Nieuws

03-03-2021 08:12

Studie: Marketing voor MKB in 2021 – Budgetten, Trends en toekomstige investeringen

Veel MKB’s hebben hun marketingbudgetten moeten aanpassen door de impacten van de pandemie en hebben ook hun prioriteiten voor marketing investeringen veranderd. Sortlist deed een studie over hoe eigenaren de verandering tegenover hun marketingstrategieën en -budgetten voor het jaar 2021 zien. Ontdek hier meer over marketing voor MKB in 2021 – budgetten, trends en toekomstige investeringen.

Sortlist heeft bijna 500 eigenaren en managers van midden- en kleinbedrijven in Nederland, Frankrijk, Spanje, België en Duitsland ondervraagd en dit zijn de belangrijkste bevindingen:
-Marketingbudgetten in heel Europa worden op verschillende manieren beïnvloed, waarbij ze aanzienlijk toenemen en afnemen
-De pandemie bepaalt nog steeds naar welke marketingmogelijkheden er veel vraag is
-Bedrijven zoeken naar innovatieve manieren om hun capaciteiten optimaal te benutten
-Nederland heeft het hoogste percentage MKB-bedrijven met een groeiend marketingbudget en het laagste percentage verlaagde investeringen van alle onderzochte landen.
-In Nederland willen MKB’s in sociale media, websites en email marketing investeren

Met de pandemie zijn sommige marketingkanalen onvermijdelijk gewordt en invloed op hun digitale strategie is een feit. Onze laatste studie heeft een groot impact op de marketingbudgetten bekendgemaakt.

Blijkt dat een op de vier bedrijfseigenaren (23,7 %) hun marketingbudgetten voor het jaar 2021 zullen toenemen en vooral in digitale communicatiekanalen zullen investeren. Digitale strategie, het maken van websites en sociale media zijn de top 3 meest gevraagde expertises zijn in 2021 in alle onderzochte landen. Het heeft zeker te maken met de pandemie en de onmogelijkheid om naar fysieke verkooppunten te gaan.

De landen waar het 2020 bbp het meest is afgenomen zijn ook de landen waar MKB’s de grootste bezuinigingen in hun marketingbudget.

Veel Europese MKB’s hebben een verhoogd marketingbudget tot hun beschikking. Een van de voorbeelden in de studie toont aan dat kleinere bedragen die goed geïnvesteerd worden ervoor zorgen MKB’s zich onderscheiden van de massa.

 
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by