Philipse Keunen: altijd één stap extra

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2017

Philipse Keunen Accountants & Belastingadviseurs: efficiënt en betrokken vanuit kleinschaligheid

De accountancy beweegt zich steeds meer richting bedrijfsadvisering, mogelijk gemaakt door tijdbesparende software. Als kleinschalige speler heeft Philipse Keunen Accountants & Belastingadviseurs de slagkracht om op die ontwikkeling in te haken. Kevin Keunen: "We beschikken voortdurend over actuele cijfers van onze klanten en kunnen daar direct op bijsturen. Zo zijn we voortdurend samen onderweg naar grote hoogten."

Tekst: Aart van der Haagen 

Menig ondernemer zal het beamen: de economische crisis vormt een interessant klimaat om je bedrijf te starten. Immers, als je dan slaagt, is de kans groot dat de zaken daarna alleen maar bergopwaarts gaan. De compagnons van Philipse Keunen Accountants & Belastingadviseurs in Venlo, Paul Philipse en Kevin Keunen, weten er alles van. Laatstgenoemde vertelt: "Afzonderlijk van elkaar begonnen we allebei in 2010 met een eenmansbedrijf; Paul als accountant AA en ik als fiscalist. In 2012 besloten we de disciplines samen te voegen en een maatschap te starten. Ondertussen telt ons team zes mensen, waarbij we willen vasthouden aan onze kleinschaligheid. Feitelijk laat onze omvang zich vergelijken met de bedrijven van veel van onze klanten, waardoor we ons goed in hen kunnen verplaatsen. We richten ons op het MKB tot pakweg dertig, veertig medewerkers, op non-profitinstellingen als stichtingen en verenigingen, op zzp'ers en op particulieren."

Lage overhead: gunstige tarieven

De omvang en structuur van Philipse Keunen vertaalt zich volgens de ervaren fiscalist in een aantal wezenlijke voordelen. "Binnen ons compacte team kennen we korte lijnen en streven we ernaar iedere klant een vast aanspreekpunt voor de meeste zaken te geven. Wel zo prettig, want een ondernemer geeft ons inzage in zijn hele 'hebben en houden', zowel zakelijk als privé. Je bouwt met elkaar een vertrouwensrelatie op en dat doe je het liefst met één persoon, zodat je ook niet steeds alles hoeft toe te lichten. Daarnaast kenmerkt ons kantoor zich door een lage overhead, waardoor we gunstige tarieven kunnen hanteren, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt. Ondernemers zijn kostenbewuster geworden door de crisis en laten dit aspect steeds meer meewegen." Waar mogelijk verrijkt Philipse Keunen zich met specialisaties, zoals het afgelopen jaar in dienst nemen van een expert op het gebied van salarisadministratie. "Daar zit een belangrijke meerwaarde voor onze klanten. Heel veel ondernemers realiseren zich niet hoeveel er te halen valt op het gebied van loonbelastingen."

Speciale app

Automatiseren en innoveren, dat karakteriseert Philipse Keunen. "We hebben voor zowel bestaande als toekomstige klanten een speciale app ontwikkeld, die een handige link legt met onze - in december gelanceerde - nieuwe website, informatie geeft over ons kantoor en team, kennisbanken beschikbaar stelt en dagelijks via newsfeed actuele items naar voren brengt, waarbij de gebruiker zich ook kan abonneren op een maandelijkse nieuwsbrief. Verder besteden we veel aandacht aan SBR, de business language om als BV of NV je jaarcijfers te communiceren richting de Kamer van Koophandel, wat sinds 1 januari jongstleden verplicht is. Wij voegen daar een component aan toe door dit digitale systeem ook te koppelen aan banken, die dit met ingang van 2018 als eis zullen stellen. 2017 beschouwen zij als een overgangsjaar, waarbij ze de ondernemer alvast prikkelen om voor digitaal te kiezen. Doe je dat niet, dan wordt een bedrag van 250 euro aan behandelingskosten in rekening gebracht. Wij helpen onze klanten dus om dat te vermijden en zich het nieuwe systeem eigen te maken."

YUKI: scan- en herken

Philipse Keunen vertrouwt sinds de oprichting al op het veelomvattende softwarepakket AFAS en integreert binnenkort ook de online versie daarvan. In aanvulling daarop haalde het accountants- en belastingadvieskantoor vorig jaar YUKI in huis; software die zich onderscheidt door een scan- en herkenfunctie. Keunen legt uit: "Een digitale factuur verstuur je als PDF naar een YUKI-mailadres. Het programma, dat vanuit de cloud werkt, is in staat om dit bestand te lezen. Het herkent bijvoorbeeld het adres, het relatienummer en het bedrag exclusief en inclusief BTW. Op basis daarvan kan het automatische boekingshandelingen verrichten, vaak naar wens van de klant aangevuld met bepaalde modules. Denk aan het klaarzetten van een factuur voor een bepaalde betaaldatum, incasseren via machtiging en het toewijzen van gegevens aan een project via projectadministratie. De door Philipse Keunen geïmplementeerde software NMBRS faciliteert de loonadministratie en communiceert via een vaste koppeling met onder andere YUKI en AFAS. Daarnaast hoeft de klant zelf niks te installeren, maar kan op basis van zijn abonnement gewoon via ons inloggen."

Zorgeloos ondernemen

Over de toegevoegde waarde van deze software is Keunen duidelijk. "Pakketten als AFAS, YUKI en NMBRS besparen ons ontzettend veel manuren, wat meteen verklaart waarom wij met een klein team heel veel werk kunnen verzetten. Het stelt ons in de gelegenheid aanmerkelijk meer aandacht te besteden aan onze andere taken, zoals het doen van prognoses voor klanten en het begeleiden van financieringen, overnames, echtscheidingen en overlijdenssituaties. Die kant gaat het ook steeds meer op in de accountancy. Ondanks de automatisering blijft de mens een onmisbare schakel, maar zijn rol verandert. De genoemde software brengt nog een ander belangrijk voordeel met zich mee, namelijk het feit dat wij als kantoor doorlopend op de hoogte zijn van de cijfers van klanten en hen niet meer elk kwartaal hoeven te vragen hun stukken in te leveren. We blijven constant bij en kunnen daardoor proactief bijsturen op actuele cijfers. Signaleren we onregelmatigheden, bijvoorbeeld een significant inzakkende omzet bij gelijkblijvende kosten, dan trekken we meteen aan de bel bij de ondernemer. Die stellen we daarmee in de gelegenheid om snel maatregelen te treffen." Het sluit aan bij de rol die Philipse Keunen zichzelf toedicht: betrouwbare en toekomstgerichte ondersteuning van het hoogste niveau. Het kantoor adviseert, begeleidt, stuurt en slaat behoedzaam zijn vleugels uit, zodat de klant zorgeloos en zonder beperkingen kan blijven ondernemen. Doelgericht onderweg naar nieuwe hoogten, naar een succesvolle toekomst. De adelaar in de huisstijl symboliseert dat.

www.philipsekeunen.nl

 

delen:

Noord-Limburg Business nr 1 2017

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by