De gemeente Venlo stelt jaarlijks € 40.000,- beschikbaar aan participatiewerkzaamheden voor Venlose verenigingen en stichtingen. Het bedrag is afkomstig van de reclame op 61 rotondes, waar de gemeente eerder dit jaar een aanbesteding voor op de markt bracht.
Op de 61 rotondes in de gemeente Venlo mogen reclameborden worden aangebracht door City Outdoor Media. Deze partij betaalt de gemeente daar een bedrag voor en mag dit vervolgens zelf exploiteren. De inkomsten die de gemeente hierdoor genereert, worden ingezet om de participatie in de gemeente te bevorderen. Wethouder Henk Brauer licht toe waar het geld vooral voor bedoeld is: “De kwaliteit van de leef- en woonomgeving wordt in toenemende mate bepaald door de inwoners zelf. Er zijn al vele goede voorbeelden, maar het is van belang dat nog meer inwoners zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving. We gebruiken de inkomsten van de rotondereclame om de betrokkenheid van inwoners, en dan met name verenigingen, bij het onderhoud van hun openbare ruimte, sport- en speelomgevingen te verhogen.”
De komende 5 jaar wordt jaarlijks € 40.000,- ingezet voor dit doel. Verenigingen en stichtingen kunnen in het najaar van 2014 via de website van de gemeente Venlo een overzicht vinden van werkzaamheden in de openbare ruimte die uitgevoerd kunnen worden. De verenigingen kunnen zich vervolgens aanmelden om deze werkzaamheden op zich te nemen. Het betreft additionele werkzaamheden voor het beheer van de openbare ruimte, die niet te veel veiligheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van inventarisaties of het verwijderen van stickers op straatmeubilair. Bij goede uitvoering krijgt de vereniging een vergoeding die ze naar eigen inzicht mag gebruiken.
In het najaar van 2014 wordt de lijst met werkzaamheden gepubliceerd op www.venlo.nl en start de inschrijving voor 2015. Verenigingen die een melding willen krijgen als het overzicht beschikbaar is kunnen zich aanmelden via d.nijskens@venlo.nl
Foto (Kino Linders): Wethouder Henk Brauer (Gemeente Venlo) en Simon Bijl (City Outdoor Media)