Regelmatig maak ik het mee dat ondernemers, sales(managers) en accountmanagers geen tijd vrij maken om te netwerken. Het kost (te) veel tijd, levert te weinig op en ze vinden het niet leuk om in een zaal terecht te komen met allemaal onbekende (vaak) mannen in pak.
Ik ben ook zo iemand...ik ga dan ook vrijwel nooit naar 'grote' netwerkbijeenkomsten om mensen te leren kennen. Het kost je vaak toch enkele uren van je tijd en als je mazzel hebt dan leer je een of twee mogelijk interessante nieuwe mensen kennen.
Toch vinden mensen mij een netwerker.....
Simpel, netwerken is niet alleen je gezicht tonen maar vooral actief verbindingen leggen binnen je netwerk. Door elkaar te helpen versterk je elkaars netwerk en ontstaan naar beide kanten nieuwe kansen. Dit doe ik door naar kleinschalige netwerkbijeenkomsten te gaan (zoals ProLimburg en de autotestdagen van Noord-Limburg Business) waarbij ikzelf zoveel mogelijk een relatie als introducee meeneem. De relatie vindt het leuk dat hij op een gestructureerde manier nieuwe mensen leert kennen en voor de leden is het interessant dat er iedere keer nieuwe ondernemers aan tafel zitten....zo groeit je netwerk.
Een vervolgafspraak is dan ook een nadere kennismaking...want het is bijna onmogelijk om tijdens je pitch van circa 2 minuten duidelijk te maken wat je allemaal doet....maar tijdens een kopje koffie in het hart van een bedrijf vorm je pas echt een beeld en kun je kijken of jij, of iemand binnen je netwerk, iets voor de organisatie kan betekenen.
Wat relaties ook echt waarderen is het concept 'Netwerk Aan Tafel' dat we samen met Acaleph doen. Op een informele manier, gedurende het koken van een 4-gangen gerecht, ontstaan leuke gesprekken en worden ideeën vaak aan tafel al ingevuld doordat iedereen zijn netwerk open stelt.
Netwerken heeft voor mij dus zeker prioriteit om nieuwe contacten op te doen maar dan wel op een gestructureerde manier dat bewezen rendement oplevert. Benieuwd hoe dit is? Ik nodig je graag uit om een keer met me mee te gaan!
Ik ben benieuwd naar je mening hierover. Reageren kan via:
Email: chris@ivengi.com
Twitter: @chrisherben