Techniekketen Noord- en Midden-Limburg: ?Techniek wordt steeds aantrekkelijker?

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2016

“Techniek wordt steeds aantrekkelijker”

Techniek speelt een steeds belangrijkere rol in onze maatschappij. Sectoren zoals zorg, energievoorziening, bouw en industrie, ICT en voedselproductie kunnen niet meer zonder. Op dit moment zijn er echter niet genoeg geschoolde mensen om in de groeiende behoefte aan technisch personeel te voorzien. Om die reden sloten onderwijsinstellingen, werkgevers, werknemers, jongeren, topsectoren, regio’s en het Rijk op 13 mei 2013 een nationaal Techniekpact met daarin concrete afspraken tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid.

Het doel van het Techniekpact is het terugdringen van het tekort aan technisch personeel door de aansluiting van het onderwijs op de technieksector te verbeteren. Dit loopt van basisonderwijs tot aan het bijscholen van personeel. Hiervoor heeft Techniekpact 22 acties bedacht die zijn verdeeld in drie actielijnen. De eerste actielijn ‘Kiezen voor techniek’ moet uiteindelijk meer leerlingen laten kiezen voor een techniekopleiding. De tweede actielijn ‘Leren in de techniek’ moet stimuleren dat meer leerlingen en studenten met een technisch diploma ook daadwerkelijk aan de slag gaan met een technische baan. Met de derde actielijn ‘Werken in de techniek’ wordt geprobeerd te bewerkstelligen dat mensen die werken in de techniek worden behouden voor de techniek, en mensen met een technische achtergrond die met ontslag bedreigd worden of al langs de kant staan elders worden ingezet in de techniek. Binnen vijf landsdelen, en de regio’s daarbinnen, vindt de uitvoering van de landelijke acties plaats op basis van één of meerdere regionale Techniekpact-agenda’s waarin deze 22 acties en de drie actielijnen zijn opgenomen. Deadline voor de uitvoering van deze actielijnen is 2020.

Werkgebieden

Techniekplan Limburg draagt zorg voor de uitvoering van de acties omtrent het Techniekpact in de provincie Limburg en laat deze aansluiten op de problematiek en ambities van de regio. Techniekplan Limburg is opgesplitst in de werkgebieden Noord- en Midden-Limburg en Zuid-Limburg. In de regio Noord en Midden wordt sinds oktober 2013 de naam Techniekketen Noord- en Midden-Limburg gehanteerd. Naast de Provincie Limburg kent Techniekketen Noord- en Midden-Limburg de volgende partners: Primair Onderwijs Noord en Midden Limburg, Onderwijsgemeenschap Venlo & Omstreken (OGVO), Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML), Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO), Gilde Opleidingen en Fontys Hogeschool,. Zij gaan op gezette tijden met het bedrijfsleven om tafel om te kijken hoe er samen kan worden gewerkt om zo de 22 acties uit te kunnen voeren.

Kiezen voor techniek

De eerste actielijn ‘Kiezen voor techniek’ focust zich op het primair en voortgezet onderwijs. Volgens Hans Aarts, directeur Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek, begint het sensibiliseren van kinderen voor techniek al bij het basisonderwijs. “Het aanbieden van een technisch vak is tegenwoordig verplicht op basisscholen. De leerlingen krijgen techniek op een speelse manier aangereikt die aansluit bij de belevingswereld van het kind. Het is de bedoeling dat ze een beeld krijgen van waar techniek allemaal in zit, en dat dit eigenlijk de hele wereld om hen heen betreft.” “Inmiddels heeft de Provincie Limburg ook het project Wetenschap & Technologie goedgekeurd”, vult Han van Helmond aan. Hij is als projectleider verantwoordelijk voor de uitvoering van Techniekketen Noord- en Midden-Limburg. “Dit project richt zich op kinderen op het basisonderwijs en sluit aan bij hun ontwikkelingsperspectief. Dit betekent dat het project gericht is op het vasthouden, stimuleren en doorontwikkelen van een nieuwsgierige, onderzoekende en ontwerpende leerhouding. Kinderen hebben van nature een onderzoekende houding en hebben hun eigen kijk op de wereld. Docenten in het basisonderwijs krijgen handvatten aangereikt voor het invullen van het techniekonderwijs. Zij kunnen bijvoorbeeld met behulp van van technisch lego een oplossing voor een concreet probleem in de ouderenzorg bedenken.” Naast de activiteiten op de eigen school worden er voor de leerlingen zogenoemde ‘Kies Techniek’ Doe en Info Manifestaties georganiseerd, bij onder andere Technodôme & Bedrijf. Aarts: “In het Technodôme in Venlo voeren de leerlingen allerlei experimenten op het gebied van techniek uit, zoals het leggen van een leiding zodat ze een lampje kunnen laten branden. Op die manier krijgen ze gevoel voor techniek.” Ook de bezoekjes die de leerlingen brengen aan het voortgezet onderwijs, wat wordt georganiseerd door de leraren zelf, laat hen in contact komen met de mogelijkheden van techniek en techniekonderwijs.

Meer afstudeerders

Affiniteit met techniek creëren in het basisonderwijs is de eerste stap. Vervolgens heeft de Techniekketen als ambitie om meer mbo- en hbo-studenten te laten afstuderen in de richting techniek. Om dit te stimuleren, is er onder andere een doorlopende leerlijn ontwikkeld waarbij leerlingen in het voortgezet onderwijs de mogelijkheid hebben om in zes jaar tijd (in plaats van de gebruikelijke acht jaar) een mbo-diploma te behalen. Dit opleidingstraject biedt diverse technische richtingen. Van Helmond: “Bij de vakmanschapsroute en de zesjarige techniekopleiding volgen leerlingen 12 tot 15 uur per week techniekgerelateerde vakken. Op basis van thema’s leren ze samen te werken en projectmatig te werken. De technologieroute richt zich meer op onderzoeken en ontwerpen. Leerlingen die deze route volgen kunnen uiteindelijk doorstromen naar een niveau 4 opleiding van het mbo.” Deze leerlijnen zijn al te volgen op het Raayland College in Venray, Het Kwadrant in Weert, het Bouwens van Boijencollege in Panningen en Den Hulster in Venlo, gecombineerd met Gilde Opleidingen.

Aarts houdt zich bezig met de aansluiting tussen voortgezet onderwijs en hbo. Hiervoor onderhoudt Fontys Venlo nauwe banden met College Den Hulster. Deze school heeft een Technasium en een opleiding op havo- en vwo-niveau waarbij wetenschap en het uitvoeren van projectopdrachten centraal staan. “Leerlingen van het Technasium komen hun onderzoeksopdrachten steeds vaker bij ons uitvoeren. Zo heeft een groep leerlingen twee jaar geleden onder leiding van een docent bijvoorbeeld een grote prinsenmuts gemaakt voor een Venlose carnavalsvereniging. Die staat nu nog steeds elk jaar bij theater De Maaspoort. Het bedrijfsleven heeft daar aan bijgedragen door het materiaal ter beschikking te stellen en begeleiding te bieden”, aldus Aarts. Wat betreft de aansluiting tussen mbo en hbo-onderwijs worden er ook nog eens effort gestoken in de afstemming van drie opleidingen in het mbo en hbo: logistiek, ICT en Mechatronica.

Doorstromen naar techniek

De tweede actielijn ‘Leren in de techniek’ heeft als doel om leerlingen en studenten met een technisch diploma door te laten stromen naar een baan in de techniek. “Marktdoelmatigheid is een van de doelstellingen binnen deze actielijn”, geeft Van Helmond aan. “Het is heel erg belangrijk dat we opleiden voor de arbeidsmarkt.” Om die reden zijn bepaalde opleidingen geschrapt en is ook de leeromgeving van leerlingen aangepast om een betere aansluiting met het bedrijfsleven te creëren. De richting procestechniek is bijvoorbeeld bij vier vmbo-scholen te volgen waar in de directe omgeving van die school veel bedrijven gevestigd zijn in de procestechniek. Deze bedrijven worden actief betrokken bij het curriculum en de verschillende studiejaren. Leerlingen, leraren en bedrijfsleven gaan onder andere gezamenlijk aan de slag binnen de praktische leeromgeving in de vorm van een mini plant met machines. Hetzelfde geldt voor de leerlijn logistiek. “En binnen de centra voor Innovatief Vakmanschap (mbo) en Centres of Expertise (hbo) werken ondernemers, wetenschappers, docenten en studenten intensief samen aan projecten. De mbo-centra zijn te vinden bij Gilde Opleidingen (installatietechniek en logistiek) CITAVERDE College (Agro). Het GreenTechLab van Fontys Hogeschool Venlo stimuleert de crossover tussen mechatronica en robotica in de agro/food sector. Wanneer de leerlingen eenmaal klaar zijn met een opleiding, worden zij ook nog ondersteund in het sollicitatieproces door middel van trainingen.”

Scholing

De derde actielijn ‘Werken in de techniek’ moet ervoor zorgen dat mensen die in de techniek werken dit ook kunnen blijven doen, bijvoorbeeld met behulp van bij- en nascholing.

Van Helmond: “Dit gebeurt onder andere in het Centrum Innovatief Vakmanschap Installatietechniek Limburg (CIVIL). Hierbij zijn 63 bedrijven aangesloten die leerlingen en werkenden bijscholing bieden over de nieuwste technieken die binnen hun bedrijven worden toegepast. Dit kan betrekking hebben op duurzame energie voorzieningen. Doordat werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen, kunnen met de huidige en toekomstige innovaties overweg en zijn daarmee van grote waarde voor de bedrijven in deze branche.

Resultaat

Volgens Aarts begint de Techniekketen Noord- en Midden-Limburg haar vruchten af te werpen. “Alle projecten worden klein opgestart, en op het moment dat het rolt wordt het uitgebreid naar andere regio’s. Op die manier hoef je niet per regio het wiel uit te vinden. Het resultaat is onder andere te zien in het feit dat de instroom van Gilde Opleidingen begint te groeien. Techniek heeft een verkeerd imago, men denkt dat je er alleen maar vieze handen van krijgt. Maar als je techniek goed presenteert en laat zien hoe breed het is, maak je het ook aantrekkelijker voor jongeren om die richting te kiezen. Tijdens de opleiding zelf komen leerlingen dusdanig met techniek in aanraking dat het niet afschrikt, maar juist een realistisch beeld geeft van de ontelbare mogelijkheden.” “En door vervolgens de arbeidsmarkt beter te ontsluiten en ervoor te zorgen dat ze nog jarenlang mee kunnen in de sector, wordt techniek terecht steeds aantrekkelijker”, aldus Van Helmond. n

www.kiestechnieklimburg.nl

 

delen:

Noord-Limburg Business nr 2 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by