Sterke groei informele investeerders in startende bedrijven

10 jaar geleden
Verreweg het grootste deel van de informele investeerders investeert in bedrijven van een familielid, namelijk 60%. Met 26% komen vrienden en buren op de tweede plaats en 8% stopt geld in bedrijven van onbekenden met een goed idee. Die laatste groep wordt met de naam ‘business angels’ aangeduid. Kijkend naar de vraagkant blijkt dat 76% van het Nederlandse MKB niet bekend is met de mogelijkheden van business angels. Van bedrijven in topsectoren is dit aandeel nog hoger: 86%. Een gemiste kans, want business angels hebben bedrijven veel te bieden: naast een financiële injectie die benutting van o.a. R&D-kansen mogelijk maakt, brengen business angels ook een netwerk, ondersteuning bij strategische vraagstukken en managementvraagstukken in. De bedrijven die van business angels gebruik maken waarderen hen dan ook met hoge cijfers: gemiddeld geven MKB-bedrijven hen een 8,5 en bedrijven in de topsectoren gemiddeld een 8,8. Vrijwel alle bedrijven geven aan dat zij op basis van hun ervaringen in de toekomst weer gebruik zouden maken van een business angel.

Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van GEM-data en een enquête onder het MKB-beleidspanel (1.850 MKB-bedrijven) en het Topsectorenpanel (1.540 topsectorbedrijven). Beide panels behoren tot het Programmaonderzoek MKB en ondernemerschap. Klik hier voor het rapport.
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media