Rederij Cascade: Unieke shipevents

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2014

Unieke shipevents

Cascade biedt met twee dagpassagiersschepen ‘Cascade’ en ‘Stadt Wessem’ jaar-rond shipevents in Midden–Limburg voor groepen tot 400 personen. Denk daarbij aan een meeting, presentatie, teamuitje of relatiedag. Maar ook arrangementen, zoals teambuilding of managementtraining, eventueel met workshop of spreker. Het belangrijkste vaargebied zijn de Maasplassen; met 3000 ha aaneengesloten wateroppervlak het grootste watersportgebied van Nederland. Het unieke is dat andere regionale kernwaarden, zoals cultuur en natuur, ook tot uitdrukking komen in het aanbod.

Kerstarrangementen

Vanaf 1 december t/m 6 januari worden de verwarmde schepen geheel in kerstsfeer gebracht en zijn er leuke kerstarrangementen te boeken met winterse cateringconcepten, waaronder een winterse tocht met glühwein en echte Hollandse kost, een luxe cruisebuffet als kerstdiner, een nieuwjaarsborrel met trendy fingerfood of een swingend eindejaarsfeest met DJ en ludieke Kerstman. Kortom, deze winter staat de crew garant voor een onvergetelijke belevenis.

International standards met een ‘zachte g’

Ondertussen is Cascade volop bezig met de voorbereidingen van 2015. Met een crew van 30 mensen, waaronder het verkoopteam, de nautische staf en de horecabrigade, wordt er gewerkt aan productontwikkeling, renovatie en onderhoud en interne trainingen om in het nieuwe jaar opnieuw groter te kunnen groeien. Niet alleen in termen van omzet maar ook mentaliteit, deskundigheid en loyaliteit. Noem het maar gastvrijheid volgens ‘international standards’, maar dan met een ‘zachte g’.

www.rederijcascade.nl

info@rederijcascade.nl

+31 (0) 475 – 461 574

Midden in Natuurgebied de Braampeel ligt ProefLokaal Limburg. Een schitterende vergaderlocatie die zich niet alleen onderscheid door de mooie, landelijke ligging, maar zeker ook door de sfeervolle ruimtes,

de culinaire mogelijkheden en de gastvrijheid. ProefLokaal Limburg is

uitstekend bereikbaar en beschikt over een ruime, gratis, parkeergelegenheid. Voorzien van alle moderne faciliteiten biedt ProefLokaal

Limburg een perfecte ambiance voor uw vergaderingen en zakelijke meetings. In combinatie met de uitstekende culinaire mogelijkheden wordt uw zakelijke bijeenkomst zo tot een waar genoegen.

Kookworkshops en personeelsfeesten

Wilt u uw vergader- of cursusdag op een originele manier afsluiten? Kies dan voor een kookworkshop die verzorgd wordt op dezelfde locatie. Onder begeleiding van een van onze ervaren koks gaat u zelf aan de slag met het bereiden van een heerlijk diner met streekproducten. Ook voor een personeelsfeest of teambuildingsuitje bent u van harte welkom bij ProefLokaal Limburg. Ria Joosten Catering & Evenementen

organiseert op deze eigen locatie complete feesten van A tot Z. Het feest wordt geheel afgestemd op uw wensen, zodat het een avond wordt om nooit te vergeten!

Overnachten in stijl

Na een dag intensief vergaderen is het ook mogelijk om ´s avonds te

genieten van een goede nachtrust in de mooie appartementen van de Braampeel. U kunt al overnachten vanaf 1 persoon. Uiteraard staat ’s morgens een heerlijk ontbijt voor u klaar.

ProefLokaalLimburg

Doorbrand 2 | 6086 PK Neer

T 0475 - 49 50 21

www.proeflokaallimburg.nl

Inspirerend vergaderen bij ProefLokaal Limburg

“Een locatie om te onthouden!” – Edith uit Meppel

CRUISES & EVENTS

“Ons feest was meer dan geslaagd mede door de geweldige ambiance in het Proeflokaal en de als meer dan optimaal ervaren gastvrijheid en culinaire heerlijkheden. Onze gasten waren verbijsterd over de prachtplek die wij voor ons feestje hadden gekozen.” – Wim uit Horn

De tijd dat accountantsbureaus enkel de jaarrekening verzorgden, ligt inmiddels achter ons. Steeds meer accountants maken de transitie naar bedrijfsadviseur. Full Account Adviseurs en Accountants uit Venlo is hier een uitstekend voorbeeld van.

“Natuurlijk moet je het opmaken van een jaarrekening nog steeds niet onderschatten, maar een accountant kan voor een ondernemer zoveel meer betekenen dan slechts een blik op het verleden”, vertelt John Straten, partner van Full Account. “Daarom ligt bij ons de focus op advies. Dat begint al bij het intakegesprek waarbij we niet alleen het gehele bedrijf, maar ook de privésfeer belichten waar empathie vertrekpunt van adviseren is.” Om vervolgens de klant het gehele jaar door van passend advies te kunnen voorzien, heeft Full Account een dashboard ontwikkeld waarbij klanten tussentijdse online rapportages over de bedrijfsresultaten ontvangen. Daar blijft het niet bij. “Samen met de klant nemen we ook de vastgestelde doelen en de bedrijfskundige processen onder de loep. En dan komt onze eigen know how op onder andere juridisch vlak en ons zeer brede netwerk van pas.” Dit netwerk kent partners op verschillende rechtsgebieden, financial planners, pensioenspecialisten en adviseurs op het

gebied van makelaardij en assurantiën.

Straten zet bewust in op consultancy op hoog niveau. “Dan kun je anticiperen op vragen en klaarstaan op belangrijke momenten zoals het begeleiden van een verkoop. Ook stimuleren we onze klanten om out of the box te denken bijvoorbeeld door middel van een heisessie of een minisessie met ondernemers uit verschillende branches.”

Full Account is overigens een zeer betaalbare adviseur. “Omdat veel van onze primaire processen, waaronder onze online boekhouding, rapportagemodule, salarisadministratie en HRM-modules zijn geautomatiseerd hanteren we een vaste vanafprijs. Van zzp’er tot besloten vennootschappen; we kunnen iedereen de beste begeleiding bieden.”

www.fullaccount.nl

Focus op advies

Het opstellen van een goed personeels-dossier met een vaste structuur van

beoordelings- en functioneringsgesprekken en, waar nodig, een intensief verbetertraject, vergt veel tijd en energie van een

ondernemer. Daarnaast is het niet altijd makkelijk om een werknemer te vertellen dat hij of zij haar werk niet goed doet of onvoldoende functioneert in een team.

Het ontbreken van een goed personeelsdossier staat onder de huidige wet een

ontbinding van de arbeidsovereenkomst

vrijwel nooit in de weg. De centrale vraag die een rechter toetst tijdens een zitting is altijd of er tussen partijen nog voldoende basis is om in de toekomst te komen tot een

vruchtbare samenwerking. Het antwoord op die vraag luidt voor beide partijen, zowel werkgever als werknemer, nagenoeg altijd nee. Het beschikken over een gedegen

personeelsdossier heeft daarbij met name

invloed op de hoogte van de toe te kennen ontslagvergoeding: geen dossier leidt tot een hogere vergoeding.

In mijn eerdere columns heb ik u al aangegeven dat vanaf volgend jaar het ontslagrecht door de Wet Werk en Zekerheid sterk zal

wijzigen. Daar waar de rechter nu nog de

vrijheid heeft om bij het ontbreken van een gedegen personeelsdossier de arbeidsovereenkomst toch te ontbinden, zal deze

mogelijkheid onder het nieuwe ontslagrecht niet meer bestaan. De rechter wordt dan

gebonden aan wettelijk vastgelegde

ontslaggronden die hij strikt moet toepassen. Van u als werkgever wordt verwacht dat u al deze acties heeft doorlopen en heeft

gedocumenteerd; met andere woorden,

het bijhouden van een goed en degelijk

personeelsdossier wordt heilig!

Wilt u meer informatie over het nieuwe

ontslagrecht, neem dan gerust contact

met mij op.

Een personeelsdossier is handig,

niet heilig! (maar wordt dat wel!)

Marivonne van Kralingen, m.vankralingen@vlaminckx.nl

Verantwoord aan de slag

28 jaar geleden richtten Louis en Mieke Kuijpers Kuijpers Metaalrecycling op in Deurne. Inmiddels is dit familiebedrijf uitgebreid met een vestiging in Beringe, waar zoon Mark aan het roer staat. Ook hier worden auto’s op een verantwoorde manier gerecycled.

“In onze vestiging kunnen zowel particulieren als bedrijven terecht voor het afgeven van ijzer en andere metalen”, vertelt mede-eigenaar Mark Kuijpers. “Dat hoeft overigens geen puur materiaal te zijn, want ook elektronica, auto’s en computers worden hier van metaal ontdaan. Zowel het metaal als het restmateriaal worden op een verantwoorde manier verwerkt en afgevoerd.” Voor klanten met grote hoeveelheden afval zoals sloopbedrijven en metaalverwerkers kan Kuijpers desgewenst ook containers op locatie plaatsen die op gezette tijden worden geleegd.

Autorecylcing

Vijf jaar geleden besloten vader, moeder en zoon uit te breiden met een vestiging in Beringe. Vorig jaar werd deze vestiging getransformeerd tot autorecyclingbedrijf. “Met de inname van auto’s in Deurne hebben we flink wat ervaring opgedaan op het gebied van autorecycling. Het was dan ook een logische stap om de autorecycling in Beringe centraal te gaan stellen.”

Op dit moment kunnen autobedrijven, dealers en particulieren hun oude auto al aanbieden bij Kuijpers Autorecycling. “Na inname geven we een sloopverklaring af en worden de auto’s op wettelijke en verantwoorde manier verwerkt”, vertelt Ed Beurskens, die verantwoordelijk is voor de in- en verkoop. “Nadat onderdelen zoals accu’s, banden en gastanks zijn gedemonteerd, wordt ook in kaart gebracht welke onderdelen nog bruikbaar zijn. Deze bieden wij aan via onze eigen website en via onderdelenlijn.nl. Vervolgens worden de lege wrakken platgedrukt en naar een shredderbedrijf gebracht die zorgt draagt voor de verdere verwerking.”

Professionaliseringsslag

Op dit moment wordt de inrichting van de locatie in Beringe als autorecyclingbedrijf verder geperfectioneerd. Ook zijn Kuijpers en Beurskens druk bezig met een flinke

professionaliseringsslag. “We zijn al een erkend RDW bedrijf”, vertelt Kuijpers, “Op die manier kunnen we de klant nog beter gaan ontzorgen. Verder zijn we druk bezig met het behalen van een Stiba-lidmaatschap zodat ook verzekeringsmaatschappijen hun auto’s aan ons aan kunnen bieden.” Beurskens: “Met deze slagen maken we het voor verschillende doelgroepen nog eenvoudiger om auto’s aan te bieden zodat zij er niet meer naar om hoeven te kijken. Tegelijkertijd vergroten we ons aanbod van reserve-onderdelen.” “De fundering van het bedrijf ligt er al, nu is het een kwestie van verder doorgroeien en vooral laten zien wat we allemaal voor bedrijven en particulieren kunnen betekenen”, concludeert Kuijpers.

www.autorecyclingkuijpers.nl

Mark Kuijpers en Ed Beurskens

recycling

Ron Coenen, Projectmanager TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Op Prinsjesdag, 16 september jl., heeft het kabinet de Miljoenennota voor 2015 gepresenteerd. In 2015 wordt het bedrijfsleven beleid voortgezet, met als speerpunten de actualisatie van innovatiecontracten van de topsectoren, de versterking van betrokkenheid van het MKB en een nauwere aansluiting tussen het topsectorenbeleid en het Europees onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020.

Nieuw in 2015 is dat er €30 miljoen extra gereserveerd wordt voor innovatie binnen het MKB. Via de topsectoren zijn er instrumenten ontwikkeld om MKB-innovatie te stimuleren.

Een nieuwe fiscale ontwikkeling is dat vanaf 2015 geen WBSO/RDA meer aangevraagd kan worden door kennisinstellingen. Het was altijd de bedoeling dat de kennisinstellingen dit voordeel zouden doorberekenen aan de bedrijven waarvoor ze onderzoek doen. Dit hebben ze niet gedaan en daarmee komt deze fiscale stimuleringsmaatregel geheel ten goede aan private partijen. Het budget voor de WBSO bedraagt in 2015 €794 miljoen (in 2014 €756 miljoen) en het budget voor de RDA bedraagt in 2015 €238 miljoen (in 2014 €302 miljoen). Het aantal bedrijven dat gebruik maakt van WBSO blijft groeien en in 2012 werd 97% van de aanvragen ingediend door MKB.

Voor 2015 komt een aanvullend actieplan voor MKB-financiering en stelt het kabinet een Toekomstfonds (start met €200 miljoen) om direct een impuls te geven aan innovatie.

Bent u ook innovatief bezig? Steeds op zoek naar nieuwe marktkansen of producten? Misschien zijn er ook voor uw bedrijf subsidiemogelijkheden, neem dan contact op met TRIAS!

Volg ons op website (www.trias-subsidie.nl) en LinkedIn

(www.linkedin.com/company/trias-bv) voor het laatste nieuws.

Miljoenennota 2015 –

Wat betekent het voor u?

Heeft de zuinige auto nog een toekomst?

Zuinig en elektrisch rijden wordt al geruime tijd gestimuleerd met fiscale prikkels. Zuinige auto’s zijn daardoor niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Een derde van de leaserijders rijdt inmiddels een extreem zuinige auto met 14 procent bijtelling of een (semi-) elektrische auto met 4 of 7 procent bijtelling. Conclusie is dat de stimulans om in een zuinige auto te rijden erg succesvol is. Het einde van deze successtory lijkt echter in zicht.

Belastinginkomsten dalen

De overheid vindt namelijk dat de lage bijtellingscategorieën te veel geld kosten. Door het succes van de fiscale prikkels zijn de inkomsten uit autobelastingen drastisch gedaald.

Regelgeving is complex

De aanscherping van de Europese normen voor CO2-uitstoot heeft er tevens toe geleid dat het aantal bijtellingscategorieën voor leaserijders de laatste jaren sterk is toegenomen. Dit maakt de regelgeving bijzonder complex.

Marktverstorende werking

Branchepartijen zoals de BOVAG vinden de stimulering van zuinige auto’s marktverstorend. Een auto die een gram C02 per kilometer teveel uitstoot om binnen de 14 procent categorie te vallen is nu namelijk niet erg gewild, omdat die dan direct in de hogere bijtellingscategorie van 20 procent valt.

De regering wil het stelsel van de autobelastingen daarom aanpassen. De doelstelling daarbij is een meer massale doorbraak van elektrische en zeer zuinige auto’s, het op peil houden van de belastinginkomsten en het zoveel mogelijk voorkomen van marktverstoring. De regering zal er ook rekening mee moeten houden dat de meeste autoregelingen de laatste jaren versoberd zijn en de leaserijder veel vaker een eigen bijdrage betaalt. De hoogte van de bijtelling is daarom crucialer geworden voor de leaserijder.

Uit onderzoek is gebleken dat 39 procent van de leaserijders niet meer kiest voor een leaseauto als het bijtellingspercentage hoger is dan 22 procent, en bij een bijtellingspercentage van 25 procent ziet zelfs driekwart af van de leaseauto. Een vast bijtellingspercentage tussen de 20 en 25 vijfentwintig procent lijkt dan ook geen optie meer. Het aandeel elektrische en zeer zuinige auto’s zal dan eerder afnemen dan toenemen.

De regering lijkt ook na te denken over een regeling waarbij het bijtellingspercentage per gram CO2 uitstoot toeneemt (een glijdende schaal in plaats van de verschillende categorieën). Marktverstoring kan zo voorkomen worden.

Onlangs heeft Staatssecretaris Wiebes laten weten dat de regering pas in de zomer van 2015 bekend zal maken wat het bijtellingssysteem van de toekomst wordt. U zult dus nog even geduld moeten hebben. Dat nieuwe systeem gaat dan waarschijnlijk pas in per 1 januari 2017. Wel komt de regering op zeer korte termijn met een aanscherping van de eisen voor de gunstige fiscale behandeling van zuinige auto’s in 2016.

Op onze website en in onze nieuwsbrief zullen wij u op de hoogte houden over de verdere ontwikkelingen.

www.rhmweb.nl, info@rhmweb.nl, 0478-584333

belastingadvies

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

Wilt u meer weten over BOB of lid

worden? Neem dan contact op met

BOB-organisator Danny Toonen,

024-3503240/06-54913037,

danny@vanmunstermedia.nl of kijk op

bob.noordlimburgbusiness.nl.

Alle foto’s en filmpjes van de BOB-Borrels zijn te bekijken op bob.noordlimburgbusiness.nl. Gebruikt u een smartphone om de site te bekijken, dan krijgt u bij het bezoeken van de website direct de melding met de vraag of u van de mobiele website gebruik wilt maken.

BOB deelt uit bij

Holland Casino Venlo

Onder het mom van ‘Geld moet rollen’ organiseerde BOB Noord-Limburg na het succes van vorig jaar wederom een spetterende netwerkbijeenkomst bij Holland Casino te Venlo. 

Na de ontvangst met gratis welkomstdrankje en de gelegenheid om te netwerken onder het genot van een heerlijk walking diner, hield Evert-Jan van Hasselt een lezing over zijn boek Ã¢â‚¬ËœVan CEO naar Tuinman’. In dit boek worden de natuurlijke groeiprocessen van een organisatie beschreven. Ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe business, zouden rondom hun onderneming een eigen ecosysteem moeten creëren of op zoek moeten gaan naar bestaande ecosystemen en hier met hun bedrijfsactiviteiten op in moeten haken. Als voorbeeld noemde Van Hasselt de vergader- en ontmoetingsformule Seats2meet. “Maar dat vergt wel een andere manier van denken.”

Vervolgens namen de deelnemers na een korte uitleg deel aan een mini-toernooi blackjack. Voor de degene met de meeste fiches waren er natuurlijk ook prijzen. Raymond van Benthum van Vlaminckx Advocaten won de derde prijs, een exemplaar van ‘Van CEO naar Tuinman’. De tweede prijs, een try-out pakket voor Holland Casino ter waarde van € 35,-, werd gewonnen door Henk van Wel van Hoeberechts Advocaten. De eerste prijs werd in de wacht gesleept door Lian Schouren-van Dijck van Bilderberg Chateau Holtmühle. Zij won een BOB-jaarlidmaatschap t.w.v. € 250,-.

Verder werd er onder de deelnemers die voor het eerst aanwezig waren nog een extra prijs in de vorm van een waardebon van € 25,- voor Holland Casino verloot. Deze werd gewonnen door Laura Apeldoorn, werkzaam bij de gemeente Venlo.

Onder het mom van ‘Geld moet rollen’ organiseerde BOB Noord-Limburg na het succes van vorig jaar wederom een spetterende netwerkbijeenkomst bij Holland Casino te Venlo. 

Na de ontvangst met gratis welkomstdrankje en de gelegenheid om te netwerken onder het genot van een heerlijk walking diner, hield Evert-Jan van Hasselt een lezing over zijn boek Ã¢â‚¬ËœVan CEO naar Tuinman’. In dit boek worden de natuurlijke groeiprocessen van een organisatie beschreven. Ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe business, zouden rondom hun onderneming een eigen ecosysteem moeten creëren of op zoek moeten gaan naar bestaande ecosystemen en hier met hun bedrijfsactiviteiten op in moeten haken. Als voorbeeld noemde Van Hasselt de vergader- en ontmoetingsformule Seats2meet. “Maar dat vergt wel een andere manier van denken.”

Vervolgens namen de deelnemers na een korte uitleg deel aan een mini-toernooi blackjack. Voor de degene met de meeste fiches waren er natuurlijk ook prijzen. Raymond van Benthum van Vlaminckx Advocaten won de derde prijs, een exemplaar van ‘Van CEO naar Tuinman’. De tweede prijs, een try-out pakket voor Holland Casino ter waarde van € 35,-, werd gewonnen door Henk van Wel van Hoeberechts Advocaten. De eerste prijs werd in de wacht gesleept door Lian Schouren-van Dijck van Bilderberg Chateau Holtmühle. Zij won een BOB-jaarlidmaatschap t.w.v. € 250,-.

Verder werd er onder de deelnemers die voor het eerst aanwezig waren nog een extra prijs in de vorm van een waardebon van € 25,- voor Holland Casino verloot. Deze werd gewonnen door Laura Apeldoorn, werkzaam bij de gemeente Venlo.

Deze BOB-Borrel wordt mede mogelijk gemaakt door:

Holland Casino Venlo

Noord-Limburg Business

Van Munster Media

Benieuwd naar BOB?

Wilt u ook een BOB meemaken? Schrijf u gratis in via de website bob.noordlimburgbusiness.nl en kies de BOB uit waar u zich voor wilt aanmelden. Zodra u zich heeft aangemeld, is dit bij het desbetreffende BOB-event te zien. Ook kunt u dan meteen uw eigen bedrijfsprofiel aanmaken en de naam en NAW-gegevens van uw bedrijf invullen. Als u al eens aan een BOB-Borrel heeft deelgenomen, hoeft u enkel de bij ons bekende gegevens te controleren en desgewenst aan te passen. BOB-leden kunnen hun gegevens op hun uitgebreide bedrijfsprofiel aanpassen, dat bovendien ook nog eens geheel naar eigen wens van extra informatie en afbeeldingen kan worden voorzien. Meer weten over BOB? Neem dan contact op met BOB-organisator Danny Toonen (024-3503240/06-54913037/danny@vanmunstermedia.nl).

BOB Noord-Limburg Business maakt onderdeel uit van Noord-Limburg Business; een on/offline platform voor ondernemers uit de regio Noord-Limburg.

www.noordlimburgbusiness

Bijdragen aan BOB

Heeft u als ondernemer een sfeervolle locatie die als decor voor een BOB-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in Noord-Limburg beslist van zouden moeten weten? BOB-organisator Danny Toonen is voor de BOB-Borrels in 2015 nog op zoek naar locaties en sprekers. Vraag naar de mogelijkheden.

bobborrel

Of u nu op zoek bent naar een evenementen-, outdoor-, training- of vergaderlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met uw relatie: de regio Noord- Limburg heeft volop te bieden. Toplocaties liggen in de buurt, zijn makkelijk te vinden en zijn goed bereikbaar. Noord-Limburg Business laat u een overzicht zien van locaties die deze benodigde ingrediënten hebben om uw samenzijn iets extra te geven. Rust en ruimte worden in verschillende sferen geboden. Exclusiviteit en huiselijkheid zijn kernwoorden die in Noord-Limburg centraal staan. Dus altijd het perfecte decor voor uw evenement bij u in de buurt.

Toplocaties in Noord-Limburg

Het Maashotel

Het Maashotel in Broekhuizen, een schitterende locatie aan de Maas.

Overnachten, dineren en wegdromen aan de Maas. Het Maashotel beschikt ook over een conferentieruimte.

Nieuw: bedrijfscatering!

Veerweg 9-11 • 5872 AE Broekhuizen

T 077-4632114

I www.hetmaashotel.nl

Heb je al een begin gemaakt of heb je inmiddels de juiste balans tussen werk en privé gevonden? Voor iedereen zal het de komende tijd allemaal wat moeizamer

worden, we moeten een tandje bijzetten…

En ja hoor, we worden ziek of we nemen een baaldagje vrij of we werken gewoon een stuk minder hard.

Allemaal mogelijkheden om niet optimaal te hoeven presteren. Bij de een kan het makkelijker als de ander, maar toch gebeurt het regelmatig.

En toch is dit niet nodig! Want waarom zorgen we niet beter voor onszelf? Dit betekent: een juiste balans tussen werk en privé. En de balans tussen inspanning en ontspanning. Over timemanagement gesproken... Alles zodanig indelen dat het leuk blijft en dat je een gezond maar vooral leuk leven hebt. Daar ben je zelf dus verantwoordelijk voor.

Elementen die herkenbaar moeten zijn:

• Hard en succesvol werken

• Lichamelijk inspanning

• Geestelijke ontspanning

• Gezond eten/drinken

Deze bovenstaande zaken maken ons leven tot een succes. En dat is altijd leuk. Maar daar moet je wel wat voor doen.

Vaak zit dat doen in regelmatig bewegen/sporten. Een uur doorlopen met de hond is ook al genoeg. Bewegen zorgt er namelijk voor dat je geestelijk kan ontspannen en zaken ruimer en beter in perspectief kan zien. Misschien zouden bedrijven en instellingen voorafgaand aan pittige vergaderingen eerst een uur met of zonder elkaar moeten gaan sporten. Dan zal de vergadering veel effectiever verlopen en daarnaast werk je ook weer aan je momenten van geestelijke ontspanning. Per week zul je toch 3-5 momenten van geestelijk ontspanning moeten creëren. Dus kijk eens kritisch naar jouw week...

Voldoet die aan deze voorwaarde dan lekker door blijven gaan. Zo niet, dan heb je nog wat te doen. Vooral voor jezelf! En iedereen in jouw omgeving profiteert hier van mee, zowel privé als op je werk.

Kijk eens kritisch

naar jouw week

In de periode dat mijn vorige column gepubliceerd werd, was de zomervakantie net achter de rug en gaf ik aan dat dit een goed moment was om een nieuwe start te maken. Een nieuw begin, waarin je als ondernemer voortaan beter voor jezelf zorgt. Maar hoe staan we er nu voor?

Robert Lagendijk is sinds 1995 eigenaar van LAGENDIJK Training (www.lagendijktraining.nl), dat gevestigd is op Papendal in Arnhem, het sportmekka van Nederland. Hij heeft jarenlange ervaring met het trainen van topsporters, maar ook ondernemers en managers behoren tot zijn cliënten. Juist door zijn ervaring in de topsport, weet hij als geen ander wat de ondernemer nodig heeft in zijn weg naar het succes.

Onlangs hebben de vier grootste pensioenfondsen in Nederland bekend gemaakt dat zij de komende 10 jaar niet zullen gaan indexeren. Het feit dat dit gegeven aan de inwoners van dit land haast ongemerkt voorbijgaat, geeft al aan dat we hier – ondanks alle aandacht aan pensioenen in de afgelopen jaren – niet mee bezig zijn. In mijn ogen komt dat voornamelijk door de ‘betutteling’ vanuit Den Haag.

Het effect van het niet indexeren van pensioenen de komende 10 jaar én het effect van het feit dat dit de afgelopen 5 jaar ook niet is gedaan, heeft als resultaat dat men gemiddeld 40% (!) minder pensioen opbouwt. Als je dat vervolgens bij ‘Henk en Ingrid’ aan de keukentafel gaat uitleggen, gaat men het terecht ineens wel als heel belangrijk beschouwen. Feit is dat ongeveer 80% van de beroepsbevolking verplicht aangesloten is bij een pensioenfonds. Dat maakt het lekker gemakkelijk, want je kunt er verder toch niets aan doen… De overheid heeft gemeend dat deze kapitaalreuzen het geld voor de ‘leek’ goed zouden beheren, want de werknemer zelf snapt het niet helemaal en pensioenmaterie is lastig.

Dit klopt in feite allemaal wel, maar ik ben stellig van mening dat tijden veranderen en dat een aantal essentiële zaken die als fundament van de bovengenoemde gedachte dienden, is weggeslagen. Zo blijven werknemers al lang niet meer 40 jaar of langer bij dezelfde werkgever. Het aantal huwelijken dat strandt, gaat in rap tempo richting de 50%. Jongeren worden steeds vroeger volwassen en halen alle gewenste informatie via het internet binnen.

Zo houdt mijn collega zich bezig met hypotheken en dat is ook complexe materie. Toch moeten de kopers van een huis zich hierin gaan verdiepen, teneinde een goede keuze te kunnen maken. Geloof het of niet, maar het lukt aardig om mensen hierin te begeleiden. Zo’n ‘leek’ blijkt de gemiddelde Nederlander dus toch niet te zijn! Raar is het dan toch dat de keuzevrijheid wat betreft het pensioen sterk achterblijft. Ik pleit voor een systeem, waarbij iedere werknemer zelf kan kiezen bij welk pensioenfonds of verzekeraar hij/zij graag het pensioen wenst op te bouwen. Een wettelijk minimum zou daarbij wellicht verplicht kunnen worden gesteld, maar het belangrijkste hierbij is het gegeven dat men zich wel degelijk gaat interesseren in pensioen. Er valt immers echt wat te kiezen! Nu zullen de grotere werkgevers misschien gruwelen bij de gedachte dat zij de pensioengelden moeten gaan overmaken naar 40 verschillende instanties, maar tegenwoordig is het een kwestie van één keer ‘inregelen’ in het geautomatiseerde systeem, terwijl dat ook dient te gebeuren in de huidige situatie. Het voordeel daarvan is wel dat die werkgever (en werknemer) ineens af is van het hele ‘waardeoverdrachtgedoe’.

Laat de werknemer nu eens zelf de afweging eens maken. Er kan dan echt rekening worden gehouden met een eventuele partner, kinderen en bijvoorbeeld de eigen vermogenspositie. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid gedeeltelijk weggenomen bij de werkgever, maar ik geloof niet dat de werknemers daar problemen mee hebben. Het wordt tijd dat Den Haag kiest voor haar kiezers!

column pensioenadvies

Kennis Cradle to Cradle laagdrempelig beschikbaar

De afgelopen vier jaar is er in het C2C BIZZ-project samen geïnnoveerd en veel onderzoek gedaan. Daarmee zijn inspirerende “tools” gemaakt die per stuk ingaan op een klein deel van C2C. Deze tools geven niet zozeer aan of je goed of fout bezig bent of wat nu 100% C2C is, maar ze helpen je inzicht te geven in de (financiële) kansen met de toepassing van C2C.

Zo is er een inventory gemaakt die helpt specifieke kansen en quickwins per project inzichtelijk te maken. Ook is er een financiële tool ontwikkeld die meer inzicht biedt in de financiële aspecten van de business case.

Het C2C ExpoLAB bundelt al alle kennis op www.c2c-centre.com. Het doel van dit C2C BIZZ-project is om kennis voor iedereen laagdrempelig toegankelijk te maken.

Nederland tweede op ranglijst winkeldiefstal in Europa 

Winkeldiefstal in Nederland is met een percentage van 0,59% op de totale retailomzet de op één na hoogste in Europa. Toch is de totale derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, in Nederland gedaald ten opzichte van  vorig jaar. Nederlandse retailers zagen in 2013 1,23% van hun omzet in rook opgaan door derving. Dat is een daling ten op zichte van vorig jaar, maar nog altijd hoger dan in buurlanden België (1,16%) en Duitsland (1,10%). In concrete cijfers gaat het hierbij om een inkomstenverlies van € 1,09 miljard. Nederlandse retailers gebruikten daarnaast 0,81% of € 723 miljoen van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Winkelcriminaliteit en de investeringen in preventie kosten elk Nederlands huishouden € 213. Deze cijfers slaan op een totaal omzetcijfer van € 89,3 miljard in ons land (excl. btw). Dat is een stijging van 4% ten opzichte van de omzet in 2012. Dit becijferde The Smart Cube voor de 13e editie van de Global Retail Theft Barometer, een onafhankelijk wereldwijd onderzoek, gesponsord door Checkpoint Systems. Nederlandse retailers gebruikten 0,81% of € 723 miljoen van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. De meest voorkomende maatregelen: investeringen in beveiligingslabels, hard tags en antennes. 67% van de Nederlandse retailers meldt bovendien dat ze meer willen inzetten op bronbeveiligde producten. www.globalretailtheftbarometer.com  

Attractiepark Toverland beste attractiepark

van Nederland

Attractiepark Toverland is het best gewaardeerde attractiepark van Nederland. Bezoekers van Zoover waarderen Toverland gemiddeld met een 8,6 in de periode van september 2013 tot en met september 2014. Daarmee wint Toverland de Zoover Award voor beste attractiepark 2014. Directeur Caroline Kortooms nam de publieksprijs in ontvangst en is vereerd met de Zoover Award: “Wat een eer om deze publieksprijs in ontvangst te mogen nemen. Met de uitbreiding van de Magische Vallei vorig jaar hebben we nog eens 4 hectare extra attractiepark gerealiseerd. We zien dat onze bezoekers dit waarderen. We willen onze gasten een onvergetelijke dag  bezorgen in een gastvrije en betoverende omgeving  met een  gevarieerd aanbod van attracties. Deze consumentenprijs is voor ons een belangrijke bevestiging dat we de dingen goed doen.” Bezoekers van Zoover zijn erg te spreken over Attractiepark Toverland. Met name de attracties die geschikt zijn voor elke leeftijd en het vriendelijke personeel worden hoog gewaardeerd. “Mooi park met voor ieder wat wils, leuke attracties voor jong en oud”, volgens bezoeker Nicole. Een andere reactie is van Selina: “Dit park was boven verwachting, het thema is erg leuk en de afwerking is ook mooi!”

Kijk voor meer nieuws op www.noordlimburgbusiness.nl

Hoe groen is uw FM?

De laatste jaren hebben veel, zo niet de meeste organisaties – zowel particuliere ondernemingen als publieke instanties – grote stappen voorwaarts gedaan in het verbeteren van hun prestaties op het gebied van duurzaamheid. In een groot deel van die gevallen speelde de facility manager (en/of de gebouwbeheerder), vaak nauw samenwerkend met een facility management service provider, een zeer belangrijke rol.

Gewoonlijk zijn de activiteiten van dergelijke initiatieven gefocust op de zogeheten ‘quick wins’. Want het plukken van dat laaghangend fruit houdt in: verbeteringen die relatief snel en eenvoudig kunnen worden gerealiseerd, en vaak ook nog eens een snel rendement (return on investment, dan wel kostenbesparing) opleveren. Echter, hoe meer van deze quick wins worden gecasht, hoe moeilijker het wordt om de continue verbetering te realiseren die de stakeholders van de meeste organisaties verwachten.

Parallel daarmee: naarmate we een steeds beter begrip krijgen van het gehele concept van duurzaamheid en we er steeds verder bij betrokken raken, wordt het ook moeilijker om dit te meten en te beheersen. Om een voorbeeld te geven: als we voor een klant zijn kantoorpapier verzorgen, is het niet meer voldoende om te weten hoeveel pallets hij elk jaar verbruikt. We willen ook weten of dat papier wel afkomstig is van duurzame bronnen, hoeveel energie het gekost heeft om de grondstoffen te verkrijgen (hout of gerecycled papier), om die materialen te

verwerken en om het te transporteren. Bovendien willen we weten hoe de leveranciers van papierartikelen hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen realiseren – vooropgesteld dat ze die hebben.

Natuurlijk is dit allemaal goed nieuws voor het milieu, maar het betekent voor de facility manager op dat kruispunt dat hij veel meer informatie te verwerken heeft. Hij kan daarbij uitstekend geholpen worden door het implementeren van een cultuur van duurzaamheid in alle aspecten en operaties van het facility management. Op die manier, en alleen op die manier, wordt duurzaam handelen de norm in alle dagelijkse activiteiten die gerelateerd zijn aan facility management, en is het geen extra klusje erbij.

Holistische aanpak

In menige organisatie wordt het thema duurzaamheid slechts op enkele gebieden doorgevoerd. Het concept heeft echter pas werkelijk effect wanneer er een allesomvattende, holistische aanpak wordt gehanteerd. Toegegeven, er zijn veel groene initiatieven geweest die ertoe

hebben bijgedragen dat de impact op het milieu (de notoire ecological footprint) een stuk minder is geworden. Maar dat werd feitelijk gerealiseerd door het afvinken van een lijstje voorwaarden om compliant te zijn, om te voldoen aan bepaalde normen zodat men een of ander keurmerk mocht voeren. Op die manier wordt het duurzaamheidsbeleid een reactief schemaatje van het realiseren van doelen binnen bepaalde tijdsbestekken, in plaats van een proactieve, gestructureerde benadering.

Wil een organisatie duurzaam presteren, dan is een ‘groen’

facility management onmisbaar, speelt daar zelfs een sleutelrol in. Dit is echter niet alleen afhankelijk van het door het management geformuleerde beleid, maar zeker ook van de bewustwording en cultuur binnen die organisatie.

Tips voor een groen facilitair management

• Definieer de groene doelen duidelijk.

• Communiceer deze helder naar alle betrokkenen: het eigen personeel, dat van de leveranciers en andere externen – en de klanten.

• Geef voldoende voorlichting om de mensen te motiveren en te informeren.

• Luister naar groene suggesties van medewerkers en leveranciers.

• Moedig de mensen op alle niveaus aan om ideeën te delen.

• Neem in de SLA’s van de leveranciers ook KPI’s op betreffende proactief advies.

• Bied beloningen aan voor goede ideeën.

• Leg uit waarom sommige ideeën niet worden uitgevoerd, om demotivatie te voorkomen.

Een misschien onverwacht effect van een dergelijk hap-snap aanpak is dat activiteiten in andere onderdelen van de organisatie daar last van ondervinden, of op zijn minst door worden beïnvloed. Een goed voorbeeld daarvan is het treffen van voorzieningen voor fietsers, iets wat positief wordt gestimuleerd door milieucertificeringsprogramma’s als BREEAM. Natuurlijk heeft het een positief effect op het milieu als werknemers op de fiets naar het werk komen, in plaats van met de auto. Maar een beetje werkgever zorgt ervoor dat die fietsers, drijfnat door zweet of regen, zich even kunnen douchen voordat ze naar hun werkplek gaan. Daarbij wordt niet alleen veel water verbruikt, maar ook veel energie: ze gaan tenslotte niet koud douchen. Dus moet je er als werkgever (lees: facility manager) voor zorgen, dat je naast het aanmoedigen van het fietsen, ook regelt dat het waterbesparende douches zijn, en dat het hete water efficiënt wordt geproduceerd en gebruikt. Het punt waar het hier om gaat, is dat de persoon die verantwoordelijk is voor het efficiënt gebruik van (heet) water, gewoonlijk niets te maken heeft met

initiatieven binnen de organisatie op

het gebied van transport.

Zacht en hard

Een ander bekend voorbeeld van langs elkaar heen werken wordt gevormd door de traditionele scheiding tussen de zachte en de harde diensten, waar diensten die ondersteunend zijn aan de werkplek zoals catering en schoonmaak, als geheel losstaand worden beschouwd van de meer technische diensten zoals gebouwbeheer en onderhoud en energiebeheer.

In een keuken waar een cateringdienst werkt, bijvoorbeeld, bestaat de noodzaak om de gegenereerde warme lucht (stoom) af te voeren uit de ruimte, wat een aanzienlijke hoeveelheid energie kost: de afzuigers werken constant op hoge toeren. Daarmee wordt voldaan aan de eis dat de werknemers van de cateraar een gezonde werkomgeving hebben, maar er wordt wel heel veel energie verspild.

Als je echter iemand met technische kennis op dit probleem loslaat, kan die ervoor zorgen dat je niet alleen kosten bespaart, maar ook het milieu spaart. Gewoon door de uitgestoten warmte van de keuken op te vangen en te gebruiken om de andere ruimtes te verwarmen en om warm water te verzorgen. Daarnaast heeft die keuken ongetwijfeld ook een of meerdere vaatwassers. Deze gebruiken veel heet water dat kan worden hergebruikt voor andere doeleinden, zoals het doorspoelen van toiletten. Maar als de systemen in de keuken worden beschouwd als aparte, losstaande entiteiten, kan die link nooit worden gelegd.

Gezamenlijke agenda

Tot een bepaalde hoogte kan groen facilitair management ook worden beschouwd als ‘holistisch facility management’, want het facilitair apparaat van de organisatie en zijn dienstenpartners werkt nauw samen aan een gezamenlijke agenda, waarbij alle partijen een belang hebben in elkaars activiteiten teneinde een gezamenlijk doel te bereiken.

Een manier waarop dit echt kan werken, wordt duidelijk in het invoeren van recycling en andere afvalbeheerprogramma’s in de werkomgeving. Waar het op neerkomt, is dat wanneer de juiste afvalbakken (papier, karton, plastic, enzovoort) worden opgesteld, en de inzamelingsschema’s zijn vastgesteld, het gehele proces in stand wordt gehouden door de mensen in het gebouw. In eerste instantie zal een grote groep mensen er actief aan meewerken, en velen zullen volgen, aangespoord door die eerste groep. Dat kan zelfs zo ver gaan dat bezoekers ook op hun ‘milieuplicht’ worden gewezen.

Natuurlijk vereist het minder specialistische kennis om te weten dat je lege blikjes in container A moet gooien en papier in container B, dan om te weten of het toiletpapier van leverancier X milieuvriendelijker is dan dat van leverancier Y. Maar het principe dat mensen dingen anders gaan bekijken, en er vragen over te stellen in plaats van het maar te nemen zoals het is (vaak omdat het de goedkoopste oplossing is), kan een blijvend positief effect hebben.

Derde partijen

Het uiteindelijke doel is dus om een FM-brede cultuur te creëren waarbij het milieubesef geheel ‘embedded’ is in de organisatie. Wat dat betreft is er een belangrijk verschil tussen het recycle-voorbeeld en het grote aantal diensten die ondersteunend zijn aan de meeste gebouwen en organisaties om die draaiende te houden. Het punt is dat die diensten gewoonlijk worden geleverd door derde partijen. Wil een organisatie echt duurzaam zijn, dan moet dat ook gelden voor die externe partijen. Dat hoeft echter geen bezwaar te zijn, het kan zelfs positief zijn. Die partijen hebben namelijk specialistische kennis in huis, en kunnen ook ervaringen meebrengen die ze hebben opgedaan bij andere afnemers. Zo kom je vanzelf tot best practices. Zaak is dan wel, het concept daadwerkelijk door te voeren, en dat is een stuk eenvoudiger wanneer het personeel van die derde partij zich voelt als deel uitmakend van de ‘familie’ van de klantorganisatie. Dan is het ook makkelijker om zich als ‘buitenstaander’ aan te passen aan de cultuur en aspiraties van die organisatie.

Zo kan een derde partij die het onderhoud in het pand verzorgt en wordt geacht een aangenaam werkklimaat in het gebouw te garanderen, ook worden gevraagd om het energieverbruik in dat pand te optimaliseren. Een partner die de visie van de klantorganisatie deelt kan echter proactief optreden, en adviseren over het instellen van zones en het beheren van diensten, het accurater meten van het verbruik van de diverse energiebronnen, zorgen dat de efficiëntie verbetert, en dus ook kosten helpen reduceren.

Als die al eerder genoemde cateraar ook over technische kennis beschikt, zal hij zeer waarschijnlijk automatisch meedenken over de energieprestatie van zijn activiteiten. En de schoonmaker die ook maar enigszins milieubewust is, bevindt zich in een ideale positie om tijdens zijn werk te onderkennen waar energie wordt verspild, en dit door te geven aan zijn leidinggevende of direct aan de projectbegeleider.

In het geval van een verbouwing of verhuizing zal een aannemer of de verhuizer (hopelijk) zorgen voor een correcte afvoer van het afval, dat wil zeggen: volgens de wettelijke voorschriften. Maar dan blijft er toch nog vaak veel materiaal over dat rechtstreeks naar de afvalstort gaat. Een ‘groene’ projectmanager zal verder gaan, en bijvoorbeeld zorgen dat oude plafondplaten en vloerbekleding worden vermalen en gerecyled, of dat oud meubilair wordt hergebruikt; daar zijn diverse mogelijke oplossingen voor. Steeds meer producenten van vloerafwerkingsproducten gaan ertoe over, bij levering van nieuwe materialen de oude, versleten vloerbedekking in te nemen en verantwoord te recyclen. Sommige producenten/leveranciers van kantoormeubilair doen ongeveer hetzelfde.

Het einddoel zal bereikt zijn wanneer er een situatie is ontstaan dat groen facilitair management synoniem is met facilitair management, en duurzaamheid behoort tot de algehele, alledaagse praktijk en niet hap-snap wordt toegepast om maar te voldoen aan wat certificeringseisen. Hoewel, einddoel? Die gewenste groene situatie is in feite pas het begin, en het wordt hoog tijd dat iedereen die omslag maakt. Dat wil dus zeggen: niet alleen de eigen organisatie, maar ook de klanten en de toeleveranciers en de derde, ondersteunende partijen. Er is namelijk een groot verschil tussen ‘gewoon je werk doen’, en ‘de cultuur (pro)actief onderschrijven.’

Schouders onder Logistiek Limburg

De gezamenlijke inzet van bedrijfsleven, onderwijs en overheid biedt de kracht om Logistiek Limburg verder te ontwikkelen. Dit werd duidelijk tijdens de drukbezochte Logistieke Dag Limburg 2014 op donderdag 30 oktober 2014 in GaiaZOO Kerkrade. Tijdens de bijeenkomst werd het Actieprogramma Logistiek Limburg gelanceerd. Het thema van de logistieke dag was ‘Logistiek, maar dan net even anders’. De dag begon met de lancering van het Actieprogramma Logistiek Limburg in de vorm van een paneldiscussie. Hierin lieten afgevaardigden uit het onderwijs, bedrijfsleven en overheid hun licht schijnen over de logistieke ontwikkelingen en de toekomst van de logistiek in Limburg. Allen waren er over eens dat Limburg veel potentie heeft op het gebied van logistiek. Het verzilveren van deze potentie is echter niet vanzelfsprekend, vandaar ook het belang van een gezamenlijk Actieprogramma. In het Actieprogramma komen de meest actuele thema’s van logistiek Limburg naar voren, namelijk infrastructuur, vernieuwing en innovatie, onderwijs en arbeidsmarkt en investeringsbevordering. De Logistieke Dag Limburg 2014 werd georganiseerd door ELC Limburg en Transport en Logistiek Nederland, in samenwerking met Provincie Limburg, EVO, Kamer van Koophandel en KennisDC Logistiek Limburg. Fotografie: Stefan Koopmans

Peugeot favoriet bij Limburgse

leaserijder

Leaserijders uit Flevoland rijden het liefst in een Renault en in de noordelijke provincies is Peugeot de absolute favoriet. Dit blijkt onder andere uit de kwartaalanalyse van LeasePlan Nederland. Bijna een kwart van de leaserijders uit Flevoland kiest een Renault. Dit in tegenstelling tot Limburg, waar het aandeel leaserijders dat een Renault bestelt beperkt is en Peugeot de lijst aanvoert. Duidelijk is dat de Franse auto bij leaserijders buiten de Randstad favoriet is. In de Randstadprovincies rijden relatief meer leaserijders in een Volkswagen of Audi. Mogelijk spelen leeftijd en inkomen een rol bij deze verschillen. LeasePlan kijkt over het algemeen tevreden terug op het afgelopen kwartaal. De totale leasemarkt maakt nog steeds een krimp door, maar de leasemaatschappij zag een lichte groei in haar bestellingen. Deze groei zit vooral in het mkb. Dit onderschrijft dat het ondernemersvertrouwen in Nederland voorzichtig stijgt. Zzp’ers en mkb’ers zijn daarbij steeds meer geneigd om te leasen zodat ze kapitaal en tijd vrij houden voor hun core activiteiten. Zij maken vooral vaak gebruik van LeasePlan Direct waar ze alles zelf online regelen. Peugeot is voor het tweede kwartaal op rij het favoriete merk van de Nederlandse leaserijder. Met name de Peugeot 308 SW is populair. Opvallend is dat Skoda vooral bij mannen in de smaak valt. Een merk dat al langere tijd goed scoort met de Skoda Octavia Combi met 14% bijtelling. Vrouwelijke leaserijders rijden vaker in een Renault, Volkswagen of Audi.

Kijk voor meer nieuws op

www.noordlimburgbusiness.nl

Eerste Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop groot succes

Op zondag 5 oktober vond de eerste Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop plaats. Zoals de naam van het evenement al doet vermoeden is Rühl Haegens Molenaar als hoofdsponsor voor 3 jaar aan dit evenement verbonden.

Het accountantskantoor, dat aan de Noordsingel grenst, voelt zich verbonden met de (hardloop)sport. De weg naar een gezonde onderneming begint met een gezonde ondernemer. Veel medewerkers van Rühl Haegens Molenaar zijn actief in de hardloopsport en hadden zich dan ook met twee teams ingeschreven voor de bedrijvenrun. Met onder meer deze bedrijvenrun en een gezondheidsexpo in de plaatselijke schouwburg is de Venrayse Singelloop meer dan alleen een hardloopwedstrijd.

Aantal deelnemers overstijgt alle verwachtingen

Ondanks dat het weer niet meezat, bleek de Venrayse Singelloop bijzonder populair. Met een 600-tal voorinschrijvingen steeg het deelnemersveld uiteindelijke tot ruim 800 hardlopers in verschillende leeftijden en afstanden om van het mooie parcours rond het centrum van Venray te genieten.

Dat het evenement zoveel deelnemers zou trekken had niemand verwacht. “We hadden gerekend op circa 400 deelnemers. Dit is het dubbele, dat is fantastischˮ, aldus medeorganisator Freddie de Vries van hoofdsponsor Rühl Haegens Molenaar. Het succes is mede afhankelijk door de vele ondersteuning die de organisatie heeft ervaren bij de realisatie van het evenement. “Heel veel mensen hebben het evenement gedragen. Bedrijven, instellingen, verenigingen en particulieren, iedereen was meteen super enthousiast toen ik over het evenement begon.ˮ Ruim 100 vrijwilligers hebben mede het succes van deze eerste Singelloop bepaald.

Opbrengst naar

Jeugdsportfonds

Ë®, aldus De Vries.

Rühl Haegens Molenaar daagt u uit voor de run in 2015

Ook in 2015 wordt de Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop georganiseerd “We zijn nog zoekende naar een datum die past in de Venrayse agenda, maar hij komt zekerˮ, aldus De Vries. De organisatie zal een professionaliseringsslag gaan maken, “zodat we klaar zijn voor nog veel meer actieve lopers in de komende jaren. Onze aandacht zal in 2015 uitgaan naar verbetering van het inschrijfproces en aandacht voor onze sponsoren. Dit hebben we, door de enorme drukte op de wedstrijddag, enigszins laten liggen. Ook zal in 2015 het evenement worden uitgebreid met een wandeltocht. Voor komend jaar daag ik alle ondernemers in de regio uit om met een team deel te nemen aan dit energieke en vooral leuke evenement.ˮ

bedrijfswagentestdag

Met de zakenautotestdag en de Green- en Funtestdag al achter de rug, was het op 27 oktober tijd voor alweer de laatste autotestdag van dit jaar. Het decor voor de bedrijfswagentestdag was ditmaal Attractiepark Toverland te Sevenum. Of het nu met magie te maken had of juist geluk, de zon scheen deze dag overvloedig.

Na de inmiddels traditionele fotosessie en een smakelijke lunch bij Katara Plaza, reden de testrijders in hun eerste testauto naar hotel Campanile in Venlo. Hier werd iedereen van harte welkom geheten met een drankje en enkele zoete versnaperingen. De eerste testverslagen werden ingevuld, alvorens de rit verder ging richting Jachthut Op den Hamer bij Landgoed de Hamert in Wellerlooi. Hier werden de testrijders voorzien van een drankje en ook mochten de poffertjes bij dit pannenkoekenhuis natuurlijk niet ontbreken. Na een derde wissel in Venray reden deelnemers en dealers terug naar Toverland waar de dag met een korte borrel werd afgesloten. Het team van Noord-Limburg Business dankt de testrijders, autodealers en locaties voor de wederom geslaagde bedrijfswagentestdag!

Benieuwd naar de overige foto’s? Surf naar www.noordlimburgbusiness.nl.

Wederom een geslaagde bedrijfswagentestdag

De zakenautotestdag werd mede

mogelijk gemaakt door:

Deze dag werd mede mogelijk gemaakt dankzij:

• Toverland

• Hotel Campanile

• Jachthut Op den Hamer

Dealers:

• Albert Rodenburg, Nick Gielen en

Romeo Arnold, Arena BedrijfswagenCenter Venlo

• Ruud Ewals, Autobedrijf Lennaerts

• Hans Smeulders en Robert van der Hoek, Wensink

• Roel Verkennis, Hekkert Autogroep

• Arjen van Splunder, Autobedrijf J. Janssen

Deelnemers:

• Gertie Klomp, Brasserie de Maashoeve

• Mariette Custers, De Maashoeve BV.

• Mike Karel, Eye Watch Security Group

• Colin van Elderen, Fleximo

• Paul, Karin en Emma Sofia Nagels,

Kasteel de Berckt

• Patrick Rutten, Rutten Kwaliteitscontrole

• Alwin Sahr, Sportmobiel

• René Houben, Veiligheidsregio Limburg-Noord

• Berry Vink, Vink Ongediertepreventie

• Guus Korsten, Auto-industrie professional

• Wim van Knippenberg, AID architecten

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Nick Gielen

Mike Karel: “Op het moment dat je instapt, heb je niet meer het gevoel dat je in een bestelauto zit. Omringd door de geboden luxe waan je je haast in een normale gezinsauto. Verder is het rijgedrag erg rustig en zit er meer dan genoeg vermogen onder de motorkap.”

Patrick Rutten: “De voorwielaandrijving doet het erg goed. De auto reageert vrij direct tijdens het sturen. Ik denk dat dit model relatief weinig onderhoud vergt, wat de prijskwaliteitverhouding verder verbetert.”

Paul Nagels: “De grootte, degelijkheid en de voorwielaandrijving maken van deze Transporter een echt Volkswagen. De laadruimte is enorm. Als je de auto intensief gebruikt en er verder geen omkijken maar naar wil hebben qua onderhoud, is dit een prima keuze.”

Guus Korsten: “Met de aanschaf van deze Transporter heb je een doorgewinterde auto in handen die helemaal vrij is van kinderziektes. Gezien de prestaties van deze auto ben ik verder erg benieuwd wat het nieuwe model straks allemaal te bieden heeft.”

Volkswagen Transporter

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Transporter

Type: Gesloten bestel WB 3400MM

2.0 TDI 103kW

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.968 cc

Vermogen: 103 kW

Koppel: 340 Nm (1.750-2.500 tpm)

Verbruik: 1 op 13,3

Acceleratie: 0-100 km/u in 12,2 sec

Topsnelheid: 173 km/u

Uitrusting: Comfortstoelen met armleuningen, Exclusive pakket, Alarm, Executive Plus pakket

Laadruimte: 6,7 m3

Verkoopprijs: € €32.085,-

Leaseprijs: € €625,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €18.600,-

Informatie: www.autoarena.nl/volkswagenbedrijfswagens

Volkswagen Caddy

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Albert Rodenburg

Gertie Klomp: “Dit is een hele fijne auto om in te rijden. Er is voldoende ruimte voor twee personen en een flinke lading producten. De prijs-kwaliteitverhouding is goed.”

Mariëtte Custers: “Deze bedrijfsauto rijdt als een luxe auto. Als je geen volumineuze lading hoeft te vervoeren zou je zeker een proefrit moeten maken.”

Colin van Elderen: “Dit is zeker een representatieve bestelauto die ook nog eens rijdt als een personenauto. Afwerking en interieur zijn goed op elkaar afgestemd.”

René Houben: “Het rijgedrag bij deze Caddy is prima en ook de wegligging is erg prettig. Laat jezelf overtuigen en maak eens een testrit.”

Berry Vink: “Alleen al vanwege het comfort ervaar je dat dit echt een auto van een goed merk is dat bovendien ook betrouwbaar is. De prijs-kwaliteitverhouding is goed.”

Alwin Sahr: “Dit is een typische Volkwagen: degelijk en goed afgewerkt. Mocht je niet enorm veel laadruimte nodig hebben, dan is dit een goede keuze.”

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Caddy Economy Baseline

Type: 1.6 TDI 55 kW BlueMotion

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.598 cc

Vermogen: 55 kW

Koppel: 225 Nm (1.500-2.250 tpm)

Verbruik: 1 op 17,8

Acceleratie: 0-100 km/u in 16,7 sec

Topsnelheid: 150 km/u

Uitrusting: Pareleffect lak, beklede scheidingswand met ruit, comfort pakket, Radio voorberei- ding, BlueMotion Technology

Laadruimte: 3,2 m3

Verkoopprijs: € €15.344,-

Leaseprijs: vanaf €279,- (full operational, obv. 30.000

p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €12.195,-

Informatie: Betreft een beperkte oplage.

www.autoarena.nl/volkswagenbedrijfswagens

Volkswagen Crafter

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Romeo Arnold

Gertie Klomp: “Deze auto rijdt echt heel prettig dankzij de fijne stoelen. Voor iemand die lang is, is er bovendien ook voldoende beenruimte. De prijs-kwaliteitverhouding is in orde.”

Colin van Elderen: “Voor de grootte van deze uitvoering is de bediening toch zeer makkelijk. De Crafter voelt echt aan als een werkpaard en is dus zeer geschikt voor iemand die qua prestaties veel van zijn bedrijfsauto verwacht. Dit dankzij het

vermogen en de ruimte.”

Mike Karel: “De Crafter is een mooie, ruime auto. Voor een werkpaard biedt dit model veel luxe, onder andere dankzij de heerlijke stoelen. Gaandeweg de rit vergeet je bijna dat je in zo’n grote bolide rijdt.”

René Houben: “Deze auto is verzorgd en zeer compleet. De kilometer-onderhoudsprijs is vergeleken met anders auto’s heel gunstig. Je profiteert dan van de jarenlange ervaring op het gebied van bedrijfswagens die dit merk heeft opgebouwd.”

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Crafter 35

Type: Gesloten bestel L2 H2

2.0TDI 80 kW BlueMotion GVW 3,5 t

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.968 cc

Vermogen: 80 kW

Koppel: 300 Nm (1.500-2.250 tpm)

Verbruik: 1 op 13,6

Topsnelheid: 149 km/u

Uitrusting: Advanced pakket, Opstaptrede in achter- bumper, Middelhoog dak, Wegliggingspakket a, Bijrijdersbank,

Laadruimte: 10,5 m3

Verkoopprijs: € €32.978,-

Leaseprijs: € €655,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €19.995,-

Informatie: www.autoarena.nl/volkswagenbedrijfswagens

Renault Trafic

Dealer: Autobedrijf J.Janssen

Afgevaardigde tijdens testdag: Arjen van Splunder

Mariëtte Custers: “Het comfort en de afwerking zijn hier dik in orde. Dit is een betrouwbare en wendbare wagen die zeker een proefrit waard is als je een auto van deze omvang nodig hebt.”

Wim van Knippenberg: “De afwerking van het interieur is fraai uitgevoerd. Ook biedt de Trafic veel comfort en is de laadruimte erg ruim. De prijs-kwaliteitverhouding is gunstig.”

Colin van Elderen: “Deze wagen is eigenlijk geen ‘busje’ meer te noemen. De instap is erg prettig, de cabine is overzichtelijk en de uitvoering is zeer compleet. De motor is sterk en heeft voldoende vermogen. De bediening is op alle vlakken prettig. De prijskwaliteitverhouding is voor de geteste uitvoering met de krachtigste motor en extra opties zeker goed.”

Guus Korsten: “Na de testrit was ik aangenaam verrast. Het interieur vind ik persoonlijk iets te speels voor een bedrijfswagen, maar er zijn zeker genoeg bestuurders te vinden die er van houden. Dit is een prima alternatief voor het wat duurdere segment.”

Specificaties

Merk: Renault

Model: Trafic

Type: L1H1 T29 GB ENERGY dCi 120 S&S TURBO

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.598 cc

Vermogen: 120 pk

Koppel: 320 Nm

Verbruik: 1 op 16,9

Acceleratie: 0-100 km/u in 12,0 sec

Topsnelheid: 171 km/u

Uitrusting: Volledig tussenschot met raam en doorlaad- luik, multifunctionele bijrijdersbank, Pack MediaNav, Pack Visibilité 1

Laadruimte: 5,2 m3 (VDA methode)

Verkoopprijs: € €24.400,-

Leaseprijs: € €479,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €16.990,-

Informatie: www.renault.nl, www.autobedrijf-janssen.nl

Dealer: Hekkert Autogroep

Afgevaardigde tijdens testdag: Roel Verkennis

Paul Nagels: “Als je een flexibele auto zoekt die rijdt als een personenwagen is dit een prima keuze, zeker voor het vervoer van goederen in niet te grote aantallen. Het weggedrag is soepel.”

Mike Karel: “Dit is een bijzonder stille auto die ondanks zijn robuuste uitstraling qua luxe toch in de buurt van een personenwagen komt. Als je een auto voor intensief gebruik nodig hebt, zou ik zeker eens een proefrit maken.”

Karin Nagels: “De Vivaro rijdt heel prettig en de stoelen zitten ook erg lekker. Dankzij de spiegels is het overzicht goed.”

Patrick Rutten: “De Opel Vivaro is zeer compleet en van alle gemakken voorzien. De prijs-kwaliteitverhouding is heel netjes vergeleken met andere prijsklassen.”

Emma Sofia Nagels: “Deze wagen rijdt heel soepel, bijna als een bestelwagen. Het interieur is erg fijn en de spiegels geven een goed overzicht op de weg.”

Wim van Knippenberg: “Dit is een prima auto van zeer goede kwaliteit. Zelf een proefrit maken is mijn tip van de dag!”

Opel Vivaro

Specificaties

Merk: Opel

Model: Vivaro

Type: Sport L1 H1

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.600 cc

Vermogen: 120 pk

Koppel: 320 Nm

Verbruik: 1 op 17

Acceleratie: 0-100 km/u in 12.9 sec

Topsnelheid: 175 km/u

Uitrusting: Standaardnavigatie Europa, bluetooth telefoon- voorbereiding, USB, airconditioning,

cruise control

Laadruimte: 5.2 m3

Verkoopprijs: € €23.595,-

Leaseprijs: € €470,- per maand (full operational, obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €17.995,-

Informatie: www.hekkertautogroep.nl

Dealer: Wensink

Afgevaardigde tijdens testdag: Robert van der Hoek

Alwin Sahr: “Deze geweldige wagen rijdt als een personenauto. Het stuur is erg fraai en ligt perfect in de hand. Dit is echt een bolide voor sneltransport waarbij je veel en snel kilometers maakt. Het merk ligt natuurlijk wat hoger in de markt, maar dat betaalt zich terug met de inruilwaarde.”

Berry Vink: “De Vito is een comfortabele werkauto die zeer representatief is en door andere merken zeker niet kan worden overtroffen. De prijs-kwaliteitverhouding van deze betrouwbare bedrijfswagen is zeer goed.”

Patrick Rutten: “Mijn eerste indruk van deze auto is goed. Er is meer dan genoeg laadruimte aanwezig en de afwerking is zeker mooi. De lage instap biedt een groot voordeel als je wat minder lang bent.”

Emma Sofia Nagels: “In het dashboard en het stuur zit veel techniek verwerkt. De wagen geeft een veilig gevoel en ook de vering is prima.”

Mercedes Vito

Specificaties

Merk: Mercedes-Benz

Model: Vito

Type: 114 CDI

Transmissie: automaat 7G-Tronic

Cilinderinhoud: 2.143 cc

Vermogen: 136 pk

Koppel: 330 Nm

Verbruik: 1 op 15,4

Topsnelheid: 178 km/u

Uitrusting: Navigatie, achteruitrijcamera, bluetooth, USB aansluiting, Comfort stoelen, LED intelligent Light System, cruisecontrol, Collision Prevention Assist, Regensensor, Spoor

assistent, LM velgen, ESP, Dubbele Airbag.

Laadruimte: 6,3 m3

Verkoopprijs: € €33.410,-

Leaseprijs: op aanvraag

Vanafprijs: € €16.990,-

(Vito 109 CDI Economy gesloten bestelauto)

Informatie: www.wensink.nl

Mercedes V-klasse

Dealer: Wensink

Afgevaardigde tijdens testdag: Hans Smeulders

Paul Nagels: “De V-klasse maakt een complete indruk, zeker gezien het feit dat het een personenwagen betreft. Als je op zoek bent naar een luxe auto en deze in wilt zetten voor personenvervoer is dit de ideale wagen.”

René Houben: “Deze auto is zeer netjes afgewerkt en heeft een fraai design. Het is de ultieme combinatie van een luxe personenwagen en een ruime bestelwagen. De auto is zijn prijs dubbel en dwars waard.”

Colin van Elderen: “De V-klasse laat zich niet vergelijken met de overige geteste auto’s. Voor iemand die een unieke wagen zoekt voor personenvervoer is dit model in ieder geval zeer geschikt.”

Mariëtte Custers: “Wat een geweldige ervaring om in deze auto te mogen rijden. Het comfort en de technische extra’s maakt het tot een luxe wagen. Maak eens een testrit en overtuig jezelf.”

Gertie Klomp: “Deze wagen kan je geen bus meer noemen, het is meer een luxe-auto. Het rijcomfort maakt het tot een hele fijne wagen. Ook aan het milieu-aspect is met het ontwerpen van dit model gedacht.”

Specificaties

Merk: Mercedes Benz

Model: V-Klasse

Type: V250 BlueTEC

Transmissie: 7-G-tronic automaat

Cilinderinhoud: 2.143 cc

Vermogen: 190 pk

Koppel: 440Nm

Verbruik: 1 op 16.7

Topsnelheid: 206 km/u

Uitrusting: Line Avantgarde, Comand Online met Burmester soundsysteem, etc.

Laadruimte: 6,3 m3 (bij L2 gesloten bestel)

Verkoopprijs: € €60.800,- voor 250BlueTEC combi (incl. alle aanwezige opties). Excl. BTW en BPM

Leaseprijs: op aanvraag

Vanafprijs: € €34.372,- (V-klasse 200CDI Combi excl.

BTW en BPM)

Informatie: www.wensink.nl

Dealer: Autobedrijf Lennaerts

Afgevaardigde tijdens testdag: Ruud Ewals

Gertie Klomp: “Deze wagen rijdt erg soepel als je eenmaal aan de acceleratie bent gewend. De instap heeft een prettige hoogte en ook de stoelen zijn erg comfortabel. De prijs-kwaliteitverhouding is met name voor het instapmodel gunstig.”

René Houben: “In deze Ducato heb je een goed overzicht op de weg en ook de cabine is erg ruim. De prijs-kwaliteitverhouding is goed.”

Berry Vink: “Deze wagen is ruim en voelt bovendien stabiel aan. Daardoor krijg je een veilig gevoel als je erin rijdt. De Ducato is allround, dus door meerdere doelgroepen te gebruiken.”

Karin Nagels: “De Fiat rijdt prettig dankzij de goede wegligging en de soepele vering. De laadruimte is erg groot. Het geluid is erg rustig, wat het rijcomfort ten goede komt.”

Alwin Sahr: “Dankzij de automaat rijdt deze grote, ruime auto erg comfortabel. Als je veel laadruimte nodig heb, is een proefrit zeker een aanrader.”

Fiat Ducato

Specificaties

Merk: Fiat Ducato 33

Model: L2H2

Type: 2.3 Multijet 16 v

Transmissie: automaat

Cilinderinhoud: 2.287 cc

Vermogen: 150 pk

Koppel: 350 Nm (1500 T/min)

Verbruik: 1 op 14,3

Topsnelheid: 161 km/u

Uitrusting: Luxury Pack: USB,radio/cd/bluetooth/navi- gatie, cruise control, achteruit-rij camera, mistlampen voor,

Laadruimte: 11,5 m3

Verkoopprijs: € €33.425,-

Leaseprijs: vanaf €550,- (full operational, obv. 30.000

p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €17.300,- excl. BTW/BPM

Informatie: www.lennaerts.nl

Volg, check en maak kennis met Noord-Limburg Business

www.facebook.com/noordlimburgbusiness

Voor de dagelijkse nieuwsupdates, winacties en andere interessante informatie voor en door regionale ondernemers. Praat mee en geef je mening!

@NoordLimburgBizz

Volg ons voor het laatste regionale nieuws en updates rondom onze evenementen. Of geef feedback op het magazine.

www.noordlimburgbusiness.nl

Check op onze vernieuwde website het laatste nieuws uit de regio, zoek naar bedrijven in ons uitgebreide bedrijvenregister en lees de columns van onze vaste columnisten. Heeft u interessante informatie voor onze website of wilt u columnist worden? Stuur een email naar sofie@vanmunstermedia.nl

Blader alle printedities van Noord-Limburg Business ook online door met onze handige blockspagina’s. Ook zeer geschikt voor tablet en smartphone!

Bezoek onze BOB-borrels en maak kennis met ondernemers uit de regio. Meer informatie vindt u op bob.noordlimburgbusiness.nl

www.linkedin.com/groups/NoordLimburg-Business

Voor de laatste updates rondom onze evenementen en korte terugblikken. Leden van de Noord-Limburg Business-groep zijn zelf ook meer dan welkom om items te posten!

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by