Begin april is ZON fruit & vegetables gestart met het versterken van de klokfunctie. ZON concentreerde de daghandel aan de klok, waarbij tevens werd gezorgd voor een uitgebreider assortiment. Om het functioneren van de klok als verkoopinstrument verder te verbeteren wordt nu het aantal verkoopmomenten van daghandel beperkter zodat er verdere concentratie van daghandel plaatsvindt. ZON gaat hiertoe waar nu mogelijk de veiltijden aanpassen aan de Belgische veilingen.
De stap om de klokfunctie te versterken werd genomen in het kader van de aangescherpte commerciële strategie, waarbij er gelijktijdig een sterkere focus op de retail is ingezet. De resultaten van het ingezette klokbeleid liggen op koers: de daghandel (te weten 40% van het productvolume bij ZON) gaat nu via de klok, de kopers waarderen het bredere en constantere assortiment en de concentratie van daghandel aan de klok ondersteunt de uitbetaalprijs die ZON realiseert.
Klokkopers
Leon Litjens, commercieel manager bij ZON, toont zich tevreden met de eerste resultaten van de ingezette strategie. ‘We merken dat het aantal klokkopers in korte tijd is toegenomen en zien dat in de Benelux onze klok met veel belangstelling wordt gevolgd. Klokkopers geven aan behoefte te hebben aan verdere verbreding van het assortiment, waarbij komkommers, sla en hard fruit worden genoemd’. ZON is hierover met Kompany in gesprek. Litjens ziet het aanpassen van de veiltijden als een eerste stap, waarbij volgende jaar verder gekeken wordt of er nog meer mogelijkheden zijn om het aantal momenten waarop daghandel plaats kan vinden te beperken.
Klokprijs
Een objectieve vergelijking van de uitbetaalprijzen van diverse afzetorganisaties in Nederland en België laat zien dat de uitbetaalprijs van de belangrijkste productgroepen bij ZON hoger ligt dan bij andere afzetorganisaties. Dit ontstaat met name door de concentratie van de daghandel aan de klok. Echter de prijs ligt niet op het niveau waar de prijs op moet liggen. Dit komt omdat vraag en aanbod niet met elkaar in evenwicht zijn. Leon Litjens benadrukt dat de klok ook zijn waarde heeft voor telers die lid zijn van andere afzetorganisaties. De klokprijzen worden namelijk gezien als referentie in de markt.