Alles wat ondernemers moeten weten over Duitsland en de Duitse economie staat te lezen in het vernieuwde ‘Economisch profiel Duitsland’, dat de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) recent heeft gepubliceerd. De 20 pagina’s tellende publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste economische ontwikkelingen en trends, actuele handelscijfers en groeimarkten en kan kosteloos van de website van de DNHK worden gedownload.
Het gezamenlijk handelsvolume van Nederland en Duitsland is in het afgelopen jaar gestegen naar 169 miljard euro. Daarmee is de economische relatie tussen beide landen een van de belangrijkste wereldwijd. Nederlandse bedrijven verkopen in het buurland vooral brandstoffen, chemische producten, machines en transportmiddelen. “Ondanks de gevolgen van de Russische boycot voor de industrie, staat de Duitse economie er als geheel nog altijd goed voor”, zegt Günter Gülker, directeur van de DNHK. “Duitse bedrijven exporteren over de hele wereld, waardoor het risico gespreid wordt. Bovendien is de binnenlandse consumptie nog altijd stabiel”, aldus Gülker.
Kansen in Duitsland
Kansen in Duitsland liggen er volgens de DNHK vooral op gebieden als biologische en duurzame producten, energie-efficiëntie en gezondheid. Daarbij valt te denken aan duurzaam bouwen, slimme energienetwerken (smart grids), maar ook aan farmaceutische producten, diensten voor de zorgsector en milieuvriendelijke verpakkingen. “Het Duitse bedrijfsleven is altijd op zoek naar vernieuwing en hoopt die onder andere te vinden in samenwerking met Nederlandse ondernemers”, zegt Gülker. Met name binnen de topsectoren ziet de DNHK veel kansen voor nauwere samenwerking met Duitsland.
Eerste indruk
Het economisch profiel is vooral bedoeld als informatie- en oriëntatiebron voor bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Het biedt ook informatie over juridische, fiscale en culturele verschillen tussen beide landen. Zo worden bedrijven geïnformeerd over hoe zij in het buurland personeel of een handelsagent vinden, hoe zij een nevenvestiging oprichten en welke bijzonderheden er gelden bij bepaalde belastingen. Ook interculturele verschillen komen aan bod. Gülker: “Doel is om ondernemers een goede eerste indruk te geven en de stap naar Duitsland makkelijker te maken.”
Klik hier voor het rapport (pdf file)
Meer informatie: www.dnhk.org