De Stelling

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2013

Laurens-Jan Pubben & Tatjana van den Broek, communicatie-adviseurs bij Clabbers Communicatie

“Niet alleen gericht adverteren is een must. Gericht communiceren is volgens ons een must, al helemaal gezien de krimpende marketingbudgetten. Adverteren is een ondersteunend middel in een communicatie middelenmix. Nu planmatig nadenken over hoe je je reclame-euro in gaat zetten levert op langere termijn enorm veel op. Waar bevindt je doelgroep zich? Op welke manier kun je deze bereiken? Adverteren is een goed communicatiemiddel om in het zicht van de doelgroep te blijven. Hier gaat het vooral om herkenning. Als er alleen wordt geadverteerd, dan is het effect zeer gering. In combinatie met de inzet van andere communicatiemiddelen in een communicatie middelenmix is het een goed bruikbaar middel waarmee het bereik groot kan zijn in de vorm van herkenning. Het effect van bijvoorbeeld persoonlijk contact is vele malen groter, social media is een online vorm hiervan. Zo zijn er nog tientallen soorten van communicatiemiddelen die afhankelijk van het doel crossmediaal ingezet kunnen worden. We zijn het dus eens met de stelling dat gericht adverteren een must is, maar dit geldt voor de totale communicatie. Gericht communiceren door planmatig te werk te gaan.”

Milton Cavis, eigenaar Studio Spinazie

“In principe is het altijd een must om gericht te adverteren. Daaruit blijkt een goede strategische keuze. Gericht je doelgroep opzoeken werkt veel beter dan lukraak te adverteren en te hopen dat je gezien wordt. Dan ben je met hagel aan het schieten in de hoop dat je iets raakt. De kunst blijft echter om je doelgroep goed in kaart te brengen. Wie is je doelgroep, waar bevindt zich die, wat houdt hen bezig en hoe kun je ze bereiken. Met de antwoorden op deze vragen kun je inzichtelijk maken hoe te gaan adverteren. Je bepaalt aan de hand van je marketingbudget je strategie. Het klinkt zo logisch maar toch wordt dit nog vaak uit het oog verloren. Daardoor gaat de boodschap verloren en schiet het z’n doel voorbij. Daarnaast is het belangrijk om met je budgetten zo effectief mogelijk om te gaan. Creativiteit is hierbij erg belangrijk. Een goed idee hoeft niet duur te zijn. De rol die Social Media tegenwoordig hierin speelt is erg waardevol en dat is ook zeker één van de  krachten waar men gebruik van kan maken. Met de juiste strategische keuzes in combinatie met creatieve oplossingen kan men ondanks krimpende marketingbudgetten toch een maximaal rendement halen.”

De Stelling

Ondernemers in de regio Noord-Limburg hebben hun pijlen al volop gericht op 2013. Een aantal van onze klanten legden we de volgende stelling voor:

Met krimpende marketingbudgetten is gericht

adverteren een must

de stelling

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by