Tien belangrijke MVO-ontwikkelingen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2013

1. MVO wordt serious business

De toenemende urgentie van duurzaamheidsproblemen dwingt tot een versnelling van MVO-inspanningen. MVO verliest daarmee zijn vrijblijvende karakter en wordt ‘serious business’.

2. Het bedrijf van de toekomst is een glazen huis

Went u er maar vast aan: het bedrijf van de toekomst is een glazen huis waar iedereen naar binnen kan kijken. Als gevolg van de opkomst van Twitter, Facebook en andere sociale media zal transparantie een ‘fact of life’ worden voor ondernemers. Om in hun glazen huis goed voor de dag te komen, nemen steeds meer bedrijven het heft in handen en communiceren ze open over hun doelen en resultaten. Juist in een transparante wereld zien zij volop ruimte om hun eigen verhaal te vertellen. ‘Corporate storytelling’ versterkt de identiteit van het bedrijf. Door de opkomst van sociale media wordt het verhaal echter niet meer alleen door het bedrijf zelf verteld, maar samen met de buitenwereld.

3. Ontwikkelingslanden groeimarkt voor Nederlands bedrijfsleven

Een groeiend aantal Nederlandse bedrijven waagt de sprong en gaat ondernemen in ontwikkelingslanden. Deze bedrijven helpen vaak mee aan het verbeteren van de lokale economie. Dat doen ze niet alleen uit ethische motieven. Ontwikkelingslanden en opkomende markten zijn de groeimarkten van de toekomst.

4. Niet-financiële waarden worden geld waard

Steeds vaker klinkt de roep om onze economie anders in te richten: door niet-financiële en maatschappelijke factoren mee te nemen in de berekening van kosten. Naast het berekenen van hun duurzaamheidsimpact, zullen steeds meer bedrijven daadwerkelijk consequenties gaan verbinden aan de uitkomsten van hun berekeningen. Ze gaan niet langer alleen sturen op financiële cijfers, maar ook op niet-financiële waarden en zullen zo

uiteindelijk hun negatieve impact verminderen. Daarnaast zullen bedrijven ook hun positieve impact gaan uitrekenen.

5. Klein is het nieuwe groot

Wie niet sterk is moet slim zijn. En dat zijn ze, de talloze kleinschalige lokale initiatieven die overal opkomen. De gedachte ‘think global, act local’ zit in een stroomversnelling. Overal duiken initiatieven op die met elkaar gemeen hebben dat zij een oplossing zoeken voor vraagstukken die grote bedrijven en overheden laten liggen. Het zijn vaak coöperaties die op kleine schaal mensen verbinden die samen maatschappelijke problemen oplossen.

6. Bedrijven voeren ‘Mission Zero’ aan

De gevolgen van klimaatverandering waren dit jaar duidelijker dan ooit. We zullen onze CO2-uitstoot drastisch terug moeten brengen. Bedrijven nemen hierin het voortouw en gaan over op ‘Mission Zero’.

7. De samenleving is klaar voor de circulaire economie

In de samenleving ontwikkelt zich een trend gericht op delen en hergebruiken in plaats van bezitten en weggooien. De stijgende grondstofprijzen helpen ook een handje mee. Dit maakt de circulaire economie steeds aantrekkelijker voor bedrijven. Dit vraagt wel een omslag in denken en het uitvinden van nieuwe, innovatieve businessmodellen. Steeds meer bedrijven bereiden zich hierop voor. En u?

8. Ontwikkeling op de arbeidsmarkt verandert relatie werkgever en werknemer

Ook al is de werkloosheid nu hoog, de beroepsbevolking zal straks fors dalen. Een dilemma voor ondernemers: houd ik goede mensen aan, ook al kosten ze me tijdelijk meer dan ze opleveren? Tegelijkertijd transformeert werk zich steeds meer tot een ‘way of life’. Dit heeft allerlei gevolgen voor onze manier van werken en leven.

9. ‘Gezonde’ bedrijven zijn in opkomst

De transitie naar een toekomstbestendig zorgsysteem is alleen mogelijk als we meer inzetten op preventie en gezondheid in plaats van op ziekte en genezing. Daarom zal het thema gezondheid een steeds grotere rol gaan spelen binnen bedrijven. Als businesskans ter verduurzaming van de zorg, maar ook als verantwoordelijk werkgever.

10. Nederlandse duurzame innovatiekracht voedt straks de wereld

Wereldwijd lijden 870 miljoen mensen honger. Nederlandse bedrijven hebben veel kennis over de grootschalige productie, verwerking, distributie en verpakking van voedsel.

Zij kunnen daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van de voedselproblematiek.

Lees meer op mvonederland.nl/trends

Ook in 2014 zal MVO voor veel bedrijven een belangrijke rol spelen. Noord-Limburg Business belicht tien belangrijke MVO-ontwikkelingen, waardoor u de toekomst een stap voor zult zijn.

Tien belangrijke

MVO-ontwikkelingen

Nederlandse duurzame innovatiekracht voedt straks de wereld.

Het bedrijf van de toekomst is een glazen huis.

Ambitie 2020: bedrijven gaan voorop

In 2014 bestaat MVO Nederland tien jaar. De kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gelooft vanaf haar ontstaan in de kracht van bedrijven als wereldverbeteraar. Om die kracht verder te mobiliseren, introduceert MVO Nederland ter gelegenheid van haar jubileum ‘Ambitie 2020’. In deze ambitie staan de plannen van het Nederlands bedrijfsleven om ons land in 2020 wereldvoorbeeld te laten zijn van een inclusieve en circulaire economie. ‘Vision 2050’ van de World Business Council for Sustainable Development is hierbij het uitgangspunt. MVO Nederland nodigt bedrijven uit om aan te sluiten door hun persoonlijke MVO-ambities kenbaar te maken. Zo kan iedereen zien waar duurzaam ondernemend Nederland de komende jaren naar toe wil. Vervolgens werkt MVO Nederland samen met bedrijven en organisaties concrete programma’s en activiteiten uit, bijvoorbeeld op thema’s als verlaging van de footprint, gezond leven en werken, en nieuwe financierings- en businessmodellen. De kick-off van Ambitie 2020 vindt plaats tijdens het jaarlijkse Nieuwjaars-event van MVO Nederland op 30 januari 2014 in het Beatrixgebouw in Utrecht. Lees meer op www.mvonederland.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by