Dissel Human Factors: Veiligheid en communicatie verbeteren in het ziekenhuis

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2018

In de zorg speelt veiligheid een grote rol. Een fout kan immers leiden tot een fataal incident. Om dit te voorkomen stellen ziekenhuizen onder andere protocollen op.

Desondanks blijkt uit onderzoek dat er 1.035 doden per jaar vallen door verwijtbaar gedrag. Deels komen deze fouten voort uit een gebrek aan communicatie of slechte samenwerking. Een gebrek dus aan de zogeheten soft skills, die in ziekenhuizen vaak non-technical skills genoemd worden. Ook conflicten ontstaan soms onnodig door vermoeidheid en stress. Dissel Human Factors werkt met de programma’s van Humanversity op het gebied van Crew Resource Management, interprofessionele teamtrainingen voor teams in complexe omgevingen. Deze trainingen vinden hun oorsprong in de luchtvaart en als crew resource management is het doorontwikkeld voor teams waarbij samenwerking, leiderschap, omgevingsbewustzijn, stressbestendigheid van groot belang zijn in de activiteiten en resultaten van het team, zoals op de operatiekamers of de eerste hulp.

VEILIGHEID CENTRAAL
Bij ziekenhuis Tergooi werkt Dissel Human Factors aan een verbeteringstraject over veiligheid. Op allerlei manieren moeten de medewerkers bewust worden van hun gedrag rond de veiligheid van patiënt en medewerker. Alex Wilbrink, zelf jarenlang werkzaam als anesthesioloog/kinderintensivist, voert deze trainingen uit en maakt gebruik van het materiaal van Humanversity. Door zijn werk als medisch specialist weet hij wat er speelt op de werkvloer en waar de knelpunten zitten, bijvoorbeeld dat door stress en vermoeidheid fouten kunnen worden gemaakt. “De tijdsdruk in ziekenhuizen is natuurlijk erg groot, dus je hebt niet veel trainingsdagen tot je beschikking. Personeel uitroosteren voor een training is immers erg kostbaar. De app van Humanversity is daarom erg handig.” De artsen, verpleegkundigen en andere personeelsleden van het ziekenhuis vullen via de app een vragenlijst in, die onder andere hun interactiestijl inzichtelijk maakt. Werkt iemand graag samen of zelfstandig? Dat komt hierdoor aan de oppervlakte. Ook kan lesmateriaal, zoals instructiefimpjes via de app gedeeld worden.”

Een onderdeel dat centraal staat in de training is de onderlinge communicatie van de teamleden. “Ziekenhuizen zijn van oorsprong erg hiërarchisch: artsen en verpleegkundigen hebben bijvoorbeeld altijd eigen protocollen. Tijdens de studie geneeskunde is er veel aandacht voor communicatie met patienten, bijvoorbeeld in slecht-nieuwsgesprekken. Maar aan goede onderlinge communicatie tussen alle zorgverleners rondom een patiënt wordt nauwelijks tijd besteed. Dat is ook een groot thema in de ziekenhuizen.”

Door de inzichten die ziekenhuismedewerkers opdoen over zichzelf en over communicatie, verbetert de samenwerking, stelt Wilbrink. “We werken ook met microsimulaties; het naspelen van lastige situaties. Die kunnen vervolgens ook makkelijk op een ander moment op de werkvloer zelf worden nagebootst.” Zo trainde Wilbrink onlangs met artsen en verpleegkundigen van de spoedeisende hulp een situatie waarbij een patiënt met spoed vanaf een andere afdeling werd binnengebracht. “Hoe communiceer je dan duidelijk en ook zonder gestrest te raken? Dat kan bijvoorbeeld door gescripte communicatie. Dat kan dus goed worden getraind, zodat het in de toekomst makkelijker verloopt.”

www.disselhumanfactors.nl
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by