Graphic & Mail: De tweede generatie in de startblokken

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2015

De tweede generatie in de startblokken

Graphic & Mail is in een paar jaar tijd uitgegroeid van een drukkerij voor labels en etiketten tot een full service leverancier van allerlei uiteenlopende producten. Algemeen directeur Nino Venezia geeft over een paar jaar het stokje door aan de volgende generatie. Maar voor het zo ver is, staat het bedrijf in 2016 nog een zeer succesvol jaar te wachten.

FOTOGRAFIE Marcel Krijgsman

Graphic & Mail in Venlo is een full service leverancier van grafische producten. Het bedrijf verzorgt diverse producten van ontwerp tot productie. Denk hierbij aan etiketten, labels en allerlei soorten textiel zoals zeilen, banners, spanframes en vlaggen, maar ook relatiegeschenken, polsbandjes, plastic glazen en pand- en voertuigbelettering. Ook heeft het bedrijf veel succes geboekt met de introductie van een nieuwe, innovatieve folie die zonder plakmiddelen meerdere malen op glazen oppervlakken kan worden aangebracht en kan worden bedrukt met elke gewenste tekst, afbeelding, logo of andere (reclame)uiting (www.windowdesign.nl).

Uitbreiding

2015 was voor Graphic & Mail zeer succesvol. Ook 2016 zien Nino en Enzo zeer positief tegemoet. Nino: “In 2015 hebben we veel geïnvesteerd in nieuwe machines, apparatuur en soft- en hardware. Onze locatie op Fresh Park Venlo heeft nu een productiecapaciteit van bijna 2500 m2 en aan De Sondert 1 te Blerick bedraagt dit nu 2200 m2. Daarmee hebben we de mogelijkheid om nog 25% door te groeien en daar gaan we in 2016 zeker op inzetten.” De overname van een drukkerij in Midden-Limburg draagt daar aan bij. Deze vestiging zal deels door Enzo worden geleid. Hij kijkt daar erg naar uit: “Ik werk al sinds mijn 14e elke vrije middag in het bedrijf mee. Dat begon met eenvoudige klussen, maar inmiddels neem ik steeds meer werk van mijn vader over, zoals het afhandelen van mails en het verwerken van opdrachten. Straks kan ik met de nieuwe software die we hebben geïnstalleerd twee tot drie dagen per week ook vanuit de nieuwe vestiging werken.”

Open dag

Ondertussen wordt er druk gewerkt aan de nieuwe vestiging aan De Sondert. “Dit is een zichtlocatie met heel veel mogelijkheden”, legt Enzo uit. “Uiteindelijk zal hier de volledige grootformaat- en etikettenproductie worden ondergebracht. Op 3 juni wordt hier voor klanten een feestelijke open dag gehouden. We presenteren dan tegelijkertijd de nieuwe naam van het bedrijf en de bijbehorende huisstijl waar op dit moment nog hard aan gewerkt wordt.” Nino: “Het zwaartepunt van de bedrijfsactiviteiten is de afgelopen jaren verschoven naar de grafische tak van sport. We trekken bewust een half jaar uit om dit goed te ontwikkelen, inclusief nieuwe brochures.” Daarnaast gaat de aandacht ook uit naar het café op de Parade in Venlo. “Dat idee is mede ontstaan uit het feit dat we al heel veel producten aan diverse evenementen leveren zoals podiums van zeil, bedrukte bierglazen, plastic bekers, posters en polsbandjes. Uiteindelijk kunnen we een totaalproduct aan de horeca en de evenementsector bieden. De organisatie hoeft bij wijze van spreken alleen nog maar de programmering te doen.” Enzo: “Op dit moment wordt er ook voor café Why-Not een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Zelf heb ik onlangs SVH diploma gehaald zodat ik zelf achter de bar kan gaan staan.”

Takenverdeling

De familie Venezia ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Enzo moet nog veel leren, maar ik heb alle vertrouwen in hem”, benadrukt Nino. “Hij weet dat er binnen dit bedrijf geen 9 tot 5 mentaliteit heerst. Zo zijn we ook op zaterdag open voor verenigingen of horecagelegenheden die bijvoorbeeld polsbandjes willen laten bedrukken. Wil je een bedrijf verder uitbouwen, dan zal je er dag en nacht mee bezig moeten zijn.” Enzo: “Ik neem steeds meer verantwoordelijkheden van mijn vader over. Het aansturen van het team komt bijvoorbeeld bij mij te liggen als mijn vader afwezig is.” Over twee jaar krijgt Enzo daarbij hulp van zijn jongere broer Gino. “Ook Gino werkt van jongs af aan elk elke vrije minuut in het bedrijf. Uiteindelijk zullen we de taken gaan verdelen, waarbij mijn broer de productietechnische kant voor zijn rekening neemt en ik de commerciële en administratieve taken waarneem.” “En tegen die tijd blijf ik natuurlijk aan de zijlijn staan om mijn zoons advies te geven. Ik geloof in mijn zonen en ben ervan overtuigd dat ze dit bedrijf verder laten uitgroeien”, aldus Nino. 

www.graphic-mail.nl

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by