Coverstory DeeDee Plastics: Succesvol in een mannenwereld

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2014

Succesvol in een mannenwereld

De drie dames van DeeDee Plastics

foto Loes Mennen Fotografie

21 Jaar geleden kreeg Doortje de kans van haar leven. Haar man zette toen de stap om na 18 jaar actief ondernemend te zijn geweest bij een producent van verpakkingsmateriaal waarvoor zijzelf ook actief was, een andere uitdaging aan te gaan. Met haar opgebouwde kennis van verpakkingen en import besloot zij haar droom waar te maken en een eigen bedrijf in deze branche te starten. “Ik begon toen met de import van gripzakken naar Europa voor de Nederlandse, Duitse en Franse markt”, vertelt ze. “Van mijn man kreeg ik de eerste container met inhoud cadeau. Daarna moest ik het op eigen kracht doen en ben ik zelf naar China gegaan om daar de markt en de bedrijven te leren kennen.” De klantenkring van het bedrijf en de omzet is in de loop der jaren gegroeid. Beide dochters Inge en Elke veroverden na het afronden van hun opleidingen elk een positie als productmanager in het bedrijf. Inge houdt zich bezig met inkoop, technische ontwikkeling en design, terwijl Elke zich op de verkoop en de strategische planning heeft gestort. Doortje is inmiddels alweer 21 jaar algemeen directeur van het bedrijf, draagt zorg voor de financiën en geeft advies waaronder over de import.

Grootste aanbieder

DeeDee Plastics begon met het importeren van zogenaamde packaging supplies zoals sealapparaten, textielpinnen, kabelbinders en gripzakken die nu via een webshop in zeven Europese landen kunnen worden besteld en geleverd. Toen de markt tien jaar geleden stabiliseerde, kwam daar een nieuwe bedrijfstak bij in de vorm van Multilayer Flexible Packaging. Deze gelamineerde stazakken bestaan uit meerdere soorten lagen plastic en worden door klanten in allerlei industrieën afgenomen zoals die van de cosmetica en de voedingsmiddelen. “We zijn inmiddels de grootste aanbieder van private label soepzakken, maar onze verpakkingen worden ook gebruikt voor sauzen, dressing, babyvoeding en dierenvoeding”, zegt Inge.

Omdat plastic volgens de dames een enorm veelzijdig en innovatief product is, is het belangrijk om met de ontwikkelingen rondom dit materiaal mee te gaan. “Samen met een klant die om een specifieke verpakkingsoplossing voor zijn product vroeg, hebben wij bijvoorbeeld een jerrycanpouch ontwikkeld waarin gevaarlijke stoffen zoals chemicaliën en oliën kunnen worden bewaard en vervoerd”, licht Elke toe. “Het grote voordeel hiervan is dat je dergelijke vloeistoffen in veel minder volumineuze verpakkingen kan vervoeren, wat enorm scheelt in vervoerskosten.” Inge: “Ook zijn we actief ingesprongen op de vraag om meer te focussen op duurzaamheid. Dit doen we door het aluminium uit stazakken te verwijderen en dit te vervangen door hoog barrière transparante folie. Hierdoor kunnen onze klanten hun producten laten zien en kunnen de zakken bijvoorbeeld in de magnetron gebruikt worden.” Veel van deze innovatieve producten komen tot stand naar aanleiding van klantenvragen. “En om die reden werken we ook met meerdere producenten en leveranciers voor elke productgroep”, vertelt Doortje. “Afgezien van een betere aanbodgarantie en prijstechnische voordelen, kan je dan ook precies kijken welke producten het beste bij de klant passen.”

Eigen kantoor in Shanghai

De producten die door DeeDee Plastics worden geïmporteerd, zijn allemaal afkomstig uit het Verre Oosten. Doortje: “De publiciteit over China is doorgaans heel slecht, terwijl Chinese mensen ontzettend hard werken en veel kennis van producten hebben.” Om het logistieke proces ter plekke goed te coördineren, werd er tien jaar geleden met de bedrijfstak Multilayer Flexible Packaging ook een eigen kantoor in Shanghai geopend. Inge: “Alleen al de productie van stazakken luistert heel nauw. En natuurlijk moeten alle producten aan de Europese maatstaven voldoen. Onze medewerker in Shanghai spreekt haar talen en draagt zorg voor het drukproces en de kwaliteitscontrole. Onze klanten komen dus nooit voor negatieve verrassingen te staan.”

Afgezien van de goede kwaliteit en gunstige prijs bood zakendoen in China voor Doortje ook nog een ander voordeel. “Het heeft ontzettend veel energie gekost om dit bedrijf op te bouwen, mede omdat ik als vrouw in een mannenwereld enorm werd ondergewaardeerd. In China heersen helemaal geen vooroordelen over vrouwen en ben ik altijd als een volwaardige klant beschouwd.” Elke knikt: “De generatie van mijn moeder heeft echt gevochten om onder die ondergeschikte positie uit te komen. Je merkt gewoon dat het nu geaccepteerd is dat vrouwen aan het roer staan, in welke branche dan ook. Natuurlijk zie je dat een groot deel van de banen vergelijkbaar met die van ons voor een groot deel door mannen wordt ingevuld, maar dat gebruiken wij nu als unique selling point!”

Hechte band

DeeDee Plastics is een echt familiebedrijf. Naast moeder en dochters is ook vader erbij betrokken. Hij geeft als bedrijfsconsultant een dag in de week advies over onder andere de ontwikkeling van nieuwe producten. Een tante draagt zorg voor de verkoop voor de Nederlandse markt. De onderlinge band is erg hecht. Elke: “Doortje is heel begaan met onze medewerkers, waarvan een groot deel er al meer dan 20 jaar werkt. Elke dag drinken we om 10.00 uur samen een kop koffie en is er ruimte om even bij te praten, maar ook om nieuwe ideeën op tafel te gooien en iedereen op de hoogte te houden van de nieuwe producten. Mensen krijgen hier de ruimte om te groeien.”

“Hetzelfde geldt voor onze klanten en leveranciers”, vult Inge aan. “Doortje heeft met velen van hen een warme band en luistert goed naar hun behoeften. Dat persoonlijke karakter is samen met de flexibiliteit en de korte lijnen binnen het bedrijf een duidelijke onderscheidende factor.”

Per 1 januari nemen Inge en Elke het spreekwoordelijke stokje definitief van Doortje over. “Continuïteit staat voor mij voorop. Daarom hebben we dit proces drie jaar geleden al in gang gezet. Mijn droom van financiële onafhankelijkheid door middel van een goed lopend bedrijf is namelijk uitgekomen. Daarnaast was het een ongelooflijk mooie ervaring. Dat wens ik mijn beide dochters ook toe”, aldus Doortje.

www.deedee.nl

In 1993 had Doortje Schilders een droom voor ogen: financieel onafhankelijk worden middels een eigen bedrijf. Inmiddels is DeeDee Plastics uitgegroeid tot een wereldwijd opererende onderneming die zich onder andere bezig houdt met de import en ontwikkeling van gespecialiseerde plastic stazakken voor de Europese markt. Volgend jaar volgen haar beide dochters Inge Louwers en Elke Coolen haar op. “Ik ben thuis begonnen in de kelder, terwijl mijn bedrijf nu een enorme internationale reikwijdte heeft. Dit voelt als een overwinning“, aldus de trotse mater familias.

Elke Coolen, Inge Louwers en Doortje Schilders

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by