Ja, het gaat om de samenvatting!

10 jaar geleden

Een pakkende samenvatting op LinkedIn is erg belangrijk. Als jij een samenvatting leest en het beginstuk interesseert je al niet, dan haak jij toch ook af?

Zonde, lees hier hoe je een heldere en prikkelende samenvatting kunt schrijven!

Een goed begin is het halve werk
Gebruik geen woorden waar je zelf de betekenis niet van kent en zorg ervoor dat je weet waar je over schrijft. Als je de tekst zelf niet begrijpt, wordt het lastig de juiste informatie duidelijk over te brengen naar de lezer.

Wanneer weet je eigenlijk of je de tekst zelf goed begrijpt? Toets jezelf! Je begrijpt de tekst, als je aan een ander kunt uitleggen wat je gelezen hebt en deze persoon jouw verhaal begrijpt.

Hoofd- en bijzaken in samenvatting
Zodra je de stof begrijpt, maak je onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Noteer de hoofdboodschap en omring deze met bijzaken. Zorg dat je alleen bijzaken benoemt die iets toevoegen aan de hoofdboodschap.

Het echte schrijfwerk kan beginnen
Lees de tekst waarvan je een samenvatting wilt maken aandachtig door en schrijf per alinea de belangrijkste punten op. Maak van de genoteerde punten een goedlopend en helder verhaal. Controleer telkens of de hoofdboodschap en de belangrijkste bijzaken in je samenvatting staan. Ga dus bij jezelf na of je niets belangrijks vergeten bent en of de samenvatting duidelijk is voor een ander.

Check en dubbelcheck!
Om de samenvatting goed af te ronden, controleer je de tekst op overbodige informatie en op taal- en/of spelfouten. Niets is namelijk zo vervelend als het meerdere malen teruglezen van stukken tekst of het ontdekken van taal- of spelfouten.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media