Tips voor een goed HRM-beleid

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2014

Tips voor een goed HRM-beleid

De crisis en de recessie hebben vele ondernemers al een lange tijd in de greep. Dit heeft ook zo de nodige weerslag op het personeelsbeleid van veel bedrijven. De algemene tendens is bezuinigen en mensen laten gaan, maar dat zal na een positief kortetermijneffect op de loonlijst uiteindelijk een achterstand opleveren. Noord-Limburg Business zette een aantal tips op een rij voor een gezond HRM-beleid.

Denk lange termijn

Wanneer de crisis heeft, gaat dat al snel gepaard met veel negativisme. Mensen zien het niet meer zitten, wat nog verder wordt versterkt als nieuwsberichten in de media hierop inhaken. In feite wordt daarmee een neerwaartse spiraal gecreëerd die lastig te doorbreken is. Als gevolg van het negativisme en de dalende omzet hebben ondernemers de neiging om uit emotie te gaan handelen en naar de kosten te gaan kijken. Een van de grotere kostenposten zijn die van personeel en daar vallen nu de klappen.

Nu is dit begrijpelijk, en in zekere zin ook logisch, zeker bij een bedrijf waarbij het water tot aan de lippen staat. Maar toch is ook in tijden van crisis het behouden van een langetermijnvisie essentieel. Met de hoge werkeloosheid lijkt het aantal medewerkers voor nu nog voor het oprapen, maar zodra de grote groep babyboomers de arbeidsmarkt zal verlaten, ontstaan er een enorme terugloop van het werknemerspotentieel. Sommige bedrijfstakken kunnen het tekort opvullen door arbeidskrachten uit het Oostblok of Azië te halen of besluiten daar bedrijfsdiensten te outsourcen, maar ook de opbloeiende economieën in deze contreien zullen tegen die tijd arbeidskrachten nodig hebben en een concurrent op de arbeidsmarkt worden.

Het ontslaan van personeel is dus voor de continuïteit van een bedrijf niet bevorderlijk. Beter is het om te kijken of er met behulp van subsidies investeringen kunnen worden gedaan of innovaties kunnen worden gestimuleerd om de concurrentiepositie te verstevigen. Juist wanneer de economie weer aantrekt, heb je mensen nodig die weten hoe je je versterkte positie kan gaan inzetten. Hetzelfde geldt voor personeel dat op natuurlijke wijze afvloeit en uiteindelijk zal moeten worden vervangen. Door in kaart te brengen wat de personele ontwikkelingen in de komende jaren zullen zijn, kan je hierop anticiperen door opvolgers aan te wijzen en hen te trainen zodat zij het werk te zijner tijd zonder al teveel problemen over kunnen nemen.

Blijf positief

Je kunt wel blijven lachen maar als je lichaamstaal een ander signaal geeft, hebben je werknemers al snel door dat er iets aan de hand is. Met name de beste medewerkers zullen, zodra ze het idee krijgen dat je er zelf geen heil meer inziet, elders hun geluk gaan zoeken. Dat veroorzaakt een aderlating in je Human Capital, waardoor je nog verder van huis zult zijn. Wees daarom open en eerlijk, maar houd daarbij wel vertrouwen in de toekomst. Als je dit weet uit te stralen naar zowel je klanten als je personeel voorkom je dat beide groepen weglopen.

Investeer in je personeel

Zoals eerder aangegeven, is het niet raadzaam om uit kostenbesparing je personeelsbestand uit te dunnen. In plaats daarvan kan je beter je Human Capital optimaliseren door bijvoorbeeld te kijken welke onontdekte talenten en competenties je medewerkers bezitten. Deze kan je door middel van een persoonlijk ontwikkelingsplan tot bloei te laten komen. Door functies en takenpakketten aan hierop aan te passen, zal de productiviteit toenemen en kan het zelfs de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten stimuleren. Het kan ook lonen om te investeren in opleiding en training voor toekomstige bedrijfsactiviteiten, of om te onderzoeken of er met andere bedrijven kan worden samengewerkt. Door middel van het tijdelijk uitlenen van personeel kan een werknemer bijvoorbeeld nieuwe expertise en ervaring opdoen en een nieuwe uitdaging krijgen. Ook gezamenlijk geïnitieerde scholing of training biedt je medewerkers de kans zich verder te ontwikkelen.

Hetzelfde geldt voor procesverbeteringen binnen de bedrijfsvoering. Werknemers die zich dagelijks op de werkvloer begeven, weten vaak precies waar de knelpunten van een bedrijf zitten en met welke procesverbeteringen dit kan worden opgelost. In het gunstigste geval zullen procesverliezen dalen en de marges groter

worden. Ook zullen werknemers wiens resultaten en ideeën gestimuleerd blijven, met nieuwe ideeën blijven komen waardoor een cultuur van continue verbeteringen kan ontstaan.

Goed gesprek

Vergeet het functioneringsgesprek niet

Het mag duidelijk zijn dat een goed functionerend personeelsbestand een belangrijke factor voor een onderneming is. Daarom is het naast het openstaan voor nieuwe ideeën en het bieden van mogelijkheden voor verder ontwikkeling ook belangrijk dat een ondernemer genoeg aandacht besteedt aan zijn medewerkers. Een van de aandachtspunten is een goed functioneringsgesprek. Een leidinggevende kan een positieve bijdrage leveren aan de punten van ontwikkeling bij een medewerker. Een duidelijk stappenplan maakt vervolgens duidelijk wat daarbij van beide kanten wordt verwacht.

65-plus

Houd de 65-plusser in het achterhoofd.

Over het algemeen is bij medewerkers die besluiten na hun pensioen door te werken, de betrokkenheid bij de organisatie een belangrijke beweegreden. Uit onderzoek van HRM-specialist Effectory onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland is gebleken dat bijna 56 procent van de 65-plussers zowel bevlogen als betrokken is. Ter vergelijking: de leeftijdsgroep 25-34 jarigen scoorde hierop 31 procent, terwijl het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen 38 procent is. Ouderen die graag bezig blijven en zich nuttig willen maken, hebben volop ervaring en zijn gedreven om hun kennis in te zetten. Door hen de ruimte te geven om jongeren op weg te helpen in hun carrière, wordt hun plek in de organisatie extra gerechtvaardigd.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by