Traditioneel wordt op St. Jan, de laatste dag van het aspergeseizoen, de balans opgemaakt van het voorbije seizoen. In vergelijking met het koude voorjaar van 2013 kwam het aspergeseizoen in 2014 uitzonderlijk vroeg op gang. Daardoor is feitelijk het gehele seizoen de productie tamelijk gelijkmatig geweest, met relatief weinig echte pieken in de aanvoer. ZON fruit & vegetables, de grootste leverancier van witte asperges op de Nederlandse markt, spreekt van een succesvol verlopen seizoen.
Omdat de verkoop nog een week of twee doorloopt is de definitieve middenprijs over het gehele seizoen nog niet bekend. Deze zal naar verwachting iets lager uitkomen dan in 2013, maar dit wordt voor de meeste aspergetelers goedgemaakt door de hogere opbrengst in kilo’s.
Aspergetijd
Onder de noemer ‘Heerlijk Aspergetijd!’ heeft ZON dit jaar een promotiecampagne ontwikkeld die breed werd uitgezet op social media zoals Facebook en Twitter, via advertenties, maar ook via free publicity in veel bladen. Accountmanager Rick Mengers: "We wilden graag af van het beeld van ZON als de traditionele aspergeleverancier, en ons wat nadrukkelijker in de markt positioneren. Afgaande op de positieve reacties van onze klanten denk ik dat dit wel gelukt is."