BS Morgen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2013

Kick-off BS Morgen: Samen succesvol ondernemen door elkaar te inspireren!

De organisatie van BS Morgen kan terugkijken op een geslaagde en inspirerende Kick-Off Business Matching van 22 januari j.l. Na de presentatie van René Luijten over BS Morgen 2013 en het voorstellen van de nieuwe leden, stond deze geheel in het teken van het thema Co-Creatie, gepresenteerd door gastspreker Ludo Daems. Hij wist in een interactieve sessie de deelnemers te boeien en te inspireren, met tot doel, beter inzicht te krijgen in elkaar en elkaars behoefte!

Op weg naar ondernemen vanuit passie en…succesvoller ondernemerschap!

Ervaringen van ondernemers

“Ik denk dat er nu verschillende personen zijn die af en toe eens ’s avonds aan deze spreker denken. En dan de dag evalueren om te kijken wat ze ervan gemaakt hebben. Uit alles bleek dat als je niet alleen maar neemt, maar ook geeft dat je veel relaties kunt opbouwen. Binnen BS Morgen geldt dat uiteraard ook. Indien we er allemaal voor zorgen om elkaars ambassadeurs te worden kunnen we individueel ook veel sterker worden.” Marc Driessen, Driessen Horst speciaal transport - grondwerken

“De Kick-Off was een bijzondere ervaring . Met Ludo Daems als bevlogen spreker die zich in zijn verhaal laat leiden door input die hij van de zaal krijgt weet je vooraf niet wat er gaat gebeuren. Bij deze Kick-Off ‘gebeurde er iets’ in de zaal en waren de gasten bereid meer van zichzelf te laten zien dan ze vooraf van plan waren. Het was een waardevolle ervaring.” Martijn Berende,

Gommans & de Wit autoleasing

Adviesraad

De adviesraad van BS Morgen bestaat uit een aantal partners die een adviserende rol hebben binnen BS Morgen. Zij dienen als klankbord en dragen gezamenlijk de visie en missie uit.

Claassen, Moolenbeek&Partners

Remcoh ISL/Paradigit Groep

Bert Janssen Coaching

Meeus Venlo

Capaciteit BV

Full Account

VieCuriVitaal

Pro Active

KvK Regiostimulering

Kick-Off

Business Master 6 maart – thema “Slimmer werken”

Op woensdag 6 maart start BS Morgen met haar eerste van de zes Business Masters in 2013.

Kennissessies voor ondernemers die elkaar inspireren en het beste uit zichzelf, medewerkers en organisatie willen halen! Hoe effectief ben je en hoe verhoudt dat zich naar medewerkers, organisatie en in je sociale omgeving. Hoe coach je op effectiviteit en hoe ga je om met vrije tijd? Hoe neem je de tijd om persoonlijk in gesprek te gaan met je medewerkers? Op deze en andere vragen krijgen ondernemers antwoord tijdens een interactieve inspiratie sessie gepresenteerd door Gerald Essers. Na de inspiratiesessie gaan de ondernemers binnen twee tafelsessies hierover gezamenlijk in gesprek. Hoe doen we het nu? En hoe kunnen we verbeteren? Samen met Gerald Essers sluiten we plenair af met tips en suggesties. Meer informatie: www.bsmorgen.nl

René Luijten

Inspirator BS Morgen heet u welkom!

BS Morgen

Agenda

maart/april

15 maart Business Matching

10 april Business Master

25 april Bedrijfsbezoek

De Maassche Venlo

Ron Coenen, Projectmanager TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Kansen voor MKB bij topsectoren

Eindelijk krijgt ook het MKB toegang tot budget van de topsectoren! Namelijk via de regeling MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT). Opening wordt verwacht medio maart 2013. Openstelling via het principe van wie het eerst komt, die het eerst maalt. AgentschapNL zal de regeling gaan uitvoeren op basis van de plannen van de topsectoren.

De topsectoren kunnen zelf bepalen hoe ze de middelen inzetten en ze hebben hiervoor een keuzemenu gekregen van Agentschap NL:

- Haalbaarheidsprojecten: de maximale subsidie is € 50.000 tot een maximum van 50% van de kosten

- Vouchers: er worden vouchers verstrekt van € 7.5000 met een verplichte eigen bijdrage van € 3.750

- Inhuur van hoger personeel: de maximale subsidie is € 50.000 tot een maximum van 50% van de kosten

- MKB-samenwerking (innovatieproject): de maximale subsidie is € 150.000 tot een maximum van 40% van de kosten

- InnovatiePrestatieContracten (IPC): de subsidie bedraagt € 30.000 bij een minimum aantal deelnemers van tien (gelijk aan huidige IPC-voorwaarden)

- Netwerkvorming: de subsidie bedraagt € 100.000.

Het beschikbare budget voor alle topsectoren gezamenlijk is ruim

€ 12 miljoen. De budgetten per topsector variëren. Zo ontvangen de topsectoren Chemie en High Tech Systems & Materialen beiden het maximale bedrag van € 2,7 miljoen. Voor de andere topsectoren is dit €1,35 miljoen per sector.

Volg ons op website (www.trias-subsidie.nl)

en linkedin (www.linkedin.com/company/trias-bv)

voor het laatste nieuws.

De werkkostenregeling: uitstel?

Op 1 januari 2011 is de werkkostenregeling in de loonheffing in werking getreden. Deze regeling is een vervanging voor alle regels met betrekking tot al dan niet onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. Voor de jaren 2011 tot en met 2013 MOGEN werkgevers kiezen voor de werkkostenregeling. Gedurende deze jaren mogen zowel de oude als de nieuwe regeling worden toegepast. vanaf 1 januari 2014 is er een VERPLICHTING deze regeling toe te passen.

Afgelopen jaren zijn er nog weinig werkgevers overgestapt. De oude regeling werd in 2012 nog door ongeveer 80% van de werkgevers toegepast. Gemiddeld genomen zijn de werkgevers ook nog niet erg enthousiast over de werkkostenregeling: de invoering ervan levert niet voldoende administratieve lastenverlichting op. Het is zelfs zo dat er nogal wat administratieve aanpassingen noodzakelijk zijn voor de overstap naar de nieuwe regeling.

De eerste insteek van dit artikel was dan ook om u te wijzen op de noodzaak van overgang naar de werkkostenregeling per 1 januari 2014. Dit blijft nog steeds van toepassing, maar de verplichte invoering wordt mogelijk of zelfs vermoedelijk met een of twee jaar uitgesteld. Bronnen rond het Ministerie van Financiën bevestigen dit.

Toch nog even naar het verschil tussen oud en nieuw. In de oude regeling zijn er 29 soorten vergoedingen en verstrekkingen over de fiscale belastbaarheid, waarbij of de werkgever of de werknemer de belasting op zijn bordje krijgt.

In de nieuwe regeling wordt de zogenaamde vrije ruimte geïntroduceerd, zijnde 1,5% van de loonsom. Binnen deze ruimte mogen vergoedingen en verstrekkingen onbelast worden gedaan. Daarbij hoeft deze 1,5% niet per werknemer te worden toegepast. De ene werknemer kan dus meer onbelaste vergoedingen ontvangen dan een ander. Voor zover het totaal van vergoedingen en verstrekkingen voor alle werknemers gezamenlijk de vrije ruimte overstijgen, wordt er 80% belasting geheven van de werkgever. Niet alle vergoedingen en verstrekkingen worden gekort op de vrije ruimte: er bestaan gerichte vrijstellingen, zoals de vergoeding van reiskosten, die NAAST de vrije ruimte onbelast uitgekeerd mogen blijven. In het kader van deze bijdrage laat ik overigens nog enkele verbijzonderingen buiten beschouwing. Deze maken het nieuwe systeem overigens niet echt gemakkelijker!

Werkgeversorganisaties zijn al langer van mening dat beide systemen naast elkaar moeten blijven bestaan, terwijl veel fiscalisten van mening zijn dat de huidige vorm en de manier van uitvoering stukken beter kunnen.

Ik hoop dat er op korte termijn duidelijkheid komt en dat het Ministerie van Financiën een definitieve keuze zal maken. Ondanks deze onduidelijkheid zullen wij binnenkort toch enkele workshops verzorgen, aangezien wij van mening zijn dat in dit geval uitstel niet tot afstel zal leiden.

www.rhmweb.nl

belastingadvies

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB, Vennoot Rühl Haegens Molenaar accountants en adviseurs.

Of u nu op zoek bent naar een evenementen-, outdoor-, training- of vergaderlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met uw relatie: de regio Noord Limburg heeft volop te bieden. Toplocaties liggen in de buurt, zijn makkelijk te vinden en zijn goed bereikbaar. Noord Limburg Business laat u een overzicht zien van locaties die deze benodigde ingrediënten hebben om uw samenzijn iets extra te geven. Rust en ruimte worden in verschillende sferen geboden. Exclusiviteit en huiselijkheid zijn kernwoorden die in Noord-Limburg centraal staan. Dus altijd het perfecte decor voor uw evenement bij u in de buurt.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by