Coverstory Graphic & Mail: Nieuwe bedrijfsnaam weerspiegelt moderne werkzaamheden 

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2017

"Nieuwe bedrijfsnaam weerspiegelt moderne werkzaamheden" 

Zijn kinderen Enzo en Gino zijn klaargestoomd om het stokje van hun vader rustig aan over te nemen. De gloednieuwe drukpers op basis van led-technologie is volledig operationeel en ondertussen heeft hij samen met zijn vrouw en kinderen een nieuwe naam voor het bedrijf bedacht. Algemeen directeur en eigenaar Nino Venezia is na ruim 17 jaar klaar voor een volgende stap in het ondernemerschap. 

Tekst: Herman van Aalst Fotografie: Marcel Krijgsman

Als grafische dienstverlener heeft Graphic & Mail uit Venlo volgens eigen zeggen zijn sporen verdiend. Toch triggerde zijn overbuurman op het bedrijventerrein Fresh Park in Venlo hem om eens serieus na te denken over de huidige naam. "We geven behoorlijk wat geld uit aan reclame, marketing en sponsoring, maar als zelfs mijn overbuurman niet precies weet wat wij op dit moment hier allemaal doen, dan ga je toch serieus nadenken of de naam nog wel de lading dekt." Het bedrijf begon 17 jaar geleden met activiteiten als het verwerken van post en het inpakken van circulaires. "Daar waren destijds vier tot vijf medewerkers continu mee bezig in opdracht van de bloemenveiling of bedrijven, actief in de aardappelen, groente en fruitsector (agf). Dat is in de loop van de tijd sterk veranderd", aldus Venezia.  

Printen

De werkzaamheden bestaan vandaag de dag onder andere uit het bedrukken en printen van insteekkaarten, coderingsstickers en inlegvelletjes voor de agf-sector. Venezia vervolgt: "Een teler verpakt zijn aardbeien in een bakje en de bijgevoegde stickers of inlegvellen voor de kisten leveren wij. Daarnaast hebben wij alle disciplines in huis om een pen of een blocnote te bedrukken. Ook voor het fabriceren van een groot formaat doek of autobelettering draaien wij onze hand niet om. Net als de productie van 500 folders of 23.000 brochures. We hebben in een straal van 100 kilometer het grootste machinepark als het gaat om digitaal printen. Ook fabriceren we net zo makkelijk 5.000 kinderboeken. Onze klantenportefeuille groeit elk jaar nog met 25%."

Internationale naam

Toch blijkt de huidige naam Graphic & Mail de volledige lading niet meer te dekken en het was voor Venezia reden om na 17 jaar een nieuwe naam te bedenken. "We hebben een groot reclamebureau gevraagd om eens mee te denken. Ik wilde vooral dat deze internationaler zou klinken. Zeker omdat ik merk dat wij in een cirkel van dertig kilometer rondom onze bedrijven in Venlo en Blerick steeds meer aan de weg timmeren. We liggen op een steenworp afstand van het Duitse Ruhrgebied en op deze Duitse markt liggen voor ons meer dan genoeg kansen, zeker omdat het printen en drukken op groot formaat nog in de kinderschoenen staat." De nieuwe naam van het bedrijf zal op vrijdag 31 maart aanstaande tijdens de open dag feestelijk bekend worden gemaakt.  

Bijdrage

Aan de werkwijze en de filosofie van het bedrijf zal overigens niets veranderen. "Wij blijven onze klanten 'ontzorgen'. Of het nu gaat om een kleine of een mega-order, dat maakt voor mij niets uit. Een klant is een klant. Het enige dat ik expliciet verwacht, is dat de verstrekte nota op tijd wordt betaald. Ik vind: we doen het samen en als jij er voor mij bent, dan ben ik er ook voor jou." De kracht van het bedrijf zit hem volgens Venezia vooral in de flexibiliteit, service, kwaliteit, een korte doorlooptijd en strakke communicatielijnen. Ook de machine, die sinds een maand volledig operationeel is, levert hieraan een positieve bijdrage." De Mark Andy P 5 LED Machine is volgens Venzia het neusje van de zalm: "Milieuvriendelijk, verbruikt minder energie en is razendsnel. We moesten in het begin erg wennen aan het snelle tempo van de machine." 

Het bedrijf is inmiddels zo modern ingericht door alle investeringen van de laatste jaren, dat Venezia twee jaar geleden besloot om het rustiger aan te gaan doen en stilaan zelfs overweegt om zijn werkzaamheden te beëindigen. "Ik ben nu 54 en hoewel ik wilde stoppen, besloot ik om toch nog verder te gaan. Dat had vooral te maken met de investeringen van de afgelopen jaren. Ik wilde ons bedrijf netjes overdragen aan mijn kinderen." 

Bedrijfsvoering

Zijn kinderen zijn inmiddels gepokt en gemazeld in het vak en nemen beetje bij beetje de bedrijfsvoering van hem over. Venezia: "Ze nemen steeds vaker en langer het roer over. Ik merk overigens wel dat ze toch een andere manier van denken hebben. Geen probleem, dat vind ik wel gezond. Overigens sta ik versteld hoe ze het nu doen. Mijn zoon Enzo bijvoorbeeld, is onlangs bij een grote klant geweest in het midden van het land en heeft geheel zelfstandig een grote opdracht van enkele tonnen binnengesleept. Dan ben ik als vader toch erg trots dat hij dit voor elkaar krijgt. Beetje bij beetje neem ik gas terug. Ondertussen zijn specialisten als een fiscalist het een en ander aan het uitzoeken, want ik wil niet het gevoel hebben dat onze kinderen een strop om de nek krijgen als ze het bedrijf overnemen. Overigens vind ik dat je dat als eigenaar te allen tijde moet voorkomen dat een bedrijf in een vacuüm terecht komt. Het zal niet de eerste keer zijn dat je als eigenaar te lang doorgaat met je onderneming en dat je op je zeventigste ineens omvalt. Nu is de tijd rijp en ik vind dat mijn kinderen voldoende kwaliteiten en capaciteiten in huis hebben om het bedrijf fatsoenlijk over te nemen", besluit Venezia trots.

www.graphic-mail.com

Op vrijdag 31 maart wordt de nieuwe naam van het bedrijf bekend gemaakt tijdens de open dag.

delen:

Noord-Limburg Business nr 1 2017

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by