Nieuws
Wat houdt de wachttijd bij een rechtsbijstandverzekering in?
Bij het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering kun je te maken krijgen met een wachttijd. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de gevolgen als je wel op korte termijn juridische hulp nodig hebt? Wij leggen je uit hoe de wachttijd werkt!
Wat betekent de wachttijd?
Als je een particuliere of zakelijke rechtsbijstandverzekering gaat vergelijken en afsluiten, dan zul je wachttijden tegenkomen. De wachttijd verwijst naar de periode die van start gaat na het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering. Tijdens deze periode kun je nog geen gebruik maken van de juridische hulp die de verzekering biedt.
Wat het idee achter de wachttijd is? Op deze manier willen verzekeraars voorkomen dat de verzekering wordt gebruikt voor geschillen die bij het afsluiten van de verzekering al waren voorgevallen of gebeurtenissen waarvan je als verzekerde al wist dat ze gingen gebeuren. De rechtsbijstandverzekering is namelijk uitsluitend bedoeld voor toekomstige en onvoorziene conflicten.
Wanneer is er sprake van een wachttijd?
De lengte van de wachttijd kan verschillen per verzekeraar. Dit is tegenwoordig meestal drie maanden, maar in sommige gevallen is het nog zes maanden, wat vroeger gebruikelijk was.
Als je na het afsluiten van de verzekering niet direct gebruik kunt maken van de juridische hulp - ongeacht de situatie - is er sprake van een wachttijd. Sluit je een verzekering zonder wachttijd af, betekent dat niet per definitie het omgekeerde. Ook zonder wachttijd zijn er voorwaarden gebonden aan het krijgen van juridische hulp. Dat ligt aan de dekking die je hebt én aan de voorwaarde dat het bijvoorbeeld geen conflict mag zijn wat al liep bij het afsluiten van je verzekering.
De wachttijd is per type dekking verschillend. Bij conflicten zoals arbeidsrechtelijke geschillen of huurkwesties kan de wachttijd enkele maanden zijn. Maar er zijn ook dekkingen die meteen beschikbaar zijn. En er zijn rechtsbijstandverzekeringen waar helemaal geen wachttijd aan de orde is. Dat is soms het geval bij het overstappen van een vergelijkbare verzekering bij een andere verzekeraar. Lees daarom altijd goed de polisvoorwaarden om te weten of en wanneer een wachttijd van toepassing is.
Wat als je hulp nodig hebt tijdens de wachttijd?
Tijdens de wachttijd van de rechtsbijstandverzekering voor je bedrijf kun je dus nog geen gebruik maken van juridische hulp die gedekt is. Wel zijn er verzekeraars, zoals DAS, ARAG en Interpolis, die de mogelijkheid bieden om tegen betaling gebruik te maken van juridische hulp van een expert. Dit is dan op aanvraag en hier betaal je eenmalig voor. Dit wordt rechtshulp on demand genoemd. Zo kun je direct juridisch advies of de passende ondersteuning krijgen zonder te wachten tot de wachttijd voorbij is. Dit kan in gevallen van urgentie, zoals een arbeidsconflict of een geschil met de verhuurder zeer nuttig zijn.
Stel dat je als werkgever een werknemer wilt ontslaan, maar er ontstaat een conflict. Uit boosheid en wraak richt hij of zij schade aan aan je bedrijfspand. Als dit arbeidscontract conflict ontstaat binnen drie maanden na het afsluiten van de zakelijke rechtsbijstandverzekering, dan wordt de juridische hulp niet gedekt. Juridische hulp on demand kan dan een goede uitkomst zijn. Heb je overigens een goede gebouwenverzekering, dan zijn de kosten van de schade die de werknemer aan het pand aanrichtte wel gedekt.
Er zijn overigens ook bij verzekeringen met een wachttijd bepaalde situaties uitgezonderd, waarbij de wachttijd vervalt. Dit kan ook weer verschillen per verzekeraar. Vergelijk dat dus goed voor het afsluiten van de verzekering, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.