Ondernemer in beeld: Ria Joosten

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2012

Met de rubriek ‘Ondernemer in beeld’ biedt Noord-Limburg Business een informatief artikel over een ondernemer uit de regio. Enerzijds wordt de persoon achter de onderneming belicht,
anderzijds het ondernemen zelf. In deze editie gaan we in gesprek met de culinaire en facilitaire duizendpoot Ria Joosten.
 
Fotografie: Hans Franz
 
Uit wat voor gezin kom je?
“Ik kom uit een gezin met 6 kinderen. Mijn vader had een eigen bedrijf en legde tuinen aan. Mijn moeder was huisvrouw. Eten was belangrijk binnen onze familie, het was een moment dat je samen aan tafel doorbracht. We zaten ook altijd uren aan tafel om de dag door te nemen. Mijn moeder kookte erg goed. Bovendien was er ook ruimte voor het uitproberen van nieuwe dingen.
 
“Ik had als kind koken als hobby en was daar erg handig in. Toen ik 16 was en nog op school zat, vroeg iemand aan mij of ik misschien de catering voor een feest met 100 gasten wilde verzorgen. Daar draaide ik mijn handen niet voor om. In datzelfde jaar bestond de  toenmalige KVO 50 jaar. Ook zij vroegen of ik voor hen wilde koken. Zo is het balletje gaan rollen en werd ik steeds vaker gevraagd voor het verzorgen van de catering. Dat deed ik naast mijn opleiding en later naast mijn studie en werk. Dat ging heel goed, het was normaal dat je naast je werk of studie iets extra’s deed. Dat was een hele andere cultuur.”
 
Hoe ben je in de facilitaire dienstverlening terechtgekomen?
“Ik was 18 toen ik mijn man Frans leerde kennen. Hij had op de plek waar nu het Culinair Educatiecentrum staat een zeugenhouderij. Toen we trouwden vroeg ik aan hem wat hij van mij verwachtte. Hij gaf aan dat ik vooral moest doen waar ik gelukkig van werd. Ik ben toen de opleiding facilitair management gaan doen. Ik miste echter de connectie met food. Vanwege mijn grote affiniteit hiermee heb ik ook de opleiding tot restaurantkok afgerond. Later had ik de keuze om de opleiding tot meesterkok te volgen of een post hbo-studie te doen. Omdat organiseren mij in het bloed zit, ben ik naar de hbo gegaan. Ik heb uiteindelijk nooit in de zeugenhouderij gewerkt, maar ben blijven werken en heb hele leuke uitdagende banen binnen het facilitair management vervult.
 
Hoe is je bedrijf verder uitgegroeid tot Educatiecentrum?
“In de tussentijd groeide het cateringbedrijf door. De organisatie en het regelwerk lag bij mij, verder had ik goede medewerkers in dienst. Er komt echter een moment dat je het niet meer volhoudt. Er kwam een mooie kans toen ik de post hbo-opleiding had afgerond en ik een baan kreeg aangeboden voor 20 uur per week voor hetzelfde salaris. Hierdoor kreeg ik meer tijd voor mijn eigen bedrijf. Doordat ik zoveel energie in het bedrijf stak, groeide het in 2 jaar tijd enorm. Die groeistuipen waren heftig. In 1999 kwam er een keuzemoment. Destijds was er een enorme malaise in de zeugenhouderij. Vanwege de nieuwe welzijnseisen moest alles opnieuw worden georganiseerd. Mijn man had last van reuma en kon dat werk niet zelf doen. Samen hebben we toen besloten om de zeugenhouderij te beëindigen. Omdat we niet meededen met de opkoopregeling van de overheid, moesten we op zoek naar een nieuwe invulling voor het businessmodel van de zeugenhouderij. De stallen waren immers nog lang niet afgeschreven. Frans wilde graag iets beginnen wat aansloot bij mijn bedrijf en mijn passie. Ik draaide in die periode al 1 miljoen gulden omzet met mijn bedrijf. Een jaar lang hebben we nagedacht en ontworpen. Uiteindelijk hebben we een Culinair Educatiecentrum ontwikkeld met een kookstudio, Orangerie, vergaderruimtes en grote productiekeuken. Naast het businessmodel hebben we ook een nieuwe organisatiestructuur opgezet.”
 
Hoe verklaar jij je succes van je cateringbedrijf?
“Ik heb nooit reclame gemaakt. Catering verkoopt zich voornamelijk door middel van mond-tot-mondreclame, door ergens te gaan kijken en te proeven. Bovendien heb ik altijd out of the box gedacht. Toen ik net begon met het verzorgen van feesten, heerste er hier in de regio een strikte traditie wat betreft de invulling. Het diner begon standaard met bouillon, gevolgd door jachtschotel of een varkenshaasje en als toetje bavarois. Later volgde dan nog een koffietafel met vlaai en eventueel koude schotel. Ik stelde dan voor om eens kleine broodjes te serveren en gedurende de avond een mooi buffet met lekkere hapjes aan te bieden. Dit sloeg enorm aan en deze vernieuwingen waren mede de reden waarom ik zoveel klanten had. Daar zaten ook grote ondernemingen bij. De catering is in de loop der jaren steeds verder aangevuld met diensten tot een complete evenementenorganisatie met full service.
En ook wat betreft evenementen denk ik graag out of the box. Ik bedenk iedere keer weer iets nieuws, afhankelijk van het interieur of de basiskleur van het bedrijf. Ik was een van de eerste hier in de regio die design inzette voor de aankleding van een evenement. Je moet meegaan met de tijd. Zo was de term walking dinner hier een aantal jaren geleden nog niet bekend. Je moet steeds een stapje verder gaan. Ik heb nu een zeer stabiele organisatie met als kenmerk dat er binnen elke afdeling steeds vernieuwingen plaatsvinden.”
 
 
Hoe zijn die locaties erbij gekomen?
“In 1999 hadden we al een totaalplaatje voor ogen. We wilden uiteindelijk een high level groepsaccommodatie bouwen. We begonnen met de bouw en exploitatie van het Culinair Educatiecentrum in 2002. Voor de opzet van groepsaccommodatie de Braampeel heb ik vooral nagedacht over wat ik zelf zou willen. Tijden veranderen. Mensen stellen nu vooral het samenzijn, maar ook een zekere mate van privacy en een eigen badkamer op prijs. De Braampeel is een accommodatie geworden waar men samen kan zijn, maar ook beschikt over zes aparte appartementen om extra service te bieden.
In dezelfde periode stond de oude pastorie in Neer te koop. Omdat we al eerder onze interesse kenbaar hadden gemaakt, kregen we de eerste keuze om het te kopen. Het mooie, statige pand uit 1830 hebben we volledig gerenoveerd en ingericht tot een super-de-luxe residentie voor 20 personen. Zowel de Braampeel als AandeHammermolen doen het goed. Beide locaties bieden iets wat er op de markt nog niet was; een rustige, sfeervolle en ruime locatie in het topsegment.”
 
 
Hoe combineer jij al deze activiteiten?
“In het begin ben je bij alles betrokken. Dan bouw je de organisatie uit en kan je kijken welke  afdeling na de nodige ondersteuning, begeleiding en controle klaar is om los te laten. Ik heb heel veel geïnvesteerd in automatisering, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn allemaal gedefinieerd en kennen elk eigen checklisten. De procesbeheersing is heel ver doorgevoerd. Dat is onze belangrijkste kracht. De organisatie is heel gestructureerd waardoor de capaciteit heel makkelijk kan worden uitgebreid. Bovendien heb ik de mensen en de producten zelf in huis. Iemand die een accommodatie zoals de Braampeel bouwt, heeft nog geen faciliteiten om te ontbijten of om een high level diner te organiseren. Dan ben je afhankelijk van derden. Vanuit het Educatiecentrum kan heel veel geregeld worden, of dat nu voor een huwelijk is of voor een locatie waar we vaste cateraar zijn, zoals bijvoorbeeld Theater de Maaspoort.”
 
 
Wat maakt een onderneming tot een succes?
“Ik geloof dat de medewerkers een zeer belangrijke facet van een bedrijf zijn. Je kunt wel spreken over vernieuwen en nieuwe concepten ontwikkelen, maar als je medewerkers dit niet organiseren, heb je niets. Daarnaast moet je hele goede mensen om je heen verzamelen en hen laten groeien met de capaciteiten die ze hebben. Je moet je medewerkers coachen en faciliteren.”
 
 
Wat is jouw visie op het ondernemerschap?
“Een organisatie staat op drie poten; creativiteit, organisatie, financiën. Deze moeten met elkaar in balans zijn. Ik ben zelf creatief en kan prima organiseren, maar voor de financiën heb ik goede medewerkers in dienst die dagstaten, maandrapportages en voorcalculaties voor me maken.
Bovendien moet je een strategie hebben en deze als leidraad nemen bij het maken van je keuzes. Daardoor ga je geen dingen ondernemen waar je later spijt van krijgt of die niet bij je passen. En nee zeggen is ook zaken doen. In het begin is dat erg moeilijk, maar het hoort erbij.” 
 
 
Vanwaar de voorliefde voor streekproducten?
“Frans had ten tijde van de zeugenhouderij al een goede relatie met alle producenten uit de regio. Hij heeft hen ook met elkaar in contact gebracht. Ikzelf gaf al jarenlang kookdemonstraties met die streekproducten en verwerkte ze in mijn gerechten. Die band is met de komst van het Culinair Educatiecentrum enorm gegroeid. De streekproducenten leveren ons producten die wij gebruiken in de gerechten en aanbieden in onze Streekwinkel. Bij buffetten en de uitleg van de menukaart vragen we ook aandacht voor deze producten. Daarbij vind ik foodmiles heel belangrijk. Je moet gebruiken wat er in je omgeving te vinden is. Bovendien zijn de producten natuurlijk heel lekker.
 
“Met een aantal partijen hebben we het initiatief genomen om het project ‘Streek Smakelijk’ op te zetten om streekproducten beter te kunnen vermarkten in Nederland. Met een nieuw merk en een branding willen we de producten laten aansluiten bij heel Limburg. De VVV’s en het toerisme hebben het project al omarmd. Op de Floriade kunnen we dit helaas niet promoten, maar naast de Floriade gaan we er zeker mee door.”
 
 
Koken of faciliteren?
“Ik kookte vroeger graag, maar daar heb ik na al die jaren geen zin meer in. Mijn activiteiten zijn in de loop der tijd steeds meer verschoven richting organiseren. Dat vind ik nu veel leuker. Ik heb zowel van mijn werkvelden als van mijn opleidingen heel veel geleerd, en ik zoek elk jaar wel naar een nieuwe relevante opleiding. Voor mij geldt in ieder geval dat ik geen platgetreden paden blijf bewandelen. Dat past niet bij mij.”
 
 
Paspoortcheck
Geboorteplaats: Neerkant (gemeente Deurne)
Geboortedatum: 29-3-1959
Ouders: Piet en Truus van Dijck
Partner: Frans Joosten
Opleiding: mbo SHV, post hbo-opleiding Facility Management, Rotterdam
New Business Development, Universiteit Maastricht


 
Favoriete restaurant: Diverso in Nederweert
Favoriete vakantiebestemming: Italië
Het boek op het nachtkastje: een boek van Victoria Holt
Op mijn vrije zaterdag ga ik graag: wandelen in ’t bos met de honden, tot rust komen, tijd met het gezin doorbrengen
Ik rijd een: Toyota Aygo
Mijn mobiel is een: Samsung Smartphone
delen:

Noord-Limburg Business nr 1 2012

Algemene voorwaarden Hosted by