Coverstory: Helicon Bedrijfsopleidingen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 2 2013

Succesvolle samenwerking tussen Helicon Bedrijfsopleidingen en Perfetti Van Melle

Een bredere kijk op het bedrijf

Goed geschoold personeel is voor veel bedrijven essentieel, zo ook voor snoepfabrikant Perfetti Van Melle. In samenwerking met dit bedrijf ontwikkelde Helicon Bedrijfsopleidingen een speciaal leerarrangement om gefaseerd alle operators te scholen. Het resultaat is voor Perfetti Van Melle naar behoren. “Mensen die het opleidingstraject hebben gedaan, krijgen een bredere kijk op wat er in een bedrijf gebeurt en wat hun eigen rol daarin is”, aldus Harald Engelen, plantmanager bij Perfetti Van Melle in Weert.

fotografie karim de groot

Bij Perfetti Van Melle, in Nederland actief met vier producerende fabrieken in Hoorn, Breda, Sittard en Weert, worden de bekende snoepjes zoals Fruit-tella, Mentos, Klene, Smint, Chupa Chups en Wybertjes geproduceerd. Om deze medewerkers nog beter aan de eisen van deze tijd te laten voldoen, besloot het bedrijf speciaal voor de operators een scholingsprogramma te laten ontwikkelen. “Veel van onze werknemers werken al 20 jaar of langer met hart en ziel voor onze organisatie”, vertelt Harald Engelen, plantmanager voor de fabriek in Weert. “De eisen en verantwoordelijkheden die aan food-bedrijven worden gesteld, worden echter steeds hoger. Daarmee wordt ook het verwachte niveau van de medewerkers steeds hoger, alleen al bijvoorbeeld op het gebied van hygiënenormen. Nu kan je mensen heel gericht trainen en bepaalde handelingen leren, maar we hebben bewust gekozen om ook de systematiek achter de bedrijfsprocessen in de scholing aan bod te laten komen. Om dit scholingsprogramma te ontwikkelen en uit te voeren, gingen we op zoek naar een bedrijf dat al onze vier vestigingen in Nederland kon afdekken en ondersteuning bood om erkende diploma’s uit te reiken en te helpen om het niveau van de opleidingen te bewaken. De keuze viel uiteindelijk op Helicon Bedrijfsopleidingen, mede omdat dit bedrijf enig fundament heeft en dus met je mee kan groeien in het scholingstraject.”

Uniform opleidingskader

Uiteindelijk gingen alle vier de plants van Perfetti Van Melle met Helicon Bedrijfsopleidingen om tafel. “In dit proces is het heel belangrijk om de vraag achter de vraag helder te krijgen, namelijk wat een bedrijf uiteindelijk wil bewerkstelligen, wat voor gedrag wil je zien bij de mensen die de opleiding hebben gevolgd”, vertelt projectdirecteur Rob van Velthoven. “Perfetti Van Melle gaf aan dat er binnen de vier plants in Nederland geen uniform opleidingskader aanwezig was. Ook waren er binnen de vestigen verschillende benamingen voor dezelfde functies. Hier was duidelijk meer afstemming nodig. Samen hebben we in een cirkelmodel vastgelegd wat elke functie binnen het bedrijf precies omvat en welk gedrag hier bij hoort. Dit hebben we op verschillende niveaus vastgelegd en hier mbo-niveaus aan gekoppeld. Vervolgens hebben we gekeken op welk niveau er moest worden gestart en wat dat zou betekenen voor de opleiding.”

Helicon Bedrijfsopleidingen nam voor deze beginfase bewust de tijd. “Dit gehele proces heeft ongeveer een half jaar geduurd”, geeft senior consultant Ton Friesen aan. “Naast voorbereiding gaat het ook om afstemming van de wensen en commitment. Perfetti Van Melle gaf duidelijk aan dat ze een gedragsverandering wilde realiseren bij haar medewerkers. Dankzij de goede voorbereiding en flexibiliteit van beide kanten hebben we in samenspraak een mooi plan van aanpak kunnen realiseren.”

Kritische houding

Dit proces vond vier jaar geleden plaats. Sindsdien start er binnen de vestigingen van Perfetti Van Melle elk jaar een nieuwe groep van zeven tot acht operators met een opleiding. Naar gelang het gewenste niveau worden zij in twee jaar tijd op mbo-niveau 2 of 3 geschoold. In Weert zijn zo’n 110 personeelsleden actief. Door de gefaseerde scholing kan de plant gewoon doordraaien zonder dat de productiecapaciteit wordt

beïnvloed. Engelen: “Om de twee weken krijgt een groepje operators van verschillende afdelingen uit Weert en Sittard klassikaal les van de praktijkdocent. Tijdens het opleidingstraject komen er verschillende modules aan bod zodat de operators een bredere kijk krijgen op wat er in het bedrijf gebeurt. Tussentijds moeten ze aan de slag met huiswerk en praktijkopdrachten. Voor die opdrachten moeten ze bijvoorbeeld informatie verzamelen bij de kwaliteitsdienst over het afhandelen van klachten, of bij de technische dienst navragen hoe het onderhoud aan de machine wordt verricht. In het begin vonden de medewerkers het lastig om weer in de schoolbanken te moeten zitten, maar op een gegeven moment ontstaat er een enorme drive en zie je ze groeien. Mensen die het opleidingstraject hebben gedaan, hebben een bredere kijk en draaien makkelijker mee in verbeterprojecten. Ook de interactie tussen de verschillende afdelingen ervaren ze als positief.” Friesen herkent dit: “Je ziet ze steeds trotser worden. Hun houding wordt kritisch, maar wel positief.”

Van Velthoven: “Binnen Perfetti Van Melle geldt voor alle plants hetzelfde opleidingsplan op niveau 2 en 3, met ruimte voor incidenteel maatwerk als dat nodig is. Eén projectleider is samen met de onderwijskundige verantwoordelijk voor het uitvoeren van de scholingstrajecten in alle vier de plants en dient ook als eerste aanspreekpunt. Op die manier voldoen we aan de eis waar we mee begonnen waren, namelijk een uniform opleidingsplan voor alle vestigingen. Door scholing in kleine groepen aan te bieden, maak je zo’n scholingstraject bovendien ook betaalbaar voor bedrijven.

Denken in oplossingen

De samenwerking tussen beide partijen bevalt tot nog toe uitstekend. Engelen: “Als klant hebben we veel inbreng. Met de modules die er nu liggen, brengen we onze medewerkers niet alleen noodzakelijke kennis bij, maar prikkelen we ook hun andere kwaliteiten zoals het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Ze worden steeds breder inzetbaar, wat bedrijven in de toekomst ook steeds meer van personeel zullen gaan verwachten.” Ook de betrokkenheid van Helicon Bedrijfsopleidingen ervaart Engelen als zeer positief. “De lijnen zijn erg kort. Zodra er iets speelt, komt de projectleider meteen in actie. Alle plants komen één keer in de zes weken bij elkaar om te kijken hoe de vestigingen ervoor staan. Helicon Bedrijfsopleidingen heeft zitting in onze werkgroep en neemt actief deel aan het overleg.” “Het voordeel daarvan is dat je gezamenlijk kan evalueren en bijsturen waar nodig is en dat komt de organisatie en uitvoering van de opleidingstrajecten alleen maar ten goede”, geeft Friesen aan. Van Velthoven: “De werksfeer binnen het bedrijf is erg prettig. Indien er zich een probleem voordoet, zit je met twee organisaties aan één kant van de tafel. We denken allebei in oplossingen.”

www.heliconbedrijfsopleidingen.nl

Bij Perfetti Van Melle, in Nederland actief met vier producerende fabrieken in Hoorn, Breda, Sittard en Weert, worden de bekende snoepjes zoals Fruit-tella, Mentos, Klene, Smint, Chupa Chups en Wybertjes geproduceerd. Om deze medewerkers nog beter aan de eisen van deze tijd te laten voldoen, besloot het bedrijf speciaal voor de operators een scholingsprogramma te laten ontwikkelen. “Veel van onze werknemers werken al 20 jaar of langer met hart en ziel voor onze organisatie”, vertelt Harald Engelen, plantmanager voor de fabriek in Weert. “De eisen en verantwoordelijkheden die aan food-bedrijven worden gesteld, worden echter steeds hoger. Daarmee wordt ook het verwachte niveau van de medewerkers steeds hoger, alleen al bijvoorbeeld op het gebied van hygiënenormen. Nu kan je mensen heel gericht trainen en bepaalde handelingen leren, maar we hebben bewust gekozen om ook de systematiek achter de bedrijfsprocessen in de scholing aan bod te laten komen. Om dit scholingsprogramma te ontwikkelen en uit te voeren, gingen we op zoek naar een bedrijf dat al onze vier vestigingen in Nederland kon afdekken en ondersteuning bood om erkende diploma’s uit te reiken en te helpen om het niveau van de opleidingen te bewaken. De keuze viel uiteindelijk op Helicon Bedrijfsopleidingen, mede omdat dit bedrijf enig fundament heeft en dus met je mee kan groeien in het scholingstraject.”

Uniform opleidingskader

Uiteindelijk gingen alle vier de plants van Perfetti Van Melle met Helicon Bedrijfsopleidingen om tafel. “In dit proces is het heel belangrijk om de vraag achter de vraag helder te krijgen, namelijk wat een bedrijf uiteindelijk wil bewerkstelligen, wat voor gedrag wil je zien bij de mensen die de opleiding hebben gevolgd”, vertelt projectdirecteur Rob van Velthoven. “Perfetti Van Melle gaf aan dat er binnen de vier plants in Nederland geen uniform opleidingskader aanwezig was. Ook waren er binnen de vestigen verschillende benamingen voor dezelfde functies. Hier was duidelijk meer afstemming nodig. Samen hebben we in een cirkelmodel vastgelegd wat elke functie binnen het bedrijf precies omvat en welk gedrag hier bij hoort. Dit hebben we op verschillende niveaus vastgelegd en hier mbo-niveaus aan gekoppeld. Vervolgens hebben we gekeken op welk niveau er moest worden gestart en wat dat zou betekenen voor de opleiding.”

Helicon Bedrijfsopleidingen nam voor deze beginfase bewust de tijd. “Dit gehele proces heeft ongeveer een half jaar geduurd”, geeft senior consultant Ton Friesen aan. “Naast voorbereiding gaat het ook om afstemming van de wensen en commitment. Perfetti Van Melle gaf duidelijk aan dat ze een gedragsverandering wilde realiseren bij haar medewerkers. Dankzij de goede voorbereiding en flexibiliteit van beide kanten hebben we in samenspraak een mooi plan van aanpak kunnen realiseren.”

Kritische houding

Dit proces vond vier jaar geleden plaats. Sindsdien start er binnen de vestigingen van Perfetti Van Melle elk jaar een nieuwe groep van zeven tot acht operators met een opleiding. Naar gelang het gewenste niveau worden zij in twee jaar tijd op mbo-niveau 2 of 3 geschoold. In Weert zijn zo’n 110 personeelsleden actief. Door de gefaseerde scholing kan de plant gewoon doordraaien zonder dat de productiecapaciteit wordt

beïnvloed. Engelen: “Om de twee weken krijgt een groepje operators van verschillende afdelingen uit Weert en Sittard klassikaal les van de praktijkdocent. Tijdens het opleidingstraject komen er verschillende modules aan bod zodat de operators een bredere kijk krijgen op wat er in het bedrijf gebeurt. Tussentijds moeten ze aan de slag met huiswerk en praktijkopdrachten. Voor die opdrachten moeten ze bijvoorbeeld informatie verzamelen bij de kwaliteitsdienst over het afhandelen van klachten, of bij de technische dienst navragen hoe het onderhoud aan de machine wordt verricht. In het begin vonden de medewerkers het lastig om weer in de schoolbanken te moeten zitten, maar op een gegeven moment ontstaat er een enorme drive en zie je ze groeien. Mensen die het opleidingstraject hebben gedaan, hebben een bredere kijk en draaien makkelijker mee in verbeterprojecten. Ook de interactie tussen de verschillende afdelingen ervaren ze als positief.” Friesen herkent dit: “Je ziet ze steeds trotser worden. Hun houding wordt kritisch, maar wel positief.”

Van Velthoven: “Binnen Perfetti Van Melle geldt voor alle plants hetzelfde opleidingsplan op niveau 2 en 3, met ruimte voor incidenteel maatwerk als dat nodig is. Eén projectleider is samen met de onderwijskundige verantwoordelijk voor het uitvoeren van de scholingstrajecten in alle vier de plants en dient ook als eerste aanspreekpunt. Op die manier voldoen we aan de eis waar we mee begonnen waren, namelijk een uniform opleidingsplan voor alle vestigingen. Door scholing in kleine groepen aan te bieden, maak je zo’n scholingstraject bovendien ook betaalbaar voor bedrijven.

Denken in oplossingen

De samenwerking tussen beide partijen bevalt tot nog toe uitstekend. Engelen: “Als klant hebben we veel inbreng. Met de modules die er nu liggen, brengen we onze medewerkers niet alleen noodzakelijke kennis bij, maar prikkelen we ook hun andere kwaliteiten zoals het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Ze worden steeds breder inzetbaar, wat bedrijven in de toekomst ook steeds meer van personeel zullen gaan verwachten.” Ook de betrokkenheid van Helicon Bedrijfsopleidingen ervaart Engelen als zeer positief. “De lijnen zijn erg kort. Zodra er iets speelt, komt de projectleider meteen in actie. Alle plants komen één keer in de zes weken bij elkaar om te kijken hoe de vestigingen ervoor staan. Helicon Bedrijfsopleidingen heeft zitting in onze werkgroep en neemt actief deel aan het overleg.” “Het voordeel daarvan is dat je gezamenlijk kan evalueren en bijsturen waar nodig is en dat komt de organisatie en uitvoering van de opleidingstrajecten alleen maar ten goede”, geeft Friesen aan. Van Velthoven: “De werksfeer binnen het bedrijf is erg prettig. Indien er zich een probleem voordoet, zit je met twee organisaties aan één kant van de tafel. We denken allebei in oplossingen.”

www.heliconbedrijfsopleidingen.nl

Ton Friesen, Rob van Velthoven en Harald Engelen in overleg over het leerarrangement.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by