Fontys Hogeschool Venlo: ?Techniek komt overal terug?

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2016

ontys Hogeschool Venlo werkt actief samen met regionaal bedrijfsleven

“Techniek komt overal terug”


In zeven jaar tijd is de Fontys Hogeschool Venlo gegroeid van 3.000 naar 4.200 studenten met een instroom van 400 studenten per jaar bij de technische en logistieke opleidingen. Binnen de vier verschillende technische opleidingen die de hogeschool in haar portfolio heeft, studeren elk jaar tussen de 200 en 250 studenten af. Om de aansluiting met de regionale arbeidsmarkt te optimaliseren en de techniek- en maakindustrie in de regio verder te stimuleren, werkt de kennisinstelling actief samen met het regionale bedrijfsleven.

Onderwijs

De technische opleidingen van Fontys Hogeschool Venlo richten zich op Mechatronica, Informatica, Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen. “Mechatronica is een combinatie van werktuigbouwkunde, elektrotechniek en technische informatica”, vertelt Hans Aarts, directeur Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek. “Deze studie speelt in op het feit dat er tegenwoordig nauwelijks nog monodisciplinaire producten worden ontwikkeld waarvoor je enkel en alleen kennis over één bepaald vakgebied nodig hebt. Een auto is bijvoorbeeld een mechatronisch product vanwege de draaiende onderdelen, maar bevat ook elektronica en boardcomputers. Hetzelfde geldt voor koffiezet- en kopieerapparaten.” Binnen de opleiding Informatica staat software engineering en business informatics centraal. “Dit laatste betekent dat je programmatuur voor bedrijfskundige processen ontwikkelt. In de regio Noord-Limburg vinden binnen de logistieke sector bijvoorbeeld vooral innovaties op het gebied van IT plaats. De afstudeerrichting business informatics sluit goed aan bij deze processen.”

3D-printers

Werktuigbouwkunde richt zich op het ontwerpen van apparaten en het maken van werktuigbouwkundige constructies. “Maar omdat dit heel dicht tegen Industrieel Product Ontwerpen aan zit, waarbij technische kennis, vormgeving en bedrijfskunde worden gecombineerd, kunnen studenten binnen de studie Werktuigbouwkunde kiezen voor de afstudeerrichting Industrieel Product Ontwerpen en vice versa.” Studenten hebben voor het eigen maken van de lesstof verschillende apparatuur en opstellingen tot hun beschikking zoals 3D-printers, diverse frees- en lasapparaten, drones en robotarmen, maar ook huishoudelijke apparaten die uit elkaar worden gehaald en tot in detail worden bestudeerd om bijvoorbeeld advies met betrekking tot het productieproces te kunnen geven. Deze aanpak resulteert in het feit dat de technische opleidingen in trek zijn: sinds 2008 is de instroom van studenten bij de technische opleidingen gestegen met 40%.

Aansluiting met bedrijfsleven

Techniek is voor de regio Noord-Limburg heel belangrijk. Aarts: “Als je kijkt naar de regionale economische pijlers logistiek, maakindustrie en agro, dan komt in elk van die pijlers techniek aan bod. De economische bedrijvigheid binnen deze sectoren komt met name voort uit de vele MKB-bedrijven die hier gevestigd zijn. Om meer aansluiting met het bedrijfsleven te creëren en de samenwerking te intensiveren, ben ik zeven jaar geleden intensief contact gaan zoeken met gemeentes, de provincie en het bedrijfsleven. Doordat de contacten met het bedrijfsleven zijn aangehaald, zoeken ondernemers ons actief op als er binnen de bedrijfsprocessen problemen ontstaan. Dit kunnen zij onder andere doen via het cluster van verschillende Kennis Distributiecentra Logistiek (KennisDC’s Logistiek) waar kennisinstellingen en bedrijven met elkaar in contact worden gebracht. Fontys Hogeschool Venlo is als regiopartner van het KennisDC Logistiek Limburg mede verantwoordelijk voor het stimuleren van de samenwerking tussen bedrijven en (kennis)instellingen om zoveel mogelijk wetenschappelijk onderzoek om te zetten in toegepaste kennis.”

Daarnaast worden de opleidingen zelf zo goed mogelijk afgestemd op de ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven. Aarts: “Dit bereik je niet enkel door stagiaires te leveren en afstudeeropdrachten te laten uitvoeren. Onze studenten en docenten gaan vanaf het tweede studiejaar aan de slag met concrete projecten die uit het bedrijfsleven voortkomen.”

Deze projecten worden onder andere verder uitgewerkt in het GreenTechLab. “Ontwikkelingen binnen de techniek vinden vaak plaats op het snijvlak tussen techniek en agro”, licht Aarts toe. “Denk aan plukrobots, telen zonder daglicht of de ontwikkeling van een kleine broeikas voor een stedelijk omgeving. De projecten worden samen met het centrum van expertise en het bedrijfsleven opgezet. Doordat we het bedrijfsleven actief betrekken bij het onderwijs, ontstaat er een win-winsituatie doordat studenten toegang krijgen tot de meest recente kennis en de nieuwste ontwikkelingen en het bedrijfsleven in contact komt met studenten die beter aansluiten bij hun werknemersprofiel.”

Samenwerkingsverbanden

Naast de projecten die Fontys Hogeschool Venlo intern ontwikkelt en faciliteert, is de kennisinstelling ook betrokken bij diverse samenwerkingsverbanden en organisaties. Eén van deze initiatieven is Techno Valley, waarbinnen diverse innovatieve hightech maakbedrijven in Noord- en Midden- Limburg zich verenigd hebben. Door samen te werken, worden oplossingen ontwikkeld voor toekomstige maatschappelijke en technologische uitdagingen. Zo is Fontys kennispartner bij een project waarvan Volantis, Dejatech, B|A|S Research & Technology en Hotraco de kartrekkers zijn. Aarts: “In Villa Flora in Venlo gaan afstudeerders die bij de betreffende bedrijven stage lopen, samen een voedselfabriek voor de stedelijke omgeving ontwikkelen. Doordat de contacten tussen onderwijs, overheid en ondernemers nu zo goed zijn, zullen er steeds meer van dit soort projecten ontstaan die bijdragen aan de economische ontwikkeling van de regio.” n

www.fontysvenlo.nl

Over Fontys Hogeschool Venlo

Fontys Hogeschool Venlo bestaat in haar huidige vorm sinds begin jaren ’90. Hier studeren tegenwoordig jaarlijks zo’n 4.200 studenten van 50 verschillende nationaliteiten. 60% is afkomstig uit Duitsland. Er worden 12 bachelorstudies in de richtingen economie, marketing, business, techniek, ICT, logistiek en educatie aangeboden. Ook kunnen er drie masters richting economie, business en management en logistiek worden gevolgd. Al deze opleidingen worden vanaf 2017 naast Nederlandstalig ook in het Engels aangeboden. Er zijn diverse uitwisselingsprogramma’s, waaronder met de universiteit van Duisburg-Essen. Wat betreft het opzetten en uitvoeren van projecten wordt er intensief samengewerkt met HAS Hogeschool en Maastricht University. Daarnaast is Fontys Venlo een stageplek voor mbo-studenten en voeren zij op de campus projecten uit.

delen:

Noord-Limburg Business nr 2 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by