3 march 2015
3 march 2015
Sofie Fest
Hoofdredacteur
Wethouder Frans van Eersel: “Door de aanvraag van de Europese subsidie wordt het belang van een spoorwegverbinding aan beide zijden van de grenzen erkend. Goed personenvervoer naar België versterkt de positie van Weert en zorgt voor een centralere ligging.” Momenteel zijn er slechts twee verbindingen per spoor van Nederland naar België, namelijk bij Maastricht en Roosendaal. Weert-Hamont moet de derde worden. Grensoverschrijdende intercityverbindingen moeten zorgen voor een betere aansluiting op de hogesnelheidslijnen in Düsseldorf, Aken en Luik en moeten kennis- en innovatieregio’s met elkaar verbinden. Van Eersel: “Het verbeteren van de bereikbaarheid biedt kansen voor werkgelegenheid en voor de toegankelijkheid van het winkelcentrum van Weert.”
Lobby door inwoners
Afgelopen twee jaar zijn er goede stappen gezet door de inzet van velen. Het college van Weert is continu in goed overleg met Gedeputeerde Staten. Wat een belangrijke rol heeft gespeeld is het werk van de werkgroepen voor heropening van de spoorlijn en het ondertekenen van de petitie door duizenden mensen.
Nee tegen goederenvervoer IJzeren Rijn
De IJzeren Rijn is de spoorlijn tussen Antwerpen (België) en Mönchengladbach (Duitsland), via Neerpelt, Weert en Roermond. Een deel van de spoorlijn is buiten gebruik, een groot deel wordt nog wel gebruikt voor goederen- en reizigersvervoer. De gemeente Weert blijft op het standpunt in lijn met de regio Midden-Limburg: géén extra vervoerstreinen over het bestaande spoornetwerk door het stedelijk druk bevolkte Weert, Roermond en natuurgebied De Meinweg.
Op de hoogte blijven van onze updates?