Maandag 20 oktober organiseerde NBTC Holland Marketing een rondetafelgesprek in de provincie Limburg. Daarbij werd, samen met de Provincie Limburg, VVV Maastricht, VVV Noord-Limburg en diverse ondernemers uit de gastvrijheidssector, gekeken naar de kansen en noodzaak van duurzame groei voor de bestemming Holland én werden de kansen en uitdagingen voor de provincie Limburg besproken. Het is de eerste bijeenkomst in een reeks provinciale bijeenkomsten, waarin met gedeputeerden en bedrijfsleven over de regionale aanknopingspunten van de Holland branding & marketing strategie 2020 wordt gesproken.
Rondetafelgesprek
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC, ging in op de toekomstvisie van NBTC: op naar 16 miljoen toeristen in 2025 en het nut en de noodzaak van onder andere het spreiden van bezoekers in tijd en ruimte. Aanwezig waren onder andere Twan Beurskens, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg, Marcel Knols, directeur VVV Maastricht en Ilse Lenders, directeur van VVV Noord-Limburg. Ook was een aantal ondernemers uit de gastvrijheidsbranche aanwezig:
· Robin Stevens, senior marketingmanager van Designer Outlet Roermond
· Rob van der Wiel, directeur MECC Maastricht
· Lars van Pelt, Development Director CenterParcs Nederland
· Pieter Huijsmans, hoofd Marketing van Toverland en
· Camille Oostwegel, directeur/eigenaar van ChateauHotels & -Restaurants
Tijdens het rondetafelgesprek werd ingegaan op de vragen ‘hoe kunnen we de waarde van internationaal toerisme voor de provincie Limburg vergroten?’ en ‘aan welke voorwaarden moet worden voldaan om het potentieel te verzilveren?’
Belang toerisme voor Limburg
Voor gedeputeerde Twan Beurskens (Economische Zaken, Provincie Limburg) is nationaal en internationaal toerisme van groot belang voor de Limburgse economie. “Ik hecht groot belang aan het verder versterken van de toeristische sector. Wil Limburg in kwaliteit én kwantiteit doorgroeien, dan zal deze groei vooral ook uit het buitenland moeten komen. Limburg heeft dankzij haar centrale ligging in de Euregio een uitstekende positie. We moeten deze positie nog verder benutten”, aldus Beurskens. “Ik wil daarom samen met ondernemers uit de sector kijken hoe we dit aan kunnen pakken, wat de voorwaarden voor zo’n ontwikkeling zijn en waar onze kansen liggen.”
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “In 2013 verbleven zo’n 836.000 internationale bezoekers in de provincie Limburg. Ruim twee derde hiervan komt uit de buurlanden België en Duitsland. Inkomend toerisme is een groeimarkt en ook voor de Limburgse gastvrijheidssector hebben de buurlanden, maar ook nieuwe markten, groeipotentie qua bezoekers, bestedingen en banen.”