Holbox: Een duurzame en creatieve promotie van je producten

Magazines | Noord Limburg Business nr 3 2021


Martijn en Chantal Hol Fotografie: Marcel Krijgsman

Steeds meer grote merken kiezen tegenwoordig voor een duurzaam beleid. Dit beleid gaat verder dan de productiehallen en reikt zelfs tot op de winkelvloer, waar vele merken hun producten in kartonnen displays presenteren. Het Limburgse familiebedrijf Holbox ontwerpt en produceert deze displays. Als specialist in creatieve en innovatieve displays kiest het bedrijf uit Echt ervoor om hiervoor uitsluitend gebruik te maken van gerecycled karton en papier. Het doel? Een groene revolutie ontketenen binnen de displaymarkt.

Nieuwe generatie

Toen Jan Hol 45 jaar geleden de overstap van de scheepvaart naar de kartonbranche maakte, begon hij thuis met het produceren van kartonnen dozen. In de loop der jaren maakten deze dozen plaats voor de duurzame, creatieve en innovatieve custom made displays waar Holbox vandaag de dag om bekend staat. Wat begon als een onderneming met enkele personeelsleden, groeide dankzij deze shift al snel uit tot een multinational met 450 personeelsleden en een klantenportefeuille dat onder andere bestaat uit enkele wereldwijd bekende merken. Tegenwoordig wordt het familiebedrijf gerund door de tweede generatie kartonpioniers, bestaande uit Martijn Hol (algemeen directeur), Chantal Hol (marketing en sales) en Anouk Hol (sales).

Duurzaam beleid

Net als bij veel familiebedrijven loopt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) als een rode draad door het bedrijf. "Iedereen dient een steentje bij te dragen aan het garanderen van een groene wereld voor de volgende generaties", zegt Martijn Hol. "Ook als bedrijf speel je daar een serieuze rol in. Sinds we in 2003 de overstap maakten van zeefdrukkerij naar offsetdrukkerij, hebben we bewust gekozen voor duurzaamheid en produceren we enkel nog displays van gerecycled karton en milieuvriendelijke materialen. We vallen als bedrijf nu zelfs in de lichtste milieucategorie."

"Ons milieubeleid wordt ook breed gedragen door ons personeel", voegt Chantal toe. "Ze zijn zelf actief bij het beleid betrokken en komen regelmatig met ideeën en alternatieven. Het geeft ons als leidinggevenden daarnaast ook een prettiger gevoel als we ons personeel niet met giftige stoffen hoeven laten werken."

Graspapier

Een duurzame bedrijfsvoering begint bij het gebruik van de juiste grondstoffen. "Wij zijn het enige Europese bedrijf in de golfkartonbranche dat papier en karton van 100% FSC-gecertificeerd materiaal verwerkt", vertelt Martijn. "In onze eigen drukkerij gebruiken we daarnaast enkel alcoholvrije lakken op waterbasis, 100% bio-inkten en migratievrije lakken." Chantal: "We produceren ook displays van graspapier. Dit papier bestaat voor 30% uit grasmaaisel en voor 70% uit gerecycled materiaal en wordt zonder het toevoegen van chemicaliën geproduceerd. Milka, een van onze opdrachtgevers, kiest bewust voor een display van dit materiaal omdat het aansluit bij hun duurzaamheidsbeleid."

Omdat Holbox geen gebruik maakt van schadelijke stoffen, is het karton dat zij voor displays gebruiken bovendien 100% recyclebaar. "Wanneer de displays na verloop van tijd uit de winkel kunnen, mogen deze gewoon bij het oud papier", vertelt Chantal. "De papiervezels kunnen vervolgens zelfs tot zeven keer hergebruikt worden. Daarna zijn ze niet meer sterk genoeg en wordt er toiletpapier van gemaakt."



Slimme constructies

Ook tijdens de ontwerpfase is duurzaam handelen een belangrijke leidraad. Martijn: "We hebben maar liefst vijftien ontwerpers in dienst die de grafische ontwerpen van onze klanten omzetten in een constructief ontwerp. Bij dit ontwerp proberen zij zo min mogelijk materiaal te gebruiken en kijken ze op welke manier we zoveel mogelijk displays op één pallet kunnen plaatsen om zo het aantal transportbewegingen te beperken. Dankzij het gebruik van slimme constructies zoals kartonnen kokers zijn er bovendien geen plastic steunstukjes nodig. Hiervoor hebben we zelfs enkele Europese patenten." "De innovativiteit van onze displays zit daarnaast ook in het feit dat onze klanten de displays makkelijk zelf op kunnen zetten", voegt Chantal toe. "De displays uit onze 2 Second Display© serie zijn zelfs in enkele seconden klaar voor gebruik en zijn door iedereen op te zetten."

Erkenning

Dankzij het gehanteerde milieubeleid heeft Holbox al meerdere keurmerken mogen ontvangen. Recent is het bedrijf zelfs ISO-14001 gecertificeerd, wat bete-kent dat het milieumanagementsysteem dat Holbox gebruikt om diens milieuprestaties te verbeteren, aan alle officiële eisen voldoet. Chantal: "We hechten zelf veel waarde aan deze keurmerken en zien het als een mooie erkenning dat we goed bezig zijn. Bovendien verwachten steeds meer bedrijven met een MVO-beleid dat hun toeleveranciers deze keurmerken hebben."

Pionieren

Holbox speelt eveneens een actieve rol in het bevorderen van duurzame keuzes bij haar leveranciers en klanten. Martijn: "Het witte papier dat we gebruiken, bestaat op dit moment voor 85% uit gerecycled materiaal. We willen uiteindelijk dat fabrieken ons wit papier van 100% gerecycled materiaal leveren. Dat is nu nog niet mogelijk, maar door er om te blijven vragen stimuleer je de markt tot het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden. Zelf laten wij aan onze klanten zien wat de huidige opties zijn en helpen we ze met het maken van duurzame keuzes. Neem bijvoorbeeld een display gemaakt van 100% gerecycled bruin papier. Dankzij de huidige materialen en productietechnieken doet zo'n display qua uitstraling niet onder voor de witte displays."

"Zeker A-merken vinden het tegenwoordig belangrijk om zich te verantwoorden richting de consument", zegt Chantal. "Zij willen transparantie bieden over hun product en de manier waarop er wordt geproduceerd. Door middel van ons Sustainability ID kunnen we deze informatie toevoegen aan een display. Via de QR-code kunnen consumenten een materiaalpaspoort opvragen en zien ze welke materialen er voor een display gebruikt zijn."

"Als pioniers blijven we alle duurzame ontwikkelingen op de voet volgen, ook op het gebied van bijvoorbeeld waterstof. Soms moet je als trendsetter je nek uitsteken en onbekende wegen inslaan. Dit gebeurt natuurlijk met vallen en opstaan, maar levert uiteindelijk wel innovatie en creatieve producten op die ook nog eens bijdragen aan een schonere wereld", aldus Martijn.


Hoe val je op met een display?

De focus op de productie van duurzame displays doet zeker niet af aan de creativiteit die het team van ontwerpers in de displays kwijt kunnen. "Het gevecht om de schapruimte in supermarkten is groot. Verkoop je als A-merk minder producten, dan neemt de druk van de winkelketen toe. Met een opvallende display trek je de aandacht van consumenten en zet je in op meer verkopen. Dat kan door gebruik te maken van speciale vormen zoals bijvoorbeeld een koe of een reuzenrad, of door het gebruik van bepaalde kleuren waarmee je klanten visueel kunt prikkelen. Ons ontwerpteam draait haar handen echter ook niet om voor displays met bewegende elementen."

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by