ICT forum

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2005

ICT en bedrijfsautomatisering:

Zorg dat u de weg niet kwijt raakt!

De wereld van de ICT en bedrijfsautomatisering is voor menig ondernemer steeds onoverzichtelijker geworden. Hij ziet door de bomen het bos niet meer, met alle mogelijk kwalijke gevolgen voor de bedrijfsvoering. Noord Limburg Business vroeg daarom enkele automatiseerders hun mening over verschillende stellingen. Hun antwoorden kunnen ondernemers helpen de weg in ICT land terug te vinden.

Hieronder vindt u tien stellingen op het gebied van ICT en bedrijfsautomatisering. Verschillende deskundigen geven hun mening: Anton Loeffen van automatiseerder Petto uit Mill, Ton Bongers van de Stepco Group, dienstverlener op het gebied van facilitaire en infrastructurele ICT services. Doe er uw voordeel mee!

1) Hardware weegt te zwaar in de aankoopbeslissing van een ICT-systeem door MKB’ers.

Loeffen:

Zodra de offerte binnen is, blijkt vaak dat met name bij kantoorautomatisering de benodigdheden (hardware, software en supplies) het meeste kosten. Bovendien blijken veel zogenaamde automatiseringsbedrijven in het geheel niet geïnteresseerd in het bedrijfsproces van de klant, maar enkel in de omloopsnelheid van de verkoop van hun producten. Kostenbewust als de MKB-ondernemer is, wordt zijn aandacht dan automatisch verlegd naar de prijs.

In de offerte zou een duidelijke scheiding aangebracht moeten zijn tussen op te leveren functionaliteit en de bijbehorende hardware, software en supplies. Wie de spullen levert zou voor de klant en zijn onafhankelijke ICT-bedrijf niet interessant moeten zijn. Als het maar volgens de opgegeven specificatie gebeurt.

Bongers:

De TCO (total cost of ownership) - een definitie voor de jaarlijkse kosten aangaande aanschaf en instandhouding van ICT - is een veelvoud van de éénmalige aanschafkosten van hardware. De professionele MKB’er stuurt dan ook normaliter op indirecte kosten.

2) Iedere nieuwe hype in techniekland biedt kansen, ook voor MKB’ers.

Loeffen:

Een MKB-ondernemer weet meestal wel wat hij wil realiseren en ook nog wel hoe. Wat automatisering hierin kan betekenen en wat daarvoor nodig is, vindt de ondernemer echter moeilijk. Zijn ICT-bedrijf zou dit voor hem moeten vertalen in een soort leiddraad voor automatisering. Dient er zich een nieuwe hype aan, houd die tegen de leiddraad van automatisering aan. Kan de hype een bijdrage leveren, dan is dat mooi. Zo niet, dan geen actie. Zo kan de MKB-ondernemer zich concentreren op zijn bedrijfsdoelstellingen zonder dat hij kansen laat liggen om zaken te versnellen of te verbeteren.

Bongers:

Dat mag wel zo zijn, maar de professionele MKB’er focust op kernactiviteiten en profileert zich niet als trendsetter. Wel zal de professionele MKB’er ontwikkelingen volgen en er tijdig op inspringen.

3) Techniek is algemeen beschikbaar en techniek an sich biedt dan ook nooit een onderscheidend voordeel.

Bongers:

Op de juiste plaats en op de juiste tijd kan de beschikbare techniek wel degelijk concurrentievoordeel opleveren!

Loeffen:

Inderdaad. Techniek is nooit meer dan een hulpmiddel ter realisatie van een hoger doel. Het onderscheidende voordeel zit in de toepassing van de techniek. Hoe beter de toepassing is afgestemd op de specifieke eigenschappen van de onderneming, hoe groter het voordeel.

4) Neefjes met verstand van computers verpesten de MKB-markt ten koste van professionele automatiseerders.

Bongers:

In de hype (rondom de millenniumwissel) had Nederland bijna 16 miljoen systeembeheerders. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat “amateuristische activiteiten” de ondernemer slechts zeer beperkte financiële voordelen zouden kunnen opleveren. Vanwege de strategische positie van ICT-middelen zal men risicomijdend redeneren en uiteindelijk toch terugvallen op professionele automatiseerders.

Loeffen:

Dat is alleen zo bij ondernemers die nog steeds denken dat automatisering om computers en techniek gaat in plaats van zijn bedrijfsproces en mensen.

5) In het MKB wordt ICT terecht als kostenpost gezien.

Loeffen:

In veel gevallen terecht omdat veel automatiseringsbedrijven niet de toegevoegde waarde leveren die een ondernemer mag verwachten. Als je als automatiseringsbedrijf niet kunt aantonen dat je een bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen van je klant, dan wordt de prijs automatisch het enige punt waar de ondernemer je nog op kan vergelijken.

Bongers:

Dat klopt gedeeltelijk. Maar de rekening van een accountant, fiscalist of advocaat is ook een kostenpost. Afhankelijk van de “visie” heiligt het doel de middelen en kunnen de diensten bijdragen tot een betere marktpositie.

6) Een kind moet de was kunnen doen; als de techniek te complex is, dan vergeet het maar in MKB-land.

Bongers:

De “frontoffice” moet begrijpbaar zijn en begrijpbaar blijven; dat neemt niet weg dat de “achterkant” van de (ICT)-oplossing steeds complexer wordt.Loeffen:

Het is de taak van de automatiseerder om de techniek bruikbaar en toegankelijk te maken voor de klant. Als je dat niet lukt dan denk ik dat het heel verstandig is van de MKB-ondernemer om het niet toe te passen.

7) MKB’ers benutten maar 10% van de mogelijkheden van hun ICT-systeem.

Loeffen:

Dat lijkt me wat weinig, maar de mogelijkheden worden zeker niet ten volle benut. Neem iets eenvoudigs als MS Office. Een groot deel van de MKB-bedrijven maakt geen gebruik van standaard-sjablonen, zoekmogelijkheden of de integratie tussen Outlook, Word en Excel. Ook hier zie ik een rol van de automatiseerder. Het implementeren van Office gaat verder dan het installeren en configureren er van. Het gaat er juist om de MKB-ondernemer duidelijk te maken welke winst er te behalen is als er tijdens de implementatie ook tijd besteed wordt aan sjablonen, documentstructuur en dergelijke.

Bongers:

Als deze stelling waar is, dan zegt dat meer over de automatiseerder dan over de MKB’er!

8) ICT is iets om er bij te doen voor de ondernemer, en dat kan zo blijven, wanneer je een professionele automatiseerder in de arm neemt.

Bongers:

De ondernemer spreekt vaak in termen van MIJN bank, MIJN accountant of MIJN advocaat. Ik zou het een positieve ontwikkeling vinden als de ondernemer ook sprak van MIJN automatiseerder.

Loeffen:

Ja! De taak van de automatiseerder is de onderneming te voorzien van die hulpmiddelen die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. Daarbij zorgt hij ervoor dat beschikbaarheid, betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van hulpmiddelen en informatie gegarandeerd is. Pas dan is er sprake van een professionele automatiseerder die ervoor zorgt dat de ondernemer zich met zijn onderneming kan bezighouden.

9) Wat vindt u van het aanbod van verschillende hard- en software ? Is het overzicht nog wel te behouden ?

Loeffen:

Ik kan me voorstellen dat de MKB-ondernemer soms door de bomen het bos niet meer ziet met al die vaktermen en nieuwe technieken. Daarom, MKB-ondernemers, concentreer u op wat u wilt bereiken. Uw ICT bedrijf dient uw wensen te vertalen in concrete oplossingen. En concrete oplossingen zijn nooit spullen! Wees gerust duidelijk. Zeg bijvoorbeeld: “Al mijn medewerkers moeten op elke werkplek in mijn bedrijf kunnen inloggen en dan kunnen ze werken met hun eigen programma’s en bestanden.”

Bongers:

Door de invloed en transparantheid van internet is het aanbod de afgelopen jaren sterk gereduceerd en kijken de fabrikanten steeds vaker in elkaars keuken. Als op één branche de term globalisering van toepassing is, dan is dat wel voor de ICT-branche.

10) Kunt u een concreet voorbeeld noemen van een behoefte die bij ondernemingen bestaat op ICT-gebied, maar die men niet kan vervullen ? Hoe zou dat kunnen / wat is daar voor nodig ?

Bongers:

Beeld, spraak en data zullen steeds meer geïntegreerd worden (via één protocol) dat veel voordelen met zich meebrengt (zoals individueler aanbod en flexibiliteit). De MKB’er zal hier bij toekomstige investeringen rekening mee moeten houden,.anders wordt er in de komende jaren veel gedesinvesteerd. Desinvesteringen kunnen vervolgens de economische groei beperken en onze concurrentiepositie wederom bedreigen!

Loeffen:

Eigenlijk zouden ondernemers het liefste zien dat hun automatisering net zo eenvoudig was als het water uit de kraan. Hoe het technisch allemaal werkt is niet van belang. Je betaalt enkel voor wat je daadwerkelijk gebruikt. Deze ontwikkeling is al enige tijd aan de gang. Denk bijvoorbeeld aan bankieren. Dit kun je thuis, op de zaak en op vakantie. Stel je voor: Alle applicaties en informatie voor de MKB-ondernemer wereldwijd beschikbaar via internet. Dit alles specifiek per klant en veiliger dan de ondernemer het zelf ooit kan realiseren. Met “Uitkomst” heeft Petto een oplossing voor de MKB-ondernemer die dit alles mogelijk maakt.

NOORD LIMBURG BUSINESS

ICT-FORUM

Armani kleding op maat

armani collezioni

armani jeans

boss

ice jeans

john milller

façonnable

sand

Leonardo Mode voor mannen

Klaasstraat 34-a, Venlo

tel: 077-354444

Hieronder vindt u tien stellingen op het gebied van ICT en bedrijfsautomatisering. Verschillende deskundigen geven hun mening: Anton Loeffen van automatiseerder Petto uit Mill, Ton Bongers van de Stepco Group, dienstverlener op het gebied van facilitaire en infrastructurele ICT services. Doe er uw voordeel mee!

1) Hardware weegt te zwaar in de aankoopbeslissing van een ICT-systeem door MKB’ers.

Loeffen:

Zodra de offerte binnen is, blijkt vaak dat met name bij kantoorautomatisering de benodigdheden (hardware, software en supplies) het meeste kosten. Bovendien blijken veel zogenaamde automatiseringsbedrijven in het geheel niet geïnteresseerd in het bedrijfsproces van de klant, maar enkel in de omloopsnelheid van de verkoop van hun producten. Kostenbewust als de MKB-ondernemer is, wordt zijn aandacht dan automatisch verlegd naar de prijs.

In de offerte zou een duidelijke scheiding aangebracht moeten zijn tussen op te leveren functionaliteit en de bijbehorende hardware, software en supplies. Wie de spullen levert zou voor de klant en zijn onafhankelijke ICT-bedrijf niet interessant moeten zijn. Als het maar volgens de opgegeven specificatie gebeurt.

Bongers:

De TCO (total cost of ownership) - een definitie voor de jaarlijkse kosten aangaande aanschaf en instandhouding van ICT - is een veelvoud van de éénmalige aanschafkosten van hardware. De professionele MKB’er stuurt dan ook normaliter op indirecte kosten.

2) Iedere nieuwe hype in techniekland biedt kansen, ook voor MKB’ers.

Loeffen:

Een MKB-ondernemer weet meestal wel wat hij wil realiseren en ook nog wel hoe. Wat automatisering hierin kan betekenen en wat daarvoor nodig is, vindt de ondernemer echter moeilijk. Zijn ICT-bedrijf zou dit voor hem moeten vertalen in een soort leiddraad voor automatisering. Dient er zich een nieuwe hype aan, houd die tegen de leiddraad van automatisering aan. Kan de hype een bijdrage leveren, dan is dat mooi. Zo niet, dan geen actie. Zo kan de MKB-ondernemer zich concentreren op zijn bedrijfsdoelstellingen zonder dat hij kansen laat liggen om zaken te versnellen of te verbeteren.

Bongers:

Dat mag wel zo zijn, maar de professionele MKB’er focust op kernactiviteiten en profileert zich niet als trendsetter. Wel zal de professionele MKB’er ontwikkelingen volgen en er tijdig op inspringen.

3) Techniek is algemeen beschikbaar en techniek an sich biedt dan ook nooit een onderscheidend voordeel.

Bongers:

Op de juiste plaats en op de juiste tijd kan de beschikbare techniek wel degelijk concurrentievoordeel opleveren!

Loeffen:

Inderdaad. Techniek is nooit meer dan een hulpmiddel ter realisatie van een hoger doel. Het onderscheidende voordeel zit in de toepassing van de techniek. Hoe beter de toepassing is afgestemd op de specifieke eigenschappen van de onderneming, hoe groter het voordeel.

4) Neefjes met verstand van computers verpesten de MKB-markt ten koste van professionele automatiseerders.

Bongers:

In de hype (rondom de millenniumwissel) had Nederland bijna 16 miljoen systeembeheerders. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat “amateuristische activiteiten” de ondernemer slechts zeer beperkte financiële voordelen zouden kunnen opleveren. Vanwege de strategische positie van ICT-middelen zal men risicomijdend redeneren en uiteindelijk toch terugvallen op professionele automatiseerders.

Loeffen:

Dat is alleen zo bij ondernemers die nog steeds denken dat automatisering om computers en techniek gaat in plaats van zijn bedrijfsproces en mensen.

5) In het MKB wordt ICT terecht als kostenpost gezien.

Loeffen:

In veel gevallen terecht omdat veel automatiseringsbedrijven niet de toegevoegde waarde leveren die een ondernemer mag verwachten. Als je als automatiseringsbedrijf niet kunt aantonen dat je een bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen van je klant, dan wordt de prijs automatisch het enige punt waar de ondernemer je nog op kan vergelijken.

Bongers:

Dat klopt gedeeltelijk. Maar de rekening van een accountant, fiscalist of advocaat is ook een kostenpost. Afhankelijk van de “visie” heiligt het doel de middelen en kunnen de diensten bijdragen tot een betere marktpositie.

6) Een kind moet de was kunnen doen; als de techniek te complex is, dan vergeet het maar in MKB-land.

Bongers:

De “frontoffice” moet begrijpbaar zijn en begrijpbaar blijven; dat neemt niet weg dat de “achterkant” van de (ICT)-oplossing steeds complexer wordt.Loeffen:

Het is de taak van de automatiseerder om de techniek bruikbaar en toegankelijk te maken voor de klant. Als je dat niet lukt dan denk ik dat het heel verstandig is van de MKB-ondernemer om het niet toe te passen.

7) MKB’ers benutten maar 10% van de mogelijkheden van hun ICT-systeem.

Loeffen:

Dat lijkt me wat weinig, maar de mogelijkheden worden zeker niet ten volle benut. Neem iets eenvoudigs als MS Office. Een groot deel van de MKB-bedrijven maakt geen gebruik van standaard-sjablonen, zoekmogelijkheden of de integratie tussen Outlook, Word en Excel. Ook hier zie ik een rol van de automatiseerder. Het implementeren van Office gaat verder dan het installeren en configureren er van. Het gaat er juist om de MKB-ondernemer duidelijk te maken welke winst er te behalen is als er tijdens de implementatie ook tijd besteed wordt aan sjablonen, documentstructuur en dergelijke.

Bongers:

Als deze stelling waar is, dan zegt dat meer over de automatiseerder dan over de MKB’er!

8) ICT is iets om er bij te doen voor de ondernemer, en dat kan zo blijven, wanneer je een professionele automatiseerder in de arm neemt.

Bongers:

De ondernemer spreekt vaak in termen van MIJN bank, MIJN accountant of MIJN advocaat. Ik zou het een positieve ontwikkeling vinden als de ondernemer ook sprak van MIJN automatiseerder.

Loeffen:

Ja! De taak van de automatiseerder is de onderneming te voorzien van die hulpmiddelen die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. Daarbij zorgt hij ervoor dat beschikbaarheid, betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van hulpmiddelen en informatie gegarandeerd is. Pas dan is er sprake van een professionele automatiseerder die ervoor zorgt dat de ondernemer zich met zijn onderneming kan bezighouden.

9) Wat vindt u van het aanbod van verschillende hard- en software ? Is het overzicht nog wel te behouden ?

Loeffen:

Ik kan me voorstellen dat de MKB-ondernemer soms door de bomen het bos niet meer ziet met al die vaktermen en nieuwe technieken. Daarom, MKB-ondernemers, concentreer u op wat u wilt bereiken. Uw ICT bedrijf dient uw wensen te vertalen in concrete oplossingen. En concrete oplossingen zijn nooit spullen! Wees gerust duidelijk. Zeg bijvoorbeeld: “Al mijn medewerkers moeten op elke werkplek in mijn bedrijf kunnen inloggen en dan kunnen ze werken met hun eigen programma’s en bestanden.”

Bongers:

Door de invloed en transparantheid van internet is het aanbod de afgelopen jaren sterk gereduceerd en kijken de fabrikanten steeds vaker in elkaars keuken. Als op één branche de term globalisering van toepassing is, dan is dat wel voor de ICT-branche.

10) Kunt u een concreet voorbeeld noemen van een behoefte die bij ondernemingen bestaat op ICT-gebied, maar die men niet kan vervullen ? Hoe zou dat kunnen / wat is daar voor nodig ?

Bongers:

Beeld, spraak en data zullen steeds meer geïntegreerd worden (via één protocol) dat veel voordelen met zich meebrengt (zoals individueler aanbod en flexibiliteit). De MKB’er zal hier bij toekomstige investeringen rekening mee moeten houden,.anders wordt er in de komende jaren veel gedesinvesteerd. Desinvesteringen kunnen vervolgens de economische groei beperken en onze concurrentiepositie wederom bedreigen!

Loeffen:

Eigenlijk zouden ondernemers het liefste zien dat hun automatisering net zo eenvoudig was als het water uit de kraan. Hoe het technisch allemaal werkt is niet van belang. Je betaalt enkel voor wat je daadwerkelijk gebruikt. Deze ontwikkeling is al enige tijd aan de gang. Denk bijvoorbeeld aan bankieren. Dit kun je thuis, op de zaak en op vakantie. Stel je voor: Alle applicaties en informatie voor de MKB-ondernemer wereldwijd beschikbaar via internet. Dit alles specifiek per klant en veiliger dan de ondernemer het zelf ooit kan realiseren. Met “Uitkomst” heeft Petto een oplossing voor de MKB-ondernemer die dit alles mogelijk maakt.

NOORD LIMBURG BUSINESS

ICT-FORUM

De wereld van ICT is ingrijpend veranderd ten opzichte van 50 jaar geleden.

Voor ondernemers is de ICT-wereld vaak een doolhof.

ICT blijft een zaak die in handen van professionals moet liggen.

Uw adres voor tapijtreiniging, burostoelen reinigen maar ook voor onderhoud aan harde vloeren zoals linoleum, siergrind(strisso)

of natuursteen.

Voordelen:

• Uitruimen van kantoor niet nodig

• Droog in 1 uur

• Snel en professioneel

• Geen snellere hervervuiling

Ook na werktijd of op zaterdag geen probleem.

Vraag vrijblijvend een offerte of een proefreiniging.

In het najaar van 2005 verschijnt er in samenspraak met de nodige instanties een unieke uitgave over de Gemeente Venray en haar ondernemers.

In deze speciale uitgave, staan tal van interessante artikelen over de ontstaansgeschiedenis van deze gemeente, de economie, het toerisme, bestemmingsplannen en infrastructuur, maar bovenal het bedrijfsleven van Venray. De redactie informeert over de lokale situatie en helpt een positief beeld van het Venrayse bedrijfsleven te creëren. Een echt bewaarnummer dus!

Deze unieke uitgave zal worden verspreid onder ondernemers en managers van bedrijven in de Noord en Midden Limburg!

Waarom is deze Venray Business Special voor u zo

interessant?

Voor bedrijven die in Venray opereren is dit een unieke kans om zich te profileren door middel van een bedrijfsreportage, samengesteld door u, met behulp van vakkundige redacteuren. U bereikt vele ondernemers en managers in de Noord en Midden Limburg. Een uitgave als deze staat het eerstvolgende jaar niet op de planning

Na plaatsing bent u vrij om de tekst voor eigen gebruik te benutten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ruben Jansen ( 024 3734467 ) ruben@vanmunstermedia.nl

René Janssen ( 024 3738055 ) rene@vanmunstermedia.nl

Michael van Munster

uitgever Noord Limburg Business

BUSINESS SPECIAL

VENRAY

Zakenmagazine voor ondernemers en bestuurders in de regio Noord Limburg

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by