomst nog heel wat mogelijkheden: “We zien voor Fresh Park Venlo een hele hoop kansen en ontwikkelingen. Natuurlijk ook vanwege de Floriade en Greenport Venlo. De regio kan zich dankzij deze ontwikkelingen enorm gaan profileren en daar worden we allemaal beter van. Juist nu is het belangrijk om de regio op de kaart te zetten, wij blijven immers qua logistiek een heel belangrijk centrum, ook voor de agri-business.

www.freshparkvenlo.nl

Jan Janssen, manager Fresh Park Venlo

Als eerste geeft Jan Janssen, manager van het terrein, wat toelichting over Fresh Park Venlo zelf: “Fresh Park Venlo is een bedrijventerrein waar met name bedrijven binnen de agri-business zijn gehuisvest. Het gaat om bedrijven die direct of indirect met de versbranche te maken hebben. De bedrijven die daar opereren, faciliteren wij door panden te bouwen en te verhuren of door kavels uit te geven waarop partijen een gebouw kunnen laten zetten.” Op dit moment telt het terrein maar liefst ruim 130 bedrijven die zich bezig houden met de vermarkting van producten of handel, dienstverlening en bewerking van versproducten. Fresh Park Venlo speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol in de regio: “Het concept voor het faciliteren van het fresh- en foodconcept is uniek in Nederland en daar houden we ons aan vast”, geeft Janssen aan. “Dit had men in de jaren zestig al ingezien, toen hier een veiling werd neergezet ten behoeve van de tuinders en telers in de regio. Je kunt gewoon een betere bedrijfsvoering uitvoeren als het product dicht bij de

teler blijft.”

Natuurlijk is in die zestig jaar heel wat veranderd. Janssen licht dit toe: “De

regio is steeds interessanter geworden, aangezien er in het westen veel congestie plaatsvindt vanwege het verkeer. Ook de ontwikkelingen in en met Duitsland en het Oostblok zorgen ervoor dat deze regio steeds meer toegevoegde waarde krijgt. Dit merken we ook bij Fresh Park Venlo zelf. Het terrein is in de loop der jaren uitgebreid met andere soorten bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van convenience.” Fresh Park Venlo en ZON fruit & vegetables vullen elkaar goed aan qua activiteiten: “Enerzijds is ZON nu bezig met het realiseren van de aanvoer van groente en fruit vanuit het buitenland, met name in de winterperiode. Tevens willen we binnen de afzetgebieden uitbreiden richting

retail en kijken we als Fresh Park Venlo of dit met gebouwen kan worden ondersteund. Uiteraard gaat vermarkting van product vóór het gebouw, maar in samenhang kunnen we kijken hoe daar een ontwikkeling in kan komen. Met name de regio Zuid Europa, Noord Afrika en het Oostblok trekt daarbij

onze aandacht.”

Logistieke voordelen

Het grote voordeel van Fresh Park Venlo is natuurlijk de centrale ligging ten opzichte van haar directe leveranciers, de prominente logistieke hotspots en de grote afzetmarkten Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. Het terrein ligt midden in de Euregio, op de kruising van de noord-zuid en oost-west snelwegverbindingen (A73 en A67) en direct aan de as Rotterdam-Roergebied. Naast vervoer over de weg biedt het gebied ook alternatieven per trein, boot en vliegtuig, dankzij de ECT railterminal (waar dagelijks shuttles van en naar een vaste terminal in de Rotterdamse haven rijden), de lokale binnenvaartterminal met containerfaciliteit en de vliegvelden van Maastricht/Aachen en Luik. Samen vormen deze verbindingen een belangrijke link met de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen en het Duitse achterland. Met al

deze alternatieve vervoersmiddelen, de dichtslibbende autowegen en de milieumaatregelen rijst de vraag of vervoer over de weg ook echt nog een goede toekomst heeft. Janssen heeft hier zijn eigen mening over: “Vervoer over de weg blijft een belangrijk onderdeel van het transportwezen, maar het zal wel effectiever moeten worden. Het voordeel is dat we hier ook een knooppunt van rail- en waterverbindingen hebben, dus de alternatieven zijn ruim aanwezig en goed ontsloten. Het is zeker een noodzaak om het milieu en het wegennet te ontlasten. Toch blijft vervoer per vrachtwagen het eenvoudigst. Alternatieven moeten op een andere manier worden georganiseerd en veranderingsprocessen gaan langzaam.”

Samenwerken

Fresh Park Venlo kijkt met haar werkzaamheden ook over de heg. Janssen licht dit toe: “Fresh Park Venlo blijft gericht op samenwerking. Samen met andere partijen zoeken we samenwerking waar op dat moment een stuk meerwaarde ligt. Naast het inrichten van het fysieke landschap voor klanten, doen we ook aan Business Development. We zetten onze kennis en netwerk in om samen met bedrijven te kijken hoe zij naar de markt toe hun producten aan de man kunnen brengen. Zo is ook onze relatie met Greenport Venlo goed. Maar Fresh Park Venlo blijft uiteraard primair een zakelijk bedrijf. Het is daarbij zaak om het belang van het bedrijf zo goed mogelijk te laten matchen met het algemene belang van de regio. Greenport Venlo heeft bijvoorbeeld een grote impact op onze toekomstige bedrijfsvoering. Onze primaire houding is meedoen, initiatieven nemen en samenwerken, maar dit moet wel in goede verhouding staan met ons eigen zakelijke belang op lange termijn. Ook willen we op een goede en zakelijke manier samen met Klavertje Vier de regio versterken. Het is belangrijk dat de infrastructuur in orde wordt gemaakt. Het Floriadeterrein zal na 2012 transformeren in Venlo Greenpark en het is belangrijk dat er vanuit de gemeente nu al de nodige voorzieningen worden aangelegd om een goede infrastructuur tijdens en na de Floriade te garanderen. Dat heeft zeker een grote impact op ons terrein. Het zorgt voor een goede ontwikkeling van verkeersstromen.” Uiteraard biedt de toekomst nog heel wat mogelijkheden: “We zien voor Fresh Park Venlo een hele hoop kansen en ontwikkelingen. Natuurlijk ook vanwege de Floriade en Greenport Venlo. De regio kan zich dankzij deze ontwikkelingen enorm gaan profileren en daar worden we allemaal beter van. Juist nu is het belangrijk om de regio op de kaart te zetten, wij blijven immers qua logistiek een heel belangrijk centrum, ook voor de agri-business.

www.freshparkvenlo.nl

Fresh Park Venlo – logistiek

-1.600 vrachtwagentransportbewegingen per dag

-1.400.000 pallets AGF per jaar via Fresh Park Venlo

-Directe aansluiting op de

snelwegen A73 en A67

-ECT en Cabooter railterminal op 900 meter afstand

-Binnenvaarthaven met

containerfaciliteit op twee

kilometer afstand

-Floriade 2012 op het

aangrenzende terrein

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by