Column Vlaminckx Advocaten: Let op de privacy!

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2014

Aan het Amerikaans IT bedrijf Google is recent een last onder dwangsom opgelegd door het College van bescherming persoonsgegevens (Cbp). Deze dwangsom kan oplopen tot 15 miljoen euro. Volgens het Cbp wordt bij verwerking van gegevens door Google de privacy van de Nederlandse gebruikers onvoldoende gewaarborgd en handelt zij daarbij in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens.

Iedere ondernemer verwerkt wel op de een of andere manier persoonsgegevens, door het verzenden van goederen, het gebruik van

klantenbestanden, personeelsadministratie of

het bijhouden van bezoekersregistraties op

de website. Vaak zijn ondernemers niet op de

hoogte van de verplichtingen die zij hebben.

Zelfs bij een eenvoudig contactformulier op de website is alertheid geboden.

De wet stelt namelijk eisen aan de gegevensverwerking: alleen relevante gegevens mogen worden verwerkt, de gegevensverwerking moet zorgvuldig zijn en gegevens mogen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is. In veel gevallen moet uitdrukkelijk bij de betrokkenen om toestemming worden gevraagd en is melding van de gegevensverwerking bij het Cbp verplicht. Passende technische en organisatorische maatregelen moeten worden genomen om persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie te beveiligen

tegen verlies of enige vorm van misbruik. Zo mogen slechts werknemers toegang krijgen tot gevoelige persoonsgegevens voor zover dat nodig is om hun werk te doen en ook met een ingeschakeld administratiekantoor moeten duidelijke beveiligings- en geheimhoudingsafspraken worden vastgelegd.

Bij niet naleving loopt de ondernemer het risico op een dwangsom, bestuurlijke boete, vordering tot schadevergoeding door klanten en nog schadelijker: negatieve publiciteit. Genoeg redenen om beveiliging van

persoonsgegevens tot een blijvend punt van aandacht te maken.

Neem gerust contact op voor meer

informatie.

Het beheren van relaties is essentieel om klanten te behouden maar ook om nieuwe klanten te werven. Want zeker in de huidige tijd waarin klanten steeds kritischer worden, is uitblinken belangrijk. Uitblinken in alles wat een organisatie doet en daardoor relaties blijven verrassen en verbazen.

Het moet wel leuk zijn!

Volgens trendwatchers leven we in de nieuwe sixties. Mensen zijn op zoek naar vrijheid, ontplooiing, vrolijkheid en alles moet vooral leuk zijn. Niet alleen in kleding, interieur en muziek komen de sixties steeds vaker terug. Het volledige dagelijkse leven en ook de manier van

zakendoen worden hierdoor beïnvloed. Het moet vooral leuk zijn!

Steeds meer bedrijven weten daarom samen met hun relaties de weg te vinden naar De Maaspoort. “De businessclub Theater & Zaken is sinds 2010 uitgegroeid tot een club met 60 leden. Binnen enkele jaren willen we doorgroeien naar maximaal 100 leden”, zegt Linda van Vegchel, manager marketing & sales. “Theater & Zaken is een exclusieve manier om relaties te beheren én te netwerken. De omgeving en live-ervaring maakt elke avond uniek en leuk waardoor relaties het niet snel zullen vergeten. Theater is tevens meer dan ballet en toneel. Ook grote bekende namen als Tineke Schouten, Nick & Simon, Jandino of de Golden Earring staan op het podium. Voor elke relatie een passende voorstelling.” Het nieuwe Scheuten terras biedt ook nieuwe mogelijkheden. Een heerlijk diner vooraf of een borrel na de voorstelling op dit moderne en sfeervol ingerichte terras geeft weer een hele andere beleving. “De Maaspoort is allang meer dan een theater alleen.”

Meer informatie:

www.maaspoortevents.nl | events@maaspoort.nl

Let op de privacy!

Succesvoller door

verrassen en verbazen

Susanne ten Have,

s.tenhave@vlaminckx.nl

Duurzaam groeien in vier stappen

Het succes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) leidde tot een wirwar van partijen die bedrijven willen ondersteunen met MVO. “Er zijn heel veel tools die bedrijven kunnen helpen. Wat er lange tijd aan ontbrak was een goed overzicht van wélke hulpmiddelen wánneer handig zijn”, zegt Nelleke Jacobs van MVO Nederland. “Daarom hebben we MVO STEPS ontwikkeld, een praktisch online stappenplan dat helpt bij het opzetten en uitvoeren van een MVO-beleid.”

De vraag naar MVO…

Bedrijven krijgen steeds vaker te maken met klanten die om MVO vragen. 80 Procent van de consumenten vindt MVO belangrijk en uit recent onderzoek van de VBDO blijkt dat ook op de business-to-business markt steeds vaker MVO-eisen worden gesteld aan leveranciers. “Maar niet alleen klanten vinden duurzaamheid steeds belangrijker”, merkt Jacobs op. “Ook investeerders en kredietverstrekkers vragen steeds vaker om MVO. Zij hebben meer vertrouwen in bedrijven die verantwoord ondernemen omdat deze minder risico’s lopen en efficiënter werken. MVO draagt namelijk bij aan een lagere energierekening, minder afval- en grondstofkosten, een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit.”

… maakt bedrijven

ambitieus

Gedreven door de nieuwe realiteit van MVO, stellen bedrijven zich hoge MVO-ambities ten doel. Op de website van MVO Nederland zijn deze ambities duidelijk zichtbaar: “Ik wil in 2020 het duurzaamste accountantskantoor van Neder-land zijn”, schrijft Bonis Accountancy. En zo schrijft cateraar Albron de meest duurzame foodservice-organisatie van Nederland te willen worden.

Veel bedrijven worstelen echter met de vraag hoe ze de ambities waarmaken. De meest gestelde vraag aan de helpdesk van MVO Nederland is dan ook: ‘Hoe begin ik met maatschappelijk verantwoord ondernemen?’ Jacobs ziet dit type vraag toenemen. “En met de toename aan vraag groeit ook het aantal MVO-tools, meetinstrumenten, richtlijnen, tips en adviseurs. In potentie zijn deze hulpmiddelen ontzettend waardevol. Alleen moeten bedrijven wel weten wánneer ze wélk hulpmiddel kunnen gebruiken.”

Stappenplan MVO STEPS

MVO Nederland helpt bedrijven op weg door gratis het online stappenplan MVO STEPS beschikbaar te stellen: een overzichtstool om met MVO aan de slag te gaan. MVO STEPS loodst bedrijven in vier stappen naar MVO-beleid. Bij elke stap zijn er tips en links naar verdiepende informatie, internationale richtlijnen en bruikbare tools.

In vier stappen naar

succesvolle implementatie van MVO-beleid

Het succes van het stappenplan zit in de pragmatische aanpak. De aloude managementcyclus ‘plan-do-check-act’ vormt de basis van het stappenplan. Dit is een aanpak die van nature logisch is. “MVO STEPS is geen hogere wiskunde, maar mensen vinden het toch fijn een tool te hebben en interactief bezig te zijn”, zegt Remko van Aarst van KTBA Kwaliteitszorg na het testen van MVO STEPS. “Het maakt de invulling van de stappen makkelijker.”

Stap 1: MVO-visie en -missie

Een succesvol MVO-beleid begint bij een stevige visie en missie: waar staat uw bedrijf voor en welke koers wilt u volgen op het gebied van people, planet en profit? MVO STEPS geeft tips hoe u hier met behulp van uw bedrijfsomgeving achter komt.

Stap 2: MVO-plan

Hoewel belangrijk voor de koers van de organisatie, bieden missie en visie weinig handelingsperspectief. Daarom is de doorvertaling naar een MVO-plan cruciaal. Met behulp van key performance indicators (KPI’s) stelt u meetbare doelen en maakt u een actieplan om deze doelen te halen.

Stap 3: Uitvoering

Het hebben van een plan is één ding, een succesvolle uitvoering een tweede. De tips onder deze stap helpen u hierbij. Hoe zorgt u dat uw collega’s met MVO aan de slag willen én kunnen? Hoe zorgt u dat alle afdelingen bijdragen aan het halen van de doelstellingen?

Stap 4: Verbeteren

MVO is continu in beweging. U heeft uw MVO-plan gemaakt en MVO-activiteiten ook uitgevoerd. Zijn de doelen behaald? Waar zitten knelpunten? Is er iets in de omgeving veranderd? Tijd om te leren van gemaakte fouten en de successen te delen.

Kijk op www.mvonederland.nl/MVO-STEPS voor het gratis online stappenplan. Wilt u meer begeleiding? Of met andere ondernemers samen leren over het maken en implementeren van MVO-beleid? Partners van MVO Nederland kunnen zich inschrijven voor de training MVO STEPS.

De vraag naar MVO…

Bedrijven krijgen steeds vaker te maken met klanten die om MVO vragen. 80 Procent van de consumenten vindt MVO belangrijk en uit recent onderzoek van de VBDO blijkt dat ook op de business-to-business markt steeds vaker MVO-eisen worden gesteld aan leveranciers. “Maar niet alleen klanten vinden duurzaamheid steeds belangrijker”, merkt Jacobs op. “Ook investeerders en kredietverstrekkers vragen steeds vaker om MVO. Zij hebben meer vertrouwen in bedrijven die verantwoord ondernemen omdat deze minder risico’s lopen en efficiënter werken. MVO draagt namelijk bij aan een lagere energierekening, minder afval- en grondstofkosten, een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit.”

… maakt bedrijven

ambitieus

Gedreven door de nieuwe realiteit van MVO, stellen bedrijven zich hoge MVO-ambities ten doel. Op de website van MVO Nederland zijn deze ambities duidelijk zichtbaar: “Ik wil in 2020 het duurzaamste accountantskantoor van Neder-land zijn”, schrijft Bonis Accountancy. En zo schrijft cateraar Albron de meest duurzame foodservice-organisatie van Nederland te willen worden.

Veel bedrijven worstelen echter met de vraag hoe ze de ambities waarmaken. De meest gestelde vraag aan de helpdesk van MVO Nederland is dan ook: ‘Hoe begin ik met maatschappelijk verantwoord ondernemen?’ Jacobs ziet dit type vraag toenemen. “En met de toename aan vraag groeit ook het aantal MVO-tools, meetinstrumenten, richtlijnen, tips en adviseurs. In potentie zijn deze hulpmiddelen ontzettend waardevol. Alleen moeten bedrijven wel weten wánneer ze wélk hulpmiddel kunnen gebruiken.”

Stappenplan MVO STEPS

MVO Nederland helpt bedrijven op weg door gratis het online stappenplan MVO STEPS beschikbaar te stellen: een overzichtstool om met MVO aan de slag te gaan. MVO STEPS loodst bedrijven in vier stappen naar MVO-beleid. Bij elke stap zijn er tips en links naar verdiepende informatie, internationale richtlijnen en bruikbare tools.

In vier stappen naar

succesvolle implementatie van MVO-beleid

Het succes van het stappenplan zit in de pragmatische aanpak. De aloude managementcyclus ‘plan-do-check-act’ vormt de basis van het stappenplan. Dit is een aanpak die van nature logisch is. “MVO STEPS is geen hogere wiskunde, maar mensen vinden het toch fijn een tool te hebben en interactief bezig te zijn”, zegt Remko van Aarst van KTBA Kwaliteitszorg na het testen van MVO STEPS. “Het maakt de invulling van de stappen makkelijker.”

Stap 1: MVO-visie en -missie

Een succesvol MVO-beleid begint bij een stevige visie en missie: waar staat uw bedrijf voor en welke koers wilt u volgen op het gebied van people, planet en profit? MVO STEPS geeft tips hoe u hier met behulp van uw bedrijfsomgeving achter komt.

Stap 2: MVO-plan

Hoewel belangrijk voor de koers van de organisatie, bieden missie en visie weinig handelingsperspectief. Daarom is de doorvertaling naar een MVO-plan cruciaal. Met behulp van key performance indicators (KPI’s) stelt u meetbare doelen en maakt u een actieplan om deze doelen te halen.

Stap 3: Uitvoering

Het hebben van een plan is één ding, een succesvolle uitvoering een tweede. De tips onder deze stap helpen u hierbij. Hoe zorgt u dat uw collega’s met MVO aan de slag willen én kunnen? Hoe zorgt u dat alle afdelingen bijdragen aan het halen van de doelstellingen?

Stap 4: Verbeteren

MVO is continu in beweging. U heeft uw MVO-plan gemaakt en MVO-activiteiten ook uitgevoerd. Zijn de doelen behaald? Waar zitten knelpunten? Is er iets in de omgeving veranderd? Tijd om te leren van gemaakte fouten en de successen te delen.

Kijk op www.mvonederland.nl/MVO-STEPS voor het gratis online stappenplan. Wilt u meer begeleiding? Of met andere ondernemers samen leren over het maken en implementeren van MVO-beleid? Partners van MVO Nederland kunnen zich inschrijven voor de training MVO STEPS.

“Ook kredietverstrekkers vragen steeds vaker om MVO”, aldus Nelleke Jacobs van MVO Nederland.

Over MVO Nederland

MVO Nederland is de nationale en onafhankelijke kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen; hét startpunt voor alle ondernemers met MVO-ambitie. Van klein tot groot, van beginner tot koploper en uit alle sectoren.

U kunt partner worden van MVO Nederland. Als partner maakt u deel uit van een netwerk van meer dan 2000 bedrijven. Onze

bijeenkomsten en tools helpen u verder met MVO.

Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl of neem contact met ons op via  030 - 2305 610.

Ron Coenen, Manager Bedrijven TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Het kabinet en provincies stellen komend jaar voor het eerst gezamenlijk €55 miljoen beschikbaar voor de MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) om innovatie bij het midden- en kleinbedrijf over regiogrenzen heen te stimuleren. Vorig jaar was het budget nog €32 miljoen. Bovendien krijgen MKB-ondernemers eenvoudiger en betere toegang tot landelijke en regio-nale innovatiemiddelen, zodat zij in staat worden gesteld om sneller door te groeien.

Met de MIT-regeling wordt samenwerking en innovatie bij het midden- en kleinbedrijf gestimuleerd. Innovatieve ondernemers kunnen subsidies aanvragen voor onder andere kennisvouchers, haalbaarheidsstudies en R&D samenwerkingsprojecten. Vernieuwende MKB-ondernemers hebben jaar in, jaar uit grote belangstelling voor de regeling.

Om economisch en maatschappelijk tot de wereldwijde top te blijven behoren, richt de overheid zich op maatregelen voor alle bedrijven en op een aantal zogenaamde topsectoren. Met investeringen wil het kabinet het verdienvermogen van deze topsectoren volop benutten en de Nederlandse concurrentiekracht en economie versterken. De topsectoren zijn:

• Agri & Food;

• Chemie inclusief Biobased;

• Creatieve Industrie;

• Energie;

• Hightech Systemen & Materialen en ICT;

• Life Science & Health;

• Logistiek;

• Tuinbouw & Uitgangsmaterialen;

• Water.

Om in aanmerking te komen voor de MIT subsidie moet u aansluiten bij de thema’s van (één van) de topsectoren. Bent u MKB’er en bevindt u zich in een van bovengenoemde sectoren? Benut dan de kansen die dit nieuwe verhoogde budget voor u biedt. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij zullen samen met u zorgen dat 2015 een succesvol jaar wordt voor uw bedrijf!

Volg ons op website (www.trias-subsidie.nl) en LinkedIn

(www.linkedin.com/company/trias-bv) voor het laatste nieuws.

Meer geld voor innovatie

binnen het MKB

Is uw bedrijf klaar voor een mobiele app?

Bedrijven denken steeds meer na over een mobiele app. Mits dit toegevoegde waarde voor de onderneming oplevert. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van bedrijfsprocessen m.b.t. efficiëntie en kostenbesparingen, maar ook het interactiever maken van processen, betere service verlenen of de verkoop verbeteren. Wat zijn de trends voor het nieuwe jaar op het gebied van apps? De komst van steeds grotere smartphones, steeds sneller mobiel internet en een steeds betere mobiele gebruikerservaringen zorgt er in 2015 voor dat het aantal ‘mobile only’ consumenten verder zal stijgen. Dat betekent dat organisaties op zoek moeten naar manieren om al hun online diensten en interne processen geschikt te maken voor smartphones. Een ontwikkeling die zich het komende jaar bovendien verder zal ontwikkelen is ‘The Internet of Things’. Apparaten worden steeds meer met elkaar verbonden. Denk bijvoorbeeld aan de slimme thermostaat en sportkleding met sensoren. Allemaal gemeten of te bedienen met een mobiele telefoon. Tot slot mogen we in 2015 wat verwachten van de Google Glass. Zij zullen zich in 2015 gaan richten op het bedrijfsleven, zoals het gebruik in ziekenhuizen, fabrieken en de bouw. Bent u er klaar voor?

www.appcomm.nl.

Kijk voor meer nieuws op

www.noordlimburgbusiness.nl

Rudolf Rigtering van Appcomm

Nieuwe directeur Services Valley

Services Valley, het open innovatiecentrum en broedplaats voor startende ondernemingen met vernieuwende ideeën binnen informatie- en communicatiediensten, heeft high-tech ondernemer Hugo de Haan benoemd tot algemeen directeur. De Haan (57), CEO en oprichter van Vision Dynamics Group en InnoPhysics BV is de opvolger van Jan Verschaeren (68), die sinds medio 2012 aan het roer stond van het samenwerkingsinitiatief tussen Canon, de Provincie Limburg, LIOF en Rabobank. Na zijn studie als elektrotechnisch ingenieur aan de TU Delft (1981), heeft De Haan een carrière opgebouwd op het raakvlak tussen ondernemerschap, high-tech en corporate venturing bij 3 multinationals. Hij werkte interim als bestuurder en heeft daarnaast 5 high-tech bedrijven opgericht, waarvan 2 nog actief zijn. Tevens is hij betrokken bij onderzoek naar entrepreneurship en de toepassing daarvan door business schools op technisch hoogopgeleiden. De Haan heeft ook een Executive MBA gevolgd aan TIASNimbas in samenwerking met Purdue University (Lafayette, VS) en CEIBS (Sjanghai, China) (2007). Hij is getrouwd en heeft 2 kinderen en 1 kleinkind.

De betekenis van de sterren is als volgt: * 1 ster – Uitzonderlijke keuken,

** 2 sterren – De keuken is een omweg waard, *** 3 sterren – De keuken is een reis waard

Michelinsterren 2015

Het Limburgse sterrenfirmament voor komend jaar

Op maandag 17 november 2014 reisden de belangrijkste culinaire spelers van ons land af naar Theater het Vrijthof in Maastricht. Daar werden de Michelin sterrenrestaurants voor 2015 bekendgemaakt.

Maandag 17 november presenteerde Michelin haar nieuwe restaurantgids in Theater het Vrijthof in Maastricht. Helaas moest Toine Hermsen zijn ene ster inleveren en werd ook De Leuf in Ubachs-berg met een Michelinster gekort, maar Limburg telt in 2015 gelukkig nog altijd 10 sterrenrestaurants.

Kroon op het werk

Voor restaurants worden de Michelin-sterren beschouwd als dé kroon op het harde werk en blijk van waardering en kwaliteit. De sterren worden toegekend aan de hand van vijf criteria: de kwaliteit van de producten, de beheersing van kooktechnieken en smaken, hoe de persoonlijkheid van de chef in zijn gerechten doorklinkt, de prijs-kwaliteitverhouding en de constantheid van de prestaties door de tijd heen en over de hele kaart.

De verdeling:

2 Michelinsterren

-Maasbracht: Da Vinci

-Maastricht: Beluga

1 Michelinster

-Maastricht: Château Neercanne

-Maastricht: Tout à Fait

-Roermond: One

-Venlo: Valuas

-Tegelen: Aubergine

-Ubachsberg: De Leuf

-Weert: Bretelli

-Well: Brienen aan de Maas

Of u nu op zoek bent naar een evenementen-, outdoor-, training- of vergaderlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met uw relatie: de regio Noord- Limburg heeft volop te bieden. Toplocaties liggen in de buurt, zijn makkelijk te vinden en zijn goed bereikbaar. Noord-Limburg Business laat u een overzicht zien van locaties die deze benodigde ingrediënten hebben om uw samenzijn iets extra te geven. Rust en ruimte worden in verschillende sferen geboden. Exclusiviteit en huiselijkheid zijn kernwoorden die in Noord-Limburg centraal staan. Dus altijd het perfecte decor voor uw evenement bij u in de buurt.

Toplocaties in Noord-Limburg

Het Maashotel

Het Maashotel in Broekhuizen, een schitterende locatie aan de Maas.

Overnachten, dineren en wegdromen aan de Maas. Het Maashotel beschikt ook over een conferentieruimte.

Nieuw: bedrijfscatering!

Veerweg 9-11 • 5872 AE Broekhuizen

T 077-4632114

I www.hetmaashotel.nl

Eerste Cradle to Cradle geïnspireerde sportcomplex in Venlo

In Blerick is Sportcomplex Egerbos nieuw leven ingeblazen. In opdracht van de Gemeente Venlo is 2.0 Architecten i.s.m. het C2C ExpoLAB tot een ontwerp gekomen dat recht doet aan de Cradle to Cradle uitgangspunten. Op 21 november werd dit schitterende Sportcomplex officieel geopend. In het ontwerp voor Egerbos zijn niet de voorzieningen leidend, maar de sporters en hun wensen. Het resultaat is een modern sportcomplex dat allesbehalve traditioneel van opzet is. De focus voor Egerbos lag op het gebruik en opwekking van schone energie, het gebruik van gezonde en veilige materialen en het inzetten van functioneel groen. Oplossingen en gebouwelementen moesten niet alleen maximaal bijdragen aan de gezamenlijk vastgestelde C2C-thema’s, maar zeker ook aan meer bewustwording bij de leerlingen en sporters. Voor een van de twee sporthallen is voor vervangende nieuwbouw gekozen omdat deze niet meer aan de gewenste eisen voor sport voldeed. De andere hal is behouden gebleven en aangepast aan de wensen van nu. Door deze transitie heeft de architect de kans gegrepen om ook de kantine te verplaatsen en centraal te stellen binnen het sportcomplex. Bij de vernieuwbouw is de gevel omzoomd met een groene ‘sjaal’. Alle gevels krijgen bij de vernieuwbouw een groen karakter. Hierdoor zal het gebouw niet alleen beter worden ingepast in haar omgeving, wat prettiger is voor de omwonenden, maar zal ook vanuit het sportcomplex het overgrote deel zicht krijgen op groen. Daarbij hebben de groene gevel en daken niet alleen een positief effect op de beleving, maar ook op luchtkwaliteit, waterhuishouding en energiegebruik.

Kijk voor meer nieuws op

www.noordlimburgbusiness.nl

BOB blikt vooruit

Ook in 2015 zullen BOB-organisator Danny Toonen en zijn collega Kathy van der Horst zes BOB-Borrels gaan organiseren. Daarnaast zal ook het BOB Golf Event de revue gaan passeren en zullen een aantal autotestdagen onder de noemer BOB worden georganiseerd. Omdat een goed initiatief altijd te verbeteren is, zijn er vanaf 2015 ook een aantal nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Ten eerste zullen Danny en Kathy de deelnemers met een BOB-account vragen om hun interesses in te vullen alsmede naar wie of wat zij op zoek zijn. Zo kunt u nog gerichter netwerken.

Ten tweede zullen de BOB-Borrels in 2015 een regio-overschrijdende stap gaan maken, wat betekent dat u als BOB-lid ook deel kunt nemen aan BOB-Borrels in de regio Vallei, Rivierenland, Oost-Gelderland en Utrecht (stad). Hierdoor worden er voor u meer zakelijke kansen buiten de regio gecreëerd. Dus samengevat zijn er in 2015 veel mogelijkheden om te netwerken en op een prettige manier nieuwe contacten te leggen of te onderhouden. In totaal mogen leden aan 10 bijeenkomsten deelnemen. bob.noordlimburgbusiness.nl

Nieuw concept voor Art Center de Raay

Het bedrijfsconcept van Art Center de Raay is in 2014 na een grote verbouwing veranderd. Van een 'Galerie pur sang' biedt het Art Center nu veel meer mogelijkheden. Daar waar de schilderijen voorheen in een galerie opstelling tentoongesteld werden, zijn de ruimtes nu omgebouwd tot waanzinnig mooie lounge ruimtes waar het heerlijk genieten is van onder andere kunst. Dit kan tijdens een rondleiding, workshop of een bijzonder evenement. Voor groepen vanaf 10 personen worden rondleidingen verzorgd, het programma is als volgt: ontvangst in de Art Lounge met koffie/lekkers, rondleiding over het landgoed met leuke anekdotes over vroeger en nu, bezoek aan het zeefdruk museum en uitleg over de diverse technieken. Afsluiting met 2 consumpties tussen de unieke collectie van het Art Center (uitgebreider programma ook mogelijk). Kosten € 15,- pp, te reserveren via iris@artcenterderaay.nl of 06-29062575. Afgelopen maand werd het Vernieuwde Art Center geopend door de muzikale sterren Antje en haar prachtige dochter Romy Monteiro die een muzikale ode brachten aan Nederlands Topfotografe Patricia Steur in het waanzinnig sfeervolle Art Center in Baarlo. www.artcenterderaay.nl

Eerste Ondernemerscafé groot succes

De eerste editie van Ondernemerscafé Venlo op 18 november heeft veel lovende kritieken ontvangen. Met een pakkende openingsspeech zette Stephan Satijn de toon voor de avond: “Venlo bruist, Venlo ontwikkelt, Venlo groeit! Meer dan 250 ondernemende Venlonaren verzamelden zich in het sfeervolle Domani, waar de presentatoren Sef Thissen en Vivienne Curvers met succes op zoek gingen naar de drijfveren van de vier gasten. Ondernemerscafé Venlo is bedoeld om iets te leren van andere Venlose ondernemers. Wat drijft deze ondernemers? Wat doen zij in hun vrije tijd en welke uitdagingen zien zij voor de toekomst? Gasten zoals Geert Kusters, Rolph van Heyster, Else van den Beukel en Geert Benders brachten de gasten deze avond twee belangrijke lessen bij. Zo is het essentieel om beleving voor de momentconsument te creëren. Alleen door een onderscheidende beleving te creëren kun je kopen ‘fun’ maken en het hoofd bieden aan de prijsvechtende internetwinkels. Les nummer twee was continu vernieuwen. Ondernemen betekent continu opnieuw uitvinden wat er anders en beter kan. Het bedrijf van Geert Kusters, 103 jaar jong, maakte al tientallen crisissen mee. Hij verwoordde het dan ook mooi: “Omgaan met tegenslag is een essentieel onderdeel van het ondernemerschap.” De tweede editie van het Ondernemerscafé zal plaatsvinden op 13 januari 2015. Inschrijven en meer informatie op

www.ondernemerscafevenlo.nl.

Kijk voor meer nieuws op

www.noordlimburgbusiness.nl

Volg, check en maak kennis met Noord-Limburg Business

www.facebook.com/noordlimburgbusiness

Voor de dagelijkse nieuwsupdates, winacties en andere interessante informatie voor en door regionale ondernemers. Praat mee en geef je mening!

@NoordLimburgBizz

Volg ons voor het laatste regionale nieuws en updates rondom onze evenementen. Of geef feedback op het magazine.

www.noordlimburgbusiness.nl

Check op onze vernieuwde website het laatste nieuws uit de regio, zoek naar bedrijven in ons uitgebreide bedrijvenregister en lees de columns van onze vaste columnisten. Heeft u interessante informatie voor onze website of wilt u columnist worden? Stuur een email naar sofie@vanmunstermedia.nl

Blader alle printedities van Noord-Limburg Business ook online door met onze handige blockspagina’s. Ook zeer geschikt voor tablet en smartphone!

Bezoek onze BOB-borrels en maak kennis met ondernemers uit de regio. Meer informatie vindt u op bob.noordlimburgbusiness.nl

www.linkedin.com/groups/NoordLimburg-Business

Voor de laatste updates rondom onze evenementen en korte terugblikken. Leden van de Noord-Limburg Business-groep zijn zelf ook meer dan welkom om items te posten!

Uniek product voor veelzijdig gebruik

Graphic & Mail in Venlo is een full service leverancier van grafische producten. Het bedrijf verzorgt uw producten van begin tot einde: van ontwerp tot en met de distributie. Denk hierbij aan etiketten, labels, relatiegeschenken, vlaggen en vele andere soorten zakelijk drukwerk. Onlangs heeft het bedrijf een uniek en zeer veelzijdig product op de markt gebracht: een bedrukte folie dat op glas kan worden aangebracht en kan worden hergebruikt.

Directeur-eigenaar Nino Venezia is erg enthousiast over het nieuwste product binnen het ruime assortiment van Graphic & Mail. “Onze nieuwe folie is in meerdere opzichten een zeer speciaal product. Ten eerste kan het natuurlijk worden bedrukt met elke gewenste tekst, afbeelding, logo of andere (reclame)uiting. Vervolgens kan de folie zonder lijm of andere plakmiddelen zeer eenvoudig aan de binnenzijde van elk glasoppervlak worden bevestigd zoals ramen, deuren en scheidingspanelen. Wanneer de uiting op de folie niet meer relevant is, moet worden verplaatst of om een andere reden moet worden verwijderd, kan de folie heel eenvoudig van het paneel worden gehaald. Door de folie op te rollen kan het later opnieuw worden gebruikt. Bovendien kunnen wij dankzij onze grootformaat printers de folie op elk gewenst formaat bedrukken met een maximale breedte van 133 cm aan één stuk tegen een vaste prijs per vierkante meter.” Het feit dat de folie aan de binnenzijde wordt aangebracht biedt volgens Venezia bovendien nog extra voordelen. “Omdat het aan de binnenzijde van een pand wordt aangebracht, hoef je vaak geen vergunning aan te vragen. Ook blijft het zicht van binnen naar buiten behouden, terwijl vanaf buiten alleen de boodschap of reclame-uiting te zien is.”

Inmiddels is het product uitvoerig getest en vanaf 15 november j.l. verkrijgbaar. De eerste bestellingen zijn inmiddels geleverd. Klanten hebben louter enthousiast gereageerd over de vele mogelijkheden dat het nieuwe product biedt.

Bedrijven kunnen de folie uiteraard gebruiken voor reclame-uitingen, maar ook voor andere doeleinden is de folie geschikt. “Denk aan het verfraaien van leegstaande panden met het geplaatste folie dat bij andere panden opnieuw kan worden aangebracht, of het afschermen van ruiten en glazen oppervlakken tegen inkijk van buitenaf bij bijvoorbeeld sportscholen, cafetaria’s of beautysalons. Aangezien de folie aan de binnenzijde wordt aangebracht kunnen ook bedrijven die op een hogere etage zijn gevestigd veilig en verantwoord de folie aanbrengen en verwijderen zonder gebruik te hoeven maken van een hoogwerker.”

Add My Window

Naast de rechtstreekse levering van (reclame)drukwerk aan bedrijven die het gebruiken voor eigen doeleinden, gebruikt Graphic & Mail de folie ook voor een geheel nieuwe vorm van buitenreclame.

“In samenwerking met het bedrijf Add My Window maken we het voor bedrijven mogelijk om op geheel nieuwe wijze te adverterenˮ, vertelt Venezia. “Met behulp van Add My Window is het nu ook voor bedrijven zonder gigantisch marketingbudget mogelijk om op toplocaties te adverteren.” Add My Window bemiddelt tussen bedrijven en particulieren. Particulieren die wonen in centra van grote steden in Nederland kunnen hun raam aanmelden op de site www.addmywindow.com. Vervolgens kiezen bedrijven een locatie uit waar zij voor een periode van minimaal een maand willen adverteren. Graphic & Mail drukt deze kwalitatief hoogwaardige advertenties op de nieuwe folie, waarna vervolgens het team van Add My Window de advertentie vakkundig komt plaatsen op het raam. Add My Window maakt het mogelijk voor bedrijven te adverteren op toplocaties tegen een voordelig tarief. Daarnaast ontvangt de raameigenaar een maandelijkse vergoeding voor de ter beschikking stelling van zijn of haar raam. Een unieke win-winsituatie.

Grootformaat

De unieke folie en de printactiviteiten worden onder gebracht bij Digiprint, dat onderdeel uitmaakt van Graphic & Mail. Onder Digiprint vallen de concepten print-, grootformaat-, etiketten-, textiel en drukwerkradar. Binnen deze deelbedrijven kunnen ondernemers alles op het gebied van print- en drukwerk, grootformaat, textiel en etiketten laten drukken. Binnen de divisie grootformaat gaat het om reclame-uitingen zoals reclameborden, vlaggen, banners, bedrukking op canvas, spanframes, pand- en voertuigbelettering en natuurlijk de nieuwe folie. “Het grote voordeel is dat klanten alles via de bijbehorende websites kunnen bestellen”, licht Venezia toe. “Zij hoeven enkel de teksten, afbeeldingen of logo’s per mail aan te leveren, wij zorgen voor de rest. Dankzij het moderne machinepark is printen in elke gewenste oplage en materiaalsoort mogelijk. Bovendien heeft de klant het materiaal zo snel mogelijk in huis door onze snelle en flexibele werkwijze.”

Als je de heer Venezia vraagt hoe het jaar 2015 eruit zal zien, begint hij te lachen. “2014 is weliswaar nog niet voorbij, maar het was zeker een goed jaar. 2015 zal naar alle waarschijnlijk een fantastisch jaar worden. De nieuwe folie zal hier zeker positief aan bijdragen.” De diensten die Graphic & Mail biedt zullen in de loop van 2015 uitgebreid worden met nieuwe producten.

www.graphic-mail.nl - www.addmywindow.com

Directeur-eigenaar Nino Venezia is erg enthousiast over het nieuwste product binnen het ruime assortiment van Graphic & Mail. “Onze nieuwe folie is in meerdere opzichten een zeer speciaal product. Ten eerste kan het natuurlijk worden bedrukt met elke gewenste tekst, afbeelding, logo of andere (reclame)uiting. Vervolgens kan de folie zonder lijm of andere plakmiddelen zeer eenvoudig aan de binnenzijde van elk glasoppervlak worden bevestigd zoals ramen, deuren en scheidingspanelen. Wanneer de uiting op de folie niet meer relevant is, moet worden verplaatst of om een andere reden moet worden verwijderd, kan de folie heel eenvoudig van het paneel worden gehaald. Door de folie op te rollen kan het later opnieuw worden gebruikt. Bovendien kunnen wij dankzij onze grootformaat printers de folie op elk gewenst formaat bedrukken met een maximale breedte van 133 cm aan één stuk tegen een vaste prijs per vierkante meter.” Het feit dat de folie aan de binnenzijde wordt aangebracht biedt volgens Venezia bovendien nog extra voordelen. “Omdat het aan de binnenzijde van een pand wordt aangebracht, hoef je vaak geen vergunning aan te vragen. Ook blijft het zicht van binnen naar buiten behouden, terwijl vanaf buiten alleen de boodschap of reclame-uiting te zien is.”

Inmiddels is het product uitvoerig getest en vanaf 15 november j.l. verkrijgbaar. De eerste bestellingen zijn inmiddels geleverd. Klanten hebben louter enthousiast gereageerd over de vele mogelijkheden dat het nieuwe product biedt.

Bedrijven kunnen de folie uiteraard gebruiken voor reclame-uitingen, maar ook voor andere doeleinden is de folie geschikt. “Denk aan het verfraaien van leegstaande panden met het geplaatste folie dat bij andere panden opnieuw kan worden aangebracht, of het afschermen van ruiten en glazen oppervlakken tegen inkijk van buitenaf bij bijvoorbeeld sportscholen, cafetaria’s of beautysalons. Aangezien de folie aan de binnenzijde wordt aangebracht kunnen ook bedrijven die op een hogere etage zijn gevestigd veilig en verantwoord de folie aanbrengen en verwijderen zonder gebruik te hoeven maken van een hoogwerker.”

Add My Window

Naast de rechtstreekse levering van (reclame)drukwerk aan bedrijven die het gebruiken voor eigen doeleinden, gebruikt Graphic & Mail de folie ook voor een geheel nieuwe vorm van buitenreclame.

“In samenwerking met het bedrijf Add My Window maken we het voor bedrijven mogelijk om op geheel nieuwe wijze te adverterenˮ, vertelt Venezia. “Met behulp van Add My Window is het nu ook voor bedrijven zonder gigantisch marketingbudget mogelijk om op toplocaties te adverteren.” Add My Window bemiddelt tussen bedrijven en particulieren. Particulieren die wonen in centra van grote steden in Nederland kunnen hun raam aanmelden op de site www.addmywindow.com. Vervolgens kiezen bedrijven een locatie uit waar zij voor een periode van minimaal een maand willen adverteren. Graphic & Mail drukt deze kwalitatief hoogwaardige advertenties op de nieuwe folie, waarna vervolgens het team van Add My Window de advertentie vakkundig komt plaatsen op het raam. Add My Window maakt het mogelijk voor bedrijven te adverteren op toplocaties tegen een voordelig tarief. Daarnaast ontvangt de raameigenaar een maandelijkse vergoeding voor de ter beschikking stelling van zijn of haar raam. Een unieke win-winsituatie.

Grootformaat

De unieke folie en de printactiviteiten worden onder gebracht bij Digiprint, dat onderdeel uitmaakt van Graphic & Mail. Onder Digiprint vallen de concepten print-, grootformaat-, etiketten-, textiel en drukwerkradar. Binnen deze deelbedrijven kunnen ondernemers alles op het gebied van print- en drukwerk, grootformaat, textiel en etiketten laten drukken. Binnen de divisie grootformaat gaat het om reclame-uitingen zoals reclameborden, vlaggen, banners, bedrukking op canvas, spanframes, pand- en voertuigbelettering en natuurlijk de nieuwe folie. “Het grote voordeel is dat klanten alles via de bijbehorende websites kunnen bestellen”, licht Venezia toe. “Zij hoeven enkel de teksten, afbeeldingen of logo’s per mail aan te leveren, wij zorgen voor de rest. Dankzij het moderne machinepark is printen in elke gewenste oplage en materiaalsoort mogelijk. Bovendien heeft de klant het materiaal zo snel mogelijk in huis door onze snelle en flexibele werkwijze.”

Als je de heer Venezia vraagt hoe het jaar 2015 eruit zal zien, begint hij te lachen. “2014 is weliswaar nog niet voorbij, maar het was zeker een goed jaar. 2015 zal naar alle waarschijnlijk een fantastisch jaar worden. De nieuwe folie zal hier zeker positief aan bijdragen.” De diensten die Graphic & Mail biedt zullen in de loop van 2015 uitgebreid worden met nieuwe producten.

www.graphic-mail.nl - www.addmywindow.com

Het team van

wenst u een succesvol 2015!

Ook lid worden?

Stuur een mail naar:

danny@vanmunstermedia.nl of surf naar www.noordlimburgbusiness.nl

Een succesvol jaar voor BOB Noord-Limburg

Danny Toonen van BOB Noord-Limburg Business heeft in 2014 een aantal zeer geslaagde bijeenkomsten georganiseerd. Noord-Limburg Business zette de hoogtepunten van het jaar voor u op een rij.

bobborrel

Tulip Inn Sevenum

Vernieuwde locatie

Vlak aan de A67 ligt Tulip Inn Sevenum. Dit veelzijdige hotel biedt een totaalaanbod voor verschillende doelgroepen en stelt bij al haar activiteiten steeds de gast centraal. “Onze focus ligt op people on the move, zij vinden hier alle denkbare faciliteiten”, aldus general manager Edith Oudakker.

Sinds een aantal jaren is AC Restaurants en Hotels onderdeel van Autogrill, ’s werelds grootste leverancier van diensten in food & beverage en retail voor reizigers. In 5.500 locaties in 43 landen zijn meer dan 70.000 mensen werkzaam. Ook in Nederland is AC Restaurants & Hotels een begrip en Autogrill timmert nu met veel succes aan de weg om nieuwe doelgroepen aan te boren. Inmiddels zijn er in Nederland een aantal brands op franchise

basis aan de locaties toegevoegd. Dit zijn naast AC Restaurants en Hotels ook Flavours Food&Drinks, Burger King, Dominoʼs Pizza, Starbucks en Tulip Inn. Deze sterke merken zorgen ervoor dat deze locatie goed op de kaart wordt gezet. “Zo is Tulip Inn Sevenum sinds 2007 op franchise basis aangesloten bij Golden Tulip, wat betekent dat het hotel gebruik mag maken van de naam Golden Tulip”, legt general manager Edith Oudakker uit. “Golden Tulip is een bekend merk wat staat voor gastvrijheid en kwaliteit. Bijkomend voordeel is dat al onze kamers wereldwijd te boeken zijn dankzij een Global Distribution Systeem. Dit betekent dat elke gast op elk gewenst tijdstip een kamer bij ons kan reserveren. Hetzelfde geldt voor de aanwezigheid van AC Restaurants, het Flavours Food&Drinks ÃƒÂ  la carte restaurant en Domino’s Pizza in Sevenum. Er is hier voor iedereen die ‘on the move’ is wel een passend concept te vinden.”

Verbeterde

servicegerichtheid

Met ruime en moderne hotelkamers, een bar & lounge, een zestal vergaderzalen en de restaurants had Tulip Inn Sevenum al een totaalaanbod met voor ieder wat wils in handen. In de afgelopen maanden heeft er onder de bevlogen leiding van Oudakker nog een kleine herinrichting plaatsgevonden om ook de servicegerichtheid van het hotel te vergroten. “De faciliteiten van de locatie zijn nu meer gecentraliseerd waardoor er sprake is van een meer natuurlijke routing”, vertelt Oudakker. “Zo is de receptie van Tulip Inn verplaatst naar haar nieuwe plek naast de bar. Hierdoor is de grote zaal, die is ingericht als flexwerkplek en vrij toegankelijk is, nu veel meer in verbinding met de receptie. En ook de gasten die langskomen voor één van de restaurants of gewoon voor een kop koffie kunnen met deze verplaatsing beter hun weg vinden. Alle faciliteiten lopen nu veel natuurlijker in elkaar over en versterken elkaar ook. En een ander leuk voordeel is dat onze medewerkers veel meer allround zijn geworden en met geweldige nieuwe inzichten en ideeën komen.”

Naast deze herindeling is er bij Tulip Inn Sevenum nu ook extra aandacht voor goede voeding. Oudakker: “Graag willen we onze gasten attenderen op het belang van gezonde voeding. Zo biedt de bar op elk gewenst tijdstip vers geperst sinaas-appelsap. In de keuken werken we enkel met gezonde producten. Daarnaast zijn we de trotse bezitter van een zilveren Green Key, dus ook het milieu staat hier centraal.”

Uitvalsbasis

Dankzij haar ligging is Tulip Inn Sevenum een perfecte locatie voor ‘people on the move’, maar ook als uitvalsbasis voor gasten die de regio beter willen leren kennen bijvoorbeeld door middel van een bezoek aan het nabijgelegen attractiepark Toverland. “Speciaal voor gezinnen hebben we op een aantal kamers stapelbedden geplaatst die met enorm enthousiasme zijn ontvangen. Ook vind je hier een inpandige fietsverhuurpunt waar zelfs een fiets geheel gemaakt van bamboe uit Ghana kan worden gehuurd.”

Ondanks deze vele voordelen is de zoektocht naar het complete plaatje volgens Oudakker nooit voltooid. “De gasten

hebben erg positief gereageerd op de

veranderingen, maar als onderdeel van Autogrill blijven we bij Tulip Inn Sevenum op zoek naar brands die een toegevoegde waarde kunnen leveren aan de organisatie en die voor elke denkbare doelgroep interessant is, van zakelijke gast tot touringcarpassagiers.”

www.tulipinnsevenum.nl 

Over Tulip Inn

Sevenum

-64 hotelkamers

-6 Vergaderzalen

-Restaurant Flavours

-AC Restaurant

-Domino’s Pizza

-Bar en Lounge

-Ruimte voor flexwerkers

-Gratis wifi

-Zeer ruime parkeerplaats

-Gunstig gelegen aan de A67

-Fietsverhuur

-Zilveren Green Key

Sinds een aantal jaren is AC Restaurants en Hotels onderdeel van Autogrill, ’s werelds grootste leverancier van diensten in food & beverage en retail voor reizigers. In 5.500 locaties in 43 landen zijn meer dan 70.000 mensen werkzaam. Ook in Nederland is AC Restaurants & Hotels een begrip en Autogrill timmert nu met veel succes aan de weg om nieuwe doelgroepen aan te boren. Inmiddels zijn er in Nederland een aantal brands op franchise

basis aan de locaties toegevoegd. Dit zijn naast AC Restaurants en Hotels ook Flavours Food&Drinks, Burger King, Dominoʼs Pizza, Starbucks en Tulip Inn. Deze sterke merken zorgen ervoor dat deze locatie goed op de kaart wordt gezet. “Zo is Tulip Inn Sevenum sinds 2007 op franchise basis aangesloten bij Golden Tulip, wat betekent dat het hotel gebruik mag maken van de naam Golden Tulip”, legt general manager Edith Oudakker uit. “Golden Tulip is een bekend merk wat staat voor gastvrijheid en kwaliteit. Bijkomend voordeel is dat al onze kamers wereldwijd te boeken zijn dankzij een Global Distribution Systeem. Dit betekent dat elke gast op elk gewenst tijdstip een kamer bij ons kan reserveren. Hetzelfde geldt voor de aanwezigheid van AC Restaurants, het Flavours Food&Drinks ÃƒÂ  la carte restaurant en Domino’s Pizza in Sevenum. Er is hier voor iedereen die ‘on the move’ is wel een passend concept te vinden.”

Verbeterde

servicegerichtheid

Met ruime en moderne hotelkamers, een bar & lounge, een zestal vergaderzalen en de restaurants had Tulip Inn Sevenum al een totaalaanbod met voor ieder wat wils in handen. In de afgelopen maanden heeft er onder de bevlogen leiding van Oudakker nog een kleine herinrichting plaatsgevonden om ook de servicegerichtheid van het hotel te vergroten. “De faciliteiten van de locatie zijn nu meer gecentraliseerd waardoor er sprake is van een meer natuurlijke routing”, vertelt Oudakker. “Zo is de receptie van Tulip Inn verplaatst naar haar nieuwe plek naast de bar. Hierdoor is de grote zaal, die is ingericht als flexwerkplek en vrij toegankelijk is, nu veel meer in verbinding met de receptie. En ook de gasten die langskomen voor één van de restaurants of gewoon voor een kop koffie kunnen met deze verplaatsing beter hun weg vinden. Alle faciliteiten lopen nu veel natuurlijker in elkaar over en versterken elkaar ook. En een ander leuk voordeel is dat onze medewerkers veel meer allround zijn geworden en met geweldige nieuwe inzichten en ideeën komen.”

Naast deze herindeling is er bij Tulip Inn Sevenum nu ook extra aandacht voor goede voeding. Oudakker: “Graag willen we onze gasten attenderen op het belang van gezonde voeding. Zo biedt de bar op elk gewenst tijdstip vers geperst sinaas-appelsap. In de keuken werken we enkel met gezonde producten. Daarnaast zijn we de trotse bezitter van een zilveren Green Key, dus ook het milieu staat hier centraal.”

Uitvalsbasis

Dankzij haar ligging is Tulip Inn Sevenum een perfecte locatie voor ‘people on the move’, maar ook als uitvalsbasis voor gasten die de regio beter willen leren kennen bijvoorbeeld door middel van een bezoek aan het nabijgelegen attractiepark Toverland. “Speciaal voor gezinnen hebben we op een aantal kamers stapelbedden geplaatst die met enorm enthousiasme zijn ontvangen. Ook vind je hier een inpandige fietsverhuurpunt waar zelfs een fiets geheel gemaakt van bamboe uit Ghana kan worden gehuurd.”

Ondanks deze vele voordelen is de zoektocht naar het complete plaatje volgens Oudakker nooit voltooid. “De gasten

hebben erg positief gereageerd op de

veranderingen, maar als onderdeel van Autogrill blijven we bij Tulip Inn Sevenum op zoek naar brands die een toegevoegde waarde kunnen leveren aan de organisatie en die voor elke denkbare doelgroep interessant is, van zakelijke gast tot touringcarpassagiers.”

www.tulipinnsevenum.nl 

Toen in 2012 de Floriade in Venlo plaatsvond, hadden de betrokken organisatoren en overheden een hoger doel voor ogen: het promoten van de regio Noord-Limburg als een regio waar het goed, wonen, werken en verblijven is, om zo de economie te stimuleren en bevolkingskrimp tegen te gaan. De Brightlands Greenport Campus Venlo heeft daarin een belangrijke rol als aanjager van kennisontwikkeling rondom logistiek en agribusiness. Niet voor niets zijn er dependances van de HAS Den Bosch en Maastricht Universiteit gevestigd en heeft Fontys Hogescholen er haar International Campus. De gemeente Venray herkent zich in die doelstellingen en heeft zich aangesloten bij de Brightlands Campus Greenport Venlo. Volgens Jan Loonen, wethouder economische ontwikkeling, is het opzoeken van de samenwerking met Venlo een logische keuze. “In de afgelopen tien jaar is Venlo zeven keer verkozen tot logistieke hotspot van Nederland, waarvan de laatste vier keer het gebied werd gepromoot als één grote regio Venlo-Venray. Want ook hier in Venray is de logistieke sector zeer goed vertegenwoordigd dankzij de driedubbele noord-zuidverbinding per weg, spoor en water, maar ook door de oost-west verbinding in de vorm van de Via Venray en de toenemende overslagactiviteiten in de haven bij Wanssum. Dit zie je tevens terug in de vele logistieke wereldspelers die zich hier hebben gevestigd zoals Flextronics, DSV, Arvato, ND, ModusLink, Syncreon en Jabil.” Wat betreft de maakindustrie heeft Venray een breed scala aan bedrijven dat zich binnen deze sector beweegt zoals Inalfa en Nelipak, maar ook de betonindustrie en de fijnmetaal zijn goed vertegenwoordigd. De derde sector die de gemeente Venray en Brightlands Campus Greenport Venlo gemeenschappelijk hebben, is de agribusiness. “Venlo-Venray is naast een logistiek gebied één groot agribusiness epicentrum waar Venlo met de vele tuinbouwbedrijven een groen cluster vormt en Venray met haar omvangrijke veeteeltsector het roze cluster voor haar rekening neemt. Omdat hier dierlijke eiwitten in de vorm van zowel dieren als veevoer worden geproduceerd en verwerkt, spreken we zelf ook wel van eiwitrijk Venray.”

Faciliterende rol

Deze gemeenschappelijk factoren bieden grote kansen voor de ondernemers die zich in Venray hebben gevestigd. Om deze bedrijven nog beter te kunnen faciliteren op het gebied van infrastructuur, heeft Venray de afgelopen jaren samen met de provincie Limburg een aantal maatregelen in gang gezet. Zo is er op het moment een uitgebreide gebiedsontwikkeling gaande rondom het havengebied van Ooijen-Wanssum, waar onder andere de overslag van veevoer, mest, zand en grind plaatsvindt. “De containerterminal wordt flink uitgebreid zodat de overslagcapaciteit uiteindelijk kan verdrievoudigen”, vertelt Loonen. “Verder wordt er rondom Wanssum een rondweg aangelegd om de ontsluiting van het haventerrein te verbeteren.” Ook de Via Venray (N270), de belangrijkste oost-west as wordt onder handen genomen en voorzien van een verbreed viaduct, verbrede op- en afritten naar de A73, passeerstroken en een turborotonde bij de Evenementenhal. Dit mede met het oog op de komst van het nieuwe hoofdkantoor van de multinational Inalfa Roofsystems op bedrijventerrein de Hulst II. Daarnaast zal ook de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen worden geëlektrificeerd en vindt een gedeeltelijke verdubbeling van het aantal sporen plaats, zodat uiteindelijk om het kwartier een trein in Venray zal stoppen.

Kennisontwikkeling

Naast de verbetering van de infrastructuur wordt ook veel aandacht besteed aan het stimuleren van kennisontwikkeling in Venray zelf en het verbeteren van de leefbaarheid. Loonen verduidelijkt: “Rondom het thema Eiwitrijk Venray is nog een duurzaamheidsslag te maken. Zo zorgt de nieuwe fabriek van Vitelia bij Wanssum voor een vermindering van overlast. Tegelijkertijd wordt er met de komst van een Feed Design Lab ook onderzoek gedaan naar het slim omgaan met reststromen en tuinbouwoverschotten door hier nieuwe toepassingen voor te ontwikkelen, maar ook het kweken van ‘nieuwe’ dierlijke eiwitten zoals wormen en insecten staat daar op de agenda. De kennis die hiervoor nodig is, kan door de ondernemers via onze contacten met de Brightlands Campus Greenport Venlo worden aangetrokken.”

Het centrum van Venray heeft de afgelopen jaren al een aantal flinke transformaties ondergaan. “Venray is de tweede stedelijke kern in de regio Noord-Limburg. We hebben bewust geïnvesteerd in deze kernfunctie. De focus komt daarbij steeds meer op beleving te liggen en dat kan ook vanwege de vele verschillende faciliteiten die hier aanwezig zijn zoals de Schouwburg, bioscoop, het Odapark en het uitgebreide winkelcentrum. Ook de restyling van het centrum, wat uiteindelijk zelfs heeft geresulteerd in prijzen zoals ‘Beste binnenstad’ en ‘Beste openbare ruimte’, draagt daar aan bij. De komende tijd zal het Gouden Leeuwterrein worden afgerond. Tevens staat er nog een renovatie van de Schouwburg op de planning en zal

er rondom de Petrus’ Bandenkerk een kleinschalig museumcomplex worden gerealiseerd met ruimte voor het Oudheidkundig Museum, het Museum van de geest en een VVV-kantoor. Samen met het prachtige buitengebied van Venray waar bossen, heide, de Maascorridor, Evenementenhal, Raceway Venray en landgoed Geijsteren te vinden zijn, wordt de gemeente nog aantrekkelijker voor dagrecreatie, de vierde economische pijler.” Ook het programma Maasgaard, waarbij de drie beekdalen Loobeek, Oostrumse Beek en Grote Beek/Lollebeek worden heringericht en voorzien van fiets- en wandelpaden, is een belangrijke stimulans voor het toerisme.

Voorsprong behouden

Deze maatregelen moeten uiteindelijk het imago van Venray verder gaan versterken als gemeente waar verblijven, wonen en werken uitstekend samengaan. “Door de levensstandaard op peil te houden, kunnen we actief de bevolkingskrimp die mede door de vergrijzing wordt veroorzaakt tegengaan. Maar daarvoor is ook die investering in kennisontwikkeling noodzakelijk. Alleen dan kun je je voorsprong blijven behouden. Als gemeente spelen wij daarin een actieve rol door als platform te fungeren en de contacten tussen de kennisinstellingen en de ondernemers te faciliteren. Regionale samenwerking is daarbij essentieel.” Met de kweekvijver die de gemeente Venray heeft gecreëerd zijn

volgens Loonen nu de bedrijven aan zet. “Venray is klaar voor de toekomst. Het is nu aan de ondernemers om de kansen te verzilveren.”

‘Ondernemers moeten de kansen verzilveren’

Venray ontwikkelt

In september 2014 introduceerde de Chemelot Campus Sittard-Geleen en de Maastricht Health Campus de gezamenlijke merknaam Brightlands om de Limburgse kenniseconomie verder te stimuleren en te promoten in het buitenland. Ook de Greenport Campus Venlo is hierbij aangesloten en hanteert deze merknaam om haar speerpunten maakindustrie, agribusiness en logistiek te promoten en de samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven op te zoeken. Deze speerpunten vormen eveneens drie van de vijf economische pijlers van de gemeente Venray. Deze gemeente haalt dan ook haar banden met de Brightlands Campus Greenport Venlo op alle mogelijke manieren aan en wil met haar rol als faciliterend platform ondernemers stimuleren om een actieve rol te spelen binnen deze campusontwikkeling.

“Ook hier in Venray

is de logistieke

sector zeer goed

vertegenwoordigd.”

Gelegen in een 19 hectare groot stiltegebied in het noorden van Limburg ligt Odapark, ambitieus en eigenzinnig centrum voor nationale en internationale vernieuwende hedendaagse kunst. In het Odapaviljoen, in het hart van een Venray’s bospark met oude bomen en lanen, zijn wisselende tentoonstellingen te zien. Hier is het oorspronkelijke Theehuis gesitueerd, waar ook lezingen en concerten worden georganiseerd. Aangrenzend is een Foyer het uitgangspunt voor in Odapark te houden (zakelijke) evenementen en het Oda Café. Tot slot vindt u er nog een lager gelegen Projectruimte, met opvallende beeldende kunst-presentaties. In het rijk geschakeerde Beeldenbos eromheen biedt de natuur ruimte aan zo’n 50 sculpturen van internationale hedendaagse kunstenaars.

In Odapark is kunst voor iedereen en wordt het publiek met een open visie tegemoet getreden, uitgedragen in de bewuste keuze een instelling te zijn die gratis toegankelijk is. Wilt u meer weten over kunst: Odapark biedt vrijwel dagelijks bijzondere educatieve programma’s voor zowel jeugd als volwassenen. Of geniet na een wandeling in het Beeldenbos of een bezoek aan de tentoonstelling na in het Oda Café. Weet u ook deze winter welkom in Odapark.

www.odapark.nl

Odapark: een van de mooiste plekken om kunst te beleven

“Het is nu aan de

ondernemers om de kansen te verzilveren.”

Venray Business Special

Ondernemers Vakdagen

viert feest in 2015

Anno 2015 heeft een beurs een andere functie dan 20 jaar geleden. Minder product-georiënteerd en meer gericht op persoonlijk contact en netwerken. Die twee factoren zijn de basis van het succes van Ondernemers Vakdagen in Evenementenhal Venray. Een ‘Human-to-Human’ beurs bij uitstek. In oktober van dit jaar is het tijd voor het eerste lustrum van dit evenement.

Eind oktober vond de 4e editie van de beurs plaats. Naast de vertrouwde beursvloer, had de organisatie veel aandacht besteed aan een ruime programmering van Side Events. “We proberen, samen met onze partners, de ondernemer ieder jaar weer te trakteren op een behoorlijke dosis inspiratie en kennis. Met aandacht voor actuele thema’s, sprekers en (netwerk)activiteiten. Als ik kijk naar de reacties op het programma, zijn we daarin dit jaar geslaagd”, aldus Robert Hoelen, verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement.

“Met als absolute headliner Jos Burgers, die op dinsdagavond de eerste beursdag op wervelende wijze afsloot. Op de ‘beurs-dinsdag’ vond tevens de uitreiking van de Gezondheidsaward voor het MKB in Limburg plaats. Partner BS Morgen verzorgde op woensdag wederom een vruchtbare Meet&Match-sessie en het nieuwe Startersevent ‘Ready Set Go’ werd zeer positief ontvangen. Ook het congres Marketing 2014 dat plaatsvond op de donderdag verdiende het predicaat geslaagd; bijna 100 bezoekers en prachtige, authentieke verhalen van sprekers Guus Pennings (PSV), Wil Michels (auteur Communi-catiehandboek) en Rob van Oene (MIFA). Roel Sloesen van DIM reclamebureau presenteerde het congres met verve”, aldus Hoelen.

Netwerksfeer

Ook de beursvloer werd met 4.269 bezoekende ondernemers druk bezocht. “De voor deze beurs zo kenmerkende netwerksfeer was weer aanwezig.” Het deelnemersveld kende dit jaar een kleine 100 deelnemers, waaronder verschillende bedrijven die voor het eerst deelnamen. “Ons concept, waarbij we standhouders compleet ontzorgen, is vaak een openbaring voor de debutanten op de beurs. Onze gastvrijheid en service wordt als zeer positief ervaren. Standhouders kunnen zich zo bezighouden met hun kerntaak op de beurs; bestaande relaties ontmoeten en nieuwe klanten vinden.”

Nieuwe opzet

Hoewel Evenementenhal Venray nog maar kort op de markt is, vindt in 2015 de 5e editie plaats van Ondernemers Vakdagen, het eerste lustrum dus. Reden voor een feestje. Maar ook reden om het concept van de beurs te evalueren en waar nodig aan te scherpen. “Dat doen we natuurlijk na iedere editie”, vertelt Hoelen, “maar een lustrum vraagt natuurlijk net een beetje meer om een nieuw geluid. We zullen dan ook wat zaken aan gaan passen. Dat bedenken we niet alleen, dan doen we met de markt, onze partners, onze exposanten en andere partijen. Deze beurs is er immers vóór en dóór het MKB.”

Bij het ter perse gaan van dit nummer werd nog hard gewerkt aan het nieuwe concept. “In februari zullen we onze uitgewerkte plannen presenteren. De beurs vindt dit jaar overigens begin oktober plaats. Dat het dynamisch wordt, is één ding dat zeker is.”

www.evenementenhal.nl

Alvast contact met de organisatie over de lustrumeditie? Bel Robert Hoelen op 0478-519784 of stuur een e-mail naar

roberthoelen@evenementenhal.nl.

Jos Burgers tijdens editie 2014

Opdrachtnemers én opdrachtgevers let op: VAR wordt BGL.

Op dit moment ligt er een wetsvoorstel tot wijziging van de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). De VAR wordt vervangen door een Beschikking Geen Loonheffing (BGL). De datum van invoering van de nieuwe regeling is nog niet bekend. Ondanks dat er (mijns inziens terecht) kritiek is op het wetsvoorstel en het dus de vraag is of het daadwerkelijk wordt ingevoerd, geeft het voorstel wel blijk van een richting die het Kabinet op wil.

Aanleiding

De bestaande VAR is bedoeld als hulpmiddel voor de beoordeling van een arbeidsrelatie. Opdrachtnemers, waaronder zzp’ers, kunnen zo’n VAR aanvragen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst beoordeelt deze aanvraag en kan dan vervolgens een VAR afgeven. Deze VAR vrijwaart de opdrachtgever van de verplichting om loonheffing in te houden op de vergoeding: daarmee wordt dus min of meer vastgesteld dat er geen sprake is van een dienstbetrekking. Over de fiscale positie van de opdrachtnemer (wel of geen ondernemerschap voor de belasting) geeft de VAR slechts een voorlopig oordeel: achteraf kan de Belastingdienst de werkzaamheden alsnog fiscaal kwalificeren.

Gebleken is dat de aanvraag niet altijd de juiste gegevens bevat en dat de Belastingdienst dan ook (achteraf bezien) ten onrechte een VAR heeft afgegeven. De Belastingdienst kan dan, gezien de vrijwaring bij de opdrachtgever, uitsluitend handhavend optreden bij de opdrachtnemer. Het Kabinet vindt dit ongewenst en heeft daarom een nieuwe regeling voorgesteld.

Inhoudelijk

Op de eerste plaats is sprake van een vereenvoudiging: op dit moment is sprake van vier verschillende VAR's, terwijl er straks nog slechts sprake is van één BGL.

De tweede wijziging is dat de reikwijdte van de BGL nog uitsluitend de loonheffing betreft: indien een BGL wordt afgegeven hoeft over de vergoeding geen loonheffing te worden ingehouden (vergelijkbaar met de VAR), maar de BGL zegt niets over de fiscale positie van de opdrachtnemer (terwijl die indruk wel aanwezig is bij de VAR).

Deze wijziging leidt tot meer duidelijkheid, maar wijkt voor de praktijk slechts beperkt af van de huidige regels.

De derde maatregel betreft de introductie van de medeverantwoordelijkheid van de opdrachtgever voor de controle en de juistheid van de BGL! Deze maatregel is naar mijn mening van groot belang voor de praktijk: indien de Belastingdienst namelijk achteraf constateert dat de arbeidsrelatie afwijkt van de feiten en omstandigheden zoals vermeld in de aanvraag, dan kan de Belastingdienst een naheffingsaanslag loonheffing opleggen aan de opdrachtgever.

Ten vierde wordt de geldigheid van de beschikking aangepast: een VAR is/was in beginsel voor een jaar geldig. Een BGL is slechts geldig voor opdrachten die dezelfde soort werkzaamheden betreffen. Indien er meerdere soorten werkzaamheden zijn, dan zullen er meerdere BGL’s moeten worden aangevraagd.

Tenslotte gaat de aanvraagprocedure veranderen: de aanvraag verloopt via een webmodule, die een oordeel biedt over de inhoudingsplicht aan de hand van een serie vragen. De opdrachtnemer moet de aanvraag doen en de opdrachtgever moet deze (deels) controleren om de gewenste zekerheid te verkrijgen. Dit laatste betekent helaas extra administratieve lasten.

Tot nader bericht blijft een afgegeven VAR voor 2014 ook nog in 2015 geldig. Wij zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u daarover berichten via onze website en nieuwsbrieven.

belastingadvies

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

Op dinsdag 18 februari verrichtten vertegenwoordigers van Wonen Limburg, gemeente Venray en provincie Limburg de officiële opening van de bouw van het Multifunctioneel Centrum (MFC) in Brukske. Over ruim een jaar nemen de gebruikers (school, kinderopvang, wijkcentrum, peuterspeelzaal, sporters, jeugdgezondheidszorg, jongeren en de buurtwinkel van Wonen Limburg) hun intrek in wat het kloppend hart van de wijk wordt. De gebruikers dachten overigens zelf intensief mee over het MFC en de mogelijkheden die het gebouw hen straks biedt. In het ontwerp staan hun eisen en wensen voor het gebouw. Het MFC wordt een ontmoetingsplaats voor de wijk, een plek voor sociale activiteiten, sport en cultuur.

Officiële start bouw MFC

Startmoment Maasgaard met de Lollebeek

Op vrijdagochtend 25 april vond het officiële startmoment uitvoering Maasgaard plaats met de werkzaamheden bij de Lollebeek in Castenray. De Lollebeek is een van de 13 projecten uit het uitvoeringsprogramma van de Maasgaard. De Maasgaard zorgt door bundeling van krachten van vier partijen voor verbetering van de buitengebieden van de gemeenten Horst aan de Maas en Venray op de aspecten water, natuur, landbouw en recreatie. Deze partijen zijn gemeente Horst aan de Maas, gemeente Venray, Provincie Limburg en Waterschap Peel en Maasvallei. Het doel van de Maasgaard is om met drie specifieke projecten in dit gebied de totale kwaliteit recreatief en ecologisch te verbeteren. Deze projecten zijn Castenrayse Vennen (inclusief Schaatsven), Lollebeek en Groote Molenbeek. De Lollebeek en Groote Molenbeek worden gefaseerd ontwikkeld. De Lollebeek wordt vanaf de A73 tot de monding in de Groote Molenbeek nabij de Diepeling heringericht. Eind 2014 worden de werkzaamheden opgeleverd. In 2015 staat de herinrichting gepland van de Groote Molenbeek, van de Tienrayseweg tot aan de spoorlijn Nijmegen-Venlo.

Winnaars Venrayse Ondernemersprijzen 2014

Donderdagavond 9 januari werden in de Schouwburg van Venray voor de 13e keer de Venrayse Ondernemersprijzen uitgereikt. De winnaars van dit jaar zijn Verhoeven Timmerfabriek (Loek Nelissen Prijs) en Dekkers Tweewielers (Rabobank Publieksprijs). Het thema voor dit jaar was ‘De ondernemer en succesvol teamwork’. Verhoeven Timmerfabriek is 76 jaar geleden opgericht als timmerwerkplaats en produceert betonmallen en prefab timmerwerk. De organisatie telt ongeveer 35 medewerkers. Verhoeven is onder andere verantwoordelijk voor de bekisting voor de verlengde Waalbrug in Nijmegen. Ook de opvallende geluidsschermen langs de A2 bij ’s-Hertogenbosch zijn een resultaat van de 34 mallen van Verhoeven Timmerfabriek. De meeste stemmen van de avond voor de Rabobank Publieksprijs gingen naar Dekkers Tweewielers uit Wanssum.

Een gemeente zit nooit stil en ook in Venray is er in 2014 veel gebeurd. Noord-Limburg Business zette een kleine greep van de gebeurtenissen uit het afgelopen jaar op een rij.

Venray in het nieuws

Venray heeft als 42e gemeente in Nederland de titel ‘Fairtrade Gemeente’ ontvangen. Op 10 mei, wereldwijd Fairtradedag, nam burgemeester Hans Gilissen de titel in ontvangst. Ook werd de Eerlijke Winkelroute Venray gelanceerd en heropende de Wereldwinkel op een nieuwe locatie in het centrum. Onder het winkelend publiek werden tassen met fairtrade artikelen verloot. Fairtrade Gemeente staat voor een gemeente waarin veel aandacht is voor het gebruik en de verkoop van fairtrade producten. Om Fairtrade Gemeente te worden moet worden voldaan aan een aantal criteria die afhankelijk zijn van het aantal inwoners. Het initiatief om van Venray een Fairtrade Gemeente te maken, is afkomstig van het Mondiaal Platform Venray (MPV). Om deze werkgroep heen is een platform opgericht dat bestaat uit circa dertig mensen uit uiteenlopende geledingen van de Venrayse samenleving.

Venray Fairtrade Gemeente

In juni is de regio Venlo-Venray wederom uitgeroepen tot de belangrijkste logistieke hotspot van Nederland. Venlo-Venray heeft de nummer 1 positie te danken aan een panel van 25 experts dat deze regio veruit de meeste punten gaf. Venlo-Venray heeft dit jaar op in totaal vier van de zes criteria - op basis waarvan de logistieke hotspotranking tot stand komt - de meeste punten gescoord. De regio kreeg van het expertpanel de meeste punten op de criteria: aanwezigheid infrastructuur, bereikbaarheid logistieke knooppunten, beschikbaarheid grond en panden en medewerking overheid en gemeenten. Sinds de officiële start van deze verkiezing in 2005 ging de jaarlijkse strijd om de felbegeerde nummer 1

positie veelal tussen Venlo-Venray en West-Brabant. Venlo-Venray is met zeven

overwinningen onbetwiste recordhouder wat betreft het aantal nummer 1

klasseringen.

Wederom belangrijkste logistieke hotspot van Nederland

Met een verschil van 12.000 punten won de gemeente Venray de Citybattle Valkenburg-Venray. In aanwezigheid van de burgemeesters van Valkenburg Martin Eurlings en Hans Gilissen werd donderdag 5 juni de winnaar bekend gemaakt. De Citybattle werd 1 maand lang op Facebook gespeeld. Inwoners van Valkenburg en Venray konden foto’s plaatsen, liken en delen en op deze manier punten verdienen voor de eigen gemeente. Er zijn in totaal meer dan 12.000 foto’s geplaatst, er waren meer dan 1 miljoen likes en de foto’s zijn 56.000 keer gedeeld.

Gemeente Venray wint de allereerste Citybattle

De wethouders Jan Loonen en Ike Busser gaven samen met gedeputeerde Patrick van der Broeck op 22 augustus het startschot voor de revitalisering van de haven Wanssum. De aannemer start met het eerste deel van deze klus, de aanleg van 340 meter damwand aan de oostkant van de haven. De damwand is het eerste zichtbare grote werk in Wanssum in het kader van de gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum. Het werk kost 3,8 miljoen euro en wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie Schreuder en Van Halsteren Infra, bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort klussen. Het project Revitalisering Haven Wanssum ontvangt ruim 2,9 miljoen euro subsidie uit OP-Zuid, afkomstig van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Rijk en de provincie Limburg. De gemeente Venray is opdrachtgever en draagt 900.000 euro bij.

340 Meter nieuwe damwand voor haven Wanssum

Op dinsdag 7 oktober is tijdens de consumentenbeurs Hiltho op ludieke wijze de nieuwe website van Venray Bloeit onthuld. Op het drukke horecaplein in het Venray Bloeit Paviljoen drukten leden van de stuurgroep Venray Bloeit op de verlossende rode knop en was de nieuwe website in de lucht. De onthulling is ook de aftrap voor de Venray Bloeit campagne. Venray Bloeit is een samenwerking tussen diverse partijen in de gemeente Venray. Partijen die financieel bijdragen zijn: Rijk van Venray, Venray Centraal,

gemeente Venray, Woontafel, Suyderland en de Rabobank Horst-Venray. Doel is inwoners stimuleren om actief bij te dragen aan een levendig Venray zodat het er prettig wonen, werken en verblijven is.

Nieuwe website venraybloeit.nl op Hiltho onthuld

Nieuwe straat op Oostrums bedrijventerrein

De gemeente Venray legt een verbindingsweg aan tussen de Vennenweg en de Sparrendreef in Oostrum. Door de verbindingsweg wordt het bedrijventerrein beter ontsloten en kunnen nieuwe bedrijven zich vestigen. De verbindingsweg gaat Vennendreef heten. Het college besloot verder de straat De Drie Kroonen in te trekken. Deze is vastgesteld in 2005 in het plan Gouden Leeuw. Door de komst van Albert Heijn op die locatie wordt deze straat nooit aangelegd. Verder wordt een gedeelte van de Oude Oostrumseweg ingetrokken en verandert in Julianasingel. Het gaat om het stukje van de scherpe bocht in de Julianasingel tot het kruispunt Patersstraat, Leunseweg, Paterslaan. Dit stukje is na de renovatie van de Oude Oostrumseweg in de praktijk al Julianasingel, maar draagt nog de oude naam.

Samen sterk in preventie

Op woensdag 24 september hebben de GGD Limburg-Noord en Vincent van Gogh voor geestelijke gezondheidszorg de samenwerkingsovereenkomst ‘Kwetsbare burgers, sterke oplossingen’ getekend. De organisaties hebben een gedeelde visie op het gebied van preventie en openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). OGGZ omvat preventieve zorg voor de gehele bevolking en risicogroepen, zorg voor kwetsbare personen. Met de nieuwe meerjarige samenwerkingsafspraken willen de organisaties komen tot betere oplossingen voor de problemen van en rondom kwetsbare burgers door effectief gebruik te maken van elkaars kennis en capaciteiten. De onderwerpen voor samenwerking richten zich op thema’s die voortkomen uit het landelijke preventiebeleid, het meerjarenbeleidsplan publieke gezondheid 2013-2016 en het regionaal OGGZ-beleid en de jeugdgezondheidszorg. De samenwerking heeft betrekking op screening, interventies, monitoring en expertise-ontwikkeling.

Op donderdag 4 december is officieel het startsein gegeven aan het nieuwbouwproject van Inalfa in Venray. Dankzij de intensieve samenwerking tussen gedeputeerde Twan Beurskens (Provincie Limburg), het LIOF en de gemeente Venray is het mede mogelijk gebleken dat Inalfa in Venray en dus in de Provincie Limburg kan blijven. Samen zijn ze erin geslaagd om een win-win situatie te creëren: Inalfa houdt hersens in Venray en Limburg behoudt een parel van een bedrijf. Het evenement op De Hulst II werd bijgewoond door genodigden van de provincie, het LIOF, de Gemeente Venray, de Chinese ambassadeur, Inalfa management en andere nauw betrokkenen en kende een informele gemoedelijke sfeer. Het nieuwe kantorencomplex wordt een krachtig architectonisch zilverkleurig gebouw met een gestroomlijnde vormgeving. Daarvoor heeft de architect zich laten inspireren door de vormgeving van auto’s, voornamelijk de grill, motorkap en het lijnenspel van de gehele auto. En zoals bij een auto ook het geval is, prijkt ook hier het Inalfa logo centraal op de voorzijde.

Start Nieuwbouw Inalfa een feit

Dit jaar reikte de gemeente Venray in juni voor de vijfde keer de Architectuurprijs ARK uit, die voor het eerst uit een vakprijs en een publieksprijs bestond. De vakjury riep het zeer geslaagde ontwerp van de sportaccommodatie De Meulenbèèk uit tot de winnaar van de vijfde architectuurprijs van Venray. Het project is ontworpen door Novares architecten en constructeurs uit Gennep en speelt op een goede wijze in op de wensen van de verschillende gebruikers en de bijzondere ligging in het landschap. Het evenzeer geslaagde ontwerp van de showroom van Garagebedrijf Francken werd door de publieksjury uitgeroepen tot de winnaar. Het project dat mc-architecten bv uit Leunen ontwierp laat zien dat ook in een dorpse omgeving een bedrijf zich kan ontwikkelen. Voor de vijfde Venrayse architectuurprijs nomineerde het Adviesbureau Ruimtelijke Kwaliteit (ARK) projecten die in 2013 in het oog sprongen. Het publiek én een onafhankelijke vakjury bestudeerden de projecten en kozen de uiteindelijke winnaars. De gemeente en het ARK willen met de architectuurprijs mensen inspireren om met hun woonomgeving aan de slag te gaan.

Architectuurprijs Venray voor De Meulenbèèk

en Showroom Garagebedrijf Francken

Eerste editie Venrayse Singelloop

Op zondag 5 oktober beleefde Venray een nieuw hardloopevenement: de Venrayse Singelloop. Het Schouwburgplein was start- en finishplaats. Kinderen tot 12 jaar renden ’s ochtends één of twee rondjes door de winkelstraten en om 12.15 uur was de start van de 5 en 10 kilometer-Singelloop. De organisatie bestaande uit vier initiatiefrijke Venraynaren werd verrast door het groot aantal inschrijvingen voor de Singelloop: 750 deelnemers. Naast individuele inschrijvingen deden ook ruim 20 bedrijfsteams mee. Het goede doel, het Jeugdsportfonds, ontving van de organisatie een cheque van 3.000 euro.

Woensdag 10 december was in Oirlo de officiële kick off van het jongeren werk- en leertraject ‘Team Totaal Onderhoud Werkt!’. Binnen de Arbeidsmarktregio Noord-Limburg committeerden zich zeven ondernemers, gemeente Venlo en Venray, UWV en CITAVERDE aan het project ‘Team Totaal onderhoud Werkt!’ (tTO Werkt!). De regionale projectpartners bundelden hun kennis en expertise om met de kracht van de regio totaal 24 jongeren (met afstand tot de arbeidsmarkt) hun talenten te laten ontdekken en werknemersvaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast nemen de jongeren deel aan een BBL-opleiding mbo-niveau 1 bij CITAVERDE Bedrijfsopleidingen. Bij goed gevolg sluiten ze het jaar af met een mbo-1 diploma en zijn ze klaar voor duurzaam werk. Deelnemende bedrijven tTO Werkbedrijf zijn: De Aanpak Bouwservice, NLW, Elektro van Goch Top Support Dakwerken, Price Cleaning, Installatiebedrijf De Bruyn, Gerard Reijnders Schilderwerken (GRS). De bedrijven lenen zich bij uitstek voor een brede beroepsoriëntatie gedurende de multidisciplinaire werk & leerroute voor totaalservice onderhoud en renovatie van riool tot dak.

Kick off jongeren werk- en leertraject

'Team Totaal Onderhoud Werkt!'

Op maandag 15 december tekenden 109 arbeidsmigranten samen met hun burgemeester een participatieverklaring. Tijdens deze feestelijke gelegenheid sloten ze een reeks kennismakingsbijeenkomsten af waarbij zij kennismaakten met de Nederlandse samenleving en. De pilot bestond uit drie bijeenkomsten over de verschillen tussen Polen en Nederland, normen en waarden van de Nederlandse samenleving, rechten en plichten van arbeidsmigranten en taalcursussen. Daarnaast was er een grote informatiebeurs waar allerlei instanties, organisaties en verenigingen specifieke vragen beantwoordden. De pilot is in samenwerking met welzijnsorganisaties Vorkmeer en Synthese, belangenorganisatie Viva Polonia, stichting Arka en de Poolse adviesraad georganiseerd. De regio Noord-Limburg is een van de negen regio’s in Nederland waar gemeenten met partijen samenwerken als het gaat om een integrale aanpak rondom arbeidsmigranten.

Arbeidsmigranten tekenen participatieverklaring in Noord-Limburg

Beurzen, feestdagen en bijzondere gelegenheden zijn voor veel bedrijven vaak een reden om een relatiegeschenk uit te delen aan hun klanten. Maar voordat er lukraak een doosje pennen met logo wordt besteld, is het verstandig om eerst te bepalen welke communicatiemiddelen het meest geschikt zijn en een zo groot en goed mogelijk resultaat behalen.

Van Heijster Relatiegeschenken uit Venray is al meer dan 30 jaar actief in de relatiegeschenkenbranche en levert (on)bedrukte artikelen aan het bedrijfsleven, overheid, onderwijs, dienstverlenende sector en verenigingen in de Benelux en Duitsland. “Onderschat het effect van een relatiegeschenk niet”, benadrukt

Marcel de Haas, “want dat is namelijk groter dan het gebruik van veel andere communicatiemiddelen. Een relatiegeschenk met logo, naam en/of boodschap genereert meer aandacht en blijft daarom langer hangen bij de ontvangers. Dankzij onze ervaring weten wij een passend idee en bijbehorend product te selecteren dat aansluit bij uw klanten en branche. Dat kan bijvoorbeeld een relatiegeschenk zijn, maar ook een product voor een salesactie of een gadget om tijdens een beurs uit te delen.” Van Heijster beschikt in haar ruime showroom over een breed en betaalbaar assortiment van meer dan 2.000 gecertificeerde relatiegeschenken. Dankzij de geografische spreiding in Europa is het bedrijf een optimaal bereikbare partner voor lokaal en internationaal opererende organisaties. Naast advies en ondersteuning profiteren klanten ook van optimaal bestelgemak, kwaliteit, snelle levering en goede service. “De inzet van relatiegeschenken levert een substantiële meerwaarde bij de positionering van een merk, een bedrijf of een event. Wij leveren dan ook graag een structurele bijdrage aan het succes van onze klanten”, aldus De Haas.

Van Heijster Relatiegeschenken BV

Keizersveld 45 - 5803 AM Venray

0478 - 557 300

www.vanheijster.nl

VieCuri is een topklinisch ziekenhuis met locaties in Venlo en Venray. Binnen VieCuri zetten 185 specialisten en 125 arts-assistenten, ruim 2.885 medewerkers en een groot aantal vrijwilligers zich in voor een kwalitatief goede behandeling, verzorging en begeleiding van patiënten. Mensen uit de regio kunnen met bijna elke zorgvraag terecht bij VieCuri. VieCuri vindt het belangrijk dat patiënten zich in goede handen voelen in het ziekenhuis en probeert daarom elke dag haar zorg verder te verbeteren.

Nieuw ziekenhuis in Venray

Goede zorg dichtbij de mensen. Dat is waar VieCuri naar streeft. Daarom wordt de komende jaren in Venray een nieuwe ziekenhuislocatie gebouwd. Het gebouw waarin het huidige ziekenhuis is gehuisvest, is ruim 44 jaar oud. Het gebouw verkeert nog in prima staat van onderhoud, maar de uitstraling past niet meer bij de huidige tijdsgeest en op de lange termijn zullen kostbare aanpassingen noodzakelijk zijn. De plannen en het zorgprofiel voor de nieuwe ziekenhuislocatie zijn nog niet concreet. De eerste verkennende plannen worden momenteel uitgewerkt. VieCuri zoekt hierin de samenwerking met andere partners in de gezondheidszorg.

www.viecuri.nl

De meerwaarde van relatiegeschenken

VieCuri: de beste zorg dichtbij de mensen

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by