Column TRIAS: Limburg Makers groot succes!

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2013

Ron Coenen, Projectmanager TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Limburg Makers groot succes!

Per 1 september is de regeling Limburg Makers van start gegaan. Voor de periode 2013-2016 is ruim 10 miljoen vrijgemaakt voor innovatie binnen de Limburgse Maakindustrie. De aanvragen stromen binnen. Het budget wordt verdeeld over een periode van 3 jaar. Dus ook de volgende ronde zijn er weer nieuwe kansen.

Met deze regeling krijgt de hightech maakindustrie in Limburg een forse steun in de rug. Daarbij gaat het om bedrijven op het gebied van machinebouw, elektrische apparatuur, automotive, lucht- en ruimtevaart. De hightech maakindustrie telt ruim 1500 MKB-bedrijven in Limburg met ruim 28.000 arbeidsplaatsen.

De provincie Limburg, industriebank LIOF en innovatiecentrum Syntens brengen samen ruim tien miljoen euro in om de sector te versterken. Het budget is beschikbaar voor kennisvouchers en subsidies tot zeventigduizend euro. Ook voor ondersteuning en training kunnen bedrijven in de sector terecht.

Voor de volgende activiteiten is subsidie beschikbaar:

Tot de aanvragers horen Limburgse MKB ondernemingen die actief zijn in de maakindustrie. Voor (samenwerking bij) een innovatieproject en aanstellen van een innovatiemanager worden tenders uitgeschreven. De andere onderdelen kunnen doorlopend worden aangevraagd. Behoort u zelf tot de maakindustrie en wilt u met uw bedrijf innoveren? Neem dan contact op met TRIAS.

Volg ons op website (www.trias-subsidie.nl) en linkedin

(www.linkedin.com/company/trias-bv) voor het laatste nieuws.

Activiteit

Aantal

Max. subsidie per project

Subsidiepercentage

Innovatieproject

60

€ 70.000

35%

Samenwerking bij innovatie

30

€ 140.000

35%

Kennischeque

120

€ 6.500

100%

Innovatieassistentie door een kennisinstelling

30

€ 15.000

100%

Aanstellen van een

Innovatiemanager

24

€ 20.000

35%

Uitvoeren van een

haalbaarheidsonderzoek

30

€ 15.000

35%

Performance advies

54

€ 5.000

35%

Wij houden van een

uitdaging!

Met 17 jaar ervaring, 3 locaties in Nederland (Hardenberg, Gorinchem en Venray), gemiddeld 400 evenementen op jaarbasis en ruim 100.000 vierkante meter aan vloeroppervlakte heeft Evenementenhal al voor heel wat uitdagingen gestaan. Des te leuker dat onze inspanningen gewaardeerd worden. Zo is de locatie in Venray genomineerd voor ‘Congreslocatie van het jaar’.

Evenementenhal Venray biedt u de mogelijkheid om uw collega’s en zakenpartners dichtbij te treffen op een unieke locatie in Nederland. Met een directe ligging aan de A73 en op 5 minuten

loopafstand van treinstation Venray is onze locatie uitstekend te bereiken. Binnen de muren van het Congrescentrum liggen parels van zalen. Dat dit niet onopgemerkt is gebleven, blijkt ook uit de eerder genoemde nominatie. Personeelsfeesten van 3.500 personen, een congres voor 700 personen of een netwerkborrel voor 40 personen, wij hebben altijd een zaal en arrangement dat aansluit bij uw wensen. Wij nodigen u hierbij uit voor een rondleiding om met eigen ogen te zien hoe onbegrensd de mogelijkheden zijn die wij u kunnen bieden. Wij laten ons uitdagen door uw wensen.

Internationale uitdaging

Onze internationale uitdaging ligt in Duitsland, Bad Salzuflen. De welbekende full service formule slaat ook over de landsgrens aan. De eerste beurzen (NFZ Fachmesse en AgrarKontaktTage) zijn in november 2013 een feit. Wij laten u graag zien en voelen waarom wij zijn wie wij zijn! Ons doel is om u en uw gasten/relaties met een lach te zien vertrekken. Onderweg naar huis of naar de zaak, maar achteromkijkend met het gevoel; daar kom ik zeker nog eens terug!

www.evenementenhal.nl

Pensioenen en verzekeringen

Markt in beweging

De Nederlandse Pensioenmarkt maakte de afgelopen periode een aantal ingrijpende veranderingen mee. Dit kwam onder andere door de steeds verder toenemende scheefgroei in de verhouding werkenden versus gepensioneerden (in tien jaar daalde de verhouding van het aantal werkenden per pensioengerechtigde van 2,7 naar 2,3), de opkomst van de premiepensioeninstelling (PPI), de daling van de dekkingsgraad van pensioenfondsen en de sterke afname van het aantal pensioenadvieskantoren en een wetsvoorstel voor de Algemene Pensioen Instelling (API).

De Algemene Pensioeninstelling ( API), gebaseerd op de Europese pensioenrichtlijn Institutions for Occupational Retirement Provision (IORP) wordt in 3 fases doorgevoerd. Als eerste is de premiepensioeninstelling (PPI) geïntroduceerd. De PPI moet mede bijdragen aan de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsplaats voor pensioeninstellingen. De PPI mag geen verzekeringstechnische risico’s dragen en zal nadrukkelijk geen gegarandeerde uitkeringsovereenkomsten uitvoeren. Vervolgens moest het multi-

ondernemingspensioenfonds (M-opf) kleine pensioenfondsen beter in staat stellen schaalvoordelen te realiseren. De derde fase zou de ‘echte’ API moeten gaan voorzien, die tevens in staat moet zijn om uitkeringsovereenkomsten uit te voeren. Er zijn 7 geregistreerde PPI constructies. Daarmee is er sprake van een sterke concurrentie in dit speelveld. Het verschil met een PPI is, dat een API zowel Defined Contribution (DC) als Defined Benefits (DB) kan uitvoeren en daarmee een groter marktpotentieel bedient. De komst van de API betekent dat bedrijven meer keuzevrijheid krijgen bij de keuze voor de pensioenuitvoerder. Er komt meer concurrentie tussen verzekeraars en pensioenfondsen. Een verzekeraar mag een pensioenfonds oprichten en een pensioenfonds kan werkgevers eenvoudiger binnenhalen, die hun pensioenregeling bij een verzekeraar hebben ondergebracht.

Ondersteunen

Een andere invloedrijke factor is de overheid. Zij zal kaders stellen om de vrije markt te ondersteunen (door bijvoorbeeld toezicht en wetgeving op het gebied van eigendom, kartelvorming, etc.) maar laat de rest aan de vrije markt over. In het kader van de huidige marktontwikkelingen als gevolg van de financiële crisis ligt het in de lijn der verwachting dat de overheid in toenemende mate zal vragen om transparantie in de financiële sector. Het vergroten van de transparantie door middel van een provisieverbod was één van de speerpunten in de nieuwe Pensioenwet en zal de komende jaren extra aandacht krijgen van de toezichthouders DNB en AFM.

Daling aantal kantoren

Ondertussen neemt het aantal pensioenadvieskantoren sterk af. Hierdoor vindt er een sterke marktconcentratie plaats in het pensioenadvies. Ook het aantal pensioenuitvoeringsorganisaties daalt in hoog tempo. Daarnaast is er een ontwikkeling zichtbaar waarbij een steeds groter deel van het Nederlandse bedrijfsleven in buitenlandse handen komt. Door eventuele ontwikkelingen op het gebied van wetgeving kan dit tot gevolg hebben dat Nederlanders pensioen in andere landen gaan opbouwen en/of dat er door de economische groei een verschuiving zal plaatsvinden naar de opkomende markten en buitenlandse pensioenfondsen actief worden op de Nederlandse markt. Deze trend is een verbreding van het werkgebied van pensioenfondsen en zorgt ervoor dat financiële instellingen steeds dichter naar elkaar toe groeien qua werkzaamheden.

Minder risico

Door de huidige ontwikkelingen in de markt is het niet onwaarschijnlijk dat pensioenfondsen steeds minder risico zullen nemen. De recente sterke koersdalingen en de problemen die deze opleveren voor de dekkingsgraden, lijken te resulteren in een sterker risicomijdend gedrag door pensioenfondsen en een wens om meer inzicht te verkrijgen in de beleggingen van deelnemers. Een aanverwante trend is het verschuiven van het risico van het pensioenfonds naar de deelnemer, hierbij wordt niet meer de uiteindelijke benefit gegarandeerd door het pensioenfonds maar bepaalt de deelnemer zelf wat hij krijgt door middel van de eigen contributie.

Individualisering

De individualisering van de maatschappij zal naar verwachting ook doorzetten in de wijze waarop met het pensioen omgegaan wordt. Deelnemers wensen niet langer onderdeel te zijn van een collectief waarbinnen over hun inleg beschikt wordt, maar willen zelf bepalen hoe ze hun pensioen aanwenden. Individualisten organiseren zich alleen in collectieven indien dat voordeel voor het individu oplevert en niet vanuit een solidariteitsgedachte. De complexe materie, de nadruk op het leven vandaag de dag en individualisering zorgen ervoor dat het pensioenbewustzijn steeds verder daalt. Vooral onder jongeren weten onvoldoende pensioengerechtigden hoeveel zij opbouwen.

Technologisch

Het internet wordt steeds belangrijker voor de samenleving. Na het internetbankieren zullen ook de pensioenfondsen steeds vaker internet als middel gebruiken om hun deelnemers te bereiken. Enkele pensioenfondsen hebben al een “mijn…”-pagina waarop deelnemers de uniforme pensioenoverzichten kunnen inzien en de stand van eventuele acties kunnen volgen. Verwacht wordt dat in de toekomst de dienstverlening via internet sterk zal toenemen. Het aantal online financiële tools neemt nu al flink toe.

Er zijn de nodige trends te zien in de pensioen- en verzekeringsmarkt. Deze ontwikkelingen hebben invloed op alle deelnemende en belanghebbende partijen.

Introductie PPI in Nederlandse wetgeving

Sinds 1 januari 2011 is de premiepensioeninstelling in de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Pensioenwet (Pw) opgenomen. De PPI mag uitsluitend in de opbouwfase van het pensioen als aanbieder optreden voor premieovereenkomsten. De PPI is toegespitst op de uitvoering van zogenoemde beschikbare premieregelingen (DC: Defined Contribution), waarbij wel de premiebijdrage vaststaat, maar niet de hoogte van het uiteindelijke pensioen. 

De PPI is specifiek gericht op de uitvoering van pensioenregelingen waarbij geen sprake is van verzekering van risico’s. Daarom mag de PPI geen lijfrentes verstrekken aan gepensioneerden, noch (rendements-)garanties bieden. Voor een levenslange uitkering op basis van het bij de PPI opgebouwde kapitaal zal de pensioengerechtigde zich vervolgens moeten wenden tot een verzekeraar.  De PPI kwalificeert niet als verzekeraar en hoeft ook niet te voldoen aan de bij een verzekeraar horende solvabiliteitseisen. De PPI is dus een nieuwe pensioenuitvoerder (naast het pensioenfonds en de pensioenverzekeraar) met beperkte kosten en grensoverschrijdende mogelijkheden. (Bron: toezicht.dnb.nl)

Toenemende concurrentie

Binnen de verzekeringsmarkt heerst er een toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Als gevolg van de inwerkingtreding van het provisieverbod wordt de markt transparanter. Voor advies worden er aan consumenten voor alle complexe producten losse tarieven gerekend. Deze tarieven staan direct al onder een neerwaartse druk. Onafhankelijke tussenpersonen concurreren op de tarieven met banken en verzekeraars, en de banken hebben inmiddels al scherpe tarieven voor hypotheekadviezen in de markt gezet. Ook wordt prijsconcurrentie aangewakkerd door een vergelijkingssite voor adviestarieven.

Data-gedreven

besluitvorming

De consument gebruikt steeds meer informatie om tot een keuze te komen en er is steeds meer informatie beschikbaar over het keuze(bepalende) gedrag van consumenten. Zowel in de markt als in de eigen systemen van bedrijven. Het gebruik van deze data wordt ook steeds belangrijker. Door data goed te analyseren en te gebruiken kan op een onderscheidende manier meer maatwerk worden geboden en meer gestuurd worden op de meest waardevolle klanten. Bekende toepassingen zijn customer relations management (CRM) en data mining. Kernbegrippen hier zijn een nog snellere technologische vooruitgang, verder dalende kosten en een enorme toename van de hoeveelheid real-time data. De hoeveelheid persoonsgegevens neemt enorm toe en daarmee is het ook belangrijk dat er zorgvuldig met deze gegevens wordt omgegaan. Die taak ligt in eerste instantie bij de gebruikers en verwerkers van persoonsgegevens, binnen de financiële dienstverlening zijn dit dus de banken en verzekeraars.

Het belang van internet

Het aantal vergelijkingssites en het gebruik ervan blijft toenemen. Een voorbeeld is www.adviestariefvergelijker.nl, een vergelijkingssite voor adviestarieven voor producten die onder het provisieverbod vallen. De omzet van Independer, de grootste vergelijkingssite voor verzekeringen is in 2012 gestegen met 42%. Ook traditionele intermediairverzekeraars zoals Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en Aegon bieden steeds meer mogelijkheden om online risico’s in te schatten en verzekeringen te sluiten. Consumenten zoeken steeds vaker eerst zelf naar informatie op internet alvorens verder actie te ondernemen, onder andere door middel van social media. Social media maakt het mogelijk om snel en op grote schaal in contact te komen met gelijkgestemden. Sociale netwerken groeien uit tot een nieuw wervingskanaal. Dat heeft grote invloed op de aard van verzekeringsproducten, de marketing ervan en de prijs. Belangrijke trends zijn de voortschrijdende opkomst van sociale netwerken, afnemend vertrouwen in financiële instellingen en een toenemende macht van klanten.

Aandacht voor

duurzaamheid

Consument en bedrijven hebben minder te besteden. De aandacht ligt op kostenbesparing. Energiekosten zijn de laatste jaren sterk gestegen, zowel de aardgasprijzen als de benzinekosten. Tegelijkertijd is duurzaamheid een belangrijk thema bij consumenten en bedrijven. Bij vrijwel alle grote bedrijven is er inmiddels naast een algemeen en sociaal jaarverslag nu ook een duurzaamheid jaarverslag beschikbaar om uit te leggen aan consumenten hoe invulling gegeven wordt aan duurzaamheid.

Smartphone en tablet

Halverwege 2012 was het gebruik van de smartphone gestegen tot 58% ten opzichte van 42% een jaar ervoor. Relatief gebruiken jongeren meer een smartphone en ouderen meer een tablet. Ongeveer 23% van de Nederlanders had medio 2012 een tablet, een verdubbeling ten opzichte van 2011. Meer dan de helft gebruikt de smartphone en/of tablet voor productinformatie. Alle grote banken hebben inmiddels een app, waarmee een bankrekening beheerd kan worden. Sinds eind 2011 is er ook een autoschade-app (Mobielschademelden.nl). Deze is ontwikkeld door het Verbond van Verzekeraars en is inmiddels ruim 50.000 keer gedownload. Per maand zijn er ongeveer 250 tot 300 schademeldingen en hierin is een stijgende lijn te zien.

Bedrijven die als tussenpersoon in de pensioen- en verzekeringsbranche actief zijn, doen er goed aan keuzes te maken en in te spelen op deze trends. Zo is klantenbinding essentieel vanwege de toenemende concurrentie. Dit kan door middel van bieden van services in abonnementsvorm en het ontwikkelen van een totaalpakket opdat klanten niet steeds opnieuw advieskosten bij verschillende tussenpersonen hoeven te betalen. Meer aandacht voor marketing en communicatie om henzelf te onderscheiden in de markt en de inzet van online dienstverlening en social media vergroot de eigen zichtbaarheid, biedt extra service en past geheel binnen de immers aanwezige rol van de technologie in de branche.

Bron: Baken Adviesgroep, Atos Consulting - Pensioenmarkt in 2020, Rabobank Cijfers & Trends - Brancheinformatie Assurantiepersonen, 16 september 2013.

Binnen de pensioenpraktijk kan ik niet vaak genoeg hameren op de gevaren van pensioen in eigen beheer. Een van die gevaren is een scheiding. Trend of niet, de cijfers liegen er niet om en inmiddels wordt 1 op de 2 relaties beëindigd. Voor de DGA die zijn pensioen in eigen beheer opbouwt, kan dat nogal wat consequenties hebben. In – nog teveel – gevallen is er binnen de bv wel een toezegging, maar feitelijk wordt er geen echte reserve opgebouwd. En zelfs al is die reserve er wel, dan is deze meestal ontoereikend en op fiscale grondslagen berekend.

Bij scheiding heeft de ex-partner recht op de helft van de opgebouwde ouderdomspensioenrechten, die zijn opgebouwd tijdens de huwelijkse periode. Indien er tevens een nabestaandenpensioen is toegezegd op opbouwbasis, dan heeft die ex-partner daar het volledige recht op. Daarnaast heeft uw ex-partner recht op een bijzonder partner- of nabestaandenpensioen. U mag overigens samen een andere verdeling afspreken. Ook kunt u gezamenlijk besluiten om helemaal niet tot verdeling van het pensioen over te gaan. Wijkt u echter af van de standaardverdeling, dan moet dit wel zijn vastgelegd in de huwelijkse voorwaarden of in het echtscheidingsconvenant. Uitgaande van mijn praktijkervaring, is dit echter meestal niet het geval. En het meest vervelende moet dan nog komen; al die rechten tezamen moeten buiten de bv, bij een professionele verzekeraar worden ondergebracht. Dat betekent dat die rechten tegen een commercieel tarief worden berekend en gelijk afgestort dienen te worden. Het gevolg daarvan is dat er een hoger bedrag dient te worden afgedragen aan de verzekeraar, dan het bedrag dat binnen de bv is berekend en dat loopt vanwege het tarief al snel behoorlijk op. Het af te storten bedrag kan uiteindelijk zelfs uw totale pensioenvoorziening overstijgen!

Voorbeeld: Volgens de regels van de fiscus worden de pensioenaanspraken berekend op een rentepercentage van 4%. In de huidige economische situatie houden professionele verzekeraars een rentepercentage aan van zo’n 1,5%. Het gevolg hiervan is dat het af te storten bedrag voor deze ex-partner bij de verzekeraar al snel 3 x hoger ligt dan ‘verwacht’ volgens de berekening binnen de bv. Let wel dat deze afstortverplichting dusdanig beschermd is, dat u zelfs verplicht kunt worden om een lening af te sluiten om aan de afstorting te kunnen voldoen. Enkel wanneer u kunt aantonen dat faillissement het directe gevolg is van de genoemde verplichting hoeft u daar (vooralsnog) niet aan te voldoen. De plicht blijft echter wel rusten op de bv en zodra er wel weer een afstortmogelijkheid is, dan dient de bv daaraan te voldoen.

Om een dergelijke vervelende situatie te voorkomen, is het dus belangrijk om de nare gevolgen van een eventuele scheiding in te perken door goede afspraken te maken. Dat is bij een huwelijk of scheiding weliswaar een extra aandachtspunt dat secuur moet worden afgerond, maar het bied je in de toekomst, zoals een pensioenregeling ook bedoeld is, wel een stuk financiële zekerheid.

column pensioenadvies

Of u nu op zoek bent naar een evenementen-, outdoor-, training- of vergaderlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met uw relatie: de regio Noord- Limburg heeft volop te bieden. Toplocaties liggen in de buurt, zijn makkelijk te vinden en zijn goed bereikbaar. Noord-Limburg Business laat u een overzicht zien van locaties die deze benodigde ingrediënten hebben om uw samenzijn iets extra te geven. Rust en ruimte worden in verschillende sferen geboden. Exclusiviteit en huiselijkheid zijn kernwoorden die in Noord-Limburg centraal staan. Dus altijd het perfecte decor voor uw evenement bij u in de buurt.

Toplocaties in Noord-Limburg

Brasserie Maasduinen & Café Lief

In deze bosrijke, ontspannen omgeving ligt Brasserie Maasduinen. De perfecte locatie voor uw zakelijke lunch en waar vergaderen in een relaxte sfeer gegarandeerd is. Naborrelen en netwerken in Café Lief maakt van uw dag een succes!

Route A73 afslag 17

Maalbekerweg 25

5951 NS Belfeld

T 077-4751782

E info@brasseriemaasduinen.nl

I www.brasseriemaasduinen.nl

Duizenden leaserijders wachten op fiscaal voordelige auto

Duizenden leaserijders wachten momenteel met smart op hun nieuwe auto. Zij krijgen dit jaar namelijk als één van de laatsten in Nederland nog de populaire Volvo V40 of Ford Focus geleverd. Deze ‘gelukkigen’ profiteren zo op de valreep van de huidige 14%-bijtellingscategorie. Vanaf het nieuwe jaar ‘promoveren’ bijna alle gewilde automodellen van het moment namelijk naar het 20%-tarief. En die wijzigingen in het fiscale beleid kunnen leaserijders duur komen te staan. De Volvo V40 is de meest bestelde auto van het moment, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van LeasePlan Nederland. Deze kost een leaserijder vanaf 1 januari 2014 jaarlijks tussen de €800,- tot €1.000,- meer dan zakelijke rijders die deze auto dit jaar nog geleverd krijgen. Bij de andere Top 5 modellen is dit niet anders. Op dit moment zijn ook nog vele leaserijders in afwachting van de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Deze auto’s hebben nu nog 0% bijtelling, maar vallen per 1 januari onder de 7%-categorie.

LeasePlan ziet al langere tijd dat zakelijke rijders door de bijtelling minder trouw zijn aan hun merk. Dat zal in de laatste maanden van dit jaar niet anders zijn. Leaserijders die nu een auto mogen uitkiezen, doen er verstandig aan om zich nauwlettend te laten informeren over de alternatieven. Alleen als de auto voor 1 januari 2014 op kenteken staat, profiteert de leaserijder nog voor de hele leasetermijn van de huidige bijtellingscategorie op de populairste modellen. www.leaseplan.nl

Kijk voor meer actueel nieuws op

www.noordlimburgbusiness.nl

IJzersterke editie Ondernemers

Vakdagen

Evenementenhal Venray stond in oktober in het teken van de derde editie van de netwerkbeurs Ondernemers Vakdagen. Met 4.807 bezoekers beleefde het evenement een erg geslaagde editie, waarbij op de beursvloer duidelijk te merken viel dat de durf en de wil om te investeren er weer lijkt te zijn. Met dagelijks een inspirerend Side Event (Jaarsymposium MKB Noord Limburg, Meet&Match van BS Morgen en het congres Succes door Innovatie) was de beurs ook voor de bezoeker completer dan ooit. De vele geanimeerde gesprekken op de beursvloer toonden tevens aan dat er nog steeds meer dan voldoende draagvlak is voor een MKB-netwerkbeurs. Om de standhouders nog meer te activeren, had de organisatie een extra opdracht mee gegeven. De exposanten werden uitgedaagd in aanloop naar de beurs een zo innovatief mogelijke marketingcampagne neer te zetten, die uiteraard in de stand tot uiting zou moeten komen. Daarnaast werden er een aantal subcategorieën uitgeschreven. Het geheel werd beoordeeld door een vakjury met daarin Frans Bosch (Takkenwerk), Roel Sloesen (Dim Reclamebureau) en Judith Oostra (Lead2Meet).

De winnaar van de hoofdprijs werd E-Relatiegeschenken uit Melderslo. Ook Flanderijn en Geboers uit Venray (categorie ‘Uitdragen corporate boodschap’), Chocolaterie Vink uit Den Bosch (categorie ‘Verbinding’) en AS Creation uit Swalmen (categorie ‘Verrassing’) vielen in de prijzen. Ook volgend jaar staat Ondernemers Vakdagen op de agenda van Evenementenhal Venray. De datum zal binnenkort bekend worden gemaakt.

Dé regionale businessbeurs voor

ondernemers, overheid en onderwijs

Op 18 en 19 september 2013 vormde het Ebben Inspyrium in Cuijk het inspirerende decor voor dé regionale businessbeurs: Bedrijvig Land van Cuijk & Noord-Limburg. Onder het motto 'samenwerking en (hernieuwde) kennismaking' stelden de deelnemers van de Bedrijvig-beurs zich ten doel kansen te creëren in de regio. Op twee fantastische dagen bezochten ruim 2.100 mensen de beurs. Ondernemers, overheid en onderwijs waren vertegenwoordigd.

Overheid

De beurs werd geopend door de vijf burgemeesters van het Land van Cuijk. Met een gezamenlijke toast werd vervolgens de aftrap voor twee succesvolle dagen gegeven. Ook tijdens de beurs presenteerden de gemeenten zich gezamenlijk op één stand.

Onderwijs

Door de inzet van studenten van ROC de Leijgraaf konden bezoeker probleemloos parkeren en werd men professioneel welkom geheten bij de ontvangstbalie. Ook de verschillende horecapunten en het horecaplein werden versterkt door ROC studenten en op de autostraat waren zij regelmatig ludiek uitgedost te vinden.

Ondernemers

Een diversiteit aan enthousiaste ondernemers was vertegenwoordigd. De verschillende autodealers presenteerden zich op de prachtige autostraat, volledig uitgerust met stoplichten, verkeersborden, laanbomen, grasstroken en een zebrapad. Voor Business clubs waren er onbeperkte mogelijkheden voor het organiseren van bijeenkomsten op de beurs. Op het kennisplein en de daktuin werden in een sfeervolle ambiance boeiende lezingen gegeven en seminars gehouden. Een unieke manier om elkaar te ontmoeten, te netwerken en kennis te delen.

Locatie

Zowel standhouders als bezoekers waren enthousiast over de sfeer en beleving op de beurs. De oppervlakte en hoogte van de hallen bieden ongekende mogelijkheden om een spectaculaire presentatie neer te zetten. Bomen zorgden voor een bijzondere sfeer en werden gebruikt als natuurlijke afscheidingen van ruimtes. De bereikbaarheid en het parkeren waren geen probleem. Het is gebleken dat het Ebben Inspyrium een goede, bijzondere beurslocatie is.

Volgende editie

De eerste Bedrijvig Land van Cuijk & Noord-Limburg is geslaagd. Zeker met de ervaring die bij deze editie is opgedaan belooft de Bedrijvig 2015 een succes te worden.

Bedrijvig Land van Cuijk & Noord-Limburg

Integrale aanpak als oplossing

fotografie Ben Gennep

“Leegstand is ook in Gennep een item”, vertelt Ingrid Voncken-Jansen, wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling, Economische Zaken en Toerisme. “Qua aantallen mogen we niet klagen, maar we hebben in het centrum wel een kern van leegstand. Nu is het centrum op dit moment volop in ontwikkeling. In het gebied rondom het Jan Lindersplein worden twee nieuwbouwcomplexen met woon- en winkelruimte gebouwd en wordt een nieuw plein ingericht. Grote voordeel is dat er voor de komst van de nieuwbouwcomplexen een aantal van de verouderde en leegstaande panden zijn gesloopt.”

Deze herinrichting maakt onderdeel uit van het programma ‘Gennep Vitale Vesting’. “Als gemeente vinden we het belangrijk dat het stadscentrum vitaal blijft. Daar zetten we op in door middel van projecten zoals de herinrichting van delen van het centrum, maar ook het ontwikkelen van een centrumvisie en het faciliteren van evenementen en ideeën zoals het verfraaien van lege etalages. Door ervoor te zorgen dat er hier veel te zien en te doen is, maak je het levendig en aantrekkelijk voor de inwoners van Gennep zelf, maar ook voor het winkelend publiek van buitenaf. Gennep heeft namelijk een regionale functie. Inwoners en toeristen uit de regio, maar ook Duitse kooptoeristen komen graag naar hier.”

Keramiek

Een ander plan dat op dit moment volop in ontwikkeling is, betreft de Keramiek Experience. “Uit navraag is gebleken dat de belangrijkste gezamenlijke interesse van het maatschappelijk middenveld in Gennep keramiek is. De sterk ontwikkelde keramische cultuur dankt Gennep aan haar ligging aan de Maas en de Niers. Uiteindelijk willen we vlakbij de Niersoever bij de uitvalsweg naar Nijmegen een Keramiek Experience ontwikkelen met daarin verschillende maatschappelijke functies zoals een (zorg)hotel, grand café, ruimte voor kunstenaars - zowel voor de professional als hobbyist - aangevuld met een aantal woningen. Keramiek zit in het DNA van Gennep en vormt in deze plannen de rode draad. Het voordeel is bovendien dat deze locatie via de Niersstraat met de rest van het centrum is verbonden. De Niersstraat was vroeger dé winkelstraat, maar trekt nu wat minder doorloop. Dat kunnen we met de Keramiek Experience ook meteen aanpakken. Op die manier maakt de aanpak van leegstand en de bestrijding van potentiële verpaupering deel uit van een groter geheel en kan je het integraal aanpakken.”

Visitekaartje

Naast een centrum in ontwikkeling beschikt Gennep ook over acht bedrijventerreinen, waarvan één in particulier eigendom. Daarbij telt ook De Brem aan de A77 mee. Van dit duurzame terrein is het bestemmingsplan inmiddels helemaal rond en kunnen kavels worden uitgegeven. De overige zes gemeentelijke terreinen zijn in de periode 2009-2010 volledig gerevitaliseerd. Voncken: “Op deze terreinen is weinig leegstand. Het voordeel is dat alle terreinen samen drie zeer actieve bedrijventerreinverenigingen kennen die de nodige sociale controle uitoefenen. De ondernemers beseffen zelf ook dat hun terrein als visitekaartje naar de buitenwereld geldt. Deze betrokkenheid van de ondernemers op de bedrijventerreinen en in het centrum, vormt een belangrijk onderdeel bij het voorkomen van leegstand”, aldus Voncken.

www.gennep.nl

Veel gemeenten hebben te kampen met leegstand in de detailhandel en op bedrijventerreinen. De gemeente Gennep heeft de aanpak van deze leegstand opgenomen als onderdeel van haar programma ‘Gennep Vitale Vesting’. Zo is de gemeente integraal met de aanpak van leegstand bezig.

Wethouder Ingrid Voncken-Jansen

bedrijfshuisvesting

Cradle to Cradle Certified timmert flink aan de weg

Om de toenemende vraag naar Cradle to Cradle

certificering te kunnen bijhouden, heeft het Cradle to Cradle Products Innovation Institute recentelijk 8 ingenieursbureaus getraind om productkwaliteit te kunnen bepalen aan de hand van haar certificeringstandaard. 

Deze grootschalige training van ingenieurs vond op 15, 16 en 17 oktober plaats in het Europese Cradle to Cradle trainingscentrum dat is gevestigd in het C2C ExpoLAB op het Floriadeterrein in Venlo. Toonaangevende internationale organisaties uit onder andere Zwitserland, Spanje, Engeland, Turkije, Brazilië, België en Nederland kwamen in Venlo bijeen om deze kennis op te doen.

Zakelijke voordelen in kaart gebracht

Een tweede ontwikkeling is de op handen zijnde presentatie van een wetenschappelijk onderzoek naar de feitelijke voordelen van Cradle to Cradle – niet alleen op sociaal en milieukundig vlak, maar juist ook economisch. Deze ‘impact study’ is een initiatief van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute, mede mogelijk gemaakt door C2C ExpoLAB en Stichting DOEN.

 

Wat uniek is aan dit onderzoek ten opzichte van andere onderzoeken, is dat het hier gaat om reeds geboekte resultaten van echte bedrijven en producten die al in de schappen liggen. De resultaten van dit onderzoek zullen naar verwachting in november bekend worden gemaakt, na te zijn geverifieerd door wetenschappers van TU Delft, Oxford en Yale. Voorlopige resultaten wijzen uit dat de toegevoegde financiële waarde van Cradle to Cradle certificering aanzienlijk is.

 

Venlo in de schijnwerpers in New York

Op 14 en 15 november vindt een groot Cradle to Cradle evenement plaats in New York, dat zal worden bezocht door zo’n vierhonderd bedrijven en tal van andere geïnteresseerden. Venlo krijgt speciale aandacht als regio die sterk inzet op Cradle to Cradle. Burgemeester Antoin Scholten en wethouder Stephan Satijn zullen samen met verschillende bedrijven uit de regio Venlo ook aanwezig zijn. Naast Michael Braungart en William McDonough (de grondleggers van het Cradle to Cradle model) is ook burgemeester Michael Bloomberg van New York City aanwezig.

 

Roy Vercoulen, Vice President Europe van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute concludeert: “Zowel bestuur als bedrijven in de regio Venlo hebben al vroeg ingezien wat Cradle to Cradle kan betekenen voor bedrijven en kennisinstellingen. Door hier snel op in te spelen heeft Venlo nu een wereldwijde koppositie op het gebied van Cradle to Cradle. Ook lokale organisaties die pas net beginnen met Cradle to Cradle hebben hier direct voordeel bij.”

 

De vijf kwaliteitsaspecten van Cradle to Cradle certificering zijn: veilig en gezond materiaalgebruik, hergebruik van materialen, duurzame energie, verbetering van water kwaliteit en sociale aspecten.

www.c2cCertified.org

Roy Vercoulen

cradle to cradle

Wat houdt het in?

SEPA:

Vanaf 14 februari volgend jaar moeten alle betalingen – dus ook incasso’s en machtigingen tot automatische overschrijvingen – voldoen aan de SEPA-normen. Deze Single European Payment Area (uniform betalingsmodel voor heel Europa) houdt nogal wat veranderingen in voor wat betreft de financiële afhandeling van zakelijke transacties.

Voor wie echt alles wil weten over SEPA, is de website www.betaalvereniging.nl/europees-betalen een zeer uitgebreide bron van documentatie. Maar je bank en je accountant kunnen je er ook alles over vertellen. We geven hier in het kort de belangrijkste effecten van de invoering van deze verplichte maatregel.

Reden

De reden voor de invoering van SEPA is dat ‘Europa’ naar een meer uniform betaalmodel moet overstappen: nu is het nogal omslachtig om betalingen van het ene Europese land naar het andere te doen. Nu heeft de gemiddelde mkb-ondernemer over het algemeen weinig internationale betalingen, maar ‘Brussel’ wil nu eenmaal dat we in Europa allemaal hetzelfde model gaan hanteren, ook voor binnenlandse betalingen. Daarvoor moet je een zogeheten standaard Europees Incassocontract afsluiten met je bank. Die geeft je dan een incassant-ID waarmee je binnen het gehele SEPA-gebied herkenbaar bent (een soort DigID dus voor betalingen). Dat ID moet bij elke incasso-opdracht worden vermeld. Dit houdt dus in dat je software moet worden aangepast, of dat je bank je moet informeren als je gebruik maakt van internetbankieren. Overigens geldt dat ID voor alle banken waar je zaken mee doet.

Bestaande machtigingen

Het goede nieuws is dat je van je bestaande machtigingen van je debiteuren (de Nederlandse Incasso, de zogeheten Doorlopende Machtiging Algemeen) gebruik mag blijven maken voor de nieuwe standaard Europese incasso. Je hoeft dus geen nieuwe machtiging te vragen.

Het slechte nieuws is dat je toch wel enkele wijzigingen moet aanbrengen in je administratie, gegevens die je bij elke incasso-opdracht moet meezenden. Die gegevens zijn:

- Incassant-ID

- IBAN en BIC van je debiteur. Zie voor meer informatie hierover www.ibanbicservice.nl

- Uniek kenmerk van de machtiging; dit ‘wachtwoord’ in combinatie met je Incassant-ID zorgt ervoor dat elke incasso-opdracht gerelateerd kan worden aan een specifieke machtiging.

- datum van ondertekening van de machtiging (nu al verplicht, maar vaak nog niet opgenomen in de administratie). Voor bestaande machtigingen moet je als datum 1 november 2009 gebruiken, ook al geldt een andere datum. Dit is puur een administratieve melding om aan te geven dat het om een reeds bestaande machtiging gaat.

Verschillen

Om het wat overzichtelijker te maken, hebben we de verschillen tussen de huidige Nederlandse en de nieuwe Europese incassomachtigingen naast elkaar gezet.

Stoplichtkaarten

Veel mensen hebben nog steeds enige koudwatervrees voor het afgeven van een machtiging tot doorlopende of eenmalige afschrijving. Daarom is het praktisch dat er zogeheten stoplichtkaarten zijn ontwikkeld waarmee die machtiging eenvoudig weer kan worden ingetrokken. Die bestonden al voor de Nederlandse incasso-opdrachten, en zijn er ook voor de nieuwe Europese standaard. Deze kaarten (voorbeelden hiervan zijn te downloaden via www.betaalvereniging.nl) bevatten drie elementen:

- groen voor het afgeven van een machtiging;

- geel voor het laten terugboeken van een individuele transactie (bijna nooit gebruikt; bij de standaard Europese incasso mogen debiteuren hun bank altijd vragen om de transactie binnen 8 weken na debitering te laten terugboeken)

- rood voor het intrekken van de machtiging.

Wil je nog meer weten, dan kun je zoals gezegd contact opnemen met je bank of je accountant. Of kijken op de website waar bovenvermelde informatie ook vandaan is gekomen: www.betaalvereniging.nl

Huidige NL incasso

Standaard Europese incasso

-

Het woord SEPA

Bij doorlopende machtiging:

- frequentie van de incasso

- terugboektermijn

- bedrag van de afschrijving

(of omschrijving als bedrag variabel is)

Bij eenmalige machtiging:

- melding eenmalige machtiging

- betaler heeft geen recht van terugboeking

- moment van de afschrijving

- bedrag van de afschrijving

Bij doorlopende machtiging:

- melding doorlopende machtiging

- terugboektermijn

Bij eenmalige machtiging:

- melding eenmalige machtiging

- terugboektermijn

-

Incassant ID

Te ontvangen van de bank waarmee het

incassocontract wordt gesloten

-

Uniek kenmerk machtiging

Zie boven.

Telefonisch machtigen is toegestaan als de debiteur een niet-zakelijke rekeninghouder is en als de crediteur voldoet aan alle speciale voorwaarden, zoals overeengekomen in het incassocontract

Telefonisch machtigen niet mogelijk

Tekst waarbij de debiteur de incassant autoriseert te incasseren van zijn bankrekening

Standaardtekst waarmee de debiteur de incassant én zijn eigen bank autoriseert om bedragen van zijn bankrekening af te schrijven

Naam incassant

Naam, adres, woonplaats en land incassant

Rekeningnummer debiteur

IBAN debiteur

-

BIC van de bank van de debiteur

Tot 1 februari 2016 bij niet-Nederlandse IBAN’s in te vullen

Naam en adres debiteur

Naam, adres en woonplaats debiteur

Als incassant en debiteur niet in hetzelfde land zijn gevestigd, dan ook het land vermelden

Datum van ondertekening

Plaats en datum van ondertekening

Handtekening debiteur

Handtekening debiteur

Kasteeltuinen Arcen

Een sublieme locatie

voor uw activiteit!

Met steun van velen, waaronder topbedrijven uit de agro- en sierteeltsector, de recreatiesector, de Provincie Limburg en de inzet van de eigen medewerkers is het gelukt om in 2013 een bijzonder bloemen- en plantenpark voor te schotelen aan het publiek. Dit leidde tot grote tevredenheid van de gasten die het park bezochten en beoordeelden met een gemiddeld rapportcijfer van een dikke 8!

Interesse voor het park blijkt niet alleen te bestaan bij dagrecreanten. Ook aanvragen voor zakelijke bijeenkomsten komen weer binnen. Afgelopen jaar heeft Kasteeltuinen Arcen gediend als decor voor productpresentaties, seminars, vergaderingen, workshops, inspiratiesessies, jubilarisvieringen en netwerkborrels. Een reden voor Kasteeltuinen Arcen om komend jaar ook weer actief te willen zijn op deze markt.

Inspirerende omgeving

Het eeuwenoude kasteel, de sfeervolle ruimtes in het Koetshuys, de mediterrane sfeer in de Casa Verde en de vele tuinen bieden een inspirerende omgeving voor een zakelijke bijeenkomst. Kasteeltuinen Arcen kan door de diverse locaties en ruimtes zeer uiteenlopende programma’s aanbieden. Een kleinschalige workshop, een plenair samenzijn tot 300 personen of een uniek personeelsfeest met 600 collega’s zijn slechts voorbeelden van de mogelijkheden.

Gerenommeerde partners

Kasteeltuinen Arcen werkt al jaren samen met gerenommeerde partners voor wat betreft catering en licht & geluid. Huiscateraar Party-Catering Rob Kaneman draagt zorg voor de culinaire invulling en verzorgt op creatieve wijze diners, buffetten en hapjes tot in de puntjes. Dirkx Electronics Baarlo verzorgt alle benodigde audiovisuele middelen. Ook entertainment in de vorm van muziek en/of een act kunnen geregeld worden. Voor teambuildingsactiviteiten of partnerprogramma’s worden diverse mogelijkheden geboden. Denk aan een demonstratie of workshop door onze valkenier, een competitie boogschieten of leer samenwerken tijdens een jongleer-workshop.

Meerdaagse mogelijkheden

Op zoek naar een locatie voor een meerdaags congres? Op loopafstand van Kasteeltuinen Arcen bevinden zich diverse uitstekende overnachtingsmogelijkheden zoals hotels, groepsaccommodaties, B&Bʼs en bungalowparken. Tevens beschikt Kasteeltuinen Arcen over het Toernooiveld. Een groot evenemententerrein wat uitermate geschikt is voor zowel “outdoor” als “indoor” activiteiten, zoals productpresentaties, sportdagen en grootschalige evenementen tot 10.000 personen.

Op zoek naar een inspirerende omgeving voor uw zakelijke bijeenkomst? Voor meer informatie of een offerte op maat kunt u contact opnemen met Kasteeltuinen Arcen via 077-4736010 of reserveringen@kasteeltuinen.nl.

Kasteeltuinen Arcen is een 32 hectare tuinenpark gelegen in het dorpje Arcen. In het najaar 2012 werd de exploitatie en het onderhoud van Kasteeltuinen Arcen ondergebracht bij Stichting het Limburgs Landschap.

toplocatie

bedrijfswagentestdag

Kasteeltuinen Arcen was de startlocatie van deze dag. Hier werden alle deelnemers welkom geheten

voor de lunch.

Nieuwe modellen

maken indruk

Eerste pitstop was hotel Maashof, waar de eerste testverslagen werden ingevuld en deelnemers werden voorzien van een hapje en een drankje.

Het voltallige team stond klaar om de testauto’s aan een kritische rit te onderwerpen.

Op 1 oktober vond de jaarlijkse bedrijfswagentestdag van Noord-Limburg Business plaats. Na een smakelijke lunch bij startlocatie Kasteeltuinen Arcen werden tijdens de stops bij hotel restaurant Maashof, Theetuin de Roode Vennen en restaurant Tante Jet de bevindingen vastgelegd in de testverslagen. De dag werd uiterst geslaagd afgesloten met een dinerbuffet bij Kasteeltuinen Arcen.

Hotel Maashof beschikt naast een restaurant en vergaderruimten ook over een wintertuin met een

aantal visvijvers.

De tweede stoplocatie was Theetuin de Roode Vennen, gelegen aan de rand van natuurgebied het Schuitwater bij Broekhuizen. Bij aankomst stonden de thee en het overheerlijke gebak al klaar.

Op het terras kregen de deelnemers een heerlijk hapje van stoofvlees met aubergine aangeboden.

De dealers en testrijders lieten zich de taart goed

smaken op het terras van de theetuin.

Het uitzicht bij stoplocatie Veerhuys Tante Jet in Blitterswijck was de moeite waard om even te stoppen.

De deelnemers:

René Bruurs, Bruurs Buro Business

Henk Poels, Facility Support

Thijs Truijen, Fleximo

Wilco van der Steen, Keulen Automateriaal Blerick

David van de Runstraat, Rederij Cascade

Wim Lenaerts, Siebers Duitsland

Wil Ueberbach, Van Ophoven

Houthandel & Timmerbedrijf

André Verheijen, Verheijen Batterijen

Berry Vink, Vink Ongediertepreventie

Michael van Munster, Sport & Health Nutrition BV

De dag werd afgesloten met een heerlijk

Italiaans buffet.

Eenmaal terug bij Kasteeltuinen Arcen werden de

laatste testverslagen ingevuld.

Ook werden er de nodige bevindingen uitgewisseld.

De dealers:

Albert Rodenburg en Romeo Arnold,

Arena BedrijfswagenCenter

Ed Beurskens, Autobedrijf Lennaerts

Ruud Stijnen, Auto L. van den Hombergh

Hans Smeulders en Harrie Coerwinkel, Wensink

Peter Hommes, Autobedrijf J.Jansen

Laurent Metten, Peugeot Maaspoort

Wilt u ook een keer testrijden of

uw auto laten deelnemen?

Neem dan contact op met

Aysun Mahubessy-Saruhan

024-6421917

Volkswagen Transporter

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter

Afgevaardigde tijdens testdag: Romeo Arnold

René Bruurs: “Het rijgedrag van deze Transporter is uitstekend en ook het comfort scoort zeer goed. De afwerking is net als de prijs-kwaliteitverhouding zeker netjes. Een ander pluspunt is de uitvoering die in vele varianten mogelijk is.”

Berry Vink: “De afwerking is strak en qua veiligheid scoort deze bedrijfswagen ook uitstekend. Met het rijgedrag is de score echt formidabel. Met de aanschaf van de Transporter heb je zeker waar voor je geld.”

Wil Ueberbach: “Deze bedrijfswagen is degelijk, zit lekker en de motor heeft een mooi geluid. In deze Transporter voel ik me gewoon thuis. Iedereen zou eens in deze bedrijfswagen moeten rijden.”

Michael van Munster: “Deze wagen heeft zeker een goede indruk op mij gemaakt. De Transporter is zeer prettig om in te rijden, heeft 5 versnellingen en stuurt heel direct. Volkwagen is een representatief merk, dus de prijs-kwaliteitverhouding is zeer goed.”

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Transporter 2.0 TDI

Type: GBW wb 3000 MM

Transmissie: Handgeschakeld, 5 versnellingen

Cilinderinhoud: 1968 cc

Vermogen: 102 pk

Koppel: 250 nm

Verbruik: 1 op 13,3

Acceleratie: (0 tot 100) in 15,3 seconden

Topsnelheid: 157 km/h

Uitrusting: Airconditioning, elektrische

ramen/spiegels, CPV, bijrijdersbank, betonplex vloer, Lat om lat op zijwanden, trekhaak en Side-bar

Laadruimte: 4,3 m3

Verkoopprijs: € 26.284,- excl. btw

Leaseprijs : € 479,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 18.300,-

Informatie: www.arenabedrijfswagencenter.nl

Volkwagen Caddy

Dealer: Arena BedrijfswagenCenter

Afgevaardigde tijdens testdag: Albert Rodenburg

René Bruurs: “Dit is een prima bedrijfswagen met uitstekend rijgedrag en een goede afwerking. Helaas is de laadruimte niet groot genoeg voor mijn bedrijfsvoering. Dan zou een Transporter beter passen!”

Thijs Truijen: “Dit is een hele fijne auto die ook nog eens goed is afgewerkt. Het verbruik is met bijna 1 op 20 erg positief. De aanschaf van een Volkswagen ligt altijd wat aan de hoge kant maar dan weet je ook wat je krijgt, namelijk een fijne en betrouwbare auto die zuinig in verbruik is.”

Wilco van der Steen: “Deze Volkswagen scoort op alle denkbare punten uitstekend. De prijs-kwaliteitverhouding is goed. Aangezien ik er zakelijk zelf al mee rijd, kan ik zeker aanraden om zelf eens een testrit in een Caddy te maken.”

Henk Poels: “Dit is wat mij betreft een prima auto voor servicediensten. De afwerking is goed en bovendien rijdt de Caddy als een personenwagen. Dat maakt dit model ook prima geschikt voor een gecombineerd gebruik van zakelijk als privé.”

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Caddy 1.6 TDI

Type: GBW wb 2681MM

Transmissie: Handgeschakeld, 5 versnellingen

Cilinderinhoud: 1598 cc

Vermogen: 75 pk

Koppel: 225 nm

Verbruik: 1 op 17,5

Acceleratie: (0 tot 100) in 16,7 seconden

Topsnelheid: 150 km/h

Uitrusting: Airconditioning, Best stoel i.h.v., elektrische ramen en spiegels, CPV, mistlampen voor met bochten verlichting, metallic lak

Laadruimte: 3,2 m3

Verkoopprijs: € 14.736,- excl. btw

Leaseprijs : € 366,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 12.785,-

Informatie: www.arenabedrijfswagencenter.nl

Volkswagen Crafter

Wilco van der Steen: “Dit is een hele prettige wagen die wat mij betreft op alle denkbare punten zoals veiligheid en rijgedrag uitstekend heeft gescoord. De prijs-kwaliteitverhouding is zeer goed.”

André Verheijen: “Dit is een strak afgewerkte bedrijfswagen. Dankzij de hydraulische stoelen heb je een fijne zit en is de bestuurdersplek heel overzichtelijk. De motor met een vermogen van 164 pk is prettig, maar maakt deze wel ietwat gevoelig voor onverharde wegen wanneer je geen lading bij hebt. Al met al is het een zeer degelijke bedrijfsauto.”

Wim Lenaerts: “Deze Volkswagen heeft een goede zit. De motor is zeer geruisloos en de bediening is zeer overzichtelijk. Als je zelf de kans krijgt om een testrit te maken, krijg je vanzelf een positieve indruk van deze Crafter. De auto is de aanschafwaarde zeker waard.”

David van de Runstraat: “Qua representativiteit heb je in een Volkswagen altijd een streepje voor. Deze wagen moet je zeker aanschaffen als laadvermogen en trekkracht je belangrijkste eisen zijn. Daarnaast is ook het rijgedrag zeer goed en bieden de stoelen veel comfort.”

Specificaties

Merk: Volkswagen

Model: Crafter

Type: GBW WB 3665 mm L2 H2

Transmissie: Handgeschakeld, 6 versnellingen

Cilinderinhoud: 1968 cc

Vermogen: 120 pk

Koppel: 400 nm

Verbruik: 1 op 11,9

Topsnelheid: 156 km/h

Uitrusting: Hydraulisch geveerde bestuurdersstoel,

El. ramen/spiegels, bijrijdersbank, CPV, airconditioning, achteras overbrenging 3,923:1, cruise control, mistlampen voor

Laadruimte: 10,5 m3

Verkoopprijs: € 34.142,- excl. btw

Leaseprijs : € 515,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 19.995,-

Informatie: www.arenabedrijfswagencenter.nl

Ford Transit Custom

Dealer: Auto L. van den Hombergh

Afgevaardigde tijdens testdag: Ruud Stijnen

René Bruurs: “Deze wagen is snel, sportief en bovendien ook nog eens leuk ingericht. Het rijgedrag is super, aangezien de wagen snel reageert. De prijs-kwaliteitverhouding is zeer verrassend.”

Berry Vink: “De nieuwe Ford Transit Custom is verrassend en vernieuwend. Het sturen en schakelen verloopt strak en comfortabel makkelijk. De laadruimte is meer dan voldoende. Je krijgt voor de aanschafprijs echt waar voor je geld.”

Thijs Truijen: “Deze wagen heeft op mij een goede indruk achtergelaten. De Ford is mooi afgewerkt, biedt veel ruimte en is heel overzichtelijk. De prijs is wat hoger ten opzichte van het vorige model, maar daar krijg je wel kwaliteit en een gunstige kilometerkostprijs voor terug.”

Henk Poels: “Dit is een zeer representatieve auto met een goede afwerking, volop comfort en een zeer ruim laadvermogen. Deze mooie bus rijdt bovendien als een personenwagen. De prijs-kwaliteitverhouding is ook nog eens uitstekend.”

Specificaties

Merk: Ford

Model: Transit Custom

Type: Trend 2.2 290 L2H1

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 2200 cc

Vermogen: 100 pk

Koppel: 310 nm

Verbruik: 1 op 15,2

Topsnelheid: 150 km/h

Uitrusting: Trekhaak met trailer sway control,

Driver Assistance Pack III, Europa navigatiesysteem met bluetooth carkit, Cruise Control, airconditioning,

Laadruimte: 6,83 m3

Verkoopprijs: € 23.050,- excl. btw

Leaseprijs : € 379,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 18.100,-

Informatie: www.ford-lvandenhombergh.nl

Peugeot Expert

Dealer: Peugeot Maaspoort

Afgevaardigde tijdens testdag: Laurent Metten

André Verheijen: “De Expert is met aanwezigheid van navigatie, cruise control en airconditioning uitstekend uitgerust. Het vermogen van 125 pk rijdt goed en zorgt ervoor dat de wagen prettig reageert op het gaspedaal. Jammer dat ik al net een nieuwe bedrijfswagen heb aangeschaft.”

Wil Ueberbach: “Het interieur is erg mooi, met name het dashboard. De wagen rijdt soepel en heeft voldoende trekkracht, ook in de hoge versnellingen. De prijs-kwaliteitverhouding is goed.”

Wim Lenaerts: “Deze wagen heeft een grote laadruimte en een uitstekende vering. Het is een Franse wagen, dus het zit- en rijcomfort zijn in orde.”

David van de Runstraat: “Dit is met prima rijgedrag, comfort en afwerking en de 25% kortingsregeling de absolute winnaar van de testdag. Ook de uitrusting is zeer compleet. Alle facetten meegewogen, kan ik deze zeker aanbevelen.”

Specificaties

Merk: Peugeot

Model: Expert Gesloten Bestel

Type: 229 L2H1 Navteq 125HDi

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 2000 cc

Vermogen: 125 pk

Koppel: 320 nm

Verbruik: 1 op 14,9

Topsnelheid: 170 km/h

Uitrusting: Navigatiesysteem Europa, bluetooth carkit, mistlampen voor, regensensor, cruise

control, Airconditioning, carrosseriedelen in kleur gespoten, elektrische ramen

Laadruimte: 6 m3

Verkoopprijs: € 20.710,-

Leaseprijs : € 399,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 16.450,-

Informatie: www.dealer.peugeot.nl/maaspoort-venlo

Renault Trafic

Dealer: Autobedrijf J.Jansen

Afgevaardigde tijdens testdag: Peter Hommes

Thijs Truijen: “Het rijgedrag van deze wagen is uitstekend. Qua uiterlijk zal dit type met een nieuw model in 2014 al helemaal opvallen op de weg. De goede en scherpe prijs maakt dat de prijs-kwaliteitverhouding in orde is.”

Wilco van der Steen: “Mijn eerste indruk van deze wagen is goed. Qua rijgedrag, comfort en afwerking zit het wel goed bij deze bedrijfsauto.”

David van de Runstraat: “Deze wagen schakelt soepel en heeft een rustige motor. Voor twee personen is deze wagen prima om in rond te rijden. Als hier standaard een cruise control en parkeersensor in zouden zitten, was het al helemaal een ideale auto geweest. Ik ben erg benieuwd hoe deze wagen zich verder gaat ontwikkelen.”

Michael van Munster: “Dit is een goede, degelijke bus die fijn rijdt en prima schakelt. Voor een 4 cilinder is de motor best stil. Er is veel laadruimte aanwezig. De wagen oogt naar mijn mening wat spartaans, maar dat maakt deze wel een echt werkpaard en bovendien hufterproof, maar tegelijkertijd ook zeker representatief. Als je daar naar op zoek bent, heb je met deze wagen een fijn, degelijk vervoersmiddel.”

Specificaties

Merk: Renault

Model: Trafic

Type: L1H1 Dci 115PK

Transmissie: Handgeschakeld, 6 versnellingen

Cilinderinhoud: 2000 cc

Vermogen: 115 pk

Koppel: 300 nm

Verbruik: 1 op 14,5

Topsnelheid: 160 km/h

Uitrusting: Navigatie, elektrische ramen en spiegels, trekhaak

Laadruimte: 5 m3

Verkoopprijs: € 20.940,-

Leaseprijs : € 549,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 17.590,- excl. btw, BPM

Informatie: www.autobedrijf-janssen.nl

Citroën Berlingo

Dealer: Autobedrijf Lennaerts

Afgevaardigde tijdens testdag: Ed Beurskens

Wil Ueberbach: “Deze wagen ziet er fris uit, rijdt uitstekend en is vlot en gemakkelijk in de bediening. De prijs-kwaliteitverhouding is goed.”

Wim Lenaerts: “Dit is een pittige auto met een zeer goede wegligging. De Berlingo is zeer handig in gebruik en biedt tegelijkertijd veel ruimte voor het vervoer van materialen.”

David van de Runstraat: “Het rijgedrag en het comfort dat deze wagen biedt, is zeer goed. De afwerking en de representativiteit kunnen er ook zeker mee door. De prijs-kwaliteitverhouding is interessant, zeker wanneer de behoefte aan veel laadruimte niet heel groot is.”

Michael van Munster: “Dit is een fijne, goed afgewerkte bedrijfsauto met zeer fijne stoelen. Deze wagen is ook als personenwagen te rijden en is daarmee tevens zeer geschikt voor privégebruik, mits je genoeg hebt aan twee zitplaatsen.”

Specificaties

Merk: Citroën

Model: Berlingo

Type: e-HDI Airdream 90 FAP Economy

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1560 cc

Vermogen: 90 pk

Koppel: 215 nm

Verbruik: 1 op 16

Acceleratie: (0 tot 100) in 6 seconden

Topsnelheid: 175 km/h

Uitrusting: Airco, centr. vergr. el. ramen en spiegels

Laadruimte: 3,3 m3

Verkoopprijs: € 13.250,-

Leaseprijs : € 340,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 11.250,-

Informatie: www.lennaerts.nl

Fiat Ducato

Henk Poels: “De Fiat Ducato is een fijne bus met meer dan genoeg laadruimte en optimaal comfort. Heb je veel ruimte nodig en wil je comfortabel rijden, dan is dit een uitstekende keuze. Enige minpunt is dat ik zelf geen bus met zoveel laadruimte nodig heb.”

René Bruurs: “Deze auto heeft een uitstekende wegligging en biedt bovendien ook veel comfort. De afwerking en de uitvoering zijn goed geslaagd. De prijs-kwaliteitverhouding is zeer goed.”

Berry Vink: “Ik had een bepaald beeld van de Fiat Ducato, maar na de testrit moet ik deze zeker positief bijstellen. Deze wagen is verrassend en biedt veel luxe. In een degelijke auto zoals deze kan je veilig rondrijden.”

André Verheijen: “Ik heb zelf een Fiat Ducato sinds augustus 2012 en heb daar inmiddels probleemloos 40.000 kilometer mee gereden. Ik ben dan ook zeer tevreden over deze wagen. De prijs, het comfort en het verbruik zijn gunstig.”

Specificaties

Merk: Fiat

Model: Ducato

Type: 35H L3H2

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 2300 cc

Vermogen: 130 pk

Koppel: 350 nm

Verbruik: 1 op 14,5

Acceleratie: (0 tot 100) in 8 seconden

Topsnelheid: 180 km/h

Uitrusting: SX pakket (airco, Blue & Me, cruise controll centr. Vergr., el ramen en spiegels)

Laadruimte: 10 m3

Verkoopprijs: € 24.050,-

Leaseprijs : € 420,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 16.450,-

Informatie: www.lennaerts.nl

Mercedes Citan

Dealer: Wensink

Afgevaardigde tijdens testdag: Harrie Coerwinkel

Berry Vink: “De afwerking en uitstraling zijn strak en netjes. De auto ligt ook goed op de weg. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. De langere variant van dit type is voor mijn bedrijfsvoering perfect.”

André Verheijen: “De instap van deze Mercedes is prettig en ook de zithoogte is gunstig voor mijn lengte. De wagen voelt degelijk aan, al is de uitvoering met 90 pk voor mijn bedrijfsvoering wat aan de lichte kant.”

Wil Ueberbach: “Het interieur is wat beperkt qua luxe, maar daar is het dan ook een bedrijfswagen voor. Het rijgedrag is goed en soepel. Deze auto is overigens zeker niet te duur.”

Wil Lenaerts: “Dit is een geweldige wagen om in te rijden. Maak een testrit en je raakt vanzelf overtuigd van het feit dat de auto de prijs dubbel en dwars waard is.”

Specificaties

Merk: Mercedes Benz

Model: Citan

Type: 109 cdi

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1461 cc

Vermogen: 66 pk

Koppel: 200 nm

Verbruik: 1 op 21,7

Laadruimte: 3,1 m3

Verkoopprijs: € 14.750,-

Leaseprijs : € 495,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 11.990,-

Informatie: www.wensink.nl

Mercedes Sprinter

Dealer: Wensink

Afgevaardigde tijdens testdag: Hans Smeulders

Thijs Truijen: “Dit is een hele mooie auto waarbij de ontwerper optimaal oog heeft gehad voor comfort en veiligheid. Hoewel de aanschafwaarde ietwat aan de hoge kant is, valt de kilometerkostprijs wel laag uit. Dat komt omdat de wagen slechts om de 60.000 kilometer een onderhoudsbeurt behoeft. Maar dan moet je er dus wel veel gebruik van maken.”

Wilco van der Steen: “Deze wagen scoort op alle punten in één woord geweldig. Maak een proefrit en je raakt zelf ook overtuigd.”

Henk Poels: “Dit is een schitterende wagen met veel laadvermogen en prachtig rijcomfort. Bovendien kan je hier ook prima mee voor de dag komen. Zoek je comfort, leg je veel kilometers af en wil je voldoende laadvermogen, dan is dit een echte aanrader. Wel jammer dat deze Sprinter voor mijn eigen bedrijfsvoering te groot is.”

Michael van Munster: “De Sprinter biedt veel luxe en comfort en is ook nog eens representatief. De bediening is heel makkelijk, mede dankzij de fijne automaat. Helaas heb ik voor mijn bedrijfsvoering geen kleine vrachtwagen zoals deze nodig.”

Specificaties

Merk: Mercedes Benz

Model: Sprinter

Type: 313 cdi L2H2

Transmissie: Automaat

Cilinderinhoud: 2143 cc

Vermogen: 95 pk

Koppel: 305 nm

Verbruik: 1 op 13,9 (Euro VI)

Laadruimte: 10,5 m3

Verkoopprijs: € 31.627,- excl. btw

Leaseprijs : € 830,- (full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw).

Vanaf prijs: € 19.500,-

Informatie: www.wensink.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by