Zzp'er brengt werkdag per week door in auto

10 jaar geleden
De zzp’er is verknocht aan zijn auto en maakt meer gebruik van zijn ‘heilige koe’ dan de gemiddelde Nederlander. Voor bijna 80% van de zzp’ers is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer, in samenwerking met LeasePlan. Gemiddeld spendeert de zelfstandige ruim een werkdag per week in de auto. Zelf een auto kopen (privé of op de zaak) is het populairst. Slechts 5% van de zelfstandigen kiest voor een leaseauto.

Zeker 92% van de zzp’ers beschikt over een auto. Meest gewilde merken zijn Audi, Volvo of BMW. De meeste zelfstandigen rijden echter in een Peugeot, Volkswagen of Citroën. Ruim de helft van de zelfstandigen overweegt leasen niet als alternatief voor kopen omdat de gedachte bij hen leeft dat leasen duur is. Een derde van hen staat wel open voor een leaseauto. De kleine groep zelfstandigen die leaset is voornamelijk man, jonger dan 40 en relatief hoogopgeleid. De helft van de zzp’ers die een auto leaset, doet dit via de autodealer of rechtstreeks via de fabrikant.

Duidelijkheid staat voorop
De groep zzp’ers die een leaseauto overweegt, heeft daar vaak duidelijke redenen voor. Meest genoemde redenen zijn ‘duidelijkheid’ en ‘efficiency’, maar ook de zekerheid van mobiliteit is belangrijk. “Zelfstandigen declareren hun werk per uur dus tijd is letterlijk geld waard.
Zzp’ers willen ontzorgd worden en verzekerd zijn van mobiliteit in hun dienstverlening aan (potentiële) klanten”, aldus Martijn Versteegen, Marketing Directeur van LeasePlan. “Wij merken daarbij dat zzp’ers geen onberekenbare risico’s willen lopen op het gebied van onderhoudskosten en afschrijving.”
 
Over het onderzoek
De ZZP Barometer is uitgevoerd onder 1324 zzp’ers en onder 800 zzp-klanten van LeasePlan.  
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media