Staatssecretaris Wilma Mansveld trekt € 30,25 miljoen uit voor de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Ook neemt het Rijk de extra kosten (€ 31,2 miljoen) voor beheer en onderhoud van het gehele spoor voor haar rekening.
De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. De Maaslijn heeft bewezen een voor de regio essentiële verbinding te zijn die ook en vooral in de context van de arbeidsmarktontwikkeling, zorgmogelijkheden en studiekeuzemogelijkheden van onschatbare waarde is voor de regio.
Structureel oplossen
Vaak is de trein nu genoodzaakt, vanwege de beperkte capaciteit, om reizigers achter te laten op het perron. Elektrificatie zal deze ronduit onwenselijke situatie structureel oplossen. Ook de kansen tot aanhaking aan prestigieuze projecten als Greenport Venlo, Brainport Eindhoven en Healthvalley Nijmegen-Arnhem wordt voor de regio Noord-Limburg significant versterkt wanneer de Maaslijn up to date is volgens de maatstaven van de 21e eeuw.


.gif)

.gif)
.gif)





