Belangrijke stap voor spoorverbinding Weert-Antwerpen

3 march 2015
Begin maart is er een belangrijke stap gezet in de realisering van de openstelling van het spoortraject Weert-Hamont-Antwerpen. Op het perron van station Weert heeft Gedeputeerde Van der Broeck samen met de burgemeesters van Weert, Neerpelt, Hamont, Kinrooi en Cranendonck symbolisch de oude dienstregeling uit 1884 Weert-Hamont-Antwerpen onthuld. Hiermee maakte hij het plan bekend om grensoverschrijdende spoorverbindingen mogelijk te maken en te verbeteren. EU-geld is aangevraagd voor een studie naar alle benodigdheden voor de openstelling van het spoortraject. Deze studie levert een uitvoeringsplan op om te komen tot een succesvolle opening van de spoorverbinding. Doelstelling is om dit in 2018 te realiseren.
 
Wethouder Frans van Eersel: “Door de aanvraag van de Europese subsidie wordt het belang van een spoorwegverbinding aan beide zijden van de grenzen erkend. Goed personenvervoer naar België versterkt de positie van Weert en zorgt voor een centralere ligging.” Momenteel zijn er slechts twee verbindingen per spoor van Nederland naar België, namelijk bij Maastricht en Roosendaal. Weert-Hamont moet de derde worden. Grensoverschrijdende intercityverbindingen moeten zorgen voor een betere aansluiting op de hogesnelheidslijnen in Düsseldorf, Aken en Luik en moeten kennis- en innovatieregio’s met elkaar verbinden. Van Eersel: “Het verbeteren van de bereikbaarheid biedt kansen voor werkgelegenheid en voor de toegankelijkheid van het winkelcentrum van Weert.”
 
Lobby door inwoners
Afgelopen twee jaar zijn er goede stappen gezet door de inzet van velen. Het college van Weert is continu in goed overleg met Gedeputeerde Staten. Wat een belangrijke rol heeft gespeeld is het werk van de werkgroepen voor heropening van de spoorlijn en het ondertekenen van de petitie door duizenden mensen.
 
Nee tegen goederenvervoer IJzeren Rijn
De IJzeren Rijn is de spoorlijn tussen Antwerpen (België) en Mönchengladbach (Duitsland), via Neerpelt, Weert en Roermond. Een deel van de spoorlijn is buiten gebruik, een groot deel wordt nog wel gebruikt voor goederen- en reizigersvervoer. De gemeente Weert blijft op het standpunt in lijn met de regio Midden-Limburg: géén extra vervoerstreinen over het bestaande spoornetwerk door het stedelijk druk bevolkte Weert, Roermond en natuurgebied De Meinweg.
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media