Nieuws

15-04-2019 12:51

Rail Terminals Cabooter: hefboomwerking voor de regio

De Cabooter Group in Venlo is met drie rail terminals en nog twee op komst een belangrijke spin in de web binnen de Limburgse logistiek. In Blerick is een Intermodale Railterminal voor container vervoer en een rail terminal voor het vervoer van single wagons. In Kaldenkirchen, net over de grens met Venlo een railterminal gericht op continentaal vervoer. In Venlo komt daar de terminal op Trade Port Noord nog bij en in Kaldenkirchen wordt de eerste volledig elektrische rail terminal ter wereld ontwikkeld samen met een partner, Cargo Beamer uit Leipzig in Duitsland.

In 2014 was de Cabooter Group goed voor de afwikkeling van zo’n 20 treinen per week, gericht op het verkeer van en naar Noord Italië. In 2018 werden er zo’n 60 treinen per week afgehandeld en ook nog eens zo’n 10.000 wagons. Uitgaande van zo’n 37 eenheden per trein komt dat neer op 111.000 eenheden. Deze eenheden zijn door allerlei Limburgse bedrijven vervoerd, bewerkt, op- of overgeslagen. Maar denk daarbij ook aan de fiscale vertegenwoordiging en andere douane-afhandelingthema’s. Daar profiteert een hele regio van. Zo hebben de railterminals een hefboomwerking voor de gehele regio. Maar niet alleen de logistieke industrie profiteert. Ook de maakindustrie en  de agrarische/ freshfood industrie zijn sectoren die zich beter, sneller en effectiever kunnen ontplooien als daar een fantastische logistiek achter staat.

Spitsmijdingen en Milieu
Dat betekent ook: 111.000 minder vrachtwagens op de vaderlandse autosnelwegen. En dat draagt bij aan klimaatdoelstellingen, de modal shift en natuurlijk reduceert het de ergernis bij iedereen die wel eens in de file heeft gestaan. Dit is overigens exclusief het unit cargoverkeer en exclusief hetgeen er net over de grens wordt afgehandeld.

Rotterdam -Venlo verkeer groeit sterk
Tussen de Cabooter terminals en de ECT/TCT terminals bestaat inmiddels een uitstekende samenwerking. Hierdoor is er meer focus ontstaan op Rotterdam. APMII Terminals op de Tweede Maasvlakte kondigde vorig jaar een nieuw project aan in samen werking met de regio, via de Cabooter Terminals. Dat project brengt nog eens twaalf treinen per week naar Noord-Limburg. Dit project is zo succesvol, dat de verwachting is dat dit in 2019 gaat uitgroeien naar zestien treinen per week. Vanuit Noord Limburg zijn er nu dagelijkse treinverbindingen met Rotterdam, Noord Italië, Roemenië, Scandinavië, Turkije en Baku Azerbeidzjan. Dit maakt Noord- Limburg tot een steeds belangrijkere internationale hub in het achterland van de haven Amsterdam, Rotterdam, Moerdijk, Antwerpen en Zeebrugge.

Stip op de horizon… China
Met de ontwikkeling van nog eens twee railterminal-activiteiten zal het aantal af te handelen eenheden met gemak baar 600.000 kunnen groeien, wat in vaktermen dan neerkomt op zo’n 1.200.000 TEU. Dat betekent dat alle Limburgse bedrijven de komende jaren nog door kunnen groeien, en de regio in zijn geheel zich verder kan ontwikkelen. De positie van Noord Limburg is uniek en een belangrijke verbinding tussen zeehavens en het achterland, grenzend aan het grootste industrie gebied van Europa; het Roergebied. Nieuwe trein verbindingen zijn in ontwikkeling of rijden al als test-trein. Venlo is op die manier al rechtstreeks aangebonden met China. Via de bestaande Noordelijke en Zuidelijke zijde route. Maar ook via een nieuwe nog dieper zuidelijk liggende route via Baku in Azerbeidzjan.