Werkplekflexibilisering: No more nine to five?

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2018

70% VAN DE WERKNEMERS WERKT BUITEN KANTOOR

Generaties lang betekende een kantoorbaan werken op vaste tijden en een vaste plek. Jaar in, jaar uit. Vandaag de dag is de negen-tot-vijf-baan nadrukkelijk op zijn retour. Kantoren zijn onherkenbaar veranderd. Een eigen werkplek, compleet met foto van kids en hond, lijkt nog voor weinigen weggelegd. Ook directieleden moeten er soms aan geloven en kunnen op zoek naar een vrije flexplek. Maar niet alleen binnen het gebouw is flexibiliteit het credo. Ruim twee derde van de medewerkers is minimaal eens per week actief op een andere locatie dan het hoofdkantoor. Deze trend zet door. Wat zijn de gevolgen, waar zitten de valkuilen?

Om de status quo en het toekomstperspectief van werkplekflexibilisering in kaart te brengen, liet IWG (International Workplace Group) onderzoek doen onder ruim 18.000 senior managers uit 96 landen. IWG – moederbedrijf van onder meer Regus en Spaces – is internationaal actief op het gebied van flexibele werkconcepten.

WERELDWIJDE TREND
Uit het IWG-onderzoek blijkt dat ruim twee derde (70%) van de Nederlandse werknemers wekelijks op een andere locatie werkt dan het (hoofd)kantoor. 44% doet dit zelfs minimaal de helft van de week. Hiermee past ons land naadloos in de wereldwijde trend waarbij ook gemiddeld 70% van de werknemers wekelijks vanaf een andere plek werkt. 53% doet dat minstens de helft van de week. Wereldwijd werkt meer dan een op de tien mensen zelfs vijf keer per week buiten de hoofdvestiging.

MEER PLEZIER
Bevalt al deze flexibiliteit een beetje? Werkgevers zijn overwegend positief. Maar liefst 82% van de ondervraagden vindt dat hun werknemers productiever zijn als ze onderweg flexibel kunnen werken. Zelfs de creativiteit neemt toe. Het onderzoek laat zien dat ook werknemers over het algemeen positief staan tegenover flexwerken. Meer dan de helft van de ondervraagden (60%) ervaart meer werkplezier. “Zelf kunnen kiezen waar je werkt en op wat voor manier je werkt, bijvoorbeeld op een flexplek dichtbij huis of op een locatie waar meerdere mensen werken, betekent minder woon-werkverkeer en een betere work-lifebalance”, aldus Mark Dixon, oprichter en CEO van IWG in een toelichting bij de onderzoeksresultaten.

GROTE VERSCHUIVING
Voor werkgevers levert flexwerken nieuwe uitdagingen op. “Het is een grote verschuiving in de manier waarop tegen werk en werklocaties wordt aangekeken.” Veel bedrijven onderzoeken nu volgens Dixon wat dit concreet betekent voor het gebruik van hun kantoorgebouwen. Zij kunnen bijvoorbeeld kiezen voor minder vierkante meters op de hoofdvestiging, in combinatie met satellietkantoren op strategische locaties. Of voor medewerkers abonnementen afsluiten op een werkplek in een van de vele flexkantoren die Nederland inmiddels rijk is.

KOSTEN EN KANSEN
Financieel en strategisch lijken bedrijven de vruchten te plukken van flexwerken. 86% van de Nederlandse respondenten meldt dat kostenoptimalisatie een belangrijke drijfveer is voor meer inzet van externe werklocaties (wereldwijd 89%). 80% stelt dat flexwerken helpt om nieuwe markten aan te boren. Er zijn ook defensieve overwegingen; ruim 70% geeft aan dat het bijdraagt aan het beperken van risico’s. In de jacht op het steeds schaarsere menselijk kapitaal is flexwerken eveneens een belangrijke asset. Want (potentiële) werknemers verwachten in toenemende mate dat hun werkgever flexibel werken faciliteert. Driekwart van de Nederlandse ondervraagden stelt dan ook dat de mogelijkheid om overal te kunnen werken hun bedrijf helpt om talent te werven en te behouden.

NIEUW LANDSCHAP
De steeds grotere mobiliteit van de beroepsbevolking wordt gefaciliteerd door technologische ontwikkelingen als cloud computing en videoconferencing. “Nieuwe technologie zorgen ervoor dat je kunt werken waar en wanneer je wilt”, aldus Annelou de Groot, lid van de Board van Regus Nederland in een toelichting op het IWG-onderzoek. “De uitdaging voor bedrijven ligt in het optimaliseren van dit nieuwe landschap. Veranderingen in technologie en digitalisering hebben geleid tot een toenemend gebruik van on-demand-diensten in het bedrijfsleven.”

OMSLAGPUNT AANSTAANDE
De resultaten van de enquête onderbouwen deze constatering. 82% van de ondervraagden stelt dat bedrijven in hun sector kiezen voor meer abonnementsdiensten waarbij betaald wordt voor gebruik. Flexibele werkplekken zijn zo’n service. De Groot: “Zowel grote als kleine organisaties willen steeds meer nevenactiviteiten uitbesteden. Senior managers uit verschillende branches en van verschillende afdelingen bekijken de mogelijkheden van flexwerken. Dit met ondersteuning van professionele aanbieders die beschikken over een netwerk van on-demand-werkplekken.” Dat de groei van flexibel werken nog lang niet ten einde is, staat voor De Groot vast. “Binnenkort wordt flexwerken simpelweg de norm en bestaat de negen-tot-vijf-werkdag niet meer. We staan aan de vooravond van het omslagpunt.”

VOORDELEN VOOR BEDRIJVEN
Volgens de Nederlandse deelnemers aan het IWG-onderzoek levert het flexibel laten werken van personeel de volgende voordelen op: • Concurrentievermogen (82%) • Productiviteit (82%) • Bedrijfsgroei (78%) • Winstmaximalisatie (72%) • Toptalent aantrekken en vasthouden (66%) Het wereldwijde rapport is beschikbaar op www.iwgplc.com

WERKNEMERS WILLEN MEER COACHING EN FEEDBACK
Flexibel werken stelt hoge eisen aan leidinggevenden. Ook zij moeten hun functioneren afstemmen op het toenemende footloose karakter van medewerkers. Geen sinecure, want er is sowieso nog heel wat ruimte voor verbetering. Dat is althans de conclusie van 'Kwaliteit op de Werkvloer', een onderzoek van Protime onder duizend medewerkers. Dit bedrijf is marktleider op het gebied van tijdregistratie en personeelsplanning. Managers sturen hun teams vooral aan op basis van doelstellingen (35%), zo blijkt. 22% van de respondenten meldt dat zij juist worden aangestuurd op prestaties, gevolgd door persoonlijke ontwikkeling (18%), vaardigheden (15%) en gedrag (10%). Deze resultaten matchen niet met de wensen van werknemers. Meer dan de helft van alle respondenten ziet graag een grotere investering in persoonlijke ontwikkeling. Leidinggevenden zijn niet genoeg betrokken bij hun werknemers, blijkt uit het onderzoek. 58 procent van de ondervraagden zegt dat de leidinggevende niet op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties. Bijna de helft stelt dat hun werk verbetert als de manager meer feedback geeft. Bijna een derde van de werknemers wil meer gecoacht worden. En 39% vindt dat hun manager eenzijdig communiceert. Als medewerker en leidinggevende elkaar door het toenemende flexwerken minder frequent treffen, wordt verbetering van hun relatie een helse klus. Het rapport 'Kwaliteit op de Werkvloer' is te downloaden op www.protime.nl
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by