Noord-Limburgse onderneemsters aan het woord

Magazines | Noord-Limburg Business nr 6 2013

Chantalle Hensgens, Viva Colore

Chantalle Hensgens denkt dat vrouwen weliswaar een hogere prijs moeten betalen op aan de top te komen, maar dat dit zeker niet altijd het geval is. “Veel vrouwen lopen hier tegenaan omdat ze een (top)baan willen combineren met het moederschap. Dit zorgt ervoor dat een vrouw veelal op een gemiddeld latere leeftijd de top bereikt dan de meeste mannelijke collega's. En als zij dan die topbaan heeft, betekent dit veelal minder tijd voor haar gezin.” Overigens betekent een topbaan volgens Hensgens óók voor mannen dat zij vaak minder tijd met hun vrouw en kinderen kunnen doorbrengen. Ã¢â‚¬Å“Maar omdat het van mannen van oudsher geaccepteerd is dat zij de ‘kostwinner’ zijn en dus veel van huis zijn, vormt dit voor de buitenwereld een minder groot probleem.” Het zogenaamde glazen plafond is volgens Hensgens ook een belemmering voor vrouwen om hogerop te komen, maar “de mate waarin dit plafond aanwezig is, hangt naar mijn idee voor een groot deel samen met de heersende bedrijfscultuur. Ook kan het zijn dat binnen bepaalde sectoren sprake is van een 'mannenbolwerk' waar je als vrouw simpelweg geen deel van uitmaakt, tenzij je van hele goede huize komt.” Toch is Hensgens ervan overtuigd dat dit glazen plafond binnen enkele decennia zal verdwijnen. “Het zal een kwestie van tijd en cultuuromslag zijn als mannen, maar óók vrouwen zelf steeds meer overtuigd zijn van de specifieke kwaliteiten van de vrouw in een toonaangevende positie.”

Anne-Marie Goossens, CONFIANCE Financieel Advies

Ook Anne-Marie Goossens meent dat vrouwen niet per definitie een hogere prijs betalen om de top te bereiken. “Het ligt helemaal aan de privé-situatie. Heeft een vrouw een relatie die gebaseerd is op gelijkwaardigheid, dan zie ik geen belemmeringen. In andere gevallen is een vrouw vaak loyaler naar de gezinssituatie en meer bereid zich weg te cijferen. Als de vrouw dan naar de top wil, zal ze daar meer voor ‘moeten’ betalen met name in haar gevoelens van loyaliteit naar partner en kinderen.” Volgens Goossens bepalen behalve kennis en kwaliteit ook de omstandigheden en het werkveld de kansen van mensen (dus ook die van vrouwen). “In een gesloten, macho-mannenwereld zal een vrouw het lastiger hebben dan in een open en transparante omgeving. Gelukkig gaan in veel typische mannenwerelden de luiken steeds verder omhoog, dus dat biedt goed kansen voor vrouwen met kennis en kwaliteiten.” Goossens gelooft dan ook niet in het glazen plafond. “Een vrouw kan net zo goed een carrière maken als een man. Net als bij mannen geldt dat naast kennis en kwaliteiten ook voorwaarden en omstandigheden meespelen.”

Noord-Limburgse onderneemsters aan het woord

De succesvolle zakenvrouwen in de regio Noord-Limburg; wie zijn ze? Hoe doen ze het? Wat zijn hun dromen en idealen? En wat is hun visie op het vrouwelijk ondernemerschap? We legden aan een aantal Noord-Limburgse onderneemsters een aantal vragen voor over problemen waar vrouwelijke ondernemers mee te maken kunnen krijgen.

Tina van Heese, Tinails &Beauty Salon Groothandel en Opleidingsinstituut

Tina van Heese is wel van mening dat vrouwen meestal een hogere prijs betalen om aan de top te komen. “Vooral als men een gezin heeft, komen bepaalde werkzaamheden voor rekening van de vrouw zoals het regelen van de oppas als een kind ziek is, koken en andere huishoudelijke werkzaamheden. Mede om die reden worden mannen in de zakelijke wereld  eerder geaccepteerd.” Toch is Van Heese ervan overtuigd dat wanneer vrouwen genoeg zelfdiscipline hebben, het talent vanzelf wel boven komt drijven. “De wil en de drive is hierin zeer belangrijk en ook de motivatie doet zeker mee.” Wat betreft het glazen plafond ziet zij gelukkig veel verbeteringen. “In Nederland zijn heel veel vrouwen actief op de arbeidsmarkt en dat heeft mede te maken met onze cultuur, waarin respect voor elkaar en vrijheid van meningsuiting gemeengoed zijn. Wat dat betreft doen we het nog altijd beter dan in andere culturen.”

Iris Teulings, Kortenbos MBC

Iris Teulings heeft als vrouwelijke ondernemer zeker geen hogere prijs betaald om aan de top te komen. “Sterker nog, gooi die vrouwelijke charmes maar in de ‘strijd’, daar is toch niets mis mee? Evenals het van nature grotere empatisch vermogen is dit een kracht en die mag je inzetten.” Teulings is overigens van mening dat niets in dit leven vanzelf gebeurt. “Je moet zelf de handschoen oppakken, voor je dromen en doelen gaan staan en actief blijven koersen. Mij persoonlijk heeft dit veel inspanning, energie, bloed, zweet en tranen gekost.” Wat betreft het glazen plafond denkt Teulings dat vrouwen dit fenomeen zelf in stand houden. “Als vrouwen net zo ambitieus zijn als mannen om een bepaalde positie te verwerven en hiervoor ook de noodzakelijke offers willen maken (minder tijd, kinderen etc), hebben zij exact dezelfde kansen. Veel vrouwen is dit het echter niet waard of zij hebben die ambities niet. Waar trouwens niets mis mee is!”

Jacqueline Hermsen, Ptah kunstadvies

Volgens Jacqueline Hermsen krijgen vrouwen wel degelijk met barrières te maken, zoals (on)mogelijkheden om een succesvolle carrière met kinderen te combineren. “Vrouwen moeten zich (nog steeds) veel meer bewijzen dan hun mannelijke evenknie. Pas als we weten hoe deze barrières eruit zien, kunnen we een manier vinden om er mee om te gaan en ze in voorkomende gevallen zelfs overwinnen. Op dit moment is slechts tien procent van de directeuren van de grootste bedrijven in de Europese Unie vrouw en het aantal vrouwelijke president-directeuren ligt op slechts drie procent. “In het huidige tempo zal het nog zeker vijftig jaar duren voordat de besturen van Europese bedrijven voor ten minste veertig procent uit vrouwen bestaan. Dat betekent dat we op dit moment onvoldoende gebruik maken van datgene wat daadwerkelijk leidt tot een beter resultaat.” Hermsen gelooft zelf eveneens niet in het glazen plafond. “Er is maar één manier om bovenaan een ladder te komen, maar je kunt wel op vele manieren de top van een klimrek bereiken. Op een klimrek kun je namelijk je perspectief en gezichtspunt zelf bepalen. Je moet wel risico’s durven nemen en af en toe een stapje opzij durven doen om vervolgens weer omhoog te gaan. Zorg dat je de barrières overwint en je zult merken dat de weg over het klimrek een stuk makkelijker gaat, niks glazen plafond!”

Ria Joosten, Ria Joosten Catering & Evenementen

“Ik denk wel dat vrouwen in veel gevallen een extra prestatie moeten leveren om de top te bereiken, maar dit verschilt per sector. In mijn vakgebied zijn er gelukkig ook veel vrouwen die een onderneming leiden, maar in andere sectoren is het nog echt een ‘man’s world’.” Joosten is van mening dat juist een goede mix van man en vrouw in het management het verschil gemaakt kan worden. “Veel vrouwen zijn van nature bescheiden van aard, vallen niet zo snel op en baseren hun keuzes op andere zaken dan mannen. Een man heeft eerder de neiging om te willen winnen en voor zijn eigen doelen te gaan, voor vrouwen is de relatie en samenwerking belangrijker.” Joosten is blij dat er wat betreft het glazen plafond de afgelopen jaren veel veranderd is. “Gelukkig zien we steeds meer vrouwen in de top, zowel in het bedrijfsleven als bijvoorbeeld in de politiek, die hun gezin combineren met een ambitieuze baan. Echter, als vrouw voel je je zelf vaak belemmerd doordat je de balans tussen werk en gezin goed wilt houden. Die verantwoordelijkheid kan veel invloed hebben op het functioneren en op de keuzes die je maakt, bijvoorbeeld door minder tijd aan te besteden aan netwerken. Daarnaast wordt het ook in de maatschappij nog niet altijd geaccepteerd als een vrouw een fulltime job heeft en haar man bijvoorbeeld huisman is. In mijn ogen is het belangrijkste dat mensen, man en vrouw, kiezen wat voor hun goed voelt en bij hun eigen situatie past.”

Marjolein Bongers, House of Social Media

“Onderzoek heeft aangetoond dat veel vrouwen het lastig vinden om te aarden in een bedrijfswereld die voornamelijk uit mannen bestaat. Om de top te bereiken, zul je goed moeten zijn in je vak en dit ook met passie uit moeten oefenen. Gecombineerd met een zelfverzekerde en assertieve houding (waar het bij vrouwen vaak aan ontbreekt) en een portie lef heb je wel degelijk de mogelijkheid om de top te bereiken. Geloof in jezelf en maak gebruik van je vrouwelijke eigenschappen.” Het leveren van kwaliteit is noodzakelijk om op te vallen, maar een sterke persoonlijkheid is volgens Bongers ook van belang. Niet het glazen plafond, maar die persoonlijkheid van vrouwen is juist de reden waarom vrouwen minder vaak de top halen. “Vrouwen nemen over het algemeen minder risico’s dan mannen en vergeten ook het gezin niet. Vaak is het toch de vrouw die het gezin draaiende moet houden aangezien de (eventuele) partner meestal ook een drukke baan heeft. Zelf heb ik ook een dochtertje van 5 jaar en het grootste deel van haar zorg komt op mijn schouders neer. Dit wilt concreet zeggen dat je keuzes moet maken, in mijn situatie betekent dit dat ik minder tijd heb voor vrienden en mijn sociale leven aangezien ik in de avond ook veel aan ‘t werk ben. Dat is een keuze. Wanneer vrouwen net zo hard als mannen zouden werken en net zo ambitieus zouden zijn, kunnen zij net zo goed de top bereiken.”

Sandra Baan, Studio Baan

Volgens Sandra maakt het niet uit of je een man of vrouw bent. “Het gaat om je instelling; hoe ver wil en kun je gaan om de top te bereiken. Het gaat er om dat je nooit opgeeft en je doel voor ogen houdt. Ongeacht of je een man of vrouw bent, met die instelling zet je al tien stappen in de goede richting. Bovendien hebben vrouwen ontzettend veel gevoel, emotie en integriteit. Daarnaast houden vrouwen, zeker in vergelijking met mannen, ontzettend veel rekening met situaties en mensen waardoor ze situaties meer naar hun hand kunnen zetten en voor hun eigen succes kunnen zorgen.” Ook Baan gelooft niet in het glazen plafond. “Naar mijn inzicht reikt het ‘plafond’ voor de vrouwen zelfs verder dan voor mannen. Vrouwen zijn transparanter en betrekken in het leven meer factoren om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Vrouwen houden daarnaast meer rekening met de ingrediënten die nodig zijn voor een positief en doelbewust eindresultaat.”

Hayat Barrahmun, Boels Zanders advocaten

“Als je de top wilt bereiken, moet je keihard werken en er iets voor over hebben. Je zult keuzes moeten maken. Dat is naar mijn mening voor mannen niet anders dan voor vrouwen.” Barrahmun denkt wel dat vrouwen zich meer moeten bewijzen. “Een man heeft bijna vanzelfsprekend het vertrouwen, de vrouw moet eerst bewijzen dat zij het kan. Met wilskracht en doorzettingsvermogen kom je echter een heel eind.” Barrahmun is dan ook van mening dat zolang je denkt dat het glazen plafond wel bestaat, je een self -fulfilling prophecy creëert. Ã¢â‚¬Å“Mijn motto is weet wat je wil en werk daarnaar toe. Als het niet direct kan op de manier zoals het moet, dan maar op de manier zoals het kan. Ook al is dit een langere route. Wilskracht en doorzettingsvermogen winnen het uiteindelijk van vooroordelen.”

Mascha Rongen, Tegelzettersbedrijf Rongen VOF

Of een vrouw voor het bereiken van de top een hogere prijs moet betalen dan de man is volgens Mascha Rongen mede afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent. “Ik ben zelf werkzaam in de bouwsector en heb in het verleden te maken gehad met klanten die mijn antwoord op een technische vraag niet serieus namen. Bij navraag aan een mannelijke collega bleken onze antwoorden identiek. Ik heb me dus voor mijn gevoel moeten bewijzen, maar achteraf gezien geef dit uiteraard wel een heel goed gevoel!” Uiteindelijk komt het er volgens Rongen op neer dat vrouwen zich vakkundig en zelfverzekerd op moeten stellen. “Het is in het begin misschien lastig en moet je jezelf ‘bewijzen’, maar als dit lukt gaat het uiteindelijk vanzelf.” Ook Rongen gelooft niet in het glazen plafond. “Het is inderdaad nog zo dat er meer mannen aan de top staan dan vrouwen. En dat is jammer, want vrouwen hebben op bepaalde (bestuurs)zaken een hele andere kijk dan mannen. Dat dit werkt is te zien in Noorwegen, waar zelfs een wettelijke regeling vastgelegd is waarbij een bepaald percentage vrouw aan de top moet zitten. Als vrouwen er echt voor gaan en hun onzekerheid uit de weg gaan, dan kunnen ze er echt komen, aan de TOP!”

Pauline Volkert, OYA-Center DownTalent

“Zowel mannen als vrouwen maken bewuste keuzes om hun ambities waar te maken. Deze keuzes hebben voor beide partijen consequenties. Vaak doelt men op de zorgtaken die de vrouw er nog eens bij krijgt naast haar werk, terwijl de man dit net zo goed op zijn manier kan ervaren. Verder wordt over vrouwen gesteld dat ze zich bescheiden opstellen en dat mannen ‘haantjes’ zijn. Mijn ervaring is dat het zichtbaar maken van je kwaliteiten en je onderscheidend vermogen verder gaat dan het Man-Vrouw thema; echt authentiek ondernemerschap heeft meer met persoonlijkheidseigenschappen te maken. We noemen dat ook wel branding, terwijl het niet meer is dan uitdragen wie jij van binnen bent, namelijk je diepere drijfveren, je ambities en wat jij de wereld te bieden hebt.” Volkert gelooft best dat er vrouwen zijn die het glazen plafond ervaren, maar haar eigen ervaring is het tegenovergestelde. “Door mijn passie voor mijn werk creëer ik een netwerk van mensen om me heen die net zo bezield zijn over hun eigen vak. Dit zijn mensen met aanvullende kwaliteiten waardoor je elkaar optilt naar grotere hoogten. Je versterkt elkaar. Mijn ervaring is dat het om kwaliteiten gaat die nodig zijn om het gezamenlijk doel te behalen. Tot nu toe ben ik nog geen plafond tegen gekomen.”

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by