Arbo: planten op kantoor

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2008

Groen moet je doen

In de Nederlandse kantoortuinen ontbreekt het vaak aan planten. Een gemiste kans, want weelderig groen doet niet alleen veel voor de sfeer, het heeft ook een positief effect op de gezondheid van medewerkers. Helaas komen de meeste bedrijven niet veel verder dan een flets bosje bloemen bij de receptie. Vandaar dat Noord Limburg Business in deze uitgave een overzicht geeft van de voordelen van planten naast het bureau, in het kader van het thema arbo.

| | noord limburg | BUSINESS|

| arbo | Groen op kantoor | maart 2008 |

In veel kantoorgebouwen is de lucht te droog en komen schadelijke stoffen voor die gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Eenderde van de moderne kantoren voldoet helaas niet aan de geldende kwaliteitseisen, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Gebouwen met een gebrekkig binnenklimaat kennen aantoonbaar een hoger percentage ziekteverzuim onder werknemers. In dit type kantoorgebouw hebben mensen vaak weinig tot geen invloed op het binnenklimaat. Veelgehoorde klachten: droge keel, hoofdpijn en veelvuldig hoesten. De behoefte aan frisse lucht en een lagere temperatuur wordt vaak bemoeilijkt door een gesloten ventilatiesysteem, een vaste opstelling van het meubilair en kunstlicht. Het investeren in een beter binnenklimaat door middel van planten is daarom een investering in de gezondheid en productiviteit van werknemers. En het doet ook nog eens wonderen voor de aantrekkelijkheid van een kantoor.

verschil

Het inzetten van planten voor een goed binnenklimaat is namelijk een vrij goedkoop en effectief alternatief voor de meestal dure technische wijzigingen in de klimaatvoorziening van gebouwen. Het plaatsen van luchtzuiverende planten kan de gezondheidsklachten sterk verminderen. Planten voorzien de lucht van waterdamp, absorberen warmte en geluid en kunnen schadelijke stoffen opnemen en afbreken. Planten geven niet alleen binnen het gebouw enkele voordelen. Bladverliezende planten aan de zonzijde van het gebouw houden zomers de warmte tegen en brengen ’s winters de warmte binnen. Dit kan 20% besparen op de verwarming- en verkoelingskosten binnen een bedrijf.

Meteen naar het tuincentrum hollen voor een karrenvracht groen is niet verstandig. Effectief wordt het pas nadat je de volgende overwegingen in ogenschouw neemt:

- Hoeveel licht is er op kantoor? Heeft u uitzicht op alle vier windstreken of moeten uw mensen het doen met drie muren en een wc-raampje? Planten, ook de onderhoudsarme exemplaren, verlangen een minimum aan licht.

- Planten houden ook niet van tocht. Werken uw mensen in een garage, overweeg dan iets anders decoratiefs, want de meeste planten zullen hier niet gedijen. Ga vooraf te rade bij een goede bloemist. Daar weten ze precies welke plant waar het meest geschikt is. Bovendien hebben ze vaak bloemen- en plantenarrangementen zodat u daar geen omkijken naar heeft.

Kantoortuin?

Hoewel we vaak spreken over ‘kantoortuinen, is het in de praktijk vaak veel kantoor en weinig tuin. En dat, terwijl juist veel beeldschermwerkers zich prettiger voelen met een plant in het zicht. Dit blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau DHV onder Nederlandse werknemers. De bevindingen sluiten naadloos aan bij resultaten van buitenlands onderzoek. Onder meer bij universiteiten in Oslo en Washington deed men research naar de invloed van planten op het welbevinden, de gezondheid en de productiviteit van kantoormedewerkers.

Meer informatie:

www.healthygreenatwork.org

| maart 2008 | Groen op kantoor | arbo |

In veel kantoorgebouwen is de lucht te droog en komen schadelijke stoffen voor die gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Eenderde van de moderne kantoren voldoet helaas niet aan de geldende kwaliteitseisen, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Gebouwen met een gebrekkig binnenklimaat kennen aantoonbaar een hoger percentage ziekteverzuim onder werknemers. In dit type kantoorgebouw hebben mensen vaak weinig tot geen invloed op het binnenklimaat. Veelgehoorde klachten: droge keel, hoofdpijn en veelvuldig hoesten. De behoefte aan frisse lucht en een lagere temperatuur wordt vaak bemoeilijkt door een gesloten ventilatiesysteem, een vaste opstelling van het meubilair en kunstlicht. Het investeren in een beter binnenklimaat door middel van planten is daarom een investering in de gezondheid en productiviteit van werknemers. En het doet ook nog eens wonderen voor de aantrekkelijkheid van een kantoor.

verschil

Het inzetten van planten voor een goed binnenklimaat is namelijk een vrij goedkoop en effectief alternatief voor de meestal dure technische wijzigingen in de klimaatvoorziening van gebouwen. Het plaatsen van luchtzuiverende planten kan de gezondheidsklachten sterk verminderen. Planten voorzien de lucht van waterdamp, absorberen warmte en geluid en kunnen schadelijke stoffen opnemen en afbreken. Planten geven niet alleen binnen het gebouw enkele voordelen. Bladverliezende planten aan de zonzijde van het gebouw houden zomers de warmte tegen en brengen ’s winters de warmte binnen. Dit kan 20% besparen op de verwarming- en verkoelingskosten binnen een bedrijf.

Meteen naar het tuincentrum hollen voor een karrenvracht groen is niet verstandig. Effectief wordt het pas nadat je de volgende overwegingen in ogenschouw neemt:

- Hoeveel licht is er op kantoor? Heeft u uitzicht op alle vier windstreken of moeten uw mensen het doen met drie muren en een wc-raampje? Planten, ook de onderhoudsarme exemplaren, verlangen een minimum aan licht.

- Planten houden ook niet van tocht. Werken uw mensen in een garage, overweeg dan iets anders decoratiefs, want de meeste planten zullen hier niet gedijen. Ga vooraf te rade bij een goede bloemist. Daar weten ze precies welke plant waar het meest geschikt is. Bovendien hebben ze vaak bloemen- en plantenarrangementen zodat u daar geen omkijken naar heeft.

Kantoortuin?

Hoewel we vaak spreken over ‘kantoortuinen, is het in de praktijk vaak veel kantoor en weinig tuin. En dat, terwijl juist veel beeldschermwerkers zich prettiger voelen met een plant in het zicht. Dit blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau DHV onder Nederlandse werknemers. De bevindingen sluiten naadloos aan bij resultaten van buitenlands onderzoek. Onder meer bij universiteiten in Oslo en Washington deed men research naar de invloed van planten op het welbevinden, de gezondheid en de productiviteit van kantoormedewerkers.

Meer informatie:

www.healthygreenatwork.org

| BUSINESS | noord limburg | |

We bekeken een aantal succesnummers, planten die in geen enkel kantoor misstaan. Exemplaren die zich hebben bewezen op het gebied van makkelijke verzorging, zuivering, hydratering en mate van resistentie. Hier volgt een korte bloemlezing:

Chrysalidocarpus:

Een prachtige plant met volle en fijne bladeren. Oorspronkelijk is deze plant afkomstig van Madagascar en hij is zeer geschikt voor op kantoor omdat hij grote hoeveelheden vocht de lucht inbrengt. Verder filtert hij giftige stoffen uit de atmosfeer. De Chrysalidocarpus doet zijn werk optimaal op een licht plekje in de middagzon.

Rhapis

Deze plant draagt bij aan een prettige werkomgeving en dat komt vooral door zijn fraaie uiterlijk. Populair doordat hij weinig verzorging behoeft en bovendien is hij praktisch onverwoestbaar. Lekker gemakkelijk tijdens lange vakanties. Heeft uw bedrijf een saaie en donkere hal? Een Rhapis doet wonderen.

Ficus Alii

Een populaire plant uit het omvangrijke rubberplant- en vijgenboomgeslacht. Ook deze plant is geknipt voor op kantoor, dankzij zijn luchtzuiverende vermogen en zijn gemakkelijke groei. De ficus Alii moet wel in de volle of halfvolle zon staan.

Omstandigheden op de zaak

Elk bedrijf heeft te maken met regels en wetgeving op de werkvloer. Met de wijzigingen in het stelsel, hebben werkgevers meer mogelijkheden om zelf invulling te geven wat betreft de keuzes op het gebied van reïntegratie, preventie en verzuim. ‘Meer eigen verantwoordelijkheid’, zo is de gedachte. Uiteindelijk zal gezond arbeidsbeleid resulteren in betere bedrijfsresultaten. Om één en ander inzichtelijk te krijgen, maakte Noord Limburg Business een overzicht van een aantal aspecten van arbeidsomstandigheden. Sommige zijn vanzelfsprekend, maar er blijkt toch vaak verschil tussen weten en er iets mee doen.

| | noord limburg | BUSINESS|

| maatregelen | Arbo | maart 2008 |

Arbowet

Arbowet is een verkorte aanduiding voor arbeidsomstandighedenwet, een Nederlandse wet die regels bevat voor werkgevers en werknemers om ongevallen en ziekte te voorkomen. De arbowet is nog relatief jong. Tussen 1983 en 1990 werd de veiligheidswet uit 1934 vervangen door de arbowet. In de loop der jaren zijn er meerdere wijzigingen doorgevoerd; in 1994 waren er wijzigingen nodig om aan de Europese regelgeving te voldoen. Daarna waren er stelselwijzigingen in 1999 en ook twee jaar geleden waren er veranderingen in de arborichtlijnen.

Boete

Bedrijven die zich niet houden aan de arbowet, krijgen te maken met de arbeidsinspectie, die een waarschuwing of een boete kan opleggen. In het geval van een ernstige overtreding komt er geen boete, maar wordt de zaak meteen aanhangig gemaakt bij de rechter. In minder ernstige gevallen kan de boete echter als snel oplopen tot enige duizenden euro’s.

Conflictbeheersing

Met een maatschappij die aan het verharden is, komt er behoefte aan meer agressietrainingen en conflictbeheersing. Ook dat aspect komt eventueel aan de orde bij de trainingen en cursussen die diverse bedrijven daarover aanbieden. Het is wellicht niet de eerste taak van een BHV’er, maar veel werkgevers vinden het een dusdanig belangrijk element, dat werknemers leren hoe je om moet gaan met agressie op de werkvloer. Dan gaat het niet alleen over strubbelingen tijdens crisissituaties, maar ook over problemen met klanten of bezoekers. Vanuit het bedrijfsleven klinkt de roep om meer preventie steeds luider. Bij conflictbeheersing komt vooral een stukje psychologie kijken. Maak de situatie beheersbaar en werk de-escalerend.

EHBO

Binnen een bedrijf moet er altijd iemand aanwezig zijn die levensreddende eerste hulp kan geven. Daarom is het noodzakelijk dat er een trommel met verband, pleisters en dergelijke aanwezig is. Vooral grotere bedrijven oefenen regelmatig voor het geval er echte calamiteiten zijn. In elk bedrijf moet er dus minimaal één bedrijfshulpverlener (BHV’er) werken. Bij gespecialiseerde bedrijven worden mensen getraind om hulp te bieden bij calamiteiten en crisissituaties. Per jaar krijgen 90.000 mensen een cursus BHV danwel een andere veiligheidsopleiding. En dan gaat het niet alleen over grote bedrijven, ook werknemers in een eenmanszaak moeten weten hoe ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

Handicap

Het kan financieel aantrekkelijk zijn om een gehandicapte werknemer in dienst te nemen. De WAO -premie voor deze mensen is lager en gedurende een periode van vijf jaar wordt het loon bij ziekte vergoed. De kwalificatie handicap wordt pas gegeven nadat de verzekeringsarts of de gemeente naar de zaak heeft gekeken. Ook een WAO-uitkering wordt gezien als voorwaarde.

Lifestyle

Hoe fris zijn uw werknemers? Verzuim, uitval en stress zijn vaak gevolgen van een ongezonde levensstijl. Niet alleen thuis, maar ook op het werk kan daar wat aan worden gedaan. Door oog te hebben voor een gezonde atmosfeer, snijdt het mes aan twee kanten. Niet alleen bevordert een gezond lichaam een gezonde geest, ook zullen inspanningen op dit vlak leiden tot minder uitval, een prettige sfeer en een hogere productiviteit. Gespecialiseerde bedrijven kunnen op individueel en organisatorisch niveau meten hoe het er met de gezondheid en productiviteit voorstaat en levert adviezen en oplossingen op maat. Als bijvoorbeeld blijkt dat een groep medewerkers nog niet verzuimt, maar wel klachten heeft, zijn er oplossingen door middel van bewegingsprogramma’s, voedingsadviezen en begeleiding bij psychosociale of privé-problematiek.

Noodplannen

Elk bedrijf doet er goed aan om een vlucht(ontruimings)plan klaar te hebben, in het geval er bijvoorbeeld brand uitbreekt. Sowieso moet het voor werknemers, klanten en bezoekers duidelijk zijn waar de uitgangen en eventuele blusmiddelen zich bevinden. Speciaal voor situaties waarin tijd cruciaal is, trainen bedrijven het calamiteitenplan. Zo doen grote bedrijven regelmatig een ontruimingsoefening. Er wordt dan een calamiteit nagebootst, waarbij er gelet wordt op vluchtwegen, handelen volgens procedures, duidelijke markering en de tijd die nodig is om een compleet gebouw te ontruimen. Aan de hand daarvan stelt men prioriteiten en aandachtpunten bij. Het advies aan elk bedrijf is om eens na te gaan of iedereen weet wat hij moet doen bij een calamiteit en hoe het na een incident is gesteld met de bedrijfscontinuïteit.

Ongewenste intimiteiten

Productiviteit kan worden beïnvloed door een negatieve, onveilige sfeer die veroorzaakt wordt door seksuele intimidatie. Verzuim, ziekte en zelfs arbeidsongeschiktheid liggen dan op de loer. Bescherming tegen kwaadwillige collega’s en klanten is daarom belangrijk. Goede voorlichting en het instellen van een klachtencommissie zijn dan wellicht goede maatregelen. Zorg er bovenal voor dat werknemers het gevoel hebben dat ze met een klacht ergens kunnen aankloppen. Dat kan iemand van de organisatie zelf zijn of er kan een vertrouwenspersoon ingeschakeld worden.

Roken

Ondanks de aangescherpte regels voldoen nog niet alle bedrijven aan de nieuwe regels omtrent roken op de werkplek. Momenteel zijn alleen de horeca, gokhallen en tabakszaken vrijgesteld. Het rookverbod geldt voor alle plekken waar werknemers zich mogelijk kunnen bevinden. Bijvoorbeeld gangen, kantines, keukens en toiletten. Een speciale rookruimte is wel toegestaan, maar die moet voorzien zijn van ventilatie- en afzuigingsapparatuur. Een eventuele boete loopt op tot 2500 euro per overtreding. Willen medewerkers stoppen, maar weten ze niet hoe? Verschillende bedrijven bieden stopcursussen aan.

Thuiswerkplek

Steeds meer werknemers werken vanuit huis. Als daar goede afspraken over zijn gemaakt, bent u als werkgever ook verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden aldaar. Zorg dus voor een gezonde werkplek, zodat de kans op klachten zo klein mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een verstelbare stoel en een bureau op de goede hoogte. Maak verder afspraken over werktijden, communicatie met het kantoor en de verdeling van gemaakte kosten.

Vergrijzing

Nederland vergrijst in hoog tempo. Daarom is het voor bedrijven belangrijk te werken aan leeftijdsbeleid. Als oudere werknemers afvloeien, gaat er een hoop kennis en ervaring verloren. Veel oudere werknemers missen de motivatie om verder te leren en zo te investeren in zichzelf. In de toekomst moeten werkgevers zich meer inzetten om de productiviteit en inzetbaarheid te verbeteren. Het expertise centrum ‘leeftijdsbewust personeelsbeleid’ kan u ondersteunen om specifiek voor uw organisatie dit beleid op te zetten.

Zwanger

Naast een periode zwangerschapsverlof, heeft een zwangere werkneemster ook recht op aangepaste werkzaamheden. Ze mag bijvoorbeeld geen dingen optillen die meer dan 5 kg wegen. Blootstelling aan gevaarlijke stoffen is eveneens uit den boze. De werkgever dient verder te zorgen voor een ruimte waarin de werkneemster zich met haar kind kan terugtrekken. Deze ruimte moet van binnenuit afsluitbaar zijn. Omdat zwangere vrouwen extra vatbaar zijn voor bacteriën en schimmels, moet er extra op hygiëne worden gelet.

| maart 2008 | Arbo | maatregelen |

| BUSINESS | noord limburg | |

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by