Internet dat waait wel over...
De online wereld wordt steeds belangrijker als kanaal naast de traditionele kanalen. Ook in Limburg kampen bedrijven met het veranderende klimaat, de teruglopende omzetten zijn niet alleen te danken aan de crisis. Het heeft ook te maken met een veranderende consument. De weg die een klant volgt (customer journey) om uiteindelijk een product of dienst aan te schaffen is totaal anders dan 10 jaar geleden. In een notendop: Op dit moment vindt de orientatie plaats op internet, daarnaast als er een beslissing is genomen dan worden vaak online reviews geraadpleegd om vervolgens online/offline het product of dienst aan te kopen. We herkennen dit allemaal uit de privé-situatie, zonder dat we er erg in hebben doen we er aan mee.
Traditionele bedrijven vinden het dan ook erg moeilijk om zich aan te passen aan het huidige gedrag van consumenten. Ze wachten af, steken de kop in het zand en denken soms. ‘Internet dat waait wel over…’ Dat is helaas niet meer het geval, internet is een blijver. Traditionele bedrijven zullen het moeten inzien en internet gaan gebruiken als extra kanaal om hun klant te benaderen.
Crossmediale bedrijven, dat is de toekomst die nu al aan de gang is. Crossmediaal betekent dat er via meerdere kanalen gecommuniceerd wordt met je klant. De fysieke lokatie, social media, website, webwinkel, online marketing, nieuwsbrieven etc. etc. Allemaal ‘nieuwe’ manieren om met je klant te communiceren. Bekijk dan ook goed welke kanalen passen binnen de organisatie structuur en je klant, ga hiermee aan de slag. De traditionele fysieke locaties zullen ook niet verdwijnen, maar een andere functie krijgen. Coolblue een grote online speler in Nederland opent ook niet voor niets winkels in de grote steden.
'Er is geen capaciteit, kennis of budget voor' zijn reacties die ik vaak tegenkom. Dit terwijl het met de juiste begeleiding en een beetje training door iedere medewerker uit te voeren is. Alle kanalen en uitgaven zijn ook direct meetbaar en je kunt direct herleiden hoeveel je euro waard is. Dit is in de fysieke wereld vaak erg lastig. Je kunt daarom veel beter sturen op de online kanalen.
Bedrijven die vast blijven zitten aan het traditionele werkwijze zullen steeds verder terug vallen en helaas hun deuren moeten sluiten. Het is nog niet te laat om je aan te passen aan het huidige digitale tijdperk, maar wacht niet te lang...
Eugene Crijns
www.theconversionhouse.com
Nobelweg 17
6101 XB Echt
Tel: 0475 - 20 20 30