Noord-Limburg in trek

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2016

Noord-Limburg in trek

Limburg is al enkele jaren na Gelderland de meest populaire nationale toeristische bestemming. In Noord-Limburg vormt de sector Toerisme en recreatie zelfs een van de vier belangrijkste economische pijlers van de regio. Stichting Leisure Port wil toeristen blijven stimuleren om langs te komen en gebruikt hier onder andere de campagne ‘Liefde voor Limburg’ voor.

Toerisme en recreatie doen het erg goed in Noord-Limburg. Volgens Jeske van Gerven, projectmanager marketing en communicatie bij stichting Leisure Port, heeft dit mede te maken met het feit dat Noord-Limburg een zeer ondernemende regio is. “Sinds de jaren ’60 zijn hier veel bungalowparken aanwezig en daar zijn later vele attracties bijgekomen zoals Toverland en Aardbeienland. Inmiddels vindt in Noord-Limburg maar liefst 10% van alle overnachtingen in bungalowparken in heel Nederland plaats. Daarnaast biedt Noord-Limburg natuurlijk ook nog andere typen overnachtingsaccommodaties zoals hotels en campings. Aangevuld met de diverse attracties en bezienswaardigheden en de goed aangegeven wandel- en fietsroutes heb je hier een groot en veelzijdig aanbod waar de bewoners zelf, maar ook de Nederlandse, Belgische en Duitse toeristen graag gebruik van maken. Inmiddels is Noord-Limburg goed voor bijna 5 miljoen overnachtingen en 28 miljoen dagbezoeken per jaar.”

Ambassadeur

Dat de pers en de consumenten ontdekken dat Noord-Limburg de moeite waard is om te bezoeken, merkt stichting Leisure Port zelf onder andere aan het feit dat de website liefdevoorlimburg.nl in 2015 1.228.000 maal is bezocht, de app voor Android en iPhone 67.000 keer is gedownload en de 90 i-punten die in verschillende accommodaties in de regio staan opgesteld vorig jaar 300.000 keer zijn geraadpleegd. “Als stichting Leisure Port zijn wij verantwoordelijk voor het vermarkten van Noord-Limburg. Het feit dat de regio zo divers is, maakt het een interessant en goed vindbaar product. In maart 2016 starten we met een campagne waarbij wordt ingezet op de bewoners van de regio. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 80% van de bezoekers uit eigen regio komt en dat zij ook zeer actief op Facebook zijn. Die mensen willen we ambassadeur van hun eigen regio maken. We gaan ze vragen om via Instagram en Facebook foto’s in te sturen van hun favoriete plek in Noord-Limburg met een korte toelichting en een tag. Elke week wordt de mooiste inzending beloond met een prijs. Omroep Venlo zal daarnaast 12 afleveringen maken waarbij een aantal inzenders worden bezocht en deze zullen op alle lokale omroepen te zien zijn.”

Gastvrij

Naast de diversiteit van de regio zet stichting Leisure Port ook in op gastvrijheid. Om die verwachting ook waar te kunnen maken heeft de organisatie voor haar partners een ‘gastvrijheidacademie’ opgericht. Van Gerven: “Als wij vertellen dat Limburg gastvrij is, dan moet men die gastvrijheid hier ook ervaren. Daar ligt een rol voor de ondernemers. Door middel van trainingen en workshops, presentaties, maar ook online tools zoals presentaties, inspiratievideo’s, artikelen en challenges maken we de ondernemers bewust van hun gastvrijheid en stimuleren we hen om zich in te leven in hun gasten.” Het lijkt erop dat die belofte wordt waargemaakt. Uit een eigen gastvrijheidsonderzoek van vakantieparkenwebsite Bungalowparkoverzicht.nl bleek

dat de inwoners van Limburg volgens Nederlandse vakantiegangers het meest

gastvrij zijn. Hiervoor vroeg Bungalowpark-overzicht.nl een groot aantal vakantiegangers naar hun vakantievoorkeuren en de gastvrijheid in Nederland. Van Gerven: “De vriendelijkheid en gastvrijheid van de Limburgers werden gemiddeld beoordeeld met een 8,6. De Limburgse natuur werd beloond met een 9.”

Kansen

Ondanks de succesvolle campagne en de goede beoordelingen, zijn er volgens Van Gerven nog wel een aantal kansen voor de campagne Liefde voor Limburg. “In navolging van de Floriade in 2012, de titel ‘Hoofdstad van de Smaak’ voor Venlo in 2015 en de organisatie van het jaarlijkse evenement ‘Weekend van de Smaak’ op het voormalig Floriadeterrein, promoten we Noord-Limburg als ‘Regio van de Smaak’. Bij bedrijven zoals Blue Berrie Hill en Graanbranderij de IJsvogel kun je zelf zien hoe de streekproducten worden gemaakt. We zouden graag het aanbod van dit soort ambachtelijke bedrijven verder willen uitbreiden. Ook willen we de banden met de detaillisten verder aanhalen, aangezien 70% van de mensen die vier dagen of langer blijven graag wil winkelen.” Daarnaast zou Van Gerven het aanbod aan overnachtingsaccommodaties ook graag uitgebreid zien met wat meer kleinschalig aanbod zoals Bed and Breakfasts en minicampings.

Wat betreft kansen voor de sector wordt er gekeken naar meer faciliteiten voor meerdaags wandelen en fietsen. “Het Pieterpad loopt voor een deel door Limburg. Ondernemers kunnen hier nog beter op inspringen door bijvoorbeeld diensten zoals bagageservice aan te bieden. Juist een Bed and Breakfast heeft die persoonlijke aandacht in huis.”

Ten slotte zou ook de Maas een wat prominentere rol moeten krijgen binnen het aanbod aan activiteiten. “Er wordt nu veel gewandeld en gefietst langs de Maas, maar eigenlijk zouden we ook graag meer activiteiten willen zien die op deze rivier plaatsvinden, naast de rondvaarten en de jachthavens die er nu al zijn. Langeafstandsroutes zoals ‘Van Bron tot Monding’, waarbij de Maas vanuit Frankrijk via Limburg naar Rotterdam wordt gevolgd, kunnen hier een impuls aan geven. Door deze punten aan te pakken, en door ook als stichting de boodschap te blijven verkondigen, blijft Noord-Limburg die sterke toeristische regio die ze nu al is”, aldus Van Gerven.n

www.liefdevoorlimburg.nl

www.regiovandesmaak.nl

toerisme en recreatie

Over stichting Leisure Port

Stichting Leisure Port is een publiek-private samenwerking tussen de gemeenten en het toeristisch recreatieve bedrijfsleven (ruim 400 bedrijven) in Noord-Limburg. De stichting heeft als doel om het belang van de sector Recreatie en toerisme voor de regio te promoten, recreanten en toeristen trekken die langer blijven en meer besteden én de bestedingen van eigen inwoners stimuleren, en het aantal vakanties en overnachtingen door Nederlanders in de regio handhaven. De stichting heeft 400 vaste partners voor wie zij naast kennisbijeenkomsten en gastvrijheidstrainingen ook een uitgebreid netwerk faciliteren waarbij onderlinge samenwerking wordt gestimuleerd.

feiten en cijfers

In de regio Noord-Limburg is de sector Toerisme en recreatie goed voor 9,6% van het Bruto Binnenlands Product, terwijl het aandeel van deze sector landelijk op 4,8% zit. De sector is op jaarbasis goed voor 12.500 tot 14.500 banen. In de regio Venlo vinden jaarlijks 4,85

miljoen overnachtingen plaats.

Had u hier willen staan?

Neem dan contact op met

Aysun Mahubessy-Saruhan - 024-6421917

Regionale

specialisten/zzp'ers

Ondanks het soms wat onzekere bestaan maken steeds meer professionals de overstap van medewerker in loondienst naar zelfstandig ondernemer, regionale specialist of zzp’er. Bedrijven maken graag, en steeds vaker, gebruik van hun expertise en diensten om zo hun kosten verder te kunnen flexibiliseren. De komende twaalf maanden zullen wij u in ons magazine op de hoogte houden van alles wat er speelt rondom deze regionale specialisten. Of het nu gaat om hun expertise, de manier van bedrijfsvoering of hoe ze zich profileren op de zakelijke markt.

Na deze aftrap in onze zomereditie bieden wij de deelnemende specialisten ook de kans om zich te profileren of voor elke uitgave een tip aan te leveren. Deze tip kan bestemd zijn voor alle collega’s, of juist voor alle ondernemers in de regio.

De rubriek ‘regionale specialisten’ verschijnt niet alleen in print. Ook online hebben we een speciale rubriek op de website waar de deelnemende regionale specialisten te vinden zijn. Worden er door de deelnemende specialisten leuke tips of thema’s aangedragen, dan plaatsen wij deze op de website en indien mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Bent u als regionale specialist en/of zelfstandige actief? Wilt u zelf een bijdrage leveren en uzelf in de regio profileren? Dan is deze rubriek iets voor u!

Meer info: Aysun Mahubessy-Saruhan, 024-6421917

REGIONALE SPECIALISTEN

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by