De bedrijfswagen als officiële werkplaats

Magazines | Noord-Limburg Business nr 5 2009

ARBO-wet geldt ook voor bedrijfswagens

De bedrijfswagen als officiële werkplaats

Steeds meer ondernemers sturen hun werknemers met een bedrijfswagen op pad. Maar wat niet iedereen zich realiseert, is dat deze bedrijfswagen als officiële werkplaats geldt en dus de nodige verantwoordelijkheid en voorzorgsmaatregelen met zich meebrengt. Toon Crooymans van Auto Arena Groep en Rutger Gielen van Modul-System BV hebben hiervoor de ideale oplossing.

In maart 2008 verscheen in Fleetmotive - het kwartaalmagazine voor wagenpark-beheerders bij bedrijven met tien of meer personenauto’s en/of lichte bedrijfswagens - een artikel over de auto als werkplaats. In het artikel wordt het fenomeen auto als werkplaats uitvoerig besproken. Zo blijkt volgens de arbowetgeving dat een zakelijk gereden voertuig als een werkplek of een verlengstuk daarvan wordt beschouwd. Dit houdt in dat de werkgever er verantwoordelijk voor is dat hun werknemers voldoende toegerust zijn om ook in de auto hun taak veilig en naar behoren te kunnen uitvoeren.

Toon Crooymans, verantwoordelijk voor onder andere de bedrijfswageninrichting bij Auto Arena Groep en Rutger Gielen, directeur Modul-System BV Nederland nemen dit onderwerp zeer serieus. Crooymans: “Nagenoeg niemand staat stil bij het feit dat de werkgever aansprakelijk gesteld kan worden als zijn werknemer wat overkomt bij een ongeval met de

bedrijfswagen.”

Samenwerking

Om onveilige situaties op te lossen, hebben Auto Arena en Modul System de handen ineen geslagen. “Bij Auto Arena staat mobiliteit centraal. We willen graag een totaalconcept aanbieden aan onze klant. Wij merken de laatste jaren dat

bedrijfswageninrichting een voet aan de grond begint te krijgen in Noord Limburg. Onze tak schadeherstel, waarbij bedrijfswagens ook vaak opnieuw ingericht moeten worden, heeft met dit aspect de nodige ervaring opgedaan. Het was een logische stap om met bedrijfswageninrichting ons mobiliteitsconcept uit te breiden. We zochten een partner met een goede reputatie die producten van hoge kwaliteit kon leveren.” Vanaf medio vorig jaar zijn beide partijen gaan samenwerken. Inbouw van Modul-System bedrijfswageninrichtingen vindt plaats bij Hulsterdreef Bedrijfswageninrichting in Venray, dochterbedrijf van Auto Arena.

Uitvoerig getest

Dat Auto Arena bij Modul System terecht is gekomen, is ook niet zo verwonderlijk. “Modul System is een Zweeds bedrijf dat al sinds de jaren zeventig actief bezig is op het gebied van bedrijfswageninrichting”, legt Gielen uit. “De onderneming heeft een aanzienlijke voorsprong op het gebied van productontwikkeling en veiligheid. In Zweden wordt strenger gecontroleerd op bedrijfswagenrichting. Een nieuw ingerichte

auto moet eerst worden gekeurd. Hoewel er in Nederland op het gebied van crashbestendigheid geen wetgeving bestaat leggen wij onszelf de hoogste norm op, afkomstig uit Europese eisen aan crashtesten voor personenauto’s. We hebben specifieke montagesystemen en -materialen ontwikkeld die crashbestendiger zijn. Alles wordt tot in de kleinste details onderzocht.” “Crashtesten worden uitgevoerd om de duurzaamheid en veiligheid van het product te testen”, voegt Crooymans toe. “Bovendien dient een werkgever ook rekening te houden met de wet op ladingzekering. Deze wet houdt in dat lading in een bedrijfswagen of vrachtwagen goed vast moet zijn gemaakt.” “In Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd”, beaamt Gielen. Om zeker te weten dat de producten van Modul-System op juiste wijze worden gemonteerd en gebruikt, traint Modul-System haar partners in het monteren van de systemen. Vorig jaar heeft Hulsterdreef Bedrijfswageninrichting als één van de eerste dealers in Nederland het ISO 9001-2000 certificaat behaald.

Goede investering

Op het gebied van aansprakelijkheid biedt een professionele bedrijfswageninrichting dus een uitkomst. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer voordelen te noemen. Gielen: “Het handige aan ons modulaire systeem is dat we voor elke auto de meest optimale inrichting kunnen realiseren. Deze inrichting gaat minimaal net zolang mee als de auto zelf. Als de opdrachtgever besluit een andere auto aan te schaffen, kan de inrichting moeiteloos worden overgeplaatst en aangepast. Je kunt het als het ware vergelijken met legoblokjes.” “Met de klant wordt overlegd wat het meest geschikt is voor zijn bedrijfswagen en vervolgens wordt dit ingebouwd’, vult Crooymans aan. “We kunnen voor meerdere auto’s een gestandaardiseerde vorm ontwikkelen. Het resultaat is een geordende, veilige werkplek waarbij al het materiaal en apparatuur eenvoudig en snel kan worden opgeborgen. Naast de inrichting in de vorm van het opbergsysteem kan het voertuig ook voorzien worden van allerlei technische uitrustingen, zoals stroom- en persluchtvoorziening, laadapparatuur voor mobiele gereedschappen en werk- en sinaleringslampen. Een monteur die met een verzorgde en keurig ingerichte bedrijfswagen komt voorrijden, maakt een professionele indruk op de klant. Een goede inrichting waarbij de apparatuur op haar plek blijft liggen, beperkt de schade bij een eventueel ongeluk. Ook de veiligheid van de werknemer wordt hiermee duidelijk bevorderd.” Veel ondernemers deinzen echter terug voor de investering die moet worden gedaan. Dit is volgens Crooymans en Gielen niet terecht. Gielen: “Klanten die ervaring hebben met het systeem, zien de meerwaarde er zeker van in. Je hebt veel meer overzicht in de wagen, je hoeft niet onnodig te zoeken of zelfs

terug naar de zaak te rijden. Zo’n investering is snel terugverdiend.”

Crooymans: “Zo’n investering lijkt groot, maar er vanuit gaande dat je het systeem tot wel vier keer kunt ombouwen, kun je de investering zonodig afschrijven over een periode van bijvoorbeeld tien jaar. Indien gewenst kan de bedrijfswageninrichting in het maandelijkse leasebedrag worden opgenomen.”

Ontwikkelingen

De ontwikkeling van de producten van Modul System staat niet stil. Gielen: “Er wordt nu ook veel gekeken naar milieuaspecten. Je kunt nog een heleboel doen op het gebied van gewichtsbesparing om het brandstofverbruik terug te dringen. We onderzoeken voortdurend hoe we de inrichting met gelijke sterkte nog lichter kunnen maken zodat ook kleinere auto’s kunnen worden ingericht.” Hoewel veel bedrijven nog niet op de hoogte zijn, begint het bewustzijn bij de meeste ondernemers nu wel te groeien.” Crooymans: “We verwachten dat op den duur de

wetgeving strenger zal worden”. Gielen: “Hoewel de werkgever zelf verantwoordelijk is voor zijn bedrijfswagen en zijn personeel, helpen wij hem graag om de veiligheid in en rond zijn bedrijfswagen te verbeteren.”

www.autoarena.nl

www.hulsterdreef.nl

www.modul-system.com

Toon Crooymans en Rutger Gielen

In maart 2008 verscheen in Fleetmotive - het kwartaalmagazine voor wagenpark-beheerders bij bedrijven met tien of meer personenauto’s en/of lichte bedrijfswagens - een artikel over de auto als werkplaats. In het artikel wordt het fenomeen auto als werkplaats uitvoerig besproken. Zo blijkt volgens de arbowetgeving dat een zakelijk gereden voertuig als een werkplek of een verlengstuk daarvan wordt beschouwd. Dit houdt in dat de werkgever er verantwoordelijk voor is dat hun werknemers voldoende toegerust zijn om ook in de auto hun taak veilig en naar behoren te kunnen uitvoeren.

Toon Crooymans, verantwoordelijk voor onder andere de bedrijfswageninrichting bij Auto Arena Groep en Rutger Gielen, directeur Modul-System BV Nederland nemen dit onderwerp zeer serieus. Crooymans: “Nagenoeg niemand staat stil bij het feit dat de werkgever aansprakelijk gesteld kan worden als zijn werknemer wat overkomt bij een ongeval met de

bedrijfswagen.”

Samenwerking

Om onveilige situaties op te lossen, hebben Auto Arena en Modul System de handen ineen geslagen. “Bij Auto Arena staat mobiliteit centraal. We willen graag een totaalconcept aanbieden aan onze klant. Wij merken de laatste jaren dat

bedrijfswageninrichting een voet aan de grond begint te krijgen in Noord Limburg. Onze tak schadeherstel, waarbij bedrijfswagens ook vaak opnieuw ingericht moeten worden, heeft met dit aspect de nodige ervaring opgedaan. Het was een logische stap om met bedrijfswageninrichting ons mobiliteitsconcept uit te breiden. We zochten een partner met een goede reputatie die producten van hoge kwaliteit kon leveren.” Vanaf medio vorig jaar zijn beide partijen gaan samenwerken. Inbouw van Modul-System bedrijfswageninrichtingen vindt plaats bij Hulsterdreef Bedrijfswageninrichting in Venray, dochterbedrijf van Auto Arena.

Uitvoerig getest

Dat Auto Arena bij Modul System terecht is gekomen, is ook niet zo verwonderlijk. “Modul System is een Zweeds bedrijf dat al sinds de jaren zeventig actief bezig is op het gebied van bedrijfswageninrichting”, legt Gielen uit. “De onderneming heeft een aanzienlijke voorsprong op het gebied van productontwikkeling en veiligheid. In Zweden wordt strenger gecontroleerd op bedrijfswagenrichting. Een nieuw ingerichte

auto moet eerst worden gekeurd. Hoewel er in Nederland op het gebied van crashbestendigheid geen wetgeving bestaat leggen wij onszelf de hoogste norm op, afkomstig uit Europese eisen aan crashtesten voor personenauto’s. We hebben specifieke montagesystemen en -materialen ontwikkeld die crashbestendiger zijn. Alles wordt tot in de kleinste details onderzocht.” “Crashtesten worden uitgevoerd om de duurzaamheid en veiligheid van het product te testen”, voegt Crooymans toe. “Bovendien dient een werkgever ook rekening te houden met de wet op ladingzekering. Deze wet houdt in dat lading in een bedrijfswagen of vrachtwagen goed vast moet zijn gemaakt.” “In Duitsland wordt hier streng op gecontroleerd”, beaamt Gielen. Om zeker te weten dat de producten van Modul-System op juiste wijze worden gemonteerd en gebruikt, traint Modul-System haar partners in het monteren van de systemen. Vorig jaar heeft Hulsterdreef Bedrijfswageninrichting als één van de eerste dealers in Nederland het ISO 9001-2000 certificaat behaald.

Goede investering

Op het gebied van aansprakelijkheid biedt een professionele bedrijfswageninrichting dus een uitkomst. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer voordelen te noemen. Gielen: “Het handige aan ons modulaire systeem is dat we voor elke auto de meest optimale inrichting kunnen realiseren. Deze inrichting gaat minimaal net zolang mee als de auto zelf. Als de opdrachtgever besluit een andere auto aan te schaffen, kan de inrichting moeiteloos worden overgeplaatst en aangepast. Je kunt het als het ware vergelijken met legoblokjes.” “Met de klant wordt overlegd wat het meest geschikt is voor zijn bedrijfswagen en vervolgens wordt dit ingebouwd’, vult Crooymans aan. “We kunnen voor meerdere auto’s een gestandaardiseerde vorm ontwikkelen. Het resultaat is een geordende, veilige werkplek waarbij al het materiaal en apparatuur eenvoudig en snel kan worden opgeborgen. Naast de inrichting in de vorm van het opbergsysteem kan het voertuig ook voorzien worden van allerlei technische uitrustingen, zoals stroom- en persluchtvoorziening, laadapparatuur voor mobiele gereedschappen en werk- en sinaleringslampen. Een monteur die met een verzorgde en keurig ingerichte bedrijfswagen komt voorrijden, maakt een professionele indruk op de klant. Een goede inrichting waarbij de apparatuur op haar plek blijft liggen, beperkt de schade bij een eventueel ongeluk. Ook de veiligheid van de werknemer wordt hiermee duidelijk bevorderd.” Veel ondernemers deinzen echter terug voor de investering die moet worden gedaan. Dit is volgens Crooymans en Gielen niet terecht. Gielen: “Klanten die ervaring hebben met het systeem, zien de meerwaarde er zeker van in. Je hebt veel meer overzicht in de wagen, je hoeft niet onnodig te zoeken of zelfs

terug naar de zaak te rijden. Zo’n investering is snel terugverdiend.”

Crooymans: “Zo’n investering lijkt groot, maar er vanuit gaande dat je het systeem tot wel vier keer kunt ombouwen, kun je de investering zonodig afschrijven over een periode van bijvoorbeeld tien jaar. Indien gewenst kan de bedrijfswageninrichting in het maandelijkse leasebedrag worden opgenomen.”

Ontwikkelingen

De ontwikkeling van de producten van Modul System staat niet stil. Gielen: “Er wordt nu ook veel gekeken naar milieuaspecten. Je kunt nog een heleboel doen op het gebied van gewichtsbesparing om het brandstofverbruik terug te dringen. We onderzoeken voortdurend hoe we de inrichting met gelijke sterkte nog lichter kunnen maken zodat ook kleinere auto’s kunnen worden ingericht.” Hoewel veel bedrijven nog niet op de hoogte zijn, begint het bewustzijn bij de meeste ondernemers nu wel te groeien.” Crooymans: “We verwachten dat op den duur de

wetgeving strenger zal worden”. Gielen: “Hoewel de werkgever zelf verantwoordelijk is voor zijn bedrijfswagen en zijn personeel, helpen wij hem graag om de veiligheid in en rond zijn bedrijfswagen te verbeteren.”

www.autoarena.nl

www.hulsterdreef.nl

www.modul-system.com

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by